Toyota на поход
срещу VW, BMW я въоръжава с дизели.
GT 86 – люто от
Toyota?
|
Toyota, която миналата година беше изпреварена от VW по
глобални продажби, напоследък отвръща на удара, при това на домашен терен.
На пазара излизат Yaris, който е първата малка хибридна
кола на континента, както и имиджовото спортно купе GT 86. В допълнение,
от 2014-а японците от едноименния град в префектура Айчи ще получават дизели от BMW. Всичко това естествено се прави с цел отхапване на
пазарен дял, който в случая на най-голямата японска компания спадна с 41% от
2007г. насам. Дидие
Лероа - оперативният шеф в Европа: „Обемите на Toyota в Европа са неприемливи. Ние се преструктурирахме, станахме
по-гъвкави и всичко, което правим е част от борбения ни дух.”
Това раздвижване е на път да даде
резултати, тъй като японците очакват първа печеливша от пет години насам. IHS
Automotive виждат ръст на пазарния им дял през тази година и лек спад при VW. В своя напредък Toyota се надява да спре победния марш
на германската народна марка, която ускорява за да изпревари и General Motors. Японците загубиха първото място поради
комбинирания ефект на гаранционните проблеми през 2009-а и 2010-а, и катастрофалното
земетресение, а в момента са трети след GM и VW. Какво да се прави, живеем в цивилизация, в която размерът е всичко,
а „голям” и „хубав” са синоними.
Ръководителят на отдела за
европейски прогнози на разположения в Оксфорд LMC Automotive – Джонатан Поскит: „Toyota трябва да се фокусира
върху просветените европейски клиенти, които вече разполагат с голям избор от
нови автомобили.” Очевидно.
Малкият в хибридния отбор ще се пробва в
Европа.
|
Хибридният Yaris, който е пряк
конкурент на VW Polo, e част
от хибридната войска на Toyota, състояща се още от произвеждания в Англия Auris и Prius, който се
доставя от Япония.
Производството на малкия бензиново-електрически автомобил започна през април в
завода във френския северен град Валенсиен. Алтернативната версия на
най-продавания модел на Toyota в Европа се задвижва от комбинация между
бензинов двигател с обем от литър и половина, и електромотор, която дава
теоретичен градски разход от 3,1л./100км. и въглеродни емисии от 79г./км.
В другия край на скалата е GT 86, който с двулитровия си
атмосферен боксер, задно предаване, агресивно озъбена предница и двоен ауспух ще
се опита да подлюти азиатското меню, изкушавайки консуматорите на VW Scirocco.
Да впечатлиш съседите
Според Йън Флечър от IHS
Automotive, марката видимо не грабва клиентското въображение, а GT 86 “може да е колата, която
ще върне клиентите в шоурума.”
При хладния европейски прием на
хибридите и срамежливата цел от 15 000 GT 86, в Toyota видимо трябва да се
понапънат още за да достигнат заветните един милион коли в Европа, Русия,
Турция и Израел през 2013 г., което е с 20% над тазгодишния план от 835 000.
От друга страна, кола продаваща се със стотици хиляди едва ли би впечатлила
съседите ви.
Изправена пред корава конкуренция
и лишена от търсените технологии, на континента марката спадна повече,
отколкото в други региони. През рекордната 2007-а японците продадоха общо 9,37
млн. автомобила, 13% от които – в Европа. През миналата, този показател беше
10% от 7,95 млн.
Дизели от BMW
„Силата на Toyota е в хибридните автомобили
и това донесе добри продажби в Щатите и държавите, чувствителни към цените на
бензина.” – споделя Сатору Такада от базираната в Токио Toward the Infinite
World Inc. „Европа вече е доминирана от германските производители заради
популярността на дизелите. Източна Европа е регион, където могат да успеят, но
всички са се прицелили към тези пазари и конкуренцията там също ще е трудна.”
Такада-сан обаче се нуждае от лека корекция: на малкия, беден и лишен от
мобилна култура български пазар, субкомпактен хибрид е тема главно за кориците
на лайфстайл списанията, а не за продажбените отчети.
Истинско раздвижване е вероятно
едва, когато след две години BMW започне да доставя дизелови агрегати. От
Бавария се съгласиха на
сделката в замяна на сътрудничество в разработването на следващо поколение
батерии. Дизелът, който се радва на по-ниски данъци в много европейски страни,
зарежда почти половината от продадените в Германия през 2011-а коли.
Трудно можем да кажем каква е
ситуацията напоследък в България: нямаме надеждна информация дори за обикновени
факти като общия размер на пазара, камо ли за дела на дизелите в него. Обаче
можем да направим едно предположение с голямо приближение: при тези тенденции в
покупателната му сила и цените на горивата, вероятността от спад е много висока.
Скучновато
Тласъкът на Toyota в Европа съвпада по време с американската
офанзива на VW, където
японците през миналата година биха с 5:1 – това бе съотношението в продажбите
им. Обзетият от мания за величие колос от Волфсбург миналата година отвори
завод за 1 млрд. долара в Тенеси, където ще се произвеждат до 150 000 пасата
на година.
Подобрените финанси на Toyota в
Европа пък са в очевиден контраст с някои от конкурентите. През тази година
Ford Motor очакват загуба от
около 600 млн. долара,
докато през миналата GM записаха
-747 млн.
Първата кола от завода във Франция.
|
Дори след всички подобрения,
спечелването и задържането на клиенти от VW ще остане тежка задача. Основната
причина е в скучноватото излъчване на моделите на Toyota, което не пленява твърде
европейския купувач и не може да бъде компенсирано от високата им надеждност. В
това отношение групата Hyundai-KIA е пример за чудесна адаптивност към
европейския вкус и резултатите им в Европа впечатляват благодарение на
комбинация от надеждна техника и привлекателен континентален вид.
В това отношение, GT 86 е крачка
в правилната посока, независимо че за любителите на пикантната автомобилна кухня
200 коня звучат по-скоро разочароващо, отколкото обещаващо. В Япония моделът беше
представен в началото на април, а в Европа появата му се очаква рано през
лятото. Цената ще е в порядък 30 000 евро.
Сп. "Тема"
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар