„Къде съм дремал почти две десетилетия, че да проспя три моделни поколения, преди да се кача най-после в тая кола?!“ – питам се с недоумение, ядно тръшкайки вратата (без да пропускам да отбележа плътния звук при затварянето й в дневника си).
Аз може и да съм проявил престъпна
небрежност, но в Северна Америка например през последното десетилетие редовно
я продават в над 100 000, а заводът й в Уест Пойнт, Джорджия неслучайно беше таргетиран
и от Apple.
Да, виждам, че в миналите си превъплъщения Kia Sorento е бил хвален като голям, практичен, талантлив и
достъпен многоцелеви семеен транспорт, но още преди затварянето на шофьорската
врата бе ясно, че четвъртото поколение на флагманския SUV е заченато с амбицията да разпери
криле.
Външност и архитектура
Първото, което забелязваш в новия Sorento, е предната решетка: „тигровият нос“ на „Кия“ без
съмнение е станал по-голям, като на всички, ала не е достигнал комедийния размах
при някои и пасва на нарасналите му претенции добре. Със скъсените
надвеси и удълженото междуосие на новата си платформа N3 Sorento изглежда „по-бърз“ (нищо,
че е по-висок). Причината е в
удължаването на т.нар. „премиум пролука“ – разстоянието между линията на
предната ос и основата на челното стъкло. С размери 4.81/1.70/1.90 водещият
корейски джип продължава обитаването на пространството между средноразмерните и
пълноразмерни SUV-та,
доближавайки се по-скоро до вторите, а в архитектурата му повече от всякога
присъства коктейлът алуминий/стомани с повишена якост. Резултатът – подобрение
на твърдостта и теглото, спаднали вибрации.
Вътре
Което и от трите нива на оборудване да изберете, интериорът им се възползва
от мамутските си размери: увеличената с 35 мм колесна база е отворила широта
във всички измерения, а разстоянието между седящите отпред е достигнало
американски пропорции, т.е. по-лесно ще им е да си пишат, отколкото да си
говорят.
От гледна точка на самия дизайн умишлената конвенционалност остава в миналото: отстъпила е на много по-модерна интерпретация. Четем прессъобщението им: „Едно от най-висококачествените интериорни пространства в Kia до момента – интуитивната, ориентирана към технологиите кабина на новия Sorento – е снабдена с първокласни материали и най-модерно инфоразвлечение.“ Допълнението от мен е, че общото впечатление за издигната на ново равнище модерност представлява по-скоро една повърхностна премиум имитация, отколкото веществено пресъздаване на предлаганото от Германия: широките дисплеи (12.3+10.25 инча) и доминиращо изпъкналите вентилационни отвори определено са в духа на Mercedes-Benz, докато текстурираният, четкан „метал“ е много Audi.
По възприятие за качество „Кия“ не могат за да се мерят с тях (никой не го и очаква при този им ценови диференциал), а в интериора липсва и нестандартната изобретателност, демонстрирана от Peugeot в последните години, но подходът е цялостно последователен: пространството е предостатъчно, каквато е и амплитудата в настройването на удобните отопляеми и вентилирани седалки, да не говорим за чутовния багажник, а изгледът към пътя – повелителен. Нещо повече: графиката на големите дисплеи е чиста, управлението на вентилацията е добре обособено; добра новина са и физическите бутони, чието натискане усещаш; такъв е и масивният кръгъл трансмисионен селектор.
В движение
Благодарение на интензивната електрификация я докарахме до там, че с
1819-те си килограма новият 2.2-литров, напречно разположен алуминиев дизел с
директно впръскване е най-леката модификация в гамата. Двеста и двете конски
сили и 440-те нютона на ранния му въртящ момент достигат до двойното предаване
през 8-степенен автоматик с два съединителя. Новото в него е т.нар. „Terrain
Mode“: специфични настройки на
стабилността, разпределението на въртящия момент към колелата и точките на
трансмисионно превключване с оглед запазване на сцеплението в кал, сняг и
пясък.
Като начало, звукът на събудения дизел е безкрайно далеч от сърдитото тракане на студения метал: D + газ e равно на усещане за теглене почти веднага. Новата трансмисия реди оптимизираните за повече ефективност предавателни числа нагоре гладко, а нямащото никакво значение тук ускорение до 100 е за приличните 9.1. По-същественото е, че комбинацията между двигател и скоростна кутия значително е повишила чисто механичната си прецизност: давам си сметка, че по ред причини настройките в повечето съвременни коли са такива, че съзнателно те дистанцират от карането и май е крайно време да се примиря с цялата тази изолираща те от света отвратителна любезност; на окачването включително, чийто дълг към гладкостта е първостепенен приоритет.
В завой естествено крен има – не можеш да очакваш друго от 7-местен джип с
висок център на тежестта, но за сметка на това воланът е с добре претеглено
усилие и точност, придаващи на масивния метал автентичното усещане за солидност
в движение. И въпреки, че особено в спортен режим добавената тежест на волана е
осезаемо изкуствена, връзката му със ставащото под колелата е сравнително
добра.
Което е добре дошло, защото Sorento не е щедър на механично сцепление: върху влажен асфалт големият тигров нос ще покаже сравнително лесен усет към недозавиване, коригирано бързо и спокойно от системите му за стабилност. И ако по някаква напълно непонятна причина са изключени, едното вдигане на крак от газта върши работата със сходна дискретност. Не трябва да забравяте обаче, че гумите от последно поколение са във все по-голяма степен ориентирани върху намаляване на съпротивлението си при търкаляне и свеждат усилията за достигане до границата на сцепление до минимум. Казано иначе, МНЗ предупреждава: това е голяма и тежка кола, която трябва да се кара нежно. Окачването (преден макферсън и двойни носачи) държи в ръкава си достатъчна амплитуда за справяне с разнообразието от коловози по останките от магистрала „Хемус“, но по владеенето на шасито върху агресивните й серийни напречни неравности разбираш, че меката му настройка не винаги помага, особено с такава скорост. И най-вече, когато е извадено от зоната си на комфорт: вторичното поемане на поредицата груби асфалтови гребени, сътворени със специалното съдействие на Пътната агенция, те вади от преобладаващото усещане за впечатляваща магистрална тишина, заменяйки го с по-шумна и потропваща напрегнатост.
С всичките им умни и преумни подпомагащи системи общуването с днешните коли изобщо започва заплашително да се превръща в упражнение, нямащо много общо шофирането – подход, както за пореден път чувате днес, по който никак не си падам.
Без да са голяма сила в домашното аудио от висок клас, BOSE са проектирали достойна за амбициите на колата автомобилна аудиосистема,
базирана на 12 говорителя, работещи в 7.1-канална конфигурация и, освен всичко
друго, любопитната функция за възпроизвеждане на звуци, съответстващи на
различни природни звукови „пейзажи“.
Както и да го гледаш – да обобщим
Както и да го гледаш, с четвъртото поколение на Sorento Kia заявяват амбицията да се изправят срещу
първокласен противник. При цялото старание, на което няма как да не
симпатизираш, в начина му на придвижване има особености, показващи, че им
предстои още път. Разположени са най-вече върху враждебно настроения български
асфалт, който не се налага да търсиш дълго с отличните LED фарове, за да схванеш, че изобилства с
настилки, способни да осветят инак сигурната му увереност от по-пикантен ъгъл.
И ако от динамичния финес на окачването може да се очаква още, то е
компенсирано в жанра на практичната полезност: това е добре направен, просторен
и оборудван, впечатляващ с универсалността си седемместен SUV – естетично оформен и стратегически
позициониран ценово.
Силата на конвенционалния му дизел изглежда достатъчна, когато караш празен (разходът му в моя случай бе в порядък 8.7 - 9.2), но не съм сигурен дали ще е така с повече хора и багаж на борда; не съм сигурен и дали организираният около 1.6-литровия турбо бензин заряден хибрид ще може да предложи нещо качествено повече, предвид добавеното си тегло, и това изглежда е последната и очевидно дължаща се на актуалните ни емисионни еврорегулации въпросителна пред амбициозната игра, в която Kia Sorento се намесва с напълно сериозни намерения.
Всичко пропуснато днес ще компенсирате в сайта им.
Няма коментари:
Публикуване на коментар