Докато в префектура Аичи правят петия си милион и гледат към десетия, българските данъци третират енергийно ефективните автомобили
като недвижима собственост
Такеши Учиямада – бащата на хибрида
|
Ханами е вековна японска традиция, свързана с насладата от пейзажа на цъфтящи вишни и пагоди. Историята на обичая произхожда от елита на императорския двор, но с времето стига и до обикновените поданици. Краткият живот на нежния вишнев цвят е розовата японската метафора за преходността на красотата и неизбежността на смъртта.
В сезона на цъфтящите сакури от
Япония идват новини, нямащи нищо общо с поетиката на преходната красота;
напротив.
Числата
За шестнайсет години от март
1997-а, когато на пазара в Япония излиза първият им хибрид - Coaster
Hybrid EV, до края на март тази
година по света са предадени малко над пет милиона и сто хиляди коли от
хибридната гама на Toyota и Lexus. Правенето на първия милион отнема десет години; вторият
милион идва за 27 месеца; третият за 18, а четвъртият – само за четиринайсет. Числата не спират: през 2012-а година са продадени над 1.2 милиона.
Отметката вече е на пет милиона
|
Хибридната история в Европа започва преди тринайсет години с Prius. За първите
сто хиляди хибрида им трябват седем години, но само през миналата Toyota доставиха
почти 110 хиляди, а до края на март вече броят общо над половин милион. Първо
тримесечие на 2013-а отново показва ръст – този път от над 80%, а делът на алтернативното
задвижване в продажбите на двете марки надхвърли една пета.
Пролетният поход да хибридите
продължава и на изстрадалия български пазар: те имат сериозен дял в общия ръст
на продажбите на „Тойота“, а новият Auris HSD е заслужен водач с ръст от 450%.
Така всеки трети продаден Аурис тук е хибрид.
При Lexus картината
е още по-впечатляваща: там практически всички продажби са на електрифицирани модели,
а ръстът - също трицифрен.
Хибридната ми числова канонада
днес не е самоцел - опитвам се да обясня феномена: Toyota направиха
стратегически правилния в избор по отношение на това как да се отличат от
останалите марки. Надеждността им е добро, но недостатъчно начало: това е любима
на всички производители добродетел и сама по себе си не индивидуализира. Бензин
и дизел също не стават: Европа има такива традиции в конвенционалните
технологии, че пробиването на дълго зиданата стена с глава би било действие в
духа на вишневата преходност.
Вместо това поемат по трети път –
този на производствената оптимизация и алтернативното задвижване. Както вече
сме говорили, заради оптимизацията на производствения процес и управлението на
ресурсите, Таичи Оно има почетно място в автомобилния иконостас, а на електрификацията
на двигателя с вътрешно горене по принцип се гледа като на един от основните
пътища за повишаване на енергийната ефективност на колите. В тази връзка Toyota Motors Europe предлага вече пет тойоти и два лексуса с емисии под 100 г/км, покривайки
влизащия в сила през 2015-а нов европейски емисионен стандарт четири години
по-рано.
Ние?
Критичността ми към рухналия под
тежестта на стопената покупателна сила и постоянно отъняващо търсене български
автомобилен пазар не е новост. Ако към него добавим пълната липса на модерно
законодателство, получаваме рецепта за нелепото съотношение между нови и
употребявани автомобили - порядък 1:15. Без да ви вкарвам в нерадостни детайли ще
кажа, че в момента логиката на автомобилните данъци у нас е заета от недвижимата
собственост - колкото по-нов е един автомобил, толкова по-висок е данъкът му;
ефективността няма значение. Разликата с употребяваните е в пъти и е само един
от многото транспортни анахронизми, в следствие на които имаме парк с архаична
структура, без надежда за близка промяна.
Да беше само това: миналият
октомври Министерският съвет прие т.нар. „Национален план за действие за насърчаване на производството
и ускореното навлизане на екологични превозни средства 2012 - 2014-та година“. Него ще отмина: това
е чисто отбиване на номера - документ, лишен от стратегически контекст и
ресурсно обезпечаване, явно самоцелен, не допринасящ с нищо за транспортната модернизация
на България. Иначе, като представител на неуморния оптимизъм, не спирам да се
надявам, че анахронистичната ситуация все някога ще се промени. Нима само
красотата е преходна?
Какъв по-подходящ момент за това от началото на нов
парламентарен мандат. Силно се надявам в парламентарната комисия и трите, имащи
пряко отношение към темата министерства, да влязат хора с поне минимална обща
култура по проблемите на сектора и премиер с подходяща нагласа – това би бил
шанс за резултат.
Та в този нерадостен контекст Тойота Балканс са
поредният пример за опит да се замести ролята на липсващата държава с
предоставянето на пакет от преференции и стимули за покупката на хибрид. На
него се дължат и резултатите, за които днес разказвам. По този път дела на
хибридния Аурис в гамата на модела гони 40%, но така не става – продажбите се
нуждаят от държавна стратегия и, простете за клишето, устойчива политика. Практически
цяла Европа е въвела най-разнообразни централни и местни законодателни мерки за
насърчаване на въглеродно ефективните автомобили. Съюзник съм на всяка смислена
инициатива в този дух у нас.
Хибридната гама наToyota
|
Десетият
милион
Днес говорим за хибридите на
„Тойота“, но контекстът им е по-широк.
През април, по повод нова
комуникационна кампания за „Лексус“, 56-годишният президент Акио Тойода обяви
стратегията за надскачане на годишната производствена летва от 10 милиона:
„Никой в индустрията не е надхвърлял 10 милиона, но ние бихме искали да
постигнем това ниво“. Използвайки футболната терминология, той продължава:
„Като старши треньор промених формацията на отбора от дефанзивна в офанзивна.“
Сега само ще маркирам, че
фундамент на целта е съкращението TNGA (Toyota New Global Architecture). В тази
връзка през 2015-а ще е дебютът на първите модели, а стратегическата цел е
достигане на качествено нов за японците порядък в нивата на сходство от 70-80%
за моделите върху една платформа.
В името
на целта Тойода реорганизира компанията, разделяйки я на четири направления:
първото се занимава с Lexus; второто развива портфейла на Toyota за
зрели пазари като Япония и Щатите. Третото разработва тойотите за развиващи се
пазари, а четвъртото, наречено Unit Center, разработва ключовите общи
технологии - най-вече задвижващи системи и трансмисии. Новата дванайсететажна
сграда, предназначена за задвижващите системи, и аеродинамичната лаборатория са
само част от инструментите, с които един от производителите, споделящи
най-рядко целите си, ще гони десетия милион.
Хибридната гама на Lexus
|
Впрочем, десет милиона не е новост, но по ред
причини тя не бе достигната в последните години. Сега Toyota са на една ръка разстояние: вътрешните прогнози за продажбите им за тази
година (включително Hino и Daihatsu)
са за около 9.96 млн.
Акио Тойода описва пътя към десетката
така: „Най-добрата ни кола винаги е следващата. Защото, ако веднъж си кажеш „това
е най-добрата кола, която сме правили“, ще спреш да се развиваш. Трябва да се
стремиш, за да си по-добър.“
Но да се върнем на хибридите: моментната
снимка на гамата им е подходяща илюстрация за думите на президента: в 80
държави по света вече се продават общо 20 версии – 19 хибридни и една зарядна.
Така, също както Ханами, насладата
от новите технологии стига до обикновения човек. Даже и в България.
Сп. "Тема"