петък, 27 април 2012 г.

Из чаршията


Европа на ток


Карлос Гон: визионер или последовател на Томас Мор?
Прогресът в продажбите на електромобили на континетта логично не впечатлява: производителите направиха всичко възможно за да си попречат сами с грандиозните хиперболизирани маркетингови послания. Те се постараха да качат до небето очакванията на непросветения купувач с възможности и не предлагат нищо адекватно за да ги изпълнят. Както и в любовта, резултатът може да бъде само един - разочарование.

Според базираните в Обединеното кралство Auto Industry Data, през 2011-а в Европа са предадени общо 11 563 леки електромобила, което е 0,09% пазарен дял. Това е някак малко в сравнение с красивата утопия на Карлос Гон, който вижда 10% през 2020 г.
Франция е лидерът на континента с 2 630 предадени, следвана от Германия (2 154) и 5-милионната Норвегия (2 038).

Електрическата флота на Renault.
Парижани си споделят електромобилите на Bollore Bluecar.
Сред производителите води PSA с общо 4 000 продажби във всички сегменти, но това е на път да се промени през тази година: Renault атакуват с нови модели, а в родната Франция Kangoo ZE и Fluence ZE са на първо и четвърто място сред електромобилите. Четири от всеки пет коли на ток, продадени във Франция, са конверсии от конвенционални автомобили: водещите рена са със сменени двигатели, а Peugeot iOn и Citroen C-Zero - Mitsubishi i-MiEV със сменени емблеми. Разработената като електромобил Bollore Bluecar, чийто първи клиент е парижката програма Autolib за почасов наем, е на 217-то място за годината с 399 продажби.

Впечатляваща е EV-ситуацията в Норвегия, където електромобилите имат най-висок пазарен дял в Европа – 1,5%. Там те са освободени от всички еднократни данъци (включително ДДС), както и от пътен данък, такси за магистрали и паркиране. Имат право да карат и в автобусните ленти. Другите преференции включват: бонус от 30 000 крони (ок. 3970 евро), по-нисък ДДС за лизинг на електромобил, освобождаване от ДДС на батериите и ускорена 1-годишна амортизация с цел стимулиране на обмяната на електромобилния парк. И накрая, центърът на Осло е безплатен за електромобилен достъп.

Първото тримесечие на 2012 във Франция и Германия е без електромобили в стотицата, докато в Норвегия Nissan Leaf празнува 603 продажби и 1,7% пазарен дял (12-то място) – най-добрият резултат в света за европейската кола на 2011 година.

В Щатите, Chevrolet Volt e на 147 място с 3 915 предадени; в Япония, където пазарът кипи, води хибридният Toyota Prius със 110 479 продадени. 

В България автомобилите на ток са извън статистиката, както впрочем и самата статистика.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар