Пристигна версията с пет врати на още едно малко возило от висок клас.
Версията с пет врати определено е по-практична. |
По-близо до масите
От 1997-а, когато Mercedes първи
се престрашиха да опитат в жанра на субкомпактните автомобили от висок клас,
минаха 15 години. За тези 15 години се случи много: разположеният отпред
двигател, съчетан с предно предаване отдавна не е мръсна дума, а самите
автомобили постепенно изпълниха със съдържание словосъчетанието „малък премиум”.
Тримата „братя по оръжие” на германската автомобилна индустрия - Audi, BMW и Mercedes - в крайна сметка слязоха при широките народни маси с
все по-успешни превъплащения на темата. Както наскоро говорихме,
сегментът расте главоломно и никой не може да си позволи аристократизма да
подмине желанията на мнозинството. Сериозните промени в клиентското поведение
през новия век, както и глобалните икономически проблеми, доведоха до все по-богат
избор от малки автомобили със самочувствие във всички класове. „Отгоре” тук
слизат Audi, BMW и Mercedes, към които
напоследък се присъединиха Lexus и Volvo, а „отдолу” идват KIA, Citroen и FIAT. Изборът
е толкова голям, че човек е изправен пред реален проблем.
В историята останаха ранните
неволи на А-класата: тя не се представи убедително на „лосовия тест”, което
наложи впоследствие въвеждането на стандартна ESP система. Или пък
футуристичното малко А2, което с изцяло алуминиевото си купе беше толкова авангардно
и скъпо, че пазарът почти не го забеляза. Високите марки обаче учат бързо и днес
резултатът е повече от убедителен.
Така малкият размер изобщо не
означава малки претенции: хвърлете един поглед на току-що представения A1 Sportback, който е
най-достъпният модел в гамата на Audi, и ще се убедите.
Четири без пет по Инголщат
Мнозина спецове побързаха да
заключат, че на баварския бряг на Дунава отиват твърде далеч с формàта „четири без пет” (дължина 3,95 м.) и
това вече не е продукт на марка с висока репутация. Спорът с „разбирачи” е
традиционно труден, но дори краткият преглед на последната версия с пет врати представя
новото ауди като достоен малък събрат в гама, която напоследък се опитва да
запълни всяка ниша. А там, където няма такава – създава нова. В подкрепа на
това са и резултатите от миналата година, когато се продадоха около
200 000 от тази малка кола с висока добавена стойност.
Без трета седалка отзад е по-добре.
|
Накратко, в сравнение в
тривратата версия, тук имаме няколко добавени сантиметра в дължината на покрива
и няколко милиметра в ширина (1,91 м. с огледалата) и височина (1,42 м.). На
теория това означава още малко пространство отзад, а на практика - за човек
като мен с ръст над 180 см. - е тясно. Усещането отпред е точно обратното –
илюзията за по-голям автомобил е пълна. Извод: третият заден колан е излишен. В
действителност, това е кола за двама възрастни и две деца, поради което
версията с двуместна задна седалка й отива повече.
Моторизацията като начало е
прилична: три бензинови агрегата с директно впръскване и различно налягане на
турбините, както и два малки дизела. Мощностите са от 86 до 185 к.с. за
бензиновине и 90 – 105 за дизелите. По-късно през годината пристигат по-голям
двулитров дизел (143
к.с.) и
последна версия на 1.4TFSI (140
к.с.) с
възможност за изключване на цилиндрите, първите отзиви, за който са повече от
положителни. Volkswagen Group водят в малките бензинови двигатели с
комбинирани компресори и вече няма голям производител, който не предлага под
някаква форма намален
обем, съчетаващ
директно впръскване с
турбини. А след почти повсеместното въвеждане на
старт-стоп системите, изключването на цилиндрите изглежда е следващата ключова
стъпка по пътя на енергийната ефективност. Много вероятно е те да са
предпочитани пред дизелите. През лятото ще се появи и малка серия от 333 A1 quattro с 256 коня.
Скоростните кутии са 5 и
6-степенни механични и 7-степенна двудискова автоматична. Тя е едно от любимите
ми технически постижения със светкавичната си реактивност и ниско тегло. Освен всички
останали предмства, сваля леко разхода
на гориво и въглеродните емисии.
Неограничена персонализация
Сдържаният шик и цветови контрасти повдигат
самочувствието
ви отпред.
|
Откакто Mini въведоха модата на
почти неограничената персонализация на новата ви малка кола, останалите ги
последваха без двоумене. А1 не прави изключение с възможностите за външно
контрастно оцветяване/фолиране и интериор, предлагащ от бяло до крещящ лайм,
както и всички възможни декоративни елементи – от ринговете на обдухвателите до
педалите. След кратко осмисляне на възможните комбинации, дори и най-малкото
съмнение, че това е дамски автомобил се изпарява без остатък.
Което изобщо не може да се каже
за пътното поведение на тежащата малко над тон и сто килограма кола: на
най-радикалните спортисти воланът може да се стори вял, но всъщност е точен,
благодарение на електронния диференциал, подпомагащ недозавиването и
сцеплението в завой. Окачването е зряло за толкова малък автомобил, а смяната
на посоката става с ентусиазъм. Единственото ми съмнение е към пакета S-line,
включващ 17-цолови джанти и по-твърдо окачване. Спортно окачените автомобили не
се чувстват добре по кърпените ни пътища и предлагат едно сурово изживяване,
така че ентусиастите или ще преглътнат компромиса, или ще погледнат другаде.
Връщайки се към интериора, ще
кажа само, че в последните години Audi станаха образец за класен автомобилен
уют, който със своя високотехнологичен шик е пример за мирно съвместно
съществуване между оптимален контрол и модерна, но сдържана функционалност.
Малкият А1 не е изключение от този стил и усещането вътре естествено подлъгва
за реалните размери на колата.
Багажникът е малък, но на кого му пука...
|
Любителите на джаджи ще се
зарадват много на възможностите за безжична мрежова комуникация, които създават
среда за интегриране на всичките ви WLAN-устройства, което е необичайно за малка градска кола. Багажникът е малък (270 - 920л.),
но никой не купува такива коли заради вместимостта им, нали?
Съдбата на Audi A1 e да обслужва стилното
градско придвижване на дамската
половина от европейско
семейство с доходи над средните, което не споделя разбирането „купувай
най-голямото, което можеш да си позволиш”.
Късметът му в България ще е труден
заради комбинация от ниска покупателна сила и друга потребителска култура.
Няма коментари:
Публикуване на коментар