понеделник, 26 април 2021 г.

Притча за канапе

Автомобилната верига на доставките е на предела


   Снимка: supplychain247.com

    През последната година, освен всичко друго, сме свидетели на каскада от процеси, разклатили самия фундамент на автомобилната индустрия – веригата на доставките.

Живеем в свързан свят; свързан повече от всяко друго време в историята и моментът да схванем тази свързаност в контекста на модерността ни с цялата й сложност съвпада с един кратък, но изчерпателен анализ на ставащото, публикуван тези дни от автомобилните аналитици IHS Markit. Да му хвърлим едно любопитно око.

 

      Ако се чудите защо доставката на току-що поръчаното ново канапе ще отнеме не някоя и друга седмица, както сте свикнали, а три, четири или повече месеца, причината е проста: намирате се в самия край на блокирала верига за доставки. По сходни причини Daimler, GM, Ford и много други световни автомобилни производители временно затварят заводи, освобождавайки работници.

Възстановяващата се световна икономика, зависеща от синхронизираната, гладка работа на глобалните вериги на доставки, в момента е направена на пух и прах от нещо, което се оказа синхронизирано прекъсване. И въпреки, че огромният контейнеровоз Ever Given отпуши Суецкия канал, въздействието от засядането му продължава да допринася към задълбочаващите се неволи. В това време поредица правителствени програми за стимулиране подхранват импулса към икономическо хипервъзстановяване през идващите месеци от годината, а натискът върху веригите за доставки се увеличава, с което вероятността от пробив през наближаващото лято расте пропорционално.

Натягайки веригата

    Последните няколко десетилетия световен просперитет са построени върху система от вериги за доставки, свързващи доставчици, производители, дистрибутори и потребители с исторически безпрецедентна сложност.

Последните проучвания на индекса на производствената активност PMI сочат, че напрягането на веригите през последната година удължава сроковете за доставка до исторически най-високите нива в последните над 20 години на събиране и обобщаване на данни. С нарастването на паричните стимули натискът ще се увеличи, тъй като потребителите излизат от социалната си изолация с натрупано търсене и много ликвидност – нивото на спестявания на домакинствата вече е 18% при нормални около 7.

Така едновременно съвпадат три пробива: транспортът, компютърните чипове и пластмасите. Всяка една от тези три вериги е сред фундаментите на съвременната икономика. Проследяваните от IHS Markit данни – в корабоплаването, химикалите, автомобилите и икономиката – демонстрират степента на дезинтеграция.

Критичните контейнери

     Голямото котелно отделение на днешната глобализация носи едно име – контейнеризация. Големите контейнеровози – общо около 5 400 – порят океанските води, носейки във всеки момент до световните пазари около 20 милиона контейнера, запълнени с всичко – от обувки за тенис и антивирусни маски до лаптопи, авточасти и слънчеви панели. Азия и най-вече Китай е източник на преобладаващата част от стоките – там са 7 от 10-те най-големи световни контейнерни пристанища.

Корабоплавателната бъркотия започна в началото на 2020-та, когато пандемията затвори Китай за два месеца, което означаваше изпаряване на очакваните стокови доставки до останалия свят. Възстановяването на Китай обаче съвпадна със затварянето на Европа и Северна Америка. Със застопоряването на хората по домовете им разходите за услуги като пътуване се сринаха за сметка на изстреляното харчене за електроника и домашно обзавеждане. Това, в комбинация със спешната необходимост от медицински консумативи и защитни средства за борба с пандемията, означаваше ръст на флотилията контейнеровози, плаващи към САЩ.

Съседните пристанища на Лос Анджелис и Лонг Бийч, обработващи половината щатски внос от Азия, се оказаха претоварени и лишени от време за наваксване в изоставането. Претоварването се влоши от ограниченията на социалната дистанция, което Covid-19 наложи върху работните им графици. Огромни контейнеровози продължават да стоят на котва в акваториите им, без достъп до кея, което означава, че стоките не се разтоварват, за да посрещнат нарастващото търсене. Комисар от Федералната морска комисия (FMC) описа задръстването по Западния бряг като „най-лошото, което сме виждали“.

Въздействието му подлежи на измерване с търговските и транспортни разходи по следния начин: контейнерните доставки от Азия до Западното крайбрежие през февруари 2021 г. са с 30% по-високи от 2020-а, а тези до Източното крайбрежие – с до 5 (пет) пъти. Пробивът в корабоплаването е допълнително влошен от дисбаланса между актуалното разположение на контейнерите и мястото, където са необходими.

Полупроводниковият дефицит

    Вторият основен пробив, удрящ пряко автомобилната индустрия, е този в компютърните чипове, допълнително влошен от корабоплавателната бъркотия. Ала не тя е основната причина, а конкурентното търсене на интегрални схеми за електроника, 5G и автомобилната индустрия, съвпаднало с бързото общо възстановяване в Китай. И тогава, в самия център на събитията, пламна основен японски полупроводников завод. Продължителната суша в Тайван, източник на 60% от световните компютърни чипове, създаде още една криза по веригата – тази на чистата вода, необходима за производството им.

„Чиповият глад“ продължава опустошаването на автомобилното производство: както много пъти сме говорили, днешните автомобили все повече представляват електронни устройства, управлявани от чипове. „Благодарение“ на недостига им, големите автомобилни производители в Северна Америка, Европа и Китай трябваше временно да преустановят част от производството си.

И въпреки, че производителите на полупроводници обявиха нови инвестиции в капацитет, разгръщането му ще отнеме време: IHS Markit прогнозират, че дефицитът им в автомобилната индустрия ще продължи и през следващата година.

Факторът Тексас

    Времето предизвика третия пробив: Тексас бе ударен от застудяване, за каквото не бе оперативно подготвен. Електроенергийните доставки, необходими за поддържане на находищата от природен газ, бяха отрязани, затваряйки и производството му, необходимо на първо място за експлоатацията на самите електроцентрали. Завъртането на порочния кръг означаваше още по-малко електричество и Тексас потъна в мрак.

За да избегнат злополуки или трайно увреждане на съоръженията си, произвеждащите значителна част от световните пластмаси тексаски нефтохимически заводи се втурнаха да се изключват аварийно. Спецификата на този тип производство предполага бавно и внимателно връщане към редовна експлоатация, а след това и допълнителни седмици за попълване на запасите. Резултатът е обширен дефицит на пластмаси, използвани за изработката на мебели, матраци и автомобилни седалки. Алтернативните доставки от Азия потънаха в същото това тихоокеанско мореплавателно задръстване, а недостигът на гъвкава пяна означава допълнително изключване на автомобилните заводи: по-малко седалки означават по-малко автомобили в дилърската мрежа.

Перспективата

   И точно тогава Ever Given заседна по диагонал в Суецкия канал, блокирайки трафика в този пряк морски път, спестяващ 6 000 мили между Азия и Европа.

Ситуацията добави още едно ниво на пробив в глобалните вериги за доставки, а миш-машът в графиците и предизвиканото задръстване качиха степента на претоварване в бездруго натегнатите до максимум европейски пристанища до степен, обозначавана с понятието „критични нива“. Взаимосвързаният натиск върху веригите за доставка се увеличава и с набиращото темп икономическо възстановяване: през следващите месеци производства от всички видове ще бъдат възпрепятствани. Претоварването на пристанищата ще наруши сложния поток на автокомпонентите: камионите, вдигащи контейнерите от пристанищата в САЩ, са напрегнати до лимита.

„Никога преди не съм виждал ситуация, в която всеки сектор на (транспортната) индустрия се затръшна“, е начинът, по който един изпълнителен директор от товарния транспорт го представя. А междувременно недостигът на чипове възпрепятства производството на нови камиони.

Глобалните вериги на доставките винаги са били чудесен двигател на икономическия растеж, от истински съществено значение за представянето на световната икономика. Сега обаче са напрегнати по небивал до момента начин. Системата ще се адаптира, но адаптацията й ще отнеме нови инвестиции в капацитет и пристанища, а те изискват време. Компаниите ще преразгледат снабдителните си стратегии, търсейки намаляване на риска от прекъсване през разнообразяване, което ще добави сложност.

С възстановяването на някои производства по-близо до крайните производители и потребители част от снабдителните линии ще бъдат съкратени, ала с цената на компромис между себестойността и устойчивостта. От кораби китайският износ към Европа започва да се пренасочва към железопътната мрежа, но тя пък разполага с ограничен капацитет.

    Междувременно голямото пандемично икономическо възстановяване – подхранвано от ваксиниране, отложено търсене и стимули – през следващите месеци ще напряга все повече връзките, свързващи света през веригите на доставки. Казано по друг начин, не се надявайте на канапето скоро.

2 коментара: