понеделник, 20 май 2019 г.

На запад и отвъд: Hyundai Santa Fe

Той не живее тук 




Пазарът - вместо въведение 

    Във времена, в които търсенето на по-малките и компактни SUV успява да удържи пазарната стабилност на Европа, човек се чуди каква ли е ролята на 7-местен джип, с дължина от близо 4.80 в гамата на масова емблема като Hyundai? Отговорът изглежда сравнително ясен: флагманската роля в портфейлите на все повече производители надрасна историческите рамки на класическата триобемна лимузина.

Няма нужда от кой знае какво дълбаене в числата, за се убедиш, че с 2554-те си регистрации през първото тримесечие на 2019-а четвъртата генерация на Santa Fe не представлява особена европейска пазарна заплаха.

Вдигнем ли поглед на запад и отвъд голямата северноатлантическа вода обаче, виждаме съвсем различна картина. Представянето на модела през вече далечната 2000 година бе водоразделен момент в корейската пазарна сполука в Северна Америка. При появата на първото поколение Santa Fe продажбите им в Щатите брояха около четвърт милион, с идването на следващото поколение те вече бяха почти удвоени, а потреблението на другия бряг успя да се сприятели с практичността и удобството на този грамотно конструиран фамилен транспорт; до степен, в която представянето му по другите краища на кълбото престана да има особено значение. Езикът на фактите е прост: резултатът им за първото тримесечие на 2019 е 203 005.

– И как при това положение се постъпва, когато искаш да развиеш и актуализираш един модел, използвайки попътния вятър на търсенето, без да рискуваш вече постигнатото? – питате. 

– Това е въпросът, върху който в дизайна и инженеринга на „Хюндай“ очевидно са мислили повече откогато и да било преди в историята на модела – отговарям.

Амбицията им очевидно е нахъсана от цял рояк 7-местна конкуренция – за поведението на премиум марките да не говорим, – изкушаваща клетия потребител да повери бюджета си за нещо респектиращо, семейно и 4х4. 

Поглед отвън

    По думите на доверени приятели, каращии различни генерации Santa Fe, успехът на Hyundai в това возило се базира на, както един от тях добре го определи, високата плътност на метала в единица тегло за цената му. В този ред на мисли фактът, че возило, в което можеш да инвестираш над 115 000, е пораснало на ръст, със сигурност няма да навреди на продажбения му потенциал: с дължина от 4.77 то наближава квадратурата на BMW X5, за което предстои да говорим,  навлизайки уверено в територията и на съседите си по сегмент.

Техниката в основата на Santa Fe запазва идеологията на стоманения монокок, ала делът на горещо формованата стомана с висока якост е по-висок от този във всеки друг модел в гамата – флагманският статус предполага съдържание. Плътното желязо е окачено на класическа активна комбинация от преден макферсън и многоточков заден мост, а двойното предаване е стандартно с блокаж – факт, по който феновете на калния уикенд несъмнено ще се увлекат.

Порих асфалта с 2.2-литровия дизел (200 коня/440 нютона въртящ момент), свързан с 8-степенен автоматик. На пръв поглед същият като предходния – знам. С тази „дребна“ подробност, че корейският инженеринг работи в условия на неизбежна отбрана: промени в горивния процес, понижено вътрешно триене, развит филтър за твърди частици, селективна каталитична редукция и инструментариум за борба с азотния окис – с оглед покриването на емисионните стандарти Euro 6c/d постижението им е съвсем прилично. Бележка за феновете на калния уикенд: въпреки, че е 4х4, това е кола, принадлежаща по-скоро на асфалта, а МНЗ предупреждава: с клиренс от 18.5 см и ъгъл на заход под 20 градуса гледайте да не го губите от поглед за дълго.  

Да не забравя: скоро го гледах и в огледалото за обратно виждане – изглеждаше приятно.

Вътре

    Интериорът на Santa Fe е от категорията правени с мисъл за функционалността, не за финтифлюшките. Като такъв, в него ще откриете и трети ред седалки, и плъзгащ втори ред, и изравняване на пода с натискането на един бутон, и впечатляващо просторен багажник – място за критика просто не остава. 

Същото може да се каже и за пространството: дори със стандартния за Premium стъклен покрив, въздухът над главата на втория ред е повече от приемлив, каквото е и наместването на долните крайници. Казват, че – с всички възможни уговорки за практическата им приложимост – същото важи в немалка степен и за третия.

Пространството е осеяно обилно от USB и други зарядни портове, така щото обзетите от таблетосмартфоновата мания семейства да пътуват спокойни достатъчно дълго. 

Въпреки очевидния фокус върху практичността и леката употреба, вложеното усърдие в подбора на материалите и общата привлекателност на крайния резултат личи. Кожените седалки отпред, макар и една идея по-твърди сякаш, са проектирани смислено, и с лесна настройка. При квалифицираното мнозинство на по-обикновена пластмаса усещането за солидност на общата сглобка е незаобиколимо, а подробности като отопляемите и вентилирани (особено ценно) предни седалки, отопляемият волан и докът за безжично зареждане само удължават списъка на бордовите глезотии. 

Забавно: това, което виждам през волана, представлява екзотична смес от аналогово-дигитална стилистика – любопитна визуализация и ясно четими от пръв поглед показания за нивата на температурата и горивото.

Да се раздвижим

    Преди да го направим, две думи за особеностите на националното потребление: на хартия мощност от 200 к.с. в България звучат някак недостатъчно:
– Всяко нещо, навлизащо в територията на шестцифрените числа би следвало да предлага поне 20-тина процента отгоре – коментира анонимният местен нафтов сомелиер, бърчейкии нос.
– Поведението в движение на Santa Fe обаче подсказва пълната несъстоятелност на такива празни приказки – оспорвам: в условията на реално каране Santa Fe IV се представи похвално, демонстрирайки качества, напълно сходни с тези на фауната от сегмента, с която съм общувал.

Особеността е, признавам, че доставката им не е така увличащо възбуждаща, както бихте се надявали – усещане, снабдяващо теглителното усърдие на корейската колесна техника с известна аура на нежност.
Като цяло, 8-степенният автоматик е добре калиброван и предава въртящия момент към колелата с лекота и без особено замисляне; мигове на колебание биха усетили само притежателите на истински тежък десен крак. 

Друга особеност в придвижването тук е тишината: освен ако не проявите извънредно старание в шпоренето, обузданият нрав на четирицилндровия дизел е безпогрешно разпознаваем, ала и тих. 

Снабден с по-ниските 19-цолови колела на най-високото си оборудване, Santa Fe отчита с известна тревога най-занемарените градски участъци – до степен, в която се питаш какво е станало с разтоварения, комфортен нрав на предшествениците. Усещането за дозирана жертва на гладкост в името на съживяването на характера в голяма степен се разсейва при средните и дълги бегови дисциплини, в които контролът на вертикалните амплитуди става по-сговорчив и еластичен. 

По ловкост на завиване това е кола, даваща ви ясна представа за всеки килограм от своите почти 1.9 тона: поведението е сравнително меко, а стабилността не е под съмнение; достигайки върха на завоя обаче, разбираш, че за съхранение на сцеплението системите за стабилност се нуждаят от пълната си мощ, докато бързите смени на посоката в поредни криви подсилват усещането за тежест. Добре де, това все пак не а кола за спортно каране – мислено й прощавам аз.

Да обобщим

    Впечатлението за методичен прогрес, наследено от всяка предишна генерация на модела, е отново съхранено: субстанцията на семейна кола с многостранни таланти, поръсена с щедра щипка динамика и акцентиран визуален дресинг е тук за четвърти път. Това е една по-привлекателна, по-практична, все така просто и директно позиционирана сегментна алтернатива.

От хармония на цялото я лишава дефицитът на гладкост в поведението – постижение, с което инженерите по шасито изостават от колегите си в екипа по дизайна. Комфортът му видимо е бил пожертван в името на извличането на още малко управляемост – подход, създаващ известно усещане за крехкост.

-

    Но: гостоприемен и щедро оборудван, Hyundai Santa Fe остава достоен за следване от лоялната си, рационална клиентела (простете бруталното клише). На европейска земя моделът ще остави усещането, че му липсва смелост за по-широки крачки, ако ще да се конкурира в един и без това претъпкан сегмент. Това обаче е кола, отдадена на вярна служба при ключовия си семеен потребител.   

А той живее някъде на запад и отвъд.

Онова, което пропуснах, ще откриете в сайта им.


Няма коментари:

Публикуване на коментар