Европа на ток
Карлос Гон: визионер или последовател на Томас Мор?
|
Прогресът в продажбите на
електромобили на континетта логично не впечатлява: производителите направиха
всичко възможно за да си попречат сами с грандиозните хиперболизирани маркетингови
послания. Те се постараха да качат до небето очакванията на непросветения
купувач с възможности и не предлагат нищо адекватно за да ги изпълнят. Както и
в любовта, резултатът може да бъде само един - разочарование.
Според базираните в Обединеното
кралство Auto Industry Data,
през 2011-а в Европа са предадени общо 11 563 леки електромобила,
което е 0,09% пазарен дял. Това е някак малко в сравнение с красивата утопия на
Карлос Гон, който вижда 10% през 2020 г.
Франция е лидерът на континента с
2 630 предадени, следвана от Германия (2 154) и 5-милионната Норвегия (2 038).
Електрическата флота на Renault.
|
Парижани си споделят електромобилите на Bollore Bluecar.
|
Сред производителите води PSA с общо 4 000
продажби във всички сегменти, но това е на път да се промени през тази година:
Renault атакуват с нови модели, а в родната Франция Kangoo ZE и Fluence ZE са на първо и четвърто
място сред електромобилите. Четири от
всеки пет коли на ток,
продадени във Франция,
са конверсии от конвенционални автомобили: водещите рена са със сменени двигатели,
а Peugeot iOn и Citroen C-Zero
- Mitsubishi i-MiEV
със сменени емблеми. Разработената като електромобил Bollore Bluecar, чийто
първи клиент е парижката програма Autolib за почасов наем, е на 217-то място за годината с 399
продажби.
Впечатляваща е EV-ситуацията в Норвегия, където
електромобилите имат най-висок пазарен дял в Европа – 1,5%. Там те са
освободени от всички еднократни данъци (включително ДДС), както и от пътен
данък, такси за магистрали и паркиране. Имат право да карат и в автобусните
ленти. Другите преференции включват: бонус от 30 000 крони (ок. 3970 евро), по-нисък ДДС за лизинг
на електромобил, освобождаване от ДДС на батериите и ускорена 1-годишна
амортизация с цел стимулиране на обмяната на електромобилния парк. И накрая, центърът
на Осло е безплатен за електромобилен достъп.
Първото тримесечие на 2012 във
Франция и Германия е без електромобили в стотицата, докато в Норвегия Nissan
Leaf празнува 603 продажби и 1,7% пазарен дял (12-то място) –
най-добрият резултат в света за европейската кола на 2011 година.
В Щатите, Chevrolet Volt e на 147 място с 3 915 предадени; в
Япония, където пазарът кипи, води хибридният Toyota Prius със 110 479
продадени.
В България автомобилите на ток са
извън статистиката, както впрочем и самата статистика.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар