сряда, 9 май 2012 г.

Борбата за Европа

Toyota на поход срещу VW, BMW я въоръжава с дизели.

GT 86 – люто от Toyota?

Toyota, която миналата година беше изпреварена от VW по глобални продажби, напоследък отвръща на удара, при това на домашен терен.

На пазара излизат Yaris, който е първата малка хибридна кола на континента, както и имиджовото спортно купе GT 86. В допълнение, от 2014-а японците от едноименния град в префектура Айчи ще получават дизели от BMW. Всичко това естествено се прави с цел отхапване на пазарен дял, който в случая на най-голямата японска компания спадна с 41% от 2007г. насам. Дидие Лероа - оперативният шеф в Европа: „Обемите на Toyota в Европа са неприемливи. Ние се преструктурирахме, станахме по-гъвкави и всичко, което правим е част от борбения ни дух.”

Това раздвижване е на път да даде резултати, тъй като японците очакват първа печеливша от пет години насам. IHS Automotive виждат ръст на пазарния им дял през тази година и лек спад при VW. В своя напредък Toyota се надява да спре победния марш на германската народна марка, която ускорява за да изпревари и General Motors. Японците загубиха първото място поради комбинирания ефект на гаранционните проблеми през 2009-а и 2010-а, и катастрофалното земетресение, а в момента са трети след GM и VW. Какво да се прави, живеем в цивилизация, в която размерът е всичко, а „голям” и „хубав” са синоними.

Ръководителят на отдела за европейски прогнози на разположения в Оксфорд LMC Automotive – Джонатан Поскит: „Toyota трябва да се фокусира върху просветените европейски клиенти, които вече разполагат с голям избор от нови автомобили.” Очевидно.

Малкият в хибридния отбор ще се пробва в Европа.
Хибридният Yaris, който е пряк конкурент на VW Polo, e част от хибридната войска на Toyota, състояща се още от произвеждания в Англия Auris и Prius, който се доставя от Япония. Производството на малкия бензиново-електрически автомобил започна през април в завода във френския северен град Валенсиен. Алтернативната версия на най-продавания модел на Toyota в Европа се задвижва от комбинация между бензинов двигател с обем от литър и половина, и електромотор, която дава теоретичен градски разход от 3,1л./100км. и въглеродни емисии от 79г./км.

В другия край на скалата е GT 86, който с двулитровия си атмосферен боксер, задно предаване, агресивно озъбена предница и двоен ауспух ще се опита да подлюти азиатското меню, изкушавайки консуматорите на VW Scirocco.

Да впечатлиш съседите

Според Йън Флечър от IHS Automotive, марката видимо не грабва клиентското въображение, а GT 86 “може да е колата, която ще върне клиентите в шоурума.”
При хладния европейски прием на хибридите и срамежливата цел от 15 000 GT 86, в Toyota видимо трябва да се понапънат още за да достигнат заветните един милион коли в Европа, Русия, Турция и Израел през 2013 г., което е с 20% над тазгодишния план от 835 000. От друга страна, кола продаваща се със стотици хиляди едва ли би впечатлила съседите ви.

Изправена пред корава конкуренция и лишена от търсените технологии, на континента марката спадна повече, отколкото в други региони. През рекордната 2007-а японците продадоха общо 9,37 млн. автомобила, 13% от които – в Европа. През миналата, този показател беше 10% от 7,95 млн.

Дизели от BMW

„Силата на Toyota е в хибридните автомобили и това донесе добри продажби в Щатите и държавите, чувствителни към цените на бензина.” – споделя Сатору Такада от базираната в Токио Toward the Infinite World Inc. „Европа вече е доминирана от германските производители заради популярността на дизелите. Източна Европа е регион, където могат да успеят, но всички са се прицелили към тези пазари и конкуренцията там също ще е трудна.” Такада-сан обаче се нуждае от лека корекция: на малкия, беден и лишен от мобилна култура български пазар, субкомпактен хибрид е тема главно за кориците на лайфстайл списанията, а не за продажбените отчети.

Истинско раздвижване е вероятно едва, когато след две години BMW започне да доставя дизелови агрегати. От Бавария се съгласиха на сделката в замяна на сътрудничество в разработването на следващо поколение батерии. Дизелът, който се радва на по-ниски данъци в много европейски страни, зарежда почти половината от продадените в Германия през 2011-а коли.

Трудно можем да кажем каква е ситуацията напоследък в България: нямаме надеждна информация дори за обикновени факти като общия размер на пазара, камо ли за дела на дизелите в него. Обаче можем да направим едно предположение с голямо приближение: при тези тенденции в покупателната му сила и цените на горивата, вероятността от спад е много висока.

Скучновато

Тласъкът на Toyota в Европа съвпада по време с американската офанзива на VW, където японците през миналата година биха с 5:1 – това бе съотношението в продажбите им. Обзетият от мания за величие колос от Волфсбург миналата година отвори завод за 1 млрд. долара в Тенеси, където ще се произвеждат до 150 000 пасата на година.
Подобрените финанси на Toyota в Европа пък са в очевиден контраст с някои от конкурентите. През тази година Ford Motor очакват загуба от около 600 млн. долара, докато през миналата GM записаха -747 млн.

Първата кола от завода във Франция.
Дори след всички подобрения, спечелването и задържането на клиенти от VW ще остане тежка задача. Основната причина е в скучноватото излъчване на моделите на Toyota, което не пленява твърде европейския купувач и не може да бъде компенсирано от високата им надеждност. В това отношение групата Hyundai-KIA е пример за чудесна адаптивност към европейския вкус и резултатите им в Европа впечатляват благодарение на комбинация от надеждна техника и привлекателен континентален вид.

В това отношение, GT 86 е крачка в правилната посока, независимо че за любителите на пикантната автомобилна кухня 200 коня звучат по-скоро разочароващо, отколкото обещаващо. В Япония моделът беше представен в началото на април, а в Европа появата му се очаква рано през лятото. Цената ще е в порядък 30 000 евро.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар