четвъртък, 24 юли 2014 г.

Formula Е - eлектрическият театър

Представлението ще е по-шумно, отколкото си представяме. А ще бъде ли поне толкова интересно?

          Спор няма, плакатът е лъскав - така и трябва

С въвеждането на суперсложните нови хибридни задвижващи системи сезонът във F1 е много интересен за техничарите, но и много спорен – интересът на непросветения зрител спада и гласовете, питащи това ли е пътят, стават все повече.
 
Какъвто и да е отговорът на този въпрос, едно друго автомобилно театрално представление – това на електрическата Формула 1 (Formula E) започва през септември. Първото състезание ще е в Пекин, след което едноместните формули на ток ще поемат на световно турне, чиято основна цел е да демонстрира, че електромобилите все пак си струват.
 
За нетренираното око отвън колите напомнят доста на конвенционални болиди, но има съществена разлика: карбоновата състезателна електричка с минимално тегло 800 кг. се задвижва от 200-киловатов електромотор, произведен от McLaren, захранван от 200-килограмова батерия на Williams. Ускорението до 100 ще е в порядък 3 секунди, а максималната скорост е ограничена до 225 км/ч. През първия сезон участващите отбори ще имат идентични коли с карбоново шаси Spark Renault SRT_01E, разработено от Dallara и произведено от Spark във Франция. Цялостната системна интеграция ще се ръководи от най-запалените европейски електромобилни ентусиасти – Renault.
 
И въпреки, че е далеч от показателите на F1, състезателният ток обещава да бъде по-шумен, отколкото очакваме: звукът прилича на сподавен конвенционален вой с възгруб механичен нюанс. Всичко това естествено е емулирано, но озвучаването е съществена част от сценографията на спектакъла, както вече разбрахме от настоящия конвенционален автомобилен шампионат.
 
Всеки пилот ще разполага с две коли, които ще сменя в бокса някъде по средата на едночасовата надпревара. За разлика от традиционните автомобилни състезания победител няма да е най-бързият, а този, който се справя най-добре с разхода на енергия.
 
Една от по-радикалните идеи е класирането да зависи и от гласуващите в социалните мрежи фенове. Така тримата пилоти с най-много гласове ще получават енергиен запас за изпреварване на по-непопулярните си съперници. Хм, тъпо като X Factor?
 
Според организаторите след първия сезон отборите ще могат да разработват сами колите си, което евентуално ще освежи позавехналия ореол на колесния ток.
 
Смисълът на упражнението доизясняват и участниците. Гледайте само: отбори като Audi Sport, Renault, Mahindra Racing, Virgin Racing (на предприемача с актьорска дарба Ричард Брансън), Venturi (предвид собственика – Леонардо ди Каприо тук имаме участие направо от ВИТИЗ). Да не пропусна Ален Прост и Майкъл Андрети. Задачата пред електроавтомобилната трупа ще бъде обикаляйки света и развличайки публиката (при условие, че батериите издържат до средата на състезанието) да пропагандира електричеството като автомобилен енергиен източник на бъдещето: „Е шампионатът е организиран около три основни ценности – енергия, околна среда и забавление и представлява комбинация от инженеринг, технология, спорт, дизайн, наука, музика и забавление – всички те, мобилизирани в посока на електрическото бъдеше“ – припяват организаторите.
 
В Renault естествено се надяват – не, по-скоро се молят – всичко това да се случи, тъй като вече заложиха прекалено много на глобалната си електрическа утопия за 10-процентен пазарен дял през 2020-а. Само че ограниченият и непредсказуем пробег и високата й цена крепят продажбите здраво в порядък 1.
 
Или, както каза дискретен източник, близък до идейните шамани във FIA: „Formula E изглежда прекрасно до първото състезание. Придвижва се и се маркетира добре, но просто е много бавна.“

Няма коментари:

Публикуване на коментар