понеделник, 15 май 2023 г.

Scout: една история за име

И защо на Volkswagen им е така необходимо


Въведение

     Шекспир определено не е прав, когато с думите на Жулиета възкликва: „Ромео мой, смени туй свое име и вместо него цялата вземи ме!“ Защото както в трагедията „Ромео и Жулиета“, така и днес то никак не е без значение. Освен всичко друго, имената в автомобилната индустрия притежават обменен курс и във Volkswagen разчитат много на този очевиден факт.

Волфсбургският колос продължава с плановете си за възраждане на името Scout, което придоби през 2021 по повод сливането на тежкотоварната му марка с Navistar International и в процеса получи правата върху едно отдавна приспано, използвано между 1960 до 1980 от International Harvester за техния собствен джип, име. VW споделиха, че след възстановяването на значката му през 2026 г. в Щатите от него и пикапа се очакват годишни продажби в порядък 250 000.

Отвъд емблемата с двете букви – която все още говори много на застаряващото поколение американски офроуд ентусиасти – планът на „Фолксваген“ е за „яки“ SUV и пикап, които в момента изглеждат напълно извън духа на моделната им гама. Не съм изследовател на тежкия северноамерикански извънпътен жанр, но се питам дали утрешният Scout би бил реален офроуд конкурент на днешните Jeep Wrangler и Ford Bronco, какъвто преди половин век е бил оригиналният Scout за Jeep CJ и Bronco.

В съобщението си от преди почти точно година VW Group заявиха, че предстоящите версии на Scout ще бъдат „изградени върху нова концепция за техническа платформа, носеща суровия характер на нов пикап и SUV отвъд съществуващия портфейл на Volkswagen Group.“ Дотук добре, но помислете колко обратно на течението върви твърдението, че VW Group са в процес на обединяване на електромобилните платформи на марките си от четири върху една-единствена, която те наричат Scalable Systems Platform или SSP. Scout би могъл – или пък не, просто все още не знаем нищо – да се впише в бъдещия свят на SSP. Ако им се получи, толкова по-добре; ако ли не, човек се пита защо да дърпате всички фолксвагени, аудита и поршета в една посока, оставяйки чисто новия проект сам в едно поле, в което нямате никакъв опит?

   International Harvester Scout от 1961 г.

     Наблюдавам Volkswagen вече доста години и ако има нещо, което съм научил, то е, че една компания с 670 000 служители в световен мащаб успява да печели, споделяйки възможно най-голяма част от разходите за разработка – обстоятелство, от което произтича и платформената й стратегия.

Ако трябва да сме максимално честни, на езика на VW „уникален“ е евфемизъм за печалба, подсещащ ме защо те се обърнаха към Ford за преработката на единственото превозно средство, базирано на рама в гамата им – средният пикап Amarok. Ако допускането е че планът е да изградят изцяло нова американска компания за Scout и ако задачата на тези две превозни средства ще е да възвръщат духа на оригиналите от International Harvester, то те ще имат нужда от помощ, при това голяма. Причината е проста: инженерният талант на „Фолксваген“ към момента е насочен другаде: двойното им предаване 4Motion – базирано на Haldex съединител за напречните двигатели и Torsen/централен диференциал за надлъжните – допуска движение извън пътя, но е настроено най-вече за добро сцепление и управляемост върху него, не през калните блата и по скалите.

     И така, какво всъщност означава всичко това? И преди всичко

Защо им е на Volkswagen Scout?

     Когато миналият май прочетох новината, че в Северна Америка Volkswagen Group ще пусне изцяло нова марка за електрически SUV и пикапи, аз лично бях по-скоро изненадан, а това, че ще се казва Scout, само засили усещанетоИзненадата обаче е само на пръв поглед: новото подразделение Scout Motors Inc. има потенциал да се превърне в най-амбициозния план на VW за разширяване в САЩ в последните десетилетияПричината всъщност е ясна; ползите и рисковете от подобен ход – също.

Защо VW предприемат очевидно скъпата и изненадваща стъпка да пуснат нова марка? Работата не опира само до бранда Scout. Ако мога да си позволя тази метафора, става дума за уголемяване на пясъчника, в който искат да играят. На пръв поглед се виждат поне пет причини:

1. Привличаш нови клиенти към своя нова марка. Това означава нов клиентски поток, които не би пазарувал от теб преди – дилърите харесват това. Идеята е, че VW няма да канибализират другите си линии, тъй като не се конкурират в пазара за пикапи: ако могат да добавят 50 - 100 - 200 000 нови продажби, как би се отразило това на пазарния им дял? Само положително, защото носи приток на клиенти, които никога не биха стъпили в шоурум на Volkswagen, както биха направили за RAM, Hummer или GMC. Те знаят добре това, защото имат данните, показващи откъде идват те, колко от тях са лоялните, каква част са нови за марката завоевания, както и откъде идват.

   Сегментът на леките камиони в САЩ (шарена фауна на често високо персонализирани джипообразни SUV-та и пикапи) е абсолютен
доминатор, а отсъствието от него обрича всеки производител на поддържаща пазарна роля

Днес много от това потребление гледа към марки като RAM, Ford с техния Bronco и вариациите му, GMC. Евентуалният успех ще ги окуражи да населят това пространство с нови возила, с което идва по-големият пазарен дял, дължащ се на повече превозни средства в един много привлекателен сегмент. Jeep направиха същото, започвайки преди няколко десетилетия. Простата сметка показва, че задържането на половината от новите клиенти за марката ви е огромна възможност за производителя и дилърите му да разширяват едновременно приходи, клиентски отпечатък и пазарна оценка. Стойността на един дилърски франчайз има пряко отношение към линиите автомобили, с които разполага: ако даден производител пусне на пазара още две-три превозни средства в толкова важен за Щатите ръстов сегмент, стойността на дилърския му франчайз расте експоненциално. От инвестиционна гледна точка се равнява на покупката на две различни представителства в едно. Имайки предвид бъдещото развитие на пазарната популация от нови возила, стойността на дадено представителството би могла да нарасне значително с добавката на бранда Scout в портфейла му.

2. Придобиваш инструмент за задържане на клиенти, които вече обитават продуктовата ти екосистема, но има опасност да мигрират просто защото не предлагаш този тип автомобили. В този смисъл за Volkswagen Scout е потенциал за повишаване на клиентската лоялност и задържане чрез наличието на подобни нови продукти, тъй като с тях ще задоволят клиентските нужди по-широко в сравнение с текущата им гама. Загубата на клиенти с подобен профил, които с голяма доза вероятност ще станат лоялни на нова марка, означава риск никога повече да не ги видите. И обратно: добрият им евентуален опит не създава причини за напускане. Нещо повече: след време те преминават през други продуктови линии в рамките на даден бранд или пък дистрибутор, а в крайна сметка немалка част от тях ще се ориентират и към премиум емблемата на Audi.

   Радикалентусиасти на International Harvester Scout в песъчливия чукар на
планината Кукамонга, Южна Калифорния, 2020
3. Ценообразуването, при това не само на самите леки камиони, а и на аксесоарите им. Анализите показват, че всички автомобили от този вид (SUV, пикапи, потентните 4x4 най-вече) се продават значително по-скъпо от леките автомобили. Клиентите ги харесват, а производителите се радват на по-високите им цени. Това е и причината колите да намаляват, а пикапите и джиповете да доминират в такава степен (виж графиката) – те просто имат високи маржове дори преди още купувачите да започнат да ги персонализират.

Стигнем ли до персонализацията и свързаните с нея аксесоари, ако даден производител ги произвежда и продава сам, маржът – особено в офроуд пространството – би могъл да стигне и надмине 50%. Няма да е преувеличено да допуснем, че някои производители добавят аксесоари с петцифрена стойност към средната си продажна цена, с което не просто правят сочни приходи, но дилърът им получава своя дял. Търговците обичат превозни средства с висока проходимост, защото запалените по тях купувачи с готовност харчат за персонализация: за потребителя това усилва изживяването, а за дилъра –продажбените приходи.

4. Въздействието на регулациите върху несвободния автомобилен пазар: с нарастване на строгостта на емисионните стандарти през десетилетието ще се налага продажбата на повече електромобили, а Scout се прокламира като изцяло електрическа емблема.

5. Но не по място: репутацията. Част от сравнително малкото пазарно присъствие на един от най-големите световни производители в Щатите – освен на отсъствието от сегмента – се дължи и на репутационните пасиви от дизеловия скандал. Предлагането на изцяло електрическо лекарство с познат за американския пазар привкус звучи като принципно добра терапевтична идея.

Епилог

     Така историята на „Фолксваген“ с името Scout, която ще започне от начало през 2026, звучи като напълно оправдана смела стъпка в правилна посока. И ме подсеща за едни думи на Ромео: „Но нека води ме по своя воля кормчията на моята съдба! Да влизаме без страх, макар незвани!“

   Чертежите на наследника; в метал и литниеви йони – от 2026-а 

понеделник, 8 май 2023 г.

България: четири месеца от 2023-а

Ръст да, но недостатъчен


    С подобряването на доставките на ключови компоненти и полупроводници автомобилният пазар в Европа расте най-много от пролетта на 2021-а: с 26-те процента плюс от март отметнахме осми пореден ръстов месец, а с април в България те станаха и девет. Оптимистичната картина се дължи основно на поръчките, натрупани в най-тъмните дни на доставната криза и ниската сравнителна миналогодишна база.

И докато напрежението от недостига на части постепенно спада, борбата на производителите сега е с повишените нива на инфлация и забавящите се икономики – все фактори, от които се очаква да натежат върху търсенето, докато индустрията се бори със свръхсложния и скъп електромобилен преход.

LMC Automotive от април: „Облекчаването на ограниченията на доставките засили темпото им до клиентите; заради изпитваните от държавите рецесионни условия, които ще се отразят на основното търсене, рисковете от спад остават.“ Към това мога само да добавя, че качеството на българската политико-икономическа среда трайно и устойчиво ни пречи да блеснем на този напрегнат фон, а институционалната ни посредственост не обещава нищо повече от пакет писани на коляно – некадърно и с натрапчив привкус на лобизъм – разпоредби за електромобилизация (вместо декарбонизация), която няма да постигне нищо повече от задълбочаващи се автомобилни диспропорции във вреда на и без това ниското общо качество на моторизацията ни под равнодушния поглед на незаинтересованата вътрешна и външна публика. В това време анализите на общественото мнение показват, че много европейци искат климатично действие, но ентусиазмът намалява с нарастване на нуждата от промяна в начина им на живот. Любопитно какво ли би показал подобен анализ тук.

Но да не звуча песимистично: въпреки ниската сравнителна база, девет поредни месеца на ръст са категорично позитивен тренд, на който дължим и приближаването към резултатите от 2019, макар съмненията ми в крайното изравняване още през тази година, най-вече заради обилието от фактори, потенциално работещи в обратната посока, да остават. Да видим.

Всичко това, плюс неубедителното представяне на вторичния пазар, води до известно, макар незначително и неустойчиво, подобряване в съотношението на продажбите между нови и употребявани автомобили (всички тези сравнения са с данните от 2022)По сходни причини плахо, но устойчиво за сега се вдига делът на реекспорта: усилията на производителите да затворят всички системни пролуки за този нежелан от тях ерозионен процес очевидно не са в състояние да постигнат 100-процентов успех.

    Любопитно е, че в продажбите по видове гориво се наблюдава тенденция на повишаване дела на бензиновите автомобили, докато електрифицираните спадат – една пълна, но логична противоположност на ставащото в ЕС. Причината е съвсем проста: към април средната цена на нов електромобил в ЕС е 50 890 евро – 30% над средната за бензиновия му еквивалент.

   Никак не е радваща картината на българските регионални диспропорции, в която делът на София в новите регистрации продължава да расте, докато петте града след нея спадат. Освен, че не са тайна за никого, нерешените ни базови обществено-икономически проблеми се виждат и през данни като тези; личи дори по липсващата консистентност в тях.

    Делът на червеното мастило в регистрациите на нови автомобили видимо намалява, а Hyundai и Volkswagen продължават да водят в ръстовете сред първите десет. До изчерпване на заможната прослойка потребители на Tesla, гледащи на себе си като на прогресивни обитатели на върха на хранителната верига, които могат и без субсидии, резултатите на Model Y очевидно ще вървят нагоре, особено когато цената му спада толкова чувствително.

Колкото до вътрешното търсене, докато тук не осъзнаем фундаменталния смисъл и всестранни обществени ползи от обновяването на намиращия в катастрофално общо състояние български автомобилен парк и продължаваме да не забогатяваме, неговият характер ще остане слаб – една особеност, която трайно ни позиционира извън картата на инвестициите в реалното автомобилно производство.

     Три дачии и две тойоти в топ 10 по продажби не са изненада за никого; наличието на електромобил сред тях – също, нищо че делът само на Spark в продажбите му до момента е близо ½. Точно обратното е положението при пълния му електромобилен антагонист – Tesla Model Y, който е преобладаващо индивидуален избор.

В тази връзка пазарният дял на електромобилите продължава да расте с двуцифрен темп, макар и все още далеч под еднопроцентния праг на минимална забележимост в автомобилния ни парк. Рано или късно ще стигнем и до тази отметка, но не тя, разбира се, е най-важното, а имаме ли намерение изобщо да мислим сериозно върху настоящето и бъдещето на българската моторизация. Докато не свършим тази неприятна работа, при това по един относително качествен начин, не може да се очаква нещо принципно различно.

    Устойчивото ни бездействие води и до устойчиво лоши резултати в структурата на българския автомобилен парк по видове задвижване: походът на дизелите и самогазифицираните бинзини вече брои близо 2,3 от почти 4-милионния ни парк – вид тежка катастрофа.

Чиято възраст, благодарение на същите причини, отдавна и устойчиво ни е превърнала в автомобилното сметище на ЕС – едно обстоятелство, от което по нищо не личи да ни е срам. 

    Мобилността ни няма бъдеще без план.

понеделник, 24 април 2023 г.

Алтернативен статус: Lexus RX 500h

Странностите на отзивчивата уравновесеност

   Снимки: Lexus Europe


Най-после – вместо въведение

  По дефиниция млади автомобилни марки като Lexus нямат достатъчно дълъг живот, за да участват в концептуализацията на много от настоящите типове превозни средства. Случаят с луксозния им SUV RX обаче е различен: премиум брандът на Toyota смее да твърди, че е в ролята на пионер.

И с основание. Когато излезе през 1998 г., първото поколение Lexus RX (XU10) дебютира в пространство, което по-късно щеше да стане известно като сегмент на луксозните SUV-та, обитавано само от автомобили с рами: Mercedes-Benz M-класа, Range Rover P38A, а в Северна Америка и чудовищният Lincoln Navigator бяха все „стълби“. Със самоносещото си шаси и възможност за избор между предно и двойно задвижване дизайнът на Макото Ошима демонстрира какъв обем може да се спести с възприемането на конструкция, подхождаща на лек автомобил. По-късно, през 2005 г., RX 400h стана първият в сегмента сериен премиум хибрид, с което се превърна в безспорния водещ модернизатор на возилата от луксозния джипообразен вид.

И сега, навлизайки в своето пето моделно поколение, RX започва да се разклонява: бензиновите V6, които задвижваха автомобила преди това, бяха отхвърлени в полза на нови, по-ефективни четирицилиндрови агрегати. По-любопитно обаче е пристигането на две изцяло нови RX производни, стоящи редом с познатия „самозаряден“ бензинов хибрид. Plug-in хибридът RX 450h+ е по-очакваната разновидност – там Lexus възприемат и усъвършенстват задвижващата технология от Toyota RAV4 PHEV.

Но RX 500h, с който ще се запознаем днес, е Lexus, какъвто досега не сме виждали: съчетава бензинов двигател с турбокомпресор и шестстепенна автоматична скоростна кутия, не вариаторния CVT, които хибридите на Toyota и Lexus винаги са използвали, добавяйки и нов електрифициран заден мост с векторно разпределение на въртящия момент. И нещо повече, и според мен по-важно в новия им опростен портфейл: RX 500h е първият случай, когато който и да е хибрид на Toyota/Lexus приоритизира производителността и шофьорската ангажираност пред ефективността, стремейки се да насърчи по-автентична връзка между водача и колата. Най-после!

Дизайн и концепция

     Ако попитате дизайнерите му какво са искали да кажат, те ще отговорят в следните насоки:

Базиран на солидната стойка, постигната с удължаване на междуосието, сваляне на центъра на тежестта и разширяване предната и задна следи, това е нов визуален стил с нисък център на тежестта и здрава стъпка, проектиран за новото двойно предаване DIRECT4 и шофьорско изживяване; с повдигането на предния край на капака и свалянето на долния ръб на задното стъкло е търсен по-нисък хоризонтален профил. Запазвайки общата дължина и предния надвес, дизайнерите са изместили основата на А колоната назад, с което подчертават издължаването на предния капак и акцентират стойка, при която масата на купето сякаш е разположена отзад. Мощната повърхност, простираща се от задната врата до калника изразява силното сцепление на електрическия заден мост, създавайки подчертана линия, свързваща се със страничния праг.

Те, разбира се, могат да продължават още много в този дух, а аз ще обобщя, че запазвайки характерните за марката акценти (добре интегрираната, по-дискретна вретеновидна предна решетка и острите светлини са сред най-внушителните) общия вид на Lexus RX има много по-изчистен, стегнат и фокусиран характер.

Подобно на Lexus NX преди него, както и на Toyota RAV4, и Highlander, RX се движи върху разширена и структурно подсилена версия на платформата на Toyota GA-K. Това осигурява 60 мм добавено междуосие и повече пространство в интериора в рамките на запазената обща дължина. Освен различните пропорции, промените в платформата на RX носят около 90-килограмов теглови бонус, дължащ се на увеличената употреба на алуминий и стомани с висок клас на якост.

Всяка мисия по предефинирането на това колко шофьорска привлекателност може да излъчва един бензиново-електрически автомобил от мащаба на Lexus RX е обречена на изначален риск, произтичащ от избора на силовия й източник. Това е пълноразмерен, 4,89-метров, 5-местен SUV с тегло почти 2,2 тона, от който „Лексус“ очакват да продават много, не някакво специално изключение, предназначено да направи свежо и категорично изявление.

500h съчетава преден, напречно монтиран, 2,4-литров четирицилиндров турбо бензин с максимална мощност 272 к.с., електрически мотор-генератор с 87 к.с. и шестстепенна автоматична скоростна кутия с втори задвижващ мотор със 103 коня (по-мощен от монтирания в 350h или 450h+) в задния мост. Захранването за тези електромотори идва от разположена под задните седалки нова никел-метал хидридна батерия с ниско съпротивление, предназначена за бързо зареждане и разреждане. Общата системна мощност е 371 к.с. с 500 Нм въртящ момент в диапазон 2-3000 об./мин. – числа, които едва ли ще привлекат тълпи от бивши собственици на Porsche Cayenne или Range Rover Sport.

Междувременно окачването на RX – макферсън отпред и многоточково отзад – е проектирано с оглед на по-добра управляемост и странична устойчивост на колелата. Спиралните пружини с фиксирана височина и адаптивните променливи амортисьори в окачването на Lexus са част от стандарта в специално настроеното окачване на единствената версия F Sport+, в която се предлага RX 500h. Управляемите четири колела също са част от стандарта, а ъгълът на завиване на задната ос е до 4 градуса; Спирането се обезпечава от електронна кабелна система с увеличени вентилирани дискове и по-мощни апарати.

Да влезем

   В преследване на материалното изобилие, сетивната привлекателност и високото субективно възприятие за качество „Лексус“ имат благородната традиция да надхвърлят европейските представи за луксозен клас. Новият RX е доказателство, че японските автомобилни занаятчии я продължават и то с очевиден успех по отношение на това колко здрави и солидни биха могли да бъдат елементите в новия интериор и колко качествено сглобени могат да изглеждат като краен резултат.

Най-новото философско течение в интериорното оформление на марката, което те наричат „Tazuna“ (японската дума за юзда, с която обясняват стремежа към максимално интуитивна връзка между шофьора и колата), има за цел да постави цялото управление в лесен обсег за водача, за да държи ръцете си на волана и очите си на пътя възможно най-дълго – едно похвално намерение, реализирано успешно в някои отношения, макар и не във всички.

Комбинирани с head-up дисплея за осигуряване на лесно многофункционално управление на навигацията, круиз контрола и други системи, без да откъсвате очи от пътя, чувствителните на допир повърхности върху спиците на волана работят наистина добре. Жалко е само, че сходна логика не е приложена в общуването с новата информационно-развлекателна система с 14-инчов чувствителен екран, която няма свой отделен курсор: всичко в нея, плъзгането и ровенето из дълбоките менюта включително, е на една ръка разстояние.

Като стана дума за ръката, най-новата им информационно-развлекателна система, Lexus Link Pro, е разработена за подобрена свързаност и гласов контрол (отговаря на „Hey Lexus“ и работи по-добре от други системи за гласово разпознаване). Централният дисплей е с много находчиво и естетично интегрирана двузонова климатична функционалност и бутон за сила на звука в средата. Всичко, което не можете да направите през гласова команда, следва да свършите с показалец и протегната ръка. И докато началният екран с колекция от най-често използваните функции е добра идея, промяната на част от настройките може да ви извади от равновесие с бавността и сложнотията си. Системата е напълно свързана и може да извършва актуализации по въздуха; предлага индуктивно зареждане на смартфон и безжична интеграция с Apple CarPlay, докато Android Audo има нужда от кабел. Така се сблъсках с едно от най-странните решения в тази кола: при общо четири налични USB входа отпред, 3 от които USB-C, само единственият USB-A дава възможност за връзка с данни и така не мога да използвам едновременно Waze и да слушам музика от външна памет. След като ядът ми мина и започнах да се питам за причината, реших да я сложа в графата „алтернативно“.

Интерфейсът за общуване с колата настрана, интериорът на RX е доминиран от всеобхватното усещане за внимание към детайлите – от привлекателния избор на всички материали до електромеханичните дръжки на вратите и интелигентния централен подлакътник с капак и двойни панти, така че да се отваря към всяка страна – и откриването даже на един-единствен евтин елемент се оказа мисия невъзможна. Особено внимание, както винаги, заслужават спортните предни седалки, чиято превъзходна ергономия се дължи отчасти на специфичната технология на запълване с пяна под налягане на вече ушитата кожена седалка. И тая фина, тъмно червена кожа – проява на максимализъм, граничещ с маниакалност, на която можеш само да се възхищаваш...

Предните седалки са средно високи, така че мнозинството да се плъзне лесно върху тях вместо да се изкачва, а пространството за краката е щедро и на двата реда; без да е огромно, пространството за главата е достатъчно, дори на втори ред. Седалките на F Sport+ са с добра странична и раменна опора, както казах, ала им липсва известна степен на регулируемост: възглавниците им не се разтягат и биха могли да дойдат малко къси за най-дългокраките. Това, разбира се, не пречи на видимостта и отличния комфорт на дълги разстояния. Вратите впечатляват както с тихия си и добре приглушен звук на затваряне, така и със старателно филтрираните пътен шум и вятър.

Междувременно, въпреки че бордовото пространство не е на нивото на най-комфортните луксозни SUV, добре организираният багажник с около 460 литра обем и обширното пространство на втория ред правят практичността на RX трудна за критикуване, освен ако, разбира се, не са ви притрябвали критично седем места.

Да го покараме

     Приемам за показателно, че Lexus са избегнали зарядния хибрид в задвижването на върховия си модел: според мен подсказва стремеж на инженерите към по-ниско тегло и по-вълнуващо, но все пак в границите на разумното, представяне с оглед ползи от друг тип. Че за сумата от над 200 000 можете да се обзаведете с по-бързо SUV е абсолютно сигурно; въпреки това RX 500h изглежда достатъчно мощен, за да предизвика интерес: ускорението от 0 до 100 км/ч за 6,2 секунди през 2023-а вече не стига, за да го маркира като автентично спортна кола,  но ускорение от 50 до 110 за 5,5 подсказва една идея повече за истинската й сила.

По-същественото в случая обаче е, че си имаме работа с хибрид, който ви позволява да избирате предавките сами: изберете по-висока, дърпайки от ниски обороти, и моментално ще почувствате силата на електромоторите, които намаляват субективното усещане за тежест у колата, карайки я да се чувства истински отзивчива и енергична.

За повече убедителност в звука на четирицилиндровия агрегат Lexus използват цифров синтез – по-ефективно е, признавам, при по-големи натоварвания от по-ниски обороти или при стандартна демонстрация на мускули при нормално каране, отколкото когато двигателят работи под реално напрежение, когато му липсва известна гладкост. Нотките многоцилиндрово качество в крайния звуков резултат са колкото ясно доловими, толкова и не напълно убедителни обаче.

Похвално е, че „Лексус“ са хвърлили толкова много труд, за да монтират конвенционален автоматик във върховия си хибрид, но е малко разочароващо, че са забравили за изцяло ръчния му режим. Независимо дали използвате изцяло (M) или частично (D) ръчен режим на скоростна кутия, трансмисията на RX ще се задейства отвъд ограничителя в долната част на хода на десния педала. Превключването с лостовете във волана е положително, макар и не винаги твърде бързо. Сама по себе си обаче възможността за избор на предавките и усещането, че хибридът се подчинява на порива да се порадвате на престоя си зад волана прави осезаема разлика.

Осезаема разлика правят и многобройните системи за активна безопасност и шофьорско подпомагане, които ви оставям да разучите самостоятелно, тъй като изброяването им е много досадна справочна работа, която в сайта им са свършили прекрасно. Държа да спомена, че част от тях са влудяващо досадни, каквото е предупреждението за превишаване на скоростта, издаващо звуков сигнал, дори когато сте с километър над предписанието от знака. Активира се автоматично след всяко стартиране, няма пряка връзка към изключването й и не виждам реалния й принос, освен в увеличаването на и без това напрегнатия информационен поток. Сходен по досада, но с пряк бутон поне, е auto hold-ът, който не помни, че го искам постоянно включен, поради което трябва да го активирам след всяко палене. Най-топли чувства предизвиква всеки път и задължителното преминаване на операционната система през разпит за съгласие за обработка на личните ми данни – въпреки, че съм свързал колата с профила си в приложението My Lexus, където вече изрично съм го дал. Всичко това показва, че постоянно нарастващата сложност на операционните системи най-често е за сметка на интуитивността във взаимодействието с тях, а опциите за ъпгрейд вършат работа само отчасти.

Дори без добавената тежест на зарядния хибрид RX 500h не е сред еталоните в големия SUV сегмент по отношение на директната пъргавина, баланс на управлението или контрол на каросерията. За някои външен това може и да е изненада или направо разочарование предвид цената; не и за дългогодишните фенове и собственици на RX, добре познаващи приоритета му, който винаги е бил върху комфорта, лукса, изолацията и лекотата на каране – все добродетели, от които Lexus в крайна сметка не желаят да се отчуждават.

Производителят определя специфичния си нрав съвсем конкретно: Lexus Driving Signature. Означава, че автомобилите му са настроени за плавни, а не внезапни промени на посоката; с контролирано шаси, но не твърди или агресивни; с обилно усещане от управлението, ала и с гладка прецизност, не с пресилена живост. И най-сетне: предсказуемост в завой, последвана от балансирана, уравновесена и стабилно точна линия на излизане от него.

Ако всичко това ви звучи някак умерено и едва дискретно възмездяващо, то е и справедлив начин да се опише работата на RX 500h върху елегантно извиващия се черен гръбнак на пътя. Усещането е меко пружинирано, напомнящо това, което можете да оприличите на каране в стил американска магистрала. Това е вид галоп, достатъчно фин, за да остане незабележим на скорост върху по-добри повърхности, позволявайки му да абсорбира и средни по размер неравности. Сложните междуселски пътища с най-представителното от напречните ръбове и хлътналите улеи в родината са мястото, където внезапно усещате размера и теглото на RX, докато той се суети върху пружините си. Когато им се наложи интензивно да работят за поддържане на каросерията под контрол, адаптивните амортисьори и 21-цоловите колела изглежда изчерпват отговорите си по-рано, независимо от избрания режим: предпазват колата от клатене, подмятане и силен наклон, ала допускат подхвърляния на главата.

Междувременно в по-тесни завои управлението на четирите колела изглежда по-смирено от конкурентните настройки: RX 500h изпитва дефицит на пъргавина в завой. Влезте в крива с по-непремерен ентусиазъм и ще почувствате не толкова векторния характер на електрическата задна ос, колкото внезапния приток на въртящ момент към предната ос от задействалия се двигател с вътрешно горене и последвалото от това накъсване на баланса в завой. По същество това е една достатъчно приятна кола за прецизно шофиране с известна скорост и по-скоро мимолетен интерес към това, което прави, но не е техника, която да подложите на по-ентусиазиран разпит; напълно сигурна при по-спокойно темпо, но същото вероятно може да се каже за всеки друг RX в гамата. Куфарът с тия впечатления напълних с цената на среден разход в порядък 12,5 - 12,8/100 без никаква специална пестеливост.

     Тук му е мястото да кажа няколко думи за аудиото на борда, което традиционно се доставя от Mark Levinson и е ориентирано около система с 21 говорителя и 7.1-канална архитектура. От единственото USB-A на борда се върти 24-битов FLAC на Chatterland от амбициозния първи албум на италианския фюжън квартет Drift Lab. „Лесни“ за слушане, те са блестящи техници, които, вместо да натрапват уменията си (чистият звук, елегантната фраза и великолепната техника в китарата на Матео Манкузо са просто удивителни), ме водят през един прекрасно нюансиран звуков пейзаж, който дава възможност на системата да разгърне убедителността си – както в тихите нюанси на детайла, така и в размаха на голямата сцена при реалистични звукови нива. Един от най-добрите индикатори за качество на звука е отсъствието на умора при дълго слушане и случаят тук е именно такъв. Ще измърморя недоволно само от крайно ограничените възможности за настройване, сведени единствено до най-необходимото, но много далеч от опциите за по-прецизно управление на нивото на супербаса, централния канал или съраунда, както би подхождало на един по-претенциозен звук за ценители. На икуалайзъра пък явно се гледа като на синоним на ерес – изглежда са решили да не изкушават шофьора с настройки и са сбъркали, мен ако питат.

Да обобщим

    Може да прозвучи странно на пръв поглед, ала възможността да избираш предавка е малка на глед промяна, която прави голяма разлика в шофьорските преживявания с този алтернативен хибриден премиум SUV. Шестстепенната му автоматична скоростна кутия е част от една задвижваща система, която никак не е лишена от положителни моменти. По никакъв начин характерът му не е прекомерен или див, напротив: гладък е и лесен за взаимодействие; достатъчно мощен абсолютно и относително, за да накара една голяма и тежка кола да се почувства бодро; приятно отзивчив, достъпно еластичен и същевременно достатъчно ефективен, за да се чувства едновременно като отговорен избор през 2023 г. и адекватно алтернативен манифест за социалния статус на стопанина си.

Мерено с такъв аршин, задвижването на Lexus RX 500h може да се счита за успех, докато изолацията на интериора, материалното богатството и субективно възприеманото качество, както и по-общите му показатели за луксозен автомобил, са истински запомнящи се.

За онези, които потенциално биха се разделили със своите беемвета и мерцедеси заради този Lexus, вероятно ще изглежда жалко, че шасито на RX е така комфортно и естествено фокусирано в предното си задвижване. 500h F Sport+ предлага достатъчно от всичко, така че поклонникът на RX да се почувства добре от умното си ново решение. Не съм напълно сигурен обаче, че уравновесеното му неспортно позициониране ще е достатъчно да преработи увлечението по част от много по-динамичните му конкуренти.

    Подробностите за Lexus RX ще научите в сайта им.