Най-после истинският нов модел
42 – вместо увод
Онези от вас, които са чели или пък просто чували за безсмъртния „Пътеводител на галактическия стопаджия", знаят, че в стартиралата като комедийно шоу книга на бившия актьор-любител и студент от Кеймбридж Дъглас Адамс имаше един гигантски компютър (Дълбока мисъл), който прекара 7,5 млн. години, разсъждавайки върху Живота, Вселената и Всичко останало, заявявайки тържествено накрая, че абсолютният отговор е… „42“.
Caddy е гръбнакът на лекотоварната им гама |
Оригиналният Caddy нито представлява ван, нито носи същото име; той започва живота си в завода в Питсбърг, Пенсилвания като пикап под име Rabbit, в което има смисъл: американският пазар исторически е доминиран от пикапите, макар и по правило много по-големи от дребничкия „заек“. Концепцията впоследствие мигрира към Европа, когато през 1982 от завода в Сараево за първи път слиза лекотоварното возило в актуалното до днес име.
На 42-та година от рождението на първата версия и над 3 милиона продадени двата поредни фейслифта най-после бяха наследени от истински нов модел – Volkswagen Caddy 5.
Caddy 5
Външността на късата (4,50/1,86/1,83 м), пътническа версия на модела с най-високото ниво на оборудване Style съхранява типичния ванообразен, без малко еднообемен профил, максимизиращ вътрешното му пространство. Строгата геометрична външност на предшественика обаче е подложена на флуидно омекотяване (на което се дължи намаленото до 0,30 въздушно съпротивление), добавена й е обемна пластичност и е облагородена с естетични акценти, улесняваши плъзгането на погледа по високия му силует. Минималистичният преден дизайн със стеснени диодни светлини и предна решетка в духа на пчелната пита се допълва хармонично от видимите усилия за подобряване на аеродинамичната ефективност отзад с добре изглеждащи вертикални диоди и характерния вдлъбнат релеф на голямата електрически подпомагана (опция) единична задна врата. След провала на Mercedes-Benz с недостатъчно индивидуализирания и трудно защитаващ ценовата си премия Citan, VW Caddy зае самотно ролята на премиум продукт в компактния товаропътнически сегмент, а с външността си петото му издание обитава това пространство с още по-голяма убедителност.
Заедно с приятно капитонираните седалки с контрастен шев и надхвърлящи очакваната от прагматичен ван ергономия и настройки, общото впечатление в Caddy е за добре познатата от останалите модели логична подреденост и дискретна ориентация към водача, гарнирана с практични акценти като находчивата и безкрайно удобна ниша за вещи в горната част на таблото, чийто дизайнер заслужава крепко ръкостискане. Така пределната рационализация на материалния подбор и функционалността не дразни, а пространството наоколо е повече от изобилно, какъвто е и достъпът до него. Разбира се, че има основания за мрънкане по адрес на дигитализираното капацитивно управление на звука и климатизацията, но също така се разбира, че привикването към тях е въпрос на време и неизбежност. Позицията на седене и видимостта са първокласни, а воланът е много удобен; пространството за влизане през плъзгащата врата и сядане отзад е повече от достатъчно, въпреки че от функционалността на втория ред би могло да се желае още. За сметка на това панорамният покрив над него пък е истински просторен.
Под капаците им, освен 1,5-литровият турбо бензин, обитават три версии на двулитровия дизел EA288-evo с двойна каскадна каталитична редукция, мощности между 75 и 122 к.с. и две скоростни кутии – 6-степенна механична и 7-степенен DSG автоматик с два съединителя. От двата най-големи, които имах шанса да опитам, впечатлението не е за чак толкова голяма разлика: дали нютоните ще са 280 или 320, а мощността 102 или 122 коня, ускорението в празно състояние е прилично; да, разликата е над 2 секунди, но субективното усещане е за по-малко – като естествено запасът от мощност при по-големия вдъхва повече надежда, че колата ще продължи да върви и с доста повече от собствените й надхвърлящи 1600-те килограми. При всички случаи Caddy не е транспорт за енергично каране и въпреки ранната поява на въртящия момент ускорението (от място и междинно) дори не намеква за особена динамика, каквато не е уместно да очакваме от тая автомобилна порода впрочем. Както се досещате, в зависимост от натоварването и темперамента на каращия, разходът на гориво е в много широк диапазон – от под 6 до над 8 л/100 км, което е напълно в духа на повишената с над 10% енергийна ефективност на новия модел.
Новости има в шасито: най-после пружини и отзад! Въвеждането на общата платформа е направило разликата в поведението толкова голяма, колкото между деня и нощта. Това е кола, опровергаваща кутиестия външен вид, доставяйки прилично сцепление през 17-цоловите си лети, двуцветни колела (предлагат се и 18) и изненадващо остри реакции. Преосмисленият, по-директен волан реагира бързо на подаденото от водача, докато страничният наклон, макар и осезаем (как иначе при кола с такава настройка на шасито и център на тежестта), остава добре овладян. Празният ван показва известна склонност към подскачане върху демонстрационните асфалтови неравности на Пътната агенция – особеност, която със сигурност подлежи на неутрализация с повече товар. Шум от вятъра в огледалата ще усетите с високо магистрално темпо, както и някой и друг вибрационен резонанс от твърдите пластмаси, но общото впечатление вътре е тихо и изискано по мерките на този клас утилитарни возила.
Абсолютният отговор – вместо епилог
Трети в сегмента, той е по-скоро индивидуален, отколкото флотски
избор, което го държи далеч зад драстично по-достъпната му
компактна, многоцелева конкуренция
|
Ако в него все пак има някакъв по-скоро местен наш проблем, той традиционно е във високото му ценово позициониране и стремежът то да бъде защитавано с възможно най-последователно упорство и изобретателност – задача истински предизвикателна на пазар с толкова ниска покупателна сила като България.
Тя предопределя и природата на основния му целеви клиент: собственикът на малък бизнес, за когото Caddy е едновременно основно сечиво за добавяне на стойност през работно време и равностоен компаньон в качествено прекарване на свободното – един съвсем сериозен комплимент.
Цялата останала информация ще откриете в сайта им.
Няма коментари:
Публикуване на коментар