понеделник, 13 април 2015 г.

Из чаршията: White Russian

Сложният коктейл на руския автомобилен пазар




          Една от класическите московски гледки

Последствията от американо-руското противопоставяне усложниха ситуацията на руския автомобилен пазар повече от когато и да било през последното десетилетие. Тя се усложни още от началото на годината, а автомобилният сектор на огромната страна пие от изстудената чаша на сложен коктейл, забъркан от геополитически и макроикономически фактори:

- Стратегията за стесняване на руската сфера на влияние и неутрализирането й като велика сила след разпада на СССР създаде предпоставки за анексирането на Крим, предизвикало каскада от икономически санкции;

- Цените на енергоносителите, формиращи 60% от руския износ, стигнаха исторически минимуми;

- За половин година рублата загуби половината от стойността си спрямо долара;

- Лихвите скочиха до двуцифрени нива, а сривът в автомобилното търсене бе подсилен от паническото потребление, търсещо в колите убежище за обезценилите се в края на 2014-а рубли;

- Почти се удвои инфлацията - от 9 през декември на 17% през февруари, а етикетите с цените в московските магазини започнаха да се сменят ежедневно;

- По същите причини в края на годината производителите претърпяха огромни загуби (стигнали до 2 000 долара на кола) и в резултат повишиха цените си. Само през последните два месеца на 2014-а загубите, понесени от вносителите на руския автомобилен пазар, доближиха милиард долара, а финансовото състояние на много марки и дистрибутори се влоши драстично.

При това положение прогнозите за до 30% пазарен спад през 2015-а бързо започнаха да изглеждат оптимистично, а някои предприеха решителни мерки.

Американци в Русия

Ниската производствена локализация (едва 25-27% от компонентите са с местен произход) и слабата адаптивност към особеностите на търсенето (вместо адекватните на руската пътна инфраструктура джипове, General Motors произвеждат компактните седани Opel Astra/Chevrolet Cruize) принудиха на 18 март третият по големина световен автомобилен производител да оповести решението си за прекратяване на производството до края на годината и изтегляне на Opel от огромната страна. От „важен стратегически пазар“ преди години тя се превърна в кошмар: приносът й в глобалните им продажби спадна от 2.6 през 2013 г. до 1.9% през 2014, а пазарният дял на GM, даващ работа на 4000 руснаци, през първите два месеца – от 5.8 на 3.4%.

          Някога GM виждаше в Русия огромен потенциал. Тежките корпоративни 
          трусове, непоследователността и липсата на адекватен подход 
          направиха така, че напускането им да изглежда естествено
Предпоставките: GM произвеждат на място по-малко от половината от продаваните в Русия коли, а колапсът на рублата оскъпява драстично вноса. Първият от възможните подходи би бил повишаване на производствената локализация, но вътрешният анализ е показал, че дори след възстановяване в рамките на 3 милиона годишно пазарът едва ли ще стане печеливш за масов производител като „Опел“ заради ниското оползотворяване на местния капацитет. Въпреки това мярката е крайна и говори за отказ от сериозното обмисляне на алтернативи.

В Evercore ISI анализираха решението като мъдро с оглед конкретните обстоятелства; официален Кремъл изрази съжаление, но не пропусна да отбележи, че предлагането не търпи празни пространства, а завръщането би било значително по-трудно от напускането.
Ford впрочем страдат не по-малко от топяща се автомобилна Русия, но абдикацията не е на дневен ред; нещо повече, подходът там е диаметрално противоположен на паническото изнасяне на съседите от Детройт. Ето защо:

- Съумяха да управляват по-добре индустриалните рискове през съвместното предприятие с партньорите от Sollers;

- Намалиха зависимостта от скъпи вносни компоненти, пренасочвайки производството в Русия – нещо, с което GM така и не пожелаха да се справят;

- Произвеждат по-адекватни на търсенето модели: заради трудния климат и лошото състояние на пътната инфраструктура два от четирите им кросоувъра се произвеждат на място, а „позицията ни не се е променила: вярваме в значителния дългосрочен потенциал на Русия.“

И двата американски колоса понасят тежки загуби от великото славянско пазарно свлачище, сочейки го солидарно като основен риск пред постигането на годишните им финансови цели в Европа. Но GM мигнаха първи.

Това е добре дошло за Ford: те незабавно обявиха бонус за замяна на изнасящите се от Русия марки с нови фордове, а на изоставените от GM дистрибутори подсказаха готовността си за сътрудничество. Пазарът определено не търпи празни пространства.

Другите не напускат

Подходът им е напълно различен:

Производители като Hyundai-Kia, AutoVAZ и Renault-Nissan имат щит срещу валутните рискове. Той е във високото ниво на производствена локализация, а „ние сме най-локализираният производител в Русия“ са думи на говорителката на Renault-Nissan Миа Нилсен.


          От руините на руското автомобилно потребление възкръсва Нива
Peugeot-Citroen и Mitsubishi спряха на два пъти работата в съвместния си завод в Калуга, съкращавайки и 100 работни места.

В изявление за пресата Toyota обявиха, че въпреки временната пазарна нестабилност руската им стратегия не се променя, а Land Cruiser и Prado продължават да се произвеждат във Владивосток.

В опит да адаптират капацитета си към спадащото търсене Volkswagen обявиха съкращаването на 150 работни места и четиридневна работна седмица между април и юли. Резултатът на групата е -27% за първите два месеца, а само преди две години във Волфсбург обявиха инвестиционен план за 1 млрд. евро, поставящ си целта към 2016 г. минимум 30% от двигателите на произвежданите в Калуга автомобили да са с местен произход.

Корейците от SsangYong обявиха временно спиране на производството до стабилизирането на рублата. Заместник генералният директор на партньорите им от Sollers Зоя Каика: „SsangYong не напуска пазара: дилърската мрежа има какво да продава, а заводът – какво да произвежда.“

Министърът на икономическото развитие Алексей Улюкаев обобщи, че няма друг производител с намерения за напускане.

Правителствена подкрепа

Руското правителство обмисля субсидии за насърчаване на потреблениято в размер на над 424 млн. долара. Премиерът Димитри Медведев обяви правителствен план за противопоставяне на рецесията, състоящ се от две части: 

1. Продължаване на държавно субсидираната програма за обновяване на парка и подкрепа в овладяването на лихвените равнища за автомобилните кредити. Последната мярка доведе до спадането им с един процентен пункт до 14%;

2. Съфинансиране в сътрудничество с регионите на покупката на автомобили на природен газ. Негов частен случай е обявеното в края на март правителствено намерение за изразходване на 10.7 млрд. рубли (190 млн. долара) за придобиването на 5 000 нови автомобила. Решението е в подкрепа на линеещия автомоблилен пазар, а основни бенефициенти по стабилизационната мярка ще са министерствата на извънредните ситуации и вътрешните работи.

Форумът

Всичко това изглежда като природно бедствие с библейски мащаби, но настроението на проведения през втората половина на март в Москва 18-и Руски автомобилен форум  в присъствието на основните автомобилни производители и достачици, правителството и консултантите не бе апокалиптично: всички са наясно, че кризата катализира „русификацията“ по цялата верига на доставките, което всъщност укрепва икономиката.
Както каза старшият вицепрезидент на Автотор – вторият по големина руски автомобилен производител от Калининград Александър Сорокин: „Чувстваме влиянието на политиката върху икономиката. Кризата от 2008-а беше тежка, но всички се възстановиха; сега не знаем какво ни предстои утре.“ Той обаче напомни нещо, което сме склонни да забравяме: „В едно можем да бъдем сигурни – държавата не се мести никъде. С толкова голяма страна имаме нужда от много коли – това е въпрос на национална сигурност. Разстоянията са големи, което предопределя употребата на коли и камиони.“

Въпреки безпрецедентно тежките обстоятелства – санкции, инфлация, високи лихвени равнища, срив на петролните цени и девалвираща рубла, изявленията на всички участници се въртяха около действията за преодоляване на кризата. Ясно е едно: въпреки хроничната си несигурност огромната държава крие пропорционален автомобилен потенциал. Мнозинството аналитизатори нямат съмнение в дългосрочната жизнеспособност на преживялата толкова много кризи Русия и смятат, че рано или късно продажбите ще достигнат заветните 4 милиона, а тя все пак ще бъде най-големият европейски автомобилен пазар. Никой обаче не се наема да прогнозира кога – преди или след 2020 г.

На първа страница на един от мартенските броеве на The Moscow Times можеше да се види елегантна метафора на сложния руски коктейл: снимка на сувенирна чиния с надпис Крымнаш!, съжителстваща с анализ на борбата със спадащото потребление на енергоресурси в „Газпром“.


Катастрофа за едни, завръщане за други 

Спадът за първите два месеца е 32% или общо 243 826 регистрации. Най-тежко засегнати са масовите производители, а върха и основата на автомобилната пирамида се възползват: февруарският спад в Lada е под пазарния (увеличават пазарния си дял), а Granta си върна първото място. Добрата стара 38-годишна Нива дължи внушителния си 20-процентов ръст на масовото завръщане към корените. Така за първи път от две години зимният руски пазарен топ 5 приютява цели три лади. По същите причини, но с коренно различна потребителска мотивация (премиумът като вид убежище от инфлацията), Porsche, Mercedes-Benz, Lexus и BMW растат забележително. 

Пряко заетите в руската автомобилна индустрия са около 400 000, а 4 000 000 са косвено засегнатите от свиването й. По данни на IHS Automotive през 2014 г. в Русия са произведени 1 645 562 автомобила - спад с 14.1% спрямо 2013-а. Автомобилите са на първо място в структурата на вноса.


Сп. "Тема"