понеделник, 3 септември 2012 г.

Ford или Toyota е по-по-най?

Двете компании се обстрелват с цифри, влияещи на клиентското поведение.


           Ford Focus - най-продаваният в света автомобил през първата половина 2012-а?

В края на август  Ford и Toyota едновременно се окичиха с лаврите на най-продаваните автомобили в света.

Позовавайки се на индустриалните анализатори IHS Automotive, Ford твърди, че Focus е най-продаваният в света модел под едно име: с 489 616 продадени през първата половина на годината (522 821 за седемте месеца), той надпродава Corolla (462 187). Този критерий обаче изключва над сто хиляди продажби на модификации като Corolla Verso, които Toyota обикновено брои.

Според Toyota, продажбите на Corolla за първото полугодие на 2012-а са 603 840. В тях влизат и деривати на модела, като произвеждания в Канада компактен хечбек Matrix.
           Според Toyota e Corolla, но не само тази, а заедно с дериватите

Употребата на твърденията за пазарно превъзходство като инструмент за привличане на клиенти е стара практика. 

Шефът на Ford – Алън Мълали, е поставил високата цел за удвояване на продажбите до 8 милиона през 2015 година. Целта не е случайна: рубежът „8 милиона” се смята за критичната граница, отвъд която започват истинските индустриални икономии от мащаб, и ако Ford иска да просперира, просто трябва да ги произвежда. И продава, естествено. 

Тази цел обаче е под въпрос в светлината на забавящия се Китай и долната мъртва точка в Европа, която бележи най-лоши резултати от 17 години насам.

„Горди сме от импулса в клиентското търсене на Ford Focus по света” – казва говорителят на компанията Марк Труби в корпоративно изявление. В българския му вариант пък е цитиран Джон Флеминг, изпълнителен вицепрезидент по глобалното производство във Ford, който прави обичайните в такива случаи ефектни времево-пространствени аналогии.

Според аналитика Крис Хобсън от IHS Automotive, продажбите изключват европейския дериват на Corolla – Auris и японската Corolla Verso. От данните на Ford Focus  пък е изваден C-MAX.
 
Как брои Toyota

„Тойота” все още смята „Корола” за най-популярна световна кола с около 722 000 продадени за седемте месеца – научаваме от американския им говорител Майк Мишелс: „Corolla Verso, Auris и Matrix са последователно разпознавани и отчитани като короли в продажбените резултати.”

Според IHS Automotive, Toyota са продали около 48 000 Auris и 58 000 Corolla Verso.

„Свят на лъжи, големи лъжи и статистика. Сигурен съм, че Toyota вярва, че това е един от точно тези моменти.” – коментира Хобсън разгневен. „Данните, които изпратихме на Ford са на ниво единичен модел, без деривати – само Focus и Corolla.”

За първи път Focus привлича толкова много клиенти за марката, особено в Азия” – Джим Фарли, шефът на глобалния маркетинг на „Форд”, в изявление от Тайланд, където беше отпразнуван 350-милионният Ford – Focus.

Азиатските планове

Ford инвестира в Азия, за да хване търсенето от Китай до Индия, след като растящите загуби в Европа принудиха американския производител да преосмисли прогнозите си за годишните резултати. Тези дни от компанията казаха, че планират вкарването на Lincoln в Китай през 2014-а. 

Toyota пък се възстановява от загубения капацитет вследствие на катастрофата в Япония и пое отново водачеството от GM през първото полугодие.

Според информацията, предоставена от производителите, през първото тримесечие на годината водач беше Corolla, следвана от Focus и Pruis. През май Corolla влезе в Япония  с нова версия, а производителят твърди, че с над 39 милиона продадени това е най-популярната кола в света изобщо. 

Неуловимата стойност

Короната на бестселъра в един клас е много трудна за остойностяване, но привлекателността й за клиентите е несъмнена. 

Много често срещано явление е хората във фокус-групите, дори в България,  да се позовават на популярността на един модел като мотив за покупката му. Обяснението е, че човешката психика предпочита принадлежността към успешна група, работейки и в обратната посока – на съмнението в моделите, които не са популярни.

Поради това и данните за продажбите са важно психологическо оръжие. Постоянната му употреба пък е част от спортната злоба между съперници, без която светът на автомобилите не би бил същият.

Такива са реалностите на автомобилния бизнес - той е динамичен и оспорван контактен спорт, в който "кубертеновите спортисти" не са на почит. 

Каква е реалността

След позатихването на големия шум за нищо стана ясно, че все пак Toyota Corolla/Auris е пред Ford Focus 4/5 врати с разлика около трийсет и пет хиляди.
Въпросът е, след като обединяването на седан и хечбек версиите на двамата претенденти е допустимо, защо останаха встрани резултатите на VW Jetta/Golf, които също са версии на един и същ автомобил? Да не се окаже, че с общо около 850-те хиляди продадени това е безспорният лидер, който тихо наблюдава свадата между догонващите?

Реалността е, че твърденията на производителите, особено в жанра "пожелателна интерпретация на продажбени данни", не трябва да се приемат безкритично.

В България

на данните за продажбите се гледа като на информация от най-високо ниво на секретност: явно нито в сектора, нито в НСИ, нито в КАТ, който предоставя рядко и прескъпо малки парчета "данни" за регистрациите, си дават сметка, че точността и аналитичността на пазарните числа, освен всичко друго, е признак за нормалност. 

Последствието е едно огромно изкривяване, произтичащо от насложените и неразчиствани с времето практики. Това изкривяване води до изкривено пазарно поведение, а всички тези деформации очевидно са плод на начин на мислене, според който всичко това явно е нормално, а щом е нормално - няма какво да се нормализира. 

Заради цялата тази „буря в чаша боза”, в момента истинско позоваване на пазарни данни с цел извличане на психологическо предимство тук е невъзможно: само Great Wall се престрашиха да го направят, но се получи нескопосано, защото не цитираха източника, което и нямаше как да стане, защото източник на данните са самите те. АП неофициално разпространява механично събрани и непълни данни, които самите вносители изпращат. Казано по-просто – ще излезе точно това, което им изпратите.

Затова и Great Wall са прави да не цитират – никой не иска да помрачава позитивизма на представянето си с подобни размишления.

          Според Great Wall, Steed е най-продаваният лекотоварен автомобил. С такива "данни" няма начин 
          нито да потвърдим, нито да опровергаем

Поради тази причина у нас замерването с числа между марките няма как да се случи, въпреки че в контекста на Ford и Toyota то изглeжда е много в полза на Focus пред Corolla. Ако не броим Auris.

Във фокус групата обаче, позоваването на такива данни не може да предизвика друго, освен смях и недоумение.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар