Напоследък една от
най-аванградните автомобилни компании – Tesla Motors беше подложена на два изпита по корпоративна зрялост, в които показа знания и умения, характерни за ранната младост. В това време
калените във вековни битки „конвенционални” производители сигурно са открили в поучителната
история аналогии със собственото си тийнейджърство.
Хронологията:
Производителят от Пало Алто, Калифорния се почувства оклеветен от един тест в предаването на BBC –
Top Gear от
2008-а, в което екипът на Джеръми Кларксън твърди, че на
тестовото им трасе моделът Roadster, който има претенциите да бъде първият
сериен суперспортен електрически автомобил в света, е постигнал с едно
зареждане нищожния пробег от 90 километра,
което е значително под обещаните от производителя 340. От двете тестови коли
едната е стигнала до зарядното устройство с бутане, а спирачките на втората се
оказали развалени. В края на февруари тази година английският съд отхвърли предявения
от американците иск като несериозен и неоснователен, защото максималният,
посочен от производителя, пробег се отнася за нормални пътни, а не пистови
условия и твърдението „не представлява реално и съществено закононарушение.”
Зрелостта на Tesla ще ги научи на мъдрост и чувство за хумор. |
През последните седмици Tesla Motors отново се засегнаха – този
път от блогъра Майкъл Дегуста (Michael
DeGusta), който в подробен пост в блога си theunderstatement.com, озаглавен „Това е тухла”(It’s A Brick), отново опъна
нервите на производителя, анализирайки технологично ограничение, според което
колата може да загуби драстично стойността си при условие, че батерията й се
разреди напълно. При това положение тя се нуждае от специален транспорт до
най-близкия сервиз, защото не може да бъде нито стартирана, нито бутана, а
батерията с цена от около 40 000 долара е непоправимо увредена и подлежи
на смяна. Ситуацията е известна като “bricking”, а разходите
не се поемат нито от съществуващата програма за замяната й на седмата година на
специална цена от 12 000 долара, нито от застрахователите. До момента са известни и признати поне 5 случая на „затухляване” от около 2 200 продадени електромобила от
модела Roadster.
Двете събития навеждат на мисълта, че вместо да се
обиждат, от Tesla биха спечелили повече, ако реагират с чувство за хумор,
защото създадената през 2003
компания е технологичен флагман, с чиято работа се свързват много от надеждите
за раждането на равностойния електромобил.
Отвъд океана са известни с присъщия
си еуфоричен позитивизъм и вместо да реагират зряло често се гневят на всяка
информация, съдържаща дори минимален отрицателен оттенък.
Планираният за средата на
годината старт на производството на най-новия Model S обещава да даде на света първия функционално пълноценен
електромобил, а очакваният след него Model X ще е първият електрически кросоувър с двойно предаване. И двата модела се чакат с огромно
нетърпение, а планираните за 2012 г. 5 000 броя Model S са вече разпродадени
и предплащащите 5 000 долара за място на опашката ентусиасти чакат „реколта”
2013.
Прекрасно изглеждащият Model S предизвика дълга
опашка от ентусиазирани кандидати.
|
Напълно разбираемо е, че в началото
електромобилите страдат от ограниченията, присъщи на всяка нова технология. Именно
в ограниченията, които остават главно за купувача, е причината, поради която просветените
общества финансират навлизането им на пазара в името на колективната полза от
тяхната употреба.
Един от чувствителните аспекти на
електромобилната технология в момента се съдържа в страха от преждевременно разреждане
на батерията, познат като „тревога за пробега”. Причината е, че пробегът на
електромобилите в реални условия варира в широки граници и зависи от много
променливи като релеф, режим на каране, пътна настилка, външна температура,
натоварване и т.н. Проблемът на всички тези ограничения е в явното неразбиране,
че вместо да заместват истината с карамел от сладки евфемизми, производителите
трябва да намерят елегантен и същевременно точен начин да я произнесат, както и
да обяснят, че евентуалните жертви са в името на бъдещето на планетата, а част
от тях ще се компенсират от правителствата паралелно с развитието на
технологиите.
Model X: Първият електрически CUV е на ред през 2013.
|
Впрочем, добрият стар двигател с
вътрешно горене също би отказал, ако го карате без масло или охладителна
течност.
Електромобилната тема е деликатна
и защото бъдещето й в голяма степен се крепи на изхода от един по същество
философско-религиозен спор с глобален ефект, чиято основна тема е:
„Въглеродният двуокис – враг или приятел”. Лагерът на вярващите във вредите от
него има за опонент не по-малко мотивирания отбор на скептиците, а човешката
история е пълна с ирационални, но издигнати в ранг на държавна политика
вярвания, като това за плоския характер на Земята или геоцентризмът на
вселената. И всички те са обслужвали обществено-политическите интереси на своята
епоха, облечени в одеждите на религиозен или политически постулат, чието
накърняване е обявено за смъртен грях.
Освен философски, въпросът с докачливостта
на Tesla естествено има и много безнес-аспекти: във връзка с тези събития
акциите на компанията, носеща името на гениалния сърбин, спаднаха с 2,3%, а
мениджмънтът й, воден от Елън Мъск, е бдителен към репутацията и отношенията си
със стратегическите партньори от Daimler, Toyota и Panasonic.
Като мъдри компании в зряла
възраст обаче, те знаят добре, че да убиеш присмехулник е много по-вредно,
отколкото да го слушаш.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар