За факторите време и характер
Колкото и да ни е невъзможно, но
ако за миг се абстрахираме от тежката корпоративна орис на блица под вече
приключилото некадърното американско иго, и фокусираме вниманието си върху
продукта, ще видим, че много по-често, отколкото би трябвало Opel, са се носили по течението.
Без съмнение историята познава пробиви, като най-аеродинамичната за времето си Calibra, първият модерен SUV с европейска емблема – Frontera, или написалата притчата за съвременния миниван Zafira.
Без съмнение историята познава пробиви, като най-аеродинамичната за времето си Calibra, първият модерен SUV с европейска емблема – Frontera, или написалата притчата за съвременния миниван Zafira.
Всичко това обаче изглежда оставено
в миналото и ако огледаме гамата им днес, няма начин да не останем с
впечатлението, че в Рюселсхайм са зарязяли амбициите да проправят свои пътеки, търсейки
смисъла на живота в интерпретирането на вече съществуващи автомобилни понятия. Че
с Opel рядко се
чувстваш предизвикан и поставен върху острието на инженерното усилие е
особеност, караща ме да се замислям как правенето на коли, които да се
отличават не само ценово, всъщност не е никак проста работа.
Случаят с Grandland X е тъкмо такъв: той изважда Opel на сегментния кросоувър манеж точно десетилетие, след като дързостта на Nissan превърна концепцията Qashqai в тема на поколението. Разположен върху платформата на Peugeot 3008, благодарение на споразумение, датиращо преди промените, той е движен от френски двигатели и – проявихте похвална съобразителност – се произвежда в завода на PSA в Сошо.
Случаят с Grandland X е тъкмо такъв: той изважда Opel на сегментния кросоувър манеж точно десетилетие, след като дързостта на Nissan превърна концепцията Qashqai в тема на поколението. Разположен върху платформата на Peugeot 3008, благодарение на споразумение, датиращо преди промените, той е движен от френски двигатели и – проявихте похвална съобразителност – се произвежда в завода на PSA в Сошо.
Гледайки отвъд технологичните му корени (френската платформа EMP2), трябва да признаем, че хората на Марк Адамс в „Опел“ всъщност са свършили отлична работа по индивидуализацията му. Той може и да не е с отличителната осанка на 3008, но линиите и обемите му са пропорционални, безконфликтни и по-изчистени от тези на мнозина в сегмента.
“Стремежът ни бе насочен също към създаване на елегантно усещане за престиж и висока класа с грижливо изпълнение на повърхностите и връзките между отделните елементи, както и с последователно използване на висококачествени материали във всичко” – са думи на Марк Аадамс, които прилягат добре на най-високото оборудване Ultimate, от което в маркетинга очакват около 2/3 от продажбите.
Сравняван с останалите в рюселсхаймската кросоувър гама, този е и най-малко странният: получил характерно „лице“ с диодните си дневни светлини, гледан в ¾ отпред, Grandland X представлява една стремително издигаща се назад линия, с изострени флангови равнини и обеми, и „плаващ“ (производителите си избраха този термин за визуалното разделяне на тавана от С колоната) контрастен покрив, който създава оптичната илюзия за по-ниска кола.
Ако не сте фен на френския автомобилизъм,
не се плашете: споделянето на части в интериора е сведено до стартовия бутон и
минимална част от светлинното оповестяване в таблото – дори няма да се усетите.
Общото впечатление за ниво в издържаното в духа на Astra купе е високо: въпреки че му липсва факторът изненада от
3008, изпълнението на сглобката и качеството на видимите материали са подобаващи. Разположението
е просто, а функционалността – логична.
Намествам претенциозните си задни части в много добре проектираната, вентилирана кожена седалка и три дни по-късно вече знам, че благодарение на нея проблем с покриването на дълги разстояния няма да имам. Широко е – и на двата реда – общото впечатление е солидно, а комуникационната платформа OnStar предлага и Wi-Fi. Казано накратко, в това ниво на оборудване сме обезпечени изцяло.
Да го раздвижим
Намествам претенциозните си задни части в много добре проектираната, вентилирана кожена седалка и три дни по-късно вече знам, че благодарение на нея проблем с покриването на дълги разстояния няма да имам. Широко е – и на двата реда – общото впечатление е солидно, а комуникационната платформа OnStar предлага и Wi-Fi. Казано накратко, в това ниво на оборудване сме обезпечени изцяло.
Да го раздвижим
Независимо от преориентирането
към бензина и дивотиите по адрес на дизела в медиите, наследството на Рудолф
Дизел владее сегмента.
Трябва да знаете, че не бе далеч
времето, когато, ако търговецът в салона ви предложеше ентусиазирано да
разгледате SUV с трицилиндров,
1.2-литров бензин и предно предаване, щяхте любезно да препоръчате на шефа му да
го прати на трудовата борса, седнал върху гумените стелки, които ви пробутва за
подарък. Времената обаче се менят и в гамата на Grandland X има и такъв двигател, който
в най-ниското ниво на оборудване започва с цени на рецепция от малко над 38 000.
При цялата ми напредничаво щедра
толерантност към новото, не си представям метал с дължина почти четири метра и
половина да бъде теглен от трицилиндров бензин – поне не и с мен на шофьорската
седалка. Затова под капака днес е познатият от 3008 двулитров дизел със 177
коня. При все, че е най-силното в гамата, той ме подсеща за аналогията с
32-инчовия телевизор: стига за двата неделни часа, прекарани кротко пред някой
празноглав блокбъстър, но не и за сащистването, на което разчитат продуцентите.
Въпреки това, 400-те нютона
теглят тежащото 1 575 килограма двуобемно возило с почтена, достойна сила,
а тласъкът напред, съпровождащ качващите се предавки на 8-степенния автоматик,
без да ви дарява с крила, е напълно задоволителен. Трансмисията изрежда гладко
и ако има някакъв дразнител, то това е самоинициативната природа на
старт/стоп-а, склонен към гасенето на мотора преди спиране – досада и половина
при градско каране.
Ще се въздържа от силни думи по отношение на окачването: конфигурацията е по-скоро от меката страна, с очевидната цел да създаде първия пласт усещане за тишина и удобство – задача, с която се справя. Така и не успях да го подложа на подходящо изпитание, за да преценя как е извън зоната си на комфорт, но в нея се държеше с напълно приемлив баланс. Воланът е по-лесен за преценка: при цялата му липса на ентусиазъм, той прави това, което очаквате. До голяма степен лишен от обратна връзка с асфалта, той е изненадващо директен и похвално точен при нормална употреба.
Ще се въздържа от силни думи по отношение на окачването: конфигурацията е по-скоро от меката страна, с очевидната цел да създаде първия пласт усещане за тишина и удобство – задача, с която се справя. Така и не успях да го подложа на подходящо изпитание, за да преценя как е извън зоната си на комфорт, но в нея се държеше с напълно приемлив баланс. Воланът е по-лесен за преценка: при цялата му липса на ентусиазъм, той прави това, което очаквате. До голяма степен лишен от обратна връзка с асфалта, той е изненадващо директен и похвално точен при нормална употреба.
Не съм в състояние да премълча
обаче, че ако очаквате действително да си покарате, ще трябва да ориентирате
компаса на надеждата в друга посока.
По качеството на аудиото от Denon днес няма да се разсейваме с повече от две думи – върши работа, ала няма да го запомните.
Ако – вместо епилог
За да съм ясен: на лишените от очаквания
за корав характер и извънредна динамика – а те обикновено биват болшинството –
най-високото ниво на оборудване на Grandland X поднася една сигурна, добре направена и доста
изчерпателно оборудвана пътна обител. Мнозина ще открият тук всичко, което си
представят.
За мен обаче, това е един Opel, който не съумява да се
отличи от все по-гъстата сегментна тълпа, в която се опитва да се промъкне, при
това със закъснение.
И да, били сме в сходна ситуация преди: всяка кола трябва да носи в себе си поне една причина, заради която да я избереш пред друга – вид отлика, с чиято помощ да изпъкне в очите ти сред останалите. В тази преоблечена 3008-ца ми е трудно да я разпозная, признавам.
Може би част от свързаността? Или
пък онези, които теоретично може и да симпатизират на 3008, ала на практика го
виждат по-чалнат, отколкото са в състояние да преглътнат, биха намерили утеха в
обятията му?
Ако само Opel бяха съумяли да извадят Grandland X с повече
характер, по-изявени качества и по-рано...
Надявам се, че е въпрос на време, вече в европейски
ръце, да видим и това.
Няма коментари:
Публикуване на коментар