понеделник, 11 февруари 2013 г.

Индия: Манията да имаш хечбек


Из чаршията

Германците планират пазарна окупация на бившата английска колония с новите си високи малки коли.



Трудно е да се намери по-инфантилна представа за една смайваща във всяко отношение страна от Premier Padmini, шарени балони и анорексия.

Страната на махараджите, която посетихме миналата година по повод традиционната любов към бившия британски автомобилен лукс, постепенно се превръща в предпочитана цел за германските високи марки – Mercedes и BMW. От информационните аутлети напоследък изтече информация, че след успеха в Европа и отхвърлени от китайците (там на почит е седанът) германските петврати автомобили от висок клас отплават за друг колосален отвъдморски пазар – Индия.

Германците планират навлизането си за тази година: в средата на 2013-а Mercedes ще въведат А-класата, последвани от премиера на единицата на BMW. Растяща средна класа и хронично недоразвита инфраструктура с липсващи места за паркиране в бързо растящите мегаполиси, съчетани с обсебване на тема горивна ефективност, вещаят съкровища за производителите на добри малки автомобили.


В Ню Делхи се намира най-големият луксозен автосалон в Индия, а Mercedes-Benz  скачат първи: А-класата 
ще се появи в средата на годината.




Евентуален провал в съблазняването на най-големия световен пазар на коли с пет врати ще обрече луксозните марки да обслужват само на най-богатите и би охладило ентусиазма, че подобна стратегия е приложима на други развиващи се пазари. 

„Ако се стремиш към мащаб, е важно да успееш с правилно позиционираните модели. Индия е бедна страна, но хората имат отношение към лукса и на подходяща цена биха купили BMW или Mercedes“ – споделя Нилеш Хундекари от базираните в Мумбай консултанти A.T. Kearney. Но да се намери тази подходящата цена не е лесна работа в държава, в която десетилетие икономически растеж  създаде увеличаваща се средна класа с вкус към лукса, но и с ограничени възможности. Индийският Национален съвет за приложни икономически изследвания определя като средна класа хората с доходи между двеста хиляди и един милион рупии (3 700 - 18 500 долара), което няма нищо общо със западните представи за среден доход.

Достъпният лукс 

Управляващият директор на IHS Automotive в Индия Дипеш Ратхор: „Индийците търсят достъпното дори в луксозния сегмент: веднъж сдобил се с BMW или Mercedes, клиентът няма да се върне към по-ниска марка.“ Според него до 2020-а индийският луксозен пазар има потенциал за четирикратен растеж. За сравнение, очакваният от тях усреднен световен ръст за същия период е 40%. J.D. Power пък смятат, че в същите срокове субконтинентът ще е трети по големина световен пазар.

Но преди това има дълъг път за извървяване: през 20120-а Audi продадоха 9003 коли - над 60% ръст, а китайските им продажби са почти 406 хиляди, което пък е ръст от една трета. Общите продажби на този най-голям световен пазар стигнаха 19.3 милиона, а индийските са едва 2.77 милиона. Резултатите на германските им опоненти са: BMW – 9375 (без промяна), Mercedes – 7138 (4% спад). 

Кранчето 

Намирането на подход към кранчето на развиващи се пазари извън Китай е все по-важно за луксозните германски марки предвид тъжната картина в Европа, която е във фокуса на вниманието ни непрестанно. Въпреки 8-процентния спад и 12.5-те милиона продажби (19-годишно дъно), резултатите на BMW се запазиха, тези на Mercedes паднаха с процент, а в Инголщат се порадваха на ръст от 3.7%.


До края на годината и BMW1 ще е редом с рикшите.
В индийския офис на BMW вярват, че ръстът няма да дойде от зрелите пазари. Вместо това Корея, Индия, Бразилия, Китай и Русия добиват огромна важност. Баварците планират въвеждането на единицата в края на годината, но отказват коментар за цената й преди официалното представяне, а от Audi все още няма вести.



Но не всички са убедени, че сънародниците на Махатма Ганди, които могат да си позволят кола от висок клас, ще изберат малък модел. Ашвин Чотай, управител на Intelligence Automotive Asia в Лондон: „Хечбекът е недоказан във високия сегмент; хората биха могли да предпочетат по-голям и луксозен модел.“

В Китай пък висшите марки с пет врати са продали малко над 4% от 1.2-милионния им луксозен пазар. Очевиден е контрастът с Германия, Франция, Англия и Италия, където всяка четвърта от продадените 1.87 милиона луксозни коли е хечбек – традициите, манталитетът и вкусовете са различни. 

Индийски сериал 

Автомобилите с пет врати имат много силно присъствие в Индия. Афинитетът на страната към малките коли има дълга история – още от началото на 80-те, когато е представен Maruti 800. Другата причина са данъчните облекчения, подпомогнали популярността на този тип автомобили. Резултатът са 1.6 милиона продадени – повече от всяко друго място по света.

Също като своите римски и парижки братя по съдба, жителите на четвъртия по големина град в света – Мумбай смятат малките си пъргави петврати коли за много подходящи за градски условия. В растящите индийски градски конгломерати паркирането е все по-тежък проблем: според Times of India място за паркиране в Мумбай може да достигне 10 милиона рупии, което е по силите на хора с доходи на звезди от сериалите на Боливуд.


Мумбай обяснява манията.

Цените на петрола 

Също могат да наклонят везните в полза на хечбека: индийското правителство освобождава цените от държавен контрол, за да облекчи субсидиите за храна, горива и торове до под два трилиона рупии, което е около два процента от брутния вътрешен продукт на страната. За две години и половина, откакто Индия освободи цените, бензинът е скочил с 30%, а през януари рафинериите получиха позволение за свободно ценообразуване и на дизела. 

Пазарът и демографията 

само илюстрират колко са прави германците: в Индия Suzuki традиционно мачкат всички и са окупирали първите четири места през миналата година. Моделите: четири хечбека, естествено, един от които - Maruti DZire само намеква за багажник. Maruti Alto e с голяма преднина пред събратята си и започва от 243 000 рупии, което е няколко пъти под цената дори на базов германски премиум хечбек. Това илюстрира очевидната нужда от добре прицелени модели, съчетани с търпение – ръстът на покупателната сила в бедни държави отнема много време.

От друга страна, по предварителни данни от преброяването през 2011-а, населението е надхвърлило 1.2 милиарда. По данни на  Световната банка и МВФ със среден ръст от 5.8% на година през последните две десетилетия, Индия е една от най-бързо развиващите се световни икономики; по борсови цени е десета в света, а по паритет на покупателната силна – трета. От друга страна субконтинентът е на 140-то място по брутен вътрешен продукт на глава от населението.

Всичко това означава само едно: в страна, чиято философия и религия култивират търпението, европейците ще трябва да преобразуват западната си настойчивост в добре обмислена стратегия, от която печелят само онези, които се движат по, както учи Буда, Благородния Осмократен Път на правилната гледна точка, правилния стремеж, правилното говорене, правилното действие, правилния начин на живот, правилното усилие, правилното мислене и правилната концентрация.

Казано иначе: „Хората днес искат енергийно ефективна и лесна за паркиране кола, тъй като цените на горивата само ще се повишават“ – разказва Нитин Доса, председател Западноиндийската автомобилна асоциация в Мумбай. „Да имаш хечбек е мания.“

Сп. "Тема"


 

Няма коментари:

Публикуване на коментар