Едва ли има човек с интереси в промишления дизайн, който да не е чувал за
родения през 1932 г. във Висбаден германски дизайнер, станал известен с
продуктите на Braun и Vitsœ
- жив класик в школата на функционалистите. Той е автор на признатите като
универсални десет принципа на добрия дизайн.
Продуктите на Дитер Рамс са
олицетворение на принципите му
|
Животът и кариерата му са достойни за специално внимание, а тук само ще маркирам,
че през 53-а завършва с отличие Училището по изкуствата в родния си град и
започва работа като архитект. В Braun е назначен през 55-а като архитект и интериорен
дизайнер, но през 61-а става шеф на продуктовия дизайн в компанията и остава
там до 1998 г.
Водени от принципа „по-малкото е повече“ Рамс и екипът му създават за Braun над 500 продукта: домакински уреди, самобръсначки, битова аудио техника - разнообразието е огромно. За Braun, както и за известната британска мебелна компания Vitsœ, Рамс е много повече от служител – той е реалният управител, получил пълна свобода да култивира собствена естетика.
В края на 70-те Дитер Рамс е все по-загрижен за състоянието на света наоколо: „непроницаем безпорядък от форми, цветове и звуци“. Давайки си сметка за своя принос към света на предметите, той се пита фундаментално: „Добър ли е дизайнът ми?“.
Отговорът идва под формата на добилите световна популярност десет дизайнерски принципа, които днес ще преговорим от гледната точка на колите:
Водени от принципа „по-малкото е повече“ Рамс и екипът му създават за Braun над 500 продукта: домакински уреди, самобръсначки, битова аудио техника - разнообразието е огромно. За Braun, както и за известната британска мебелна компания Vitsœ, Рамс е много повече от служител – той е реалният управител, получил пълна свобода да култивира собствена естетика.
В края на 70-те Дитер Рамс е все по-загрижен за състоянието на света наоколо: „непроницаем безпорядък от форми, цветове и звуци“. Давайки си сметка за своя принос към света на предметите, той се пита фундаментално: „Добър ли е дизайнът ми?“.
Отговорът идва под формата на добилите световна популярност десет дизайнерски принципа, които днес ще преговорим от гледната точка на колите:
1. Добрият дизайн е новаторски
Mazda 6 – изглежда страхотно, но не е новост,
а еволюция
|
Откакто философът-алхимик Роджър Бейкън допуска съществуването на коли без
коне (XIII
век), Леонардо
да Винчи скицира самозадвижващата се бронирана кола (XV век), Кристиан Хюйгенс изобретява барутния си бутален
двигател (XVII век), а
Карл Бенц конструира през 1885-а своята първа триколка, историята на автомобила
е спирала от новости без край.
Въпреки това новото в смисъла на „невиждано досега“, а не на „последна
версия на познатото“ е своенравно явление. Автомобилните производители неуморно
ни внушават новости, в които няма нищо ново; просто обичайната еволюция на вече
съществуващото. Сещам се за „новото“ поколение на Мazda
6:
красивата „Мазда“ не е новаторска, въпреки, че от продуктова гледна
точка е нова. Истинската новост – нещо невиждано досега – би била шестица, задвижвана
от малък ядрен реактор със студен синтез, на цената на конвенционален автомобил.
Останалото е въпрос на творческата изобретателност на маркетинга, който гълта невъобразими ресурси, за да представя действителността в недействителна светлина. И понякога, не мога да отрека, го прави изключително талантливо.
2. Добрият дизайн допринася за полезността на продукта.
Продуктът се купува, за да бъде използван. Той трябва да отговаря на
определени функционални, психологически и естетични критерии. Добрият дизайн акцентира
върху полезността му, игнорирайки всичко разконцентриращо.
Останалото е въпрос на творческата изобретателност на маркетинга, който гълта невъобразими ресурси, за да представя действителността в недействителна светлина. И понякога, не мога да отрека, го прави изключително талантливо.
2. Добрият дизайн допринася за полезността на продукта.
Седалките са, които направиха
първото поколение Opel Zafira толкова
успешен
|
Този принцип ме подсеща за първото поколение на Opel
Zafira, която предложи функционалната
полза от сгъването (вместо демонтиране) на третия си ред седалки в пода. Моделът беше голям успех именно защото пръв
приложи успешно подобна полза, пренебрегвайки всичко потенциално
разконцентриращо от нея. Напълно естествено Zafira предизвика вълна от различно успешни последователи.
3. Добрият дизайн е естетичен
Под естетичен Рамс разбира „красив“, а аз добавям и „привлекателен“. Вярвате
или не, това е един от най-трудните аспекти на дизайна, тъй като всеки продукт
има присъща функция, водеща със себе си куп условности. Тя поставя и безброй
ограничения пред красотата и е в постоянен конфликт с нея – нещо като ин и ян.
Пример за проектирането на автомобил, който да изглежда добре, отговаряйки и на
функционалното ограничение „безопасност за пешеходците“, е Volvo V40, за чиято
новаторска пешеходна въздушна възглавница предстои да ви разказвам.
3. Добрият дизайн е естетичен
В света на интериорния дизайн Vitsœ е това, което е благодарение на
Рамс |
Функционалността ограничава красотата, но шведите от китайски произход
са
се справили с примиряването им
|
4. Добрият дизайн прави продукта разбираем
Той избистря структурата му и още по-добре – помага му да говори сам за
себе си.
Крис Бенгъл си тръгна заради непонятни модели като седмата серия
на BMW |
Да, да, чувам ви отлично и съм съгласен - разбираемостта е субективна
категория. Но се попитайте: колко разбираема е колата ми? И после: а какво
мисли баба?
Няма нужда да я питате. Вместо това си спомнете предишното поколение на BMW 7: с непонятната си
визия и още по-труден за схващане iDrive интерфейс то се спаси от провал само благодарение
на религиозното вярване, че Свещеният Граал се пази тъкмо в Мюнхен. В крайна
сметка Крис Бенгъл напусна BMW-Vierzylinder* през 2009-а и основа собствена компания Chris Bangle Associates, а миналата година бе
нает от SAMSUNG.
5. Добрият дизайн е дискретен
Продуктите с конкретно предназначение са инструменти – нито декоративни
обекти, нито произведения на изкуството. Поради това дизайнът им трябва да е
едновременно неутрален и умерен, оставящ на ползвателя пространство за себеизразяване.
Веднага се сещам за „ерата на перките“ в американското автомобилостроене - 50- 60-те години на миналия век. Чудните тия возила са почти готическа смесица от самоцелна орнаментика и слаба техника и по този критерий са пример от буквара за пълна липса на дискретност. Какво тук пространство за себеизразяване с Lincoln Continental Mark IV от 1959-а, например, като се губите напълно на фона на пищно огънатите северноамерикански ламарини…
Lincoln Continental Mark IV – нула пространство за
себеизява.
|
Веднага се сещам за „ерата на перките“ в американското автомобилостроене - 50- 60-те години на миналия век. Чудните тия возила са почти готическа смесица от самоцелна орнаментика и слаба техника и по този критерий са пример от буквара за пълна липса на дискретност. Какво тук пространство за себеизразяване с Lincoln Continental Mark IV от 1959-а, например, като се губите напълно на фона на пищно огънатите северноамерикански ламарини…
(Следва)
*Името на
сградата, в която се намира централата на производителя.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар