неделя, 18 март 2012 г.

Да убиеш електро-присмехулник


Напоследък една от най-аванградните автомобилни компании – Tesla Motors беше подложена на два изпита по корпоративна зрялост, в които показа знания и умения, характерни за ранната младост. В това време калените във вековни битки „конвенционални” производители сигурно са открили в поучителната история аналогии със собственото си тийнейджърство.

Хронологията:

Производителят от Пало Алто, Калифорния се почувства оклеветен от един тест в предаването на BBC – Top Gear от  2008-а, в което екипът на Джеръми Кларксън твърди, че на тестовото им трасе моделът Roadster, който има претенциите да бъде първият сериен суперспортен електрически автомобил в света, е постигнал с едно зареждане нищожния пробег от 90 километра, което е значително под обещаните от производителя 340. От двете тестови коли едната е стигнала до зарядното устройство с бутане, а спирачките на втората се оказали развалени. В края на февруари тази година английският съд отхвърли предявения от американците иск като несериозен и неоснователен, защото максималният, посочен от производителя, пробег се отнася за нормални пътни, а не пистови условия и твърдението „не представлява реално и съществено закононарушение.”

Зрелостта на Tesla ще ги научи на мъдрост и чувство за хумор.
През последните седмици Tesla Motors отново се засегнаха – този път от блогъра Майкъл Дегуста (Michael DeGusta), който в подробен пост в блога си theunderstatement.com, озаглавен „Това е тухла”(It’s A Brick), отново опъна нервите на производителя, анализирайки технологично ограничение, според което колата може да загуби драстично стойността си при условие, че батерията й се разреди напълно. При това положение тя се нуждае от специален транспорт до най-близкия сервиз, защото не може да бъде нито стартирана, нито бутана, а батерията с цена от около 40 000 долара е непоправимо увредена и подлежи на смяна. Ситуацията е известна като bricking”, а разходите не се поемат нито от съществуващата програма за замяната й на седмата година на специална цена от 12 000 долара, нито от застрахователите. До момента са известни и признати поне 5 случая на „затухляване” от около 2 200 продадени електромобила от модела Roadster.

Двете събития навеждат на мисълта, че вместо да се обиждат, от Tesla биха спечелили повече, ако реагират с чувство за хумор, защото създадената през 2003 компания е технологичен флагман, с чиято работа се свързват много от надеждите за раждането на равностойния електромобил.

Отвъд океана са известни с присъщия си еуфоричен позитивизъм и вместо да реагират зряло често се гневят на всяка информация, съдържаща дори минимален отрицателен оттенък.
Планираният за средата на годината старт на производството на най-новия Model S обещава да даде на света първия функционално пълноценен електромобил, а очакваният след него Model X ще е първият електрически кросоувър с двойно предаване.  И двата модела се чакат с огромно нетърпение, а планираните за 2012 г. 5 000 броя Model S са вече разпродадени и предплащащите 5 000 долара за място на опашката ентусиасти чакат „реколта” 2013.

Прекрасно изглеждащият Model S предизвика дълга 
опашка от ентусиазирани кандидати.
Напълно разбираемо е, че в началото
електромобилите страдат от ограниченията, присъщи на всяка нова технология. Именно в ограниченията, които остават главно за купувача, е причината, поради която просветените общества финансират навлизането им на пазара в името на колективната полза от тяхната употреба.

Един от чувствителните аспекти на електромобилната технология в момента се съдържа в страха от преждевременно разреждане на батерията, познат като „тревога за пробега”. Причината е, че пробегът на електромобилите в реални условия варира в широки граници и зависи от много променливи като релеф, режим на каране, пътна настилка, външна температура, натоварване и т.н. Проблемът на всички тези ограничения е в явното неразбиране, че вместо да заместват истината с карамел от сладки евфемизми, производителите трябва да намерят елегантен и същевременно точен начин да я произнесат, както и да обяснят, че евентуалните жертви са в името на бъдещето на планетата, а част от тях ще се компенсират от правителствата паралелно с развитието на технологиите. 

Model X: Първият електрически CUV е на ред през 2013.
Впрочем, добрият стар двигател с вътрешно горене също би отказал, ако го карате без масло или охладителна течност.

Електромобилната тема е деликатна и защото бъдещето й в голяма степен се крепи на изхода от един по същество философско-религиозен спор с глобален ефект, чиято основна тема е: „Въглеродният двуокис – враг или приятел”. Лагерът на вярващите във вредите от него има за опонент не по-малко мотивирания отбор на скептиците, а човешката история е пълна с ирационални, но издигнати в ранг на държавна политика вярвания, като това за плоския характер на Земята или геоцентризмът на вселената. И всички те са обслужвали обществено-политическите интереси на своята епоха, облечени в одеждите на религиозен или политически постулат, чието накърняване е обявено за смъртен грях.

Освен философски, въпросът с докачливостта на Tesla естествено има и много безнес-аспекти: във връзка с тези събития акциите на компанията, носеща името на гениалния сърбин, спаднаха с 2,3%, а мениджмънтът й, воден от Елън Мъск, е бдителен към репутацията и отношенията си със стратегическите партньори от Daimler, Toyota и Panasonic.

Като мъдри компании в зряла възраст обаче, те знаят добре, че да убиеш присмехулник е много по-вредно, отколкото да го слушаш.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар