Моята
болка по липсващите данни за българския пазар на нови автомобили напоследък
намери лек в сравнението с шестте най-напреднали автомобилни пазари по света,
чиято класация определено показва, че не сме сами в бедата: на планетата има
кътчета, където положението е сравнимо и дори по-лошо от нашето, и ако искаме
да обменим опит в предоставянето на модерна статистика за дейността на един
сектор, спокойно можем да екипираме подходящо група родни ентусиасти и да ги
изпратим да изучат местния опит на духовните си съмишленици, който после да
приложат на благодатната ни почва.
Всяка от тези държави е първа сред равни по актуалност и аналитичност на пазарната информация, както и по качество на автомобилния си парк. Затова ще карам по азбучен ред.
1. Афганистан
Всяка от тези държави е първа сред равни по актуалност и аналитичност на пазарната информация, както и по качество на автомобилния си парк. Затова ще карам по азбучен ред.
1. Афганистан
Работното място на
афганистански колега
|
Toyota
Corolla съставя 90% от леките автомобили в страната, а историческите
екземпляри, които пъплят по все по-задръстените столични улици най-често са с
пробег над 300 000 км. Новите коли са рядкост и видимо включват голям брой
Toyota Hilux. Най-големият афгански автомобилен дистрибутор естествено е на
Toyota: започналият с 64 прeдадени през 2006 г. Afghan Auto Ltd продава на този
музеен пазар 401 коли през 2009-а. По-нататък дирите на статистиката се губят в
праха по минираните пътища на изстрадалата планинска земя...
2.
Ирак
Трудно
е да се говори за автомобилен пазар в унищожената от война държава. По метода
"визуален анализ" се отличават Toyota Hilux, Hyundai Accent и Great
Wall Dear (реплика на стар Hilux); Toyota Corolla, Chevrolet Aveo, Hyundai
Sonata и Great Wall Sailor (стара генерация Nissan Frontier) също са видимо
популярни. Явно китайската марка навлиза амбициозно, а иранското Peugeot
405, известно под името Iran Khodro Samand, също се радва на топъл прием.
Либерализираният внос на употребявани автомобили (изглежда черпят с пълни шепи
от съюзническия български опит) от Европа осигурява щедър приток на стари опели:
Astra, Vectra и Omega са масово явление по това, което е останало от улиците на
големите градове. Забравете
статистиката.
Toyota води и в Ирак
|
3.
Северна Корея
Списъкът
няма да е пълен без този автомобилен отличник.
Бодър билборд от
страната на любимия вожд
|
Улиците
на Пхенян са широки и не толкова празни, колкото можете да очаквате. В
последната година колите видимо се увеличават: Pyeonghwa Motors е единствената
държавна компания, имаща право да произвежда и продава автомобили. Звучният
Pyeonghwa Samchunri, базиран на Toyota Hiace от 1989-а, се произвежда по лиценз
на Brilliance China Auto. Това е най-продаваният автомобил в страната на Ким Ир
Сен, следван от Pyeonghwa Hwiparam II, който представлява Brilliance BS4 със
сменени емблеми. Произвеждащата в порядък стотици на година Pyeonghwa Motors
дори отчете печалба през през 2009-а.
През
2006 е премиерата на луксозният Pyeonghwa Junmа, който с дизайна си, напомнящ
стара E-класа на Mercedes, е любим на средния партиен кадър. Висшето партийно
ръководство гласува единодушно за звездата с три лъча, въпреки голямата червена
петолъчка на номерата им. Много популярна в столицата е оборудваната като скъпо
такси за краен случай и поддържана с подръчни средства заради недостиг на части
стара румънка - Dacia 1310.
Състоянието
на автомобилния парк естествено е такова, че задоволява все по-нарастващите
транспортни нужди на населението.
4.
Либия
Панорамата
от големите градове на разделената и опустошена след гражданска война
северноафриканска страна, показва Chevrolet Opta, старо поколение Mitsubishi
Lancer, Toyota Hilux и Mitsubishi L200. Водещата им позиция на пазара явно е от
години, съдейки по популярността на различните генерации модели. Улиците са
пълни с Daewoo Cielo и Nubira, както и Huyndai Accent от 90-те години на
миналия век, което подсказва за отминало корейско господство. А пикапите на
Toyota и Mitsubishi станаха медийни звезди заради двойното си предназначение.
Тук се вълнуват единствено от данните за износа на петрол.
Либийски революционен пикап Mitsubishi в
ролята на лафет
|
5.
Сирия
Напредващата
по пътя на арабската пролет и гражданската война страна е предала пътния си
суверенитет на корейското автомобилно владичество: Hyundai Elantra е на всяко
кръстовище, което подсказва поне 10% пазарен дял на представения през 2006
година модел.
Автомобилният завоевател на древната сирийска
земя носи герба на Kia
|
Друг
кореец, радващ се на дори по-голяма популярност, е Kia Cerato Forte, която
оформя голяма част от трафика по улиците на Дамаск. Третият видимо най-успешен
модел из владенията на семейство Асад също идва от Корея - Kia Rio.
За повече пазарна информация - Башар.
6. Хаити
Доколкото
е останало нещо от колите в тази срината от нищета и катастрофално природно
бедствие съседка на Доминиканската Република, то е пикап Nissan, като Frontier
определено се набива на очи. Мощното земетресение през януари 2010 изглежда е
извело напред и Ford Ranger, което потвърждава факта, че пикапите са основно помощно
средство в бавното възстановяване на една от най-бедните страни в света. Друга
хаитянска традиция е свързана с високопроходимите Suzuki/Chevrolet: Vitara и
Grand Vitara са честа гледка по улиците на Порт-о-Пренс, заедно с Daihatsu
Terios, Mazda BT-50, Toyota Hilux, Hyundai Tucson и отново Mitsubishi L200.
Коли и тук не се броят.
За повече пазарна информация - Башар.
6. Хаити
Разликата между живота и смъртта в Хаити
обикновено е пикап
|
С такава структура на автомобилния парк
националната сигурност на България е заплашена и без войни или
природни
бедствия
|
За разлика от споменатите държави, напредъкът на България по пътя на информационния мрак в автомобилния сектор е сравнително младо явление. За сметка на това - без видимо да воюваме, или да сме покосени от природно бедствие - догонваме първенците в класацията с похвален и даващ отлични резултати ентусиазъм. А кога ли ще се насладим на паметния миг, в който нисковъглеродните автомобили придобиват забележим пазарен дял по нашите земи?
Или
може би вече се е случило, но не сме забелязали поради липсата на информация?
По
всичко личи, че ще изпитаме тази непосилна за обикновения човек радост някъде
след изпращането на Луноход 2.
Чудесен материал!
ОтговорИзтриванеистински се забавлявах! ... а и някак си се радвам че нямам клиенти от автомобилният бизнес, които да ми поискат маркетингов план
ОтговорИзтриванеБлагодаря, Викторе. И аз така: тъгата и забавлението вървят ръка за ръка.
ИзтриванеВ момента се работи с приближение по метод, описан в "Из чаршията".