С наивно име и странен вид, това може да е първото електрическо возило, продаващо се не заради финансовите стимули, а благодарение на достойнствата си.
Първият електромобил с реални достойнства? |
Че продажбите на коли на ток от
двете страни на океана едва влизат в статистиката не е случайност: клиентите се
чудят на цените им, които са двойно по-високи от тези на конвенционалните еквиваленти
и предоставят най-вече неопределен пробег. Пътят на производителите на
електромобили с претенции за практичност води на никъде, поне докато не удвоят
пробега и не свалят наполовина цените. Отражение на този проблем бе подходът,
който Nissan избра за Leaf: вместо да показват колата по традиционния начин, те
подлагаха първите доброволци на подробно интервю с цел да определят възможно
най-точно профила им. Leaf
трябваше да попадне в ръцете на ранни ентусиасти, за които преждевременното спиране
на тока заради насрещен вятър е част от имиджа им на горди технологични авангардисти,
а не явен недостатък на ранна технология.
Какво би станало, ако
производителите бяха по-скроми в предложенията си? А ако скромността им е въплатена
в уникален, достъпен и полезен електромобил, подходящ за пазаруване и водене на
детето до училище, но нищо повече? Twizy може би е тъкмо такова превозно средство и вече се продава
в по-добрата част на Европа.
Renault вече представи Kangoo Van, а след него идват Fluence и Zoe. Обединените евро-азиатски
автомобилисти вярват, че към 2020-а електромобилите ще имат 10% процента
пазарен дял, което е минимум двойно над най-оптимистичните прогнози на
конкурентите им.
По-късно през годината FIAT,
Honda и Ford ще представят своите
конвенционални електромобили,
а 2013-а е ред на малкия BMW i3 от въглеродни влакна,
който не прилича особено на пълноценен автомобил, но е с цена, достойна за BMW.
Пъргав характер
Малкото "Рено" предлага волан и педали... |
Та Twizy не е кой знае какво.
Поне на вид. На практика представлява двуместен, четириколесен, полузакрит
мотоциклет. Пъргавият му характер, съчетан с отлично пътно поведение и чудесна съвместимост с трафика, обаче го
превръщат в реална градска съблазън. Малкото возило (дължина 2,34м., ширина
1,24м. и височина 1,45 м.) предлага максимална скорост от около 80 км./ч. и
пробег до 100 км. Колата тежи 450 кг. с батериите; стартовата цена е 6 990
евро с данъци + 45 евро/месец лизинг
на батерията, покриващ годишен пробег от 7 500 км. От Renault твърдят, че този
пробег отговаря на изискванията на мнозинството потребители. Таксата за
батерията не радва финансово, но пък разтоварва от несгоди при преждевременен
отказ. Базовият Twizy е с директна инверторна трасмисия, дискови спирачки и
въздушна възглавница за „шофьора”. Предлага се с две нива на оборудване – Urban с цена 7 690 + 49
и Technic, за което от
вас очакват 8 490, плюс лизинга на батерията.
Любима опция? „Врати – 661 евро.”
За капак, най-евтината версия може да се кара без книжка в зависимост от местното законодателство.
...а също и врати. |
Жак Де Селие – управляващ
директор на базираната в Брюксел лобистка организация Going Electric – вярва, че електромобилчето ще е хит: „Twizy има голямо бъдеще на европейския пазар
със замърсените ни градове и тесни улици. Това обаче няма да стане бързо,
защото налагането на революционните концепции на пазара отнема време.”
Де Селие не мисли, че слабите
продажби на електромобили са индикатор за липса на търсене. Според него причината
е в ограниченото предлагане и сочи за пример Smera от френския нишов производител Lumeneo.
Футуристични чешити с достойнства
На изложението във Франкфурт през
миналата година, традиционни марки като Audi и Opel не пропуснаха да се изфукат с
мотоциклетоподобни градски автомобили с футуристично-чешитски външен
вид.
Де Селие продължава, че пазарът
на градски возила ще става все по-важен: „Градските пътувания имат дял от около
80-90% в общия световен пробег. Убеден съм в успеха на градските превозни
средства, но се съмнявам, че ще е бърз.”
Д-р Питър Уелс от Центъра за
изследвания в автомобилната индустрия към бизнес-училището в Кардиф, се
съгласява, че опитът за възпроизводство на електрически еквивалент на
традиционния автомобил с тежкото му метално купе е надценен. Според него, малкото
и не толкова амбициозно Twizy има далеч повече шансове.
Това вече са електромобили с реални достойнства.
По-достъпни
И други експерти смятат, че коли
като тези имат голямо бъдеще, но ще им трябват поне 10 години за да отвоюват
осезаемо присъствие.
Автомобилните консултанти
Ricardo: „Електрическите автомобили са на път да станат по-достъпни, но все още
не са с добро съотношение цена/пробег. Ще отнеме десетилетие преди това да се
случи.” И: „Twizy не е пробив. Производителите трябва да правят истински коли
за истински хора. Те искат не забавни малки колички, а истински коли с четири
врати и багажник за деца, кучета и пазар. Те не искат няколко двуместни
Twizy-та, а коли, които се продават с милиони, като VW Golf и Polo. Правенето
на малко специализирани коли не решава емисионния проблем.”
Тило Кословски от Gartner Group смята, че електромобилите са все още далеч от
истината, а „количките за голф” изглеждат глуповато: „Електромобилите са
подранили с едно-две поколения. Нямат пробег и цените са високи, а това са все
фактори, които възпрепятстват средния купувач. Повече от всичко друго, тези
коли са маркетингово предизвикателство.” Не мога да не се съглася.
Уау!-факторът
Карлос Гон - адмиралът на електрическата флота. |
е много важен за да убедиш
клиентите, че си струва. Tesla
залагат именно на него и за богатите изглежда напълно достатъчен.
Проблемът обаче е в достъпността, а и количките за голф не възхищават твърде. Кословски
продължава, че за да продаваш повече на младите, имаш нужда от по-малки
електромобили, а превозните средства с вид на голф-карт са далеч от традиционния
автомобил дори за тях. iPad-поколението
все още се нуждае от Уау!-фактор, както и от кола, която не прилича на
електрокар и изглежда яко.
Статус
Де Селие от Going Electric слага
точката на днешната ни електро-беседа с думите: „Повечето хора купуват твърде
скъпи коли (надхвърлящи нуждите), които отразяват потребността им от статус.
Така че ключовият фактор за Twizy ще бъде дали повишава социалния ми статус и репутация на
напредничав революционер, или ще бъде отхвърлено като глуповата малка количка.”
Сп. "Тема"
Съвет от човек който притежава такъв автомобилл Renault Twizy карам го от 2 години. Удоволствието няма аналог. За градски условия е супер. На сфетофар БМВ ти дишат праха на 100 м. трудно те стигат??? Моето е със собственна батерия. В Евтопа има 2 такива едното е в Бъгария. Другото е притежание на един скандинавец. Не е лесно да се излъже да възприема НеОРИГИНАЛНА баатерия(смяна контролер(компютър), Дисплей, Зарядно, .....) Не се хващайте да го преправяте.....ако нямате бели коси ....ще ги имате?? Иначе е възможно....но трябват доста ПОЗНАНИЯ в областта на електричките. .....за въпроси : емаил: mitaka_m@yahoo.com
ОтговорИзтриване