Преследването на Audi, BMW и Mercedes-Benz приключи
През есента на 2019-а Jaguar Land Rover поканиха гости от цял свят, за да станат свидетели на откриването на новия дизайнерски център на Jaguar в Гайдън, Централна Англия. С площ от 12 000 м2 студиото бе с една трета по-голямо от предходното и еквивалентно на съседите от Land Rover.
Центърът – част от по-обширен, половинмилиарден ремонт на инженерните съоръжения в JLR – бе последната от поредица скъпи капиталови инвестиции, целящи да помогнат на бившия изпълнителен директор д-р Ралф Шпет в дълго преследваната цел да продава милион коли годишно. Увеличаването на обема на Jaguar бе от ключово значение за постигането на мащаба и печалбата, нужни на Jaguar Land Rover за паритета с германските им премиум конкуренти.
18 месеца по-късно този план е на парчета, разкъсан от новия изпълнителен директор Тиери Болор. Откакто миналият септември се присъедини към компанията, бившият главен изпълнителен директор на Renault бързо схвана, че британските марки не са в състояние да постигнат мечтата на Шпет за достойна конкуренция с емблеми от ранга на бившия му работодател BMW.
Болор оцени остро проблемите в JLR: „Бизнесът ни с Jaguar не се представя добре, производственият ни капацитет и оперативна организация не са структурирани за максимална ефективност“, каза той в онлайн реч пред инвеститори през февруари. „И въпреки видимите подобрения в качеството, нивото на удовлетвореност на клиентите ни е твърде ниско“.
Тиери Болор – директорът
|
Той отписа заделените милиард паунда инвестиции в планираната електрифицирана платформа MLA, която бе замислена като основа на по-голямата част от бъдещите модели на Land Rover и Jaguar. Модели върху така наречените „MLA low“ и „MLA mid“ архитектури бяха отменени, дългоочакваният електрически седан XJ, SUV-то J-Pace и по-ниският, наречен от пресата Road Rover, включително. Съхранена бе само версията „MLA high“, тъй като подлежи на употреба в предстоящите заместители на печелившата моделна двойка Range Rover/Range Rover Sport.
„Ягуар Ленд Роувър“ преминаха в режим на съкращаване на разходите след рязкото обръщане на ситуацията в Китай, довела до отписването на 3,1 млрд. паунда за тримесечието, приключило пред декември 2019 – обстоятелство, сигнализирало края на невероятна поредица печалби с пик от 2,6 млрд. през 2015-а. Компанията, собственост на индийската Tata Motors, намали със 7 000 и работната си сила, която в момента брои около 35 000.
Краят на мечтата
Планът на Болор обаче отбелязва и промяна в корпоративното мислене след Шпет, който управляваше от 2010: амбициите вече не са свързани с обем, а мечтата с етикет „Британско BMW“ е архивирана.
Финансовият директор на JLR, Адриан Мардел през февруарския инвестиционен ден: „За компания, представляваща четвърт от размера им, преследването на BMW, Daimler или Audi няма смисъл“. И продължава: „Много милиарди бяха похарчени за тухли, хоросан и инфраструктура“, изтъквайки инженерния център в Гайдън, откъдето той, Болор и главният творчески директор Гери Макгавърн представиха презентацията си. „Това бе в преследване на оригиналната стратегия за милион единици. Структурата се промени“, завърши Мардел.
Ралф Шпет – предшественикът
|
Гуляят
Пик в разходния гуляй Jaguar Land Rover достигнаха през 2018-а (4,2 милиарда паунда), когато отвори и едномилиардният завод в Словакия. Ентусиазирани да скъсат връзките с предишните собственици от Ford, продали марките на Tata Motors през 2008, индоангличаните разработиха собствена 4 и 6-цилиндрова бензинова и дизелова силова гама, настанена в открития през 2014 г. нов завод за близо 750 милиона долара.
Фабриката, в която се сглобяват новите Defender и Discovery, дойде като допълнение към вече съществуващите три британски и едно китайско съоражение. През периода в Индия и Бразилия бяха построени и два завода за сглобяване от CKD китове.
И така, инфраструктурата за производство на заветния милион коли бе създадена, ала продажбите така и не наваксаха: пикът от 614 309 бе достигнат през финансовата 2019, а през последната паднаха до 439 588.
Според Мардел, предприетите през 2019 свивания на разходи са свалили прага на печалбата до 400 000 за последната финансова година, а разходите са замразени на 2,5 милиарда през следващите четири: „Върнахме компанията със седем години назад във времето, възстановявайки разходната база до точката, в която беше преди печалбите да достигнат пикови нива“, каза той пред инвеститорите.
Прогнозата му е, че JLR отново ще печели – EBIT от около 4% през текущата финансова година, който ще се вдигне до 7 през 2024 и 10 през 2026-а. Посланието от Обединеното кралство е част от партитура, по която мнозина автомобилни производители в момента пеят: печалбата преди обема. Тиери Болор го потвърждава: „Моделите ни с най-ниска рентабилност ще освободят пространство за тези с най-висока възвращаемост“.
Гери Макгавърн – възпитаникът на Royal
College of Art в Лондон
|
Експертите смятат, че позиционирането на пуснатите през 2014 и 2015-а седани Jaguar XE и XF срещу способната на обеми германска конкуренция е изначална грешка.
Бивш старши изпълнителен директор от премиум производител, поискал да остане анонимен: „Ако смятате, че можете да конкурирате BMW Серия 3, Mercedes-Benz C-класа или Audi A4 с продажби от 700 000 годишно, то знайте, че не можете – преследвате влак беглец“. Той смята също че в гонитбата на германците JLR са „усложнили гамата си“, пускайки джипове Jaguar, конкуриращи се с ленд роувърите.
Отново според него, SUV-то Jaguar F-Pace бе разположен в шоурума срещу Land Rover Discovery Sport, довело до кръстосано потребление: „Дилърите ще преследват обемите с най-високи стимули и когато това стане, влизате в спирала“.
По-ниски и по-ексклузивни
В новия им план Jaguar подлежи на препозициониране нагоре. Според Гери Макгавърн „новата марка ще е с по-малък обем, по-ексклузивна и ще представлява истински луксозно изживяване“. Пред инвеститорите той заяви, че е натоварен със задачата да създава „изумяващ“ дизайн, който „не копира нищо“. „Ясно е, че Jaguar ще има осезаемо по-различни обеми и пропорции от продуктите ни Land Rover“.
През последната финансова година обемът на марката потъна до под 100 000 – много под рекордното ниво от 2019-а и първият подобен резултат от 2016 насам, а според Болор обемните цели за изцяло електрическа марка след 2025-а са „разумни“, без да уточнява. Секторните аналитици смятат, че в зависимост от това дали „Ягуар“ ще се позиционира срещу Bentley или Porsche, обемите им могат да варират между 30 и 100 000 годишно.
Разходите по преоткриването на котешкия британски бранд ще са високи. Бившият главен инженер на „Ленд Роувър“ и директор на европейския технологичен център на Tata Motors в Обединеното кралство, понастоящем пенсионер, Чарлз Тенант: „Лесно можете да видите 5 милиарда паунда през следващите три години, извеждането на настоящите модели, разработката на новите продукти, производствени мощности, маркетинг и дилърска инфраструктура включително. Страхувам се, че добре свършената работа е въпрос на големи пари“.
JLR се нуждаят от Jaguar
Въпреки миналите си и настоящи неволи „Ягуар“ са все още важни за бъдещето на групата. Водещият анализатор на BNP Paribas Кумар Ракеш, покриващ индийския автомобилен сектор: „Споделеното разбиране сред инвеститорите е, че Jaguar не могат да се конкурират с германските си колеги, така че можете и да ги затворите. Но те са критично важни за постигането на въглеродно съответствие – Land Rover не могат да се справят сами“.
Концентрацията на Jaguar върху електромобилите към 2025-а ще позволят забавяне на електрическия преход в Land Rover, запазвайки по-дълго в гамата печеливши модели като новия Defender: към 2030 в групата очакват 40% от гамата им все още да има двигатели с вътрешно горене.
Според Ракеш, благодарение на потенциална комбинация от бъдещи събития и малко неочаквана пандемична помощ, JLR дори са в състояние да печелят сериозно, самофинансирайки скъпото преоткриване на Jaguar. Ниските лихвени равнища и увеличената остатъчна стойност на употребяваните коли биха могли да облекчат лизинга, правейки премиум колите по-достъпни; същевременно задържаното търсене ще намали отстъпките при връщането към нормалността: „Covid-19 им даде още един инвестиционен шанс“.
Още кеш от Land Rover
Според февруарската инвестиционна презентация, в следващите 12-18 месеца се очакват новите поколения на категоризираните като „коли с най-висока рентабилност“ Range Rover и Range Rover Sport.
Тиери Болор иска да продава ленд роувърите по-скъпо: „Land Rover има силата да се позиционира по-високо“. Предстои им в следващите месеци да представят 7-местния Defender 130 и Макгавърн намеква за планове да се увеличи потенциалът му: „Абсолютно убеден съм, че Defender ще се превърне в мощна марка сама по себе си“.
Болор даде обет за справяне и с проблемите с качеството, които според собствените му думи струват на компанията около 100 000 продажби годишно.
Крачка назад
Инвестицията в ориентираната около ДВГ платформа MLA бе направена точно преди да стане ясно, че по-перспективно би било да се инвестира в архитектура, базирана на батерии. Решението на Болор да отпише инвестициите в тази платформа демонстрира, че са в състояние да изпреварват събитията. "MLA не се вписва в стратегията Reimagine – няма да е водеща технология в края на това десетилетие, каза Мардел пред инвеститорите. Бихме навлезли в технологичен и регулаторен режим на наваксване, а това днес е просто недостатъчно добро в тази индустрия.“
Вместо това от 2024-а под големите рейндж роувъри ще произвеждат нови ленд роувъри, базирани на електрифицираната модулна архитектура EMA. В групата не са ясни как планират да финансират упражнението, но за новата архитектура Болор обеща „нови стандарти на конкурентоспособност и себестойност“.
Двигателната гама ще бъде ориентирана около електрифициран бензин с напълно орязани дизели. Без да е даден график, Болор сподели през февруари, че към 2036 г. очаква двигателите с вътрешно горене да са „почти нула“.
Гонитбата на германските премиум марки е немислима и в България |
Талантът си за намаляване на разходи Болор дължи на комбинация между наученото от бившия му шеф Карлос Гон и китайски електромобилен опит, което дава надежди на проф. Бейли, че Jaguar Land Rover са в добри ръце: "Основният им бизнес е много добър – Land Rover са ключов актив и много печеливша операция", каза той. "Въпросителната остава върху Jaguar. Многобройните опити за преоткриване на марката през годините не проработват. Електромобилната революция предлага този шанс."
Краят на гонитбата настъпи.