Повтарям: има такава кола
Снимки: SC Automobile Dacia SA |
Точно осем години от времето на първата ни среща и дванайсет от появата й, Dacia Duster стартира на брутално ниска за времето си цена, поемайки от Skoda щафетата с надпис „евтина, но и много добра“. И докато чехите се втурнаха охотно по пътя нагоре, а другите актьори в жанра просто обезумяха, хората от Миовени съхраниха здравия си разум и прагматичния подход, демонстрирайки една възхитителна със скромността си устойчивост.
Без Duster пазарното присъствие на Dacia в голяма степен би се лишило от финансов смисъл
И въпреки че всеки видим панел от външността на Duster II бе променен през 2017, той съумя да пренесе непокътнат не просто визуалния дух на оригинала, но и почти нелепото си ценово позициониране. Обстоятелството, че Duster II се намира в средата на моделния си цикъл означава, че днес ще работим върху задължителния фейслифт, кроткият подход към който има и друга една причина.
Тя е в повторната употреба на датираща от вече далечната 2002-а платформа –
B+, която се прилага в
поколения предходни коли на Renault-Nissan и тъкмо тя е един от най-съществените методи за
съхраняване на ниската цена. На времето Renault бяха сред първите емблеми, насочили се към
петзвезден Euro NCAP рейтинг,
така че в архитектурата все още има хляб, въпреки че трите й днешни звезди я
оставят зад почти всички конкуренти.
Не е чудно, че веднъж поели по този скромен път, „Дачия“ си изковаха
репутацията на най-добрата кола според съотношението качество/цена, спечелвайки
покрай това и двумилионен легион от лоялисти.
Какво ново
В духа на дълбокото връщане към нов живот на Renault компоненти от миналото вътре дори мирише на Mégane
от преди десетилетие – много е по Пруст. Но изглежда модерно, макар че и тук
развитието всъщност е скромно: вътре е станало по-приветливо благодарение на
новата тапицерия; променени са облегалките за главите и централният
подлакътник; развити са и двете мултимедийни системи, добавена е опцията за
комфортен достъп и камери за оглед на заобикалящата среда.
Разбира се, пластмасите са твърди, черни и лъскави, но те само добавят към
усещането за честна стойност в това возило и създават чувството за повече
доверие, отколкото ще откриете в част от евтината пряка конкуренция. Е, да,
коженият волан се появява едва в средното ниво на оборудване Comfort, а кожени седалки се предлагат
допълнително само в Prestige. По-ниските спецификации не включват вградена навигация, а само възможност
за репликиране на смартфона върху екрана, но не мисля, че в това има проблем –
мнозина тъй или иначе го предпочитат.
Аудиото ме изненада приятно с обстоятелството, че e надмогнало ограниченията на аудио формата MP3 в името на некомпресираните FLAC-ове до 24/96, макар и с ограничение за броя на папките от USB-то.
В движение
Както по-досетливите от вас вече предположиха, в движение Dacia
Duster не предлага нито остра като
бръснач динамика, нито кой знае колко силно общо представяне, ала това не е и
смисълът на този вид превозно средство всъщност – талантите са другаде.
Имайки предвид произхода на платформата (унаследена от предходния модел), това всъщност е автомобил, поставен
върху една доста стара основа. Комбинацията от осезаем крен и безжизнено, макар
и ново управление, ставащо малко по-твърдо след 70 км/ч, се съчетават в изграждането
на едно лишено от фокус шофьорско преживяване, прекарано в изолация от
карането.
Всички тия сравнително праволинейни впечатления бяха придобити с цената на
разход от 7,3, който означава и автономия от почти 700 км – направо
впечатляващо предвид въглеродно интензивния облик на пътния ми нрав.
Да обобщим
Истинската радост от общуването с Dacia Duster произтича от това, че тя съвсем сериозно надхвърля
очакванията от не особено вдъхновяващата си цена. Нивото на оборудване Prestige
с всичко от ценовата листа (кожен салон и отопляеми предни седалки
включително) спря някъде в
района на 46-те хиляди с ДДС.
Мерена с аршина на вътрешното търсене, Dacia Duster е най-продаваният SUV в България и то с голяма преднина |
Renault демонстрират желязна дисциплина в подхода към
намаляването на разходите в „Дачия“: тя се произвежда в държава с ниска
себестойност, използва отдавна амортизирана от други марки и модели технология
и на всичкото отгоре е интегрирана в дистрибуторската мрежа на „Рено“, за да
спести от разходите в паралелна. В самата гама на даките Duster умело споделя компоненти, а списъкът с
допълнителното оборудване е пределно кратък.
Е, да – тя е малко бавна, някак първична, с ограничени активни системи за
сигурност и подпомагане, но това са все кусури по стандартите на двойно
по-скъпите й конкуренти.
–
Dacia Duster не заблуждава никого: не е евтина по начин, който
засяга самоуважението и не свири на най-тънката струна на сиромашията; напротив: превръща новия автомобил в една достъпна дори по нашите убоги мерки
дисциплина. И не само: това е един много по-добър транспорт, отколкото цената му
предразполага и тук още веднъж повтарям: има такава кола. И затова я уважавам.
Всичко останало са по-високи теми.
Останало ще откриете в сайта им.
Няма коментари:
Публикуване на коментар