петък, 11 септември 2015 г.

Франкфурт х 66 = 2015

Вече 118 години колите са у дома си в IAA

 

Jaguar F-Pace

При толкова преобилна информация от започващото другата седмица шейсет и шесто автомобилно изложение във Франкфурт се чудех дали изобщо да се занимавам. Дадох си сметка обаче, че най-изчерпателното представяне на автомобилите като глобален технологичен, икономически и обществен феномен се сближава като никога с феноменологията на българската автомобилизация, за която ще говорим повече през следващия месец. 

Рядко се замисляме, че историята на автомобилното потребление се простира в три века и ако скромните осем експоната в хотел Бристол през 1897 г. не впечатляват твърде, то  в днешни дни франкфуртският автосалон е толкова голям, че не е в състояние да приюти едновременно леките и лекотоварните гами на производителите, заради което ги редуват през година с Хановер.

Обхватът му далеч надхвърля колите - вижте само тематичния спектър: 

Леки автомобили, специални превозни средства, дву- и триколесни возила, Е-мобилност и IT, резервни части и аксесоари, ремаркета, индустрията, обхващаща употребата, поддръжката и ремонта на коли, професионална литература и периодика, професионални и бизнес организации в автомобилния инженеринг, трафика и транспортния бизнес, облекло, тунинг, телематика, услуги, автомобилни модели, тестово каране, специални събития.
 
Citroen Cactus M
Освен тези 16 тематични групи, панаирният град предлага симпозиуми и конференции, специализирани изложения, ученически и студентски програми, история, колекционерство и забавления за децата от всички възрасти. 

Както виждате, само изброяването им не е проста работа, а идеите за това как да представим по най-добрия начин обществената функция на собствения си скромен автомобилен сектор, далеч отвъд бляскавите експонати, изобилстват и заслужават наистина сериозно внимание. 

Отново растеж 

След шест тежки години европейската автомобилна индустрия отново е в цикъл на растеж: първите сурови данни за август от Западна Европа на LMC Automotive показват 9.6-процентен ръст - регистрираните 701 245 автомобила подсказват сезонно изгладен годишен резултат от 13.1 милиона. Основен двигател е търсенето в Германия (+6.2%), Обединеното кралство (+9.6%) и Южна Европа (Испания +23, Италия +11 и Франция +10%).

На този фон българският август (в моя ексел продажбите са 2023 срещу 2786 през 2014, но допусканията са толкова безобразни, че и аз не му вярвам) бележи внушителен спад от около 27% спрямо август 2014-а, а общият ни ръст е, допускам, в порядък 7%. Всичко това е плод на числов инженеринг, на който ме принуждава упорството на МВР в отказа им да публикуват адекватни месечни данни за регистрациите в страната, а борбата да ги убедим в очевидните ползи от нея за сега удря на камък. Така целият автомобилен сектор продължава да работи в обичайния си режим - без информация.
 
Honda Project 2&4
През март обсъждахме лютата битка за второто място в Европа и дойде време да припомним този разговор заради малките разлики. Volkswagen водят с 1 448 708, вече следвани от Renault с 970 200; трети вече са Ford с 943 480, а Opel са четвърти със 735 464. Във Волфсбург внимателно се подготвят да въдворят баланс на върха, за да продължат на спокойствие колосалната работа по преструктурирането си, а другите трима са се хванали за гърлото в ръкопашна война за пазарен дял. Как ще повлияе тя на рентабилността им ще видим през резултатите за второто полугодие, но едно е сигурно – да се печели в Европа с масов продукт е нечовешки трудно. 

В такъв контекст панаирът на Майн ще отвори врати за пресата на първия учебен ден, а тълпите ще нахлуят два дни по-късно.

Ето какво ще видят по азбучен ред без претенции за изчерпателност. 

Alfa Romeo 
Край на агонията, фенове – Giulia! На покер масата на Серджо Маркионе никога не е било по-зрелищно, а дизайнът на италианския седан – така лишен от традиционното им творческо въображение. 

Audi 
С еволюционния си външен подход към А4 ме карат да се питам какви ли проблеми ги чакат на фона на силните Skoda Superb и колата на годината VW Passat. Това обаче не притеснява водещия продажбите им Лука Де Мео: „Мисля, че премиум марката в тази индустрия е 60-70% продукт и 30-40% бранд, продажбен опит и всичко останало; елитарността на една марка минава през всичко, което правим.“ Ще светнат новите OLED фарове, ще видим и еволюцията на задвижващите им системи.

Kia Sportage
Bentley 
Публичен дебют на крайцера с вълшебно звучащото на български име Bentayga. Към чудовищния 6-литров битурбо W12 бензин ще се присламчат заряден хибрид и дизел. Роди се най-скъпият джип на планетата – 208 500 евро стартова цена в Германия. 

BMW 
Ще се включат с амбициозната си нова седмица – запомнете добре съкращението CFRP. До нея са новият X1 и пипнатата тук-там тройка, вече с трицилиндров(!) двигател. Спокойно, трибуталният бензин е отличен, а въглеродните цели – високи. 

Citroen 
Ще тестват аудиторията със странните пропорции на Cactus M, докато свалят шеврона от още един модел – DS3. 

Dacia 
Освежават с оборудване рецептата на един от пестицидите си за борба с масов пазарен плевел – Duster и въвеждат от онези автоматизирани скоростни кутии (всички ги наричат „роботизирани“), които карат продуктовия мениджмънт да настръхва.

Lamborghini Aventador SV Roadster
Ferrari 
Сериозен фейслифт и нов турбодвигател в 488 Spider.

Fiat 
Първи сериозен фейслифт на 500. На осмата година… 

Ford 
С Edge, GT и Mondeo Vignale Ford най-после се стегнаха за така жадуваните печалби от европейските си операции. 

Honda
Симпатията ми към концептуалния „Проект 2&4“ не разсейва от големите въпросителни около представянето им в Европа. 

Hyundai 
Въвеждат субмарката N с концептуален модел. 

Infiniti 
Продължава борбата си за място под слънцето на премиум манежа с важен модел - Q30. 

Jaguar 
Индийските котки са автори на един от големите дебюти тази година – първият SUV в историята им, прекрасно изглеждащият F-Pace.

Mercedes-Benz S-class Cabriolet
KIA 
Най-много прожектори заслужено ще се концентрират върху новия Sportage, но огряват Optima и фейслифта на Cee’d. 

Lamborghini 
Представят открития Aventador SV Roadster. Във времена на евтин бензин извън България този 6.5-литров V12 ускорява до 100 за под 3 секунди и се очертава като най-бързия сешоар в света. Ако бях тийнейджър, плакатът му щеше да е на стената в стаята ми. 

Lexus 
Ще покажат за първи път на европубликата огромната предна решетка на драматично изглеждащия RX във версии 450h и 200t. 

Mazda 
Дават обет за CX-7, дефилирайки с концептуалния Koeru. Ембаргото за подробности е по-сурово от руското. 

Mercedes-Benz 
С класа купе и S кабриолет работят много в полза на финеса; четири AMG-та добавят щедра щипка агресия. 

Mini 
Комбито Clubman ще илюстрира преосмислянето на гамата им.

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi 
Далеч напред на щанда е обновяващият се Outlander PHEV – шампионът на зарядните хибриди в Европа. 

Nissan 
Ще представят Gripz - концептуален, спортен кросоувър и NP300 Navara. Огледайте го добре - това е донорът за предстоящия продуктов прецедент в Mercedes-Benz. 

Opel 
Въпреки еволюционния си дизайн (най-после!), Astra е първата истински модерна архитерктура в Рюселсхайм, показват и комбито. Представянето й е от критична важност и ще предопредели възхода или падението на стотици кариери в блица. 

Peugeot 
Група парижки визионери споделят концептуалния електрически роудстър Fractal. 

Porsche 
Да живее даунсайзингът в Цуфенхаузен - всички 911 вече са турбо. Без радикални външни разлики, както е редно, 991.2 носи новости под капака: две версии на 3.0-литровия боксер с по две турбини, „главно защото не можем да постигнем по-стриктните емисионни изисквания по друг начин“. Това е моделът, благодарение на който Porsche са сред най-печелившите в индустрията – 15.7% за първото полугодие.
 
Opel Astra K Sports Tourer
Renault 
Продължават мощния  продуктов поход, този път под формата на Talisman и Megane, които нямат търпение да пометат предшествениците си. 

Rolls-Royce 
Се готвят да посрещнат зората с Dawn, който е един отворен Wraith. Задачата? 111-годишната марка иска да привлече нови клиенти с модерни разбирания за автомобилното притежание. 

Seat 
Отмятат квадратчето с нови 1.8 и 2.0-литрови турбо бензини в актуализираните Cupra версии на Ibiza  и Leon.

Smart 
Ще отговорят посвоему на най-популярния въпрос от Средновековието, показвайки колко кабриолета могат да се поберат на върха на една игла. 

Suzuki
Връщат надписа Baleno. Конкурент на Opel Meriva? 

Skoda
Ще тровят конкуренцията с версии на вече познати модели – от икономия с нов 1.6 TDI през спортна премяна на Rapid Monte Carlo до огромен товарен отсек в Superb Combi.

Porsche 911
Toyota
Ще видим второ поколение на концептуалния им хибриден кросоувър CH-R, но реалната новост е изграденият върху изцяло нова архитектура Prius с дизайн, отличаващ го от всичко друго на пътя. 

Volkswagen
Откъм модели – чаканият с любопитство нов и различен Tiguan, Touran и фейслифтът на Golf кабриолет. Откъм мотори – обновление на четири бензина и два дизела. 

Къде са електромобилите?

Вече се виждам как вися на позорния стълб заради липсата на фокус върху електромобилите. Единствената причина е все още малката им системна значимост, материализираща се през символичен пазарен дял.

Това обаче изобщо не ги прави по-малко техника на бъдещето - процесите на технологична ферментация продължават с пълна сила, просто го няма опияняващия въображението качествен скок. Иначе ръстът от ниска база в продажбите на електромобили за полугодието продължава - 56% (41 449). Renault-Nissan водят сегмента с Leaf и Zoe, който най-вероятно вече е изпреварил нисана. Благодарение на стратегическото си мислене, благоденствието и огромните субсидии в държави като Холандия, Норвегия и Великобритания, Tesla Model S е на път да продаде над 10 000 коли в Европа – слисващо постижение на фона на цената. Въпреки това скъпата американска електрическа играчка най-вероятно ще бъде изпреварена от напиращия много сериозно e-Golf. Да не говорим какво й готви високата германска тройка след някоя и друга година.

Peugeot Fractal

Пазарът на зарядните хибриди е нагоре с цели 106% (36 727). Там най-убедителен остава Mitsubishi Outlander PHEV, който води двойно на VW Golf GTE. От тази технология, предвид несравнимо по-голямата й практичност, се очаква бързо да стопи първоначалното изоставане, породено от липса на модели, след което да поеме нагоре. 

И двата типа (плюс горивните клетки, чийто дебют в лицето на Toyota Mirai предстои догодина) са обилно представени на щандовете на производителите, но продажбите им се опират единствено на субсидии, а бизнес кейсовете са неустойчиви заради все още малките икономии от мащаб, произтичащи от слабото търсене - дългият път предстои. От гледна точка на индустрията 2021 г. и въглеродните й цели обаче идват с бясна скорост и постигането им е немислимо без сериозна доза електрификация на задвижващите системи - това обяснява дъжда от зарядни хибриди.

Все още никой не се наема да анализира евентуалните автомобилни последици от прехвърлянето на обществени ресурси за справяне с преселението от Близкия Изток към Европа. Това е исторически процес, който тепъва ще погълне планини от публични средства - тежките облаци на хоризонта са очевидни. 

Много за гледане и още повече за размисъл в светлината на предстоящото след месец изложение в София, както виждате. Върху него обаче ще медитираме специално.

Няма коментари:

Публикуване на коментар