понеделник, 12 август 2013 г.

Ябълки на таблото

Въпреки съжалението на Стив Джобс, че не е направил iCar, през годините Apple показваше двойствено отношение към автомобилната индустрия


Сега обаче настъпи моментът, в който ябълката се включва в борбата за място на арматурното табло, вече приютило конкурентите от Microsoft и BlackBerry. 

Добрата новина е, че е въпрос на месеци клиентите да могат да избират между няколко модела, обединяващи функциите на iPhone и използващи гласовите команди на Siri за навигация, въвеждане на текст, съобщения и музика.

Изместването на конкуренцията в колите обаче може да се окаже по-трудно, отколкото в настолните компютри или мобилните телефони, тъй като ябълковидният колос се бори с предизвикателства като екстремни температури, шум и дълъг продуктов цикъл.
„Трудностите в добрата интеграция на външен софтуер не могат да се надценяват – в Силициевата долина редовно не го разбират“, четох да разказва президентът на индустриалния консултант Car Lab, Ерик Ноубъл. 

Технологична компания с най-високата пазарна стойност, Apple се бори за сцепление на хлъзгав терен, върху който клиентските очаквания и индустриалните изисквания за сигурност балансират трудно.

QNX Software Systems, собственост на BlackBerry, и Microsoft са основните доставчици на автомобилни операционни системи, а Pandora е основен играч в бордовия музикален стрийминг.

Предвид масовата употреба на iPhone като евтина алтернатива на навигационните системи, автомобилните производители работят за интегрирането на технологията на Apple по възможно най-малко разсейващ и задоволителен за потребителя начин. Siri вече беше интегриран без повод за особена гордост в северноамериканските версии на моделите Spark и Sonic (Aveo у нас) на Chevrolet. 

Непрактичният Siri 

С оглед елиминирането на нуждата от външни навигационни устройства двата модела използват операционната система iOS 6 в ядрото на аудиосистемите си.
Siri има проблем с интерпретацията на глас в шумната автомобилна среда
Специализираните издания не са особено доволни от резултата, тъй като Siri е добър в някои отношения, но общото впечатление не е на висота, тъй като често не се справя с гласовото разпознаване. В сравнение с предлаганите от производителите бордови системи продуктът на Apple в субкомпактните возила на GM не е толкова полезен.

Крис Шрайнър, бивш инженер на GM, работил по телематиката OnStar и настоящ директор в консултантите Strategy Analytics: „Siri не е създаден за коли, в чието купе често е шумно. Производителите настройват гласовите си системи към всяка кола; непрактично е да очакваш еднакво добра работа на Siri във всеки автомобил.“ 

Фокус 

Според Apple предстои следващата версия на софтуера iOS7 да бъде напълно интегрирана в модели на GM, Honda, Nissan и Hyundai, а върху дисплеите на колите им ще мигрират икони от iPhone и iPad.

Тим Кук, главен изпълнителен директор на Apple: „Това е нещо, което хората искат и смятам, че Apple може да го направи по уникален начин и по-добре от всеки друг. За нас това е ключов фокус.“ Apple обяви плановете си за Siri Eyes Free преди две години, а моделите с тази опция пристигат сега. Специалистите предполагат, че следващото поколение интеграция, обявена този юни, няма да се появи преди 2015-а.
Списъкът на производителите, добавящи Siri Eyes Free тази година, е дълъг: Audi, BMW, Chrysler, Honda, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Mercedes-Benz и Toyota.

Критични очаквания 

Карл Брауър от Kelley Blue Book: „Неща като инфотейнмънт и свързаност – цялата технология в купето на колата – стават все по-критични. Apple навлизат уверено в играта; те знаят, че хората искат нещата да са безпроблемни.“

2014-а ще е годината на автомобилния пробив за iOS, надяват се в Apple
Хората от автомобилния сектор си спомняме как в началото на века Apple не преливаха от ентусиазъм в сътрудничеството с автомобилните производители: предоставяха техническата информация за свързване с музиката от айпод и айфон, но нямаха интерес за повече. 

Колата-мечта 

И докато починалият през 2011-а Стив Джобс бе хладен към индустрията, той обичаше страстно колите. Миналата година Мики Дрекслър от борда на Apple разказваше, че Джобс искал да се пробва в създаването на кола и съжалявал, че не е опитал: „Вижте автомобилната индустрия – в Америка е трагична. Кой им прави колите? Преди смъртта си Стив мечтаеше да проектира iCar.“

Държа да бъда напълно честен и не смятам, че ако си се справил добре с нещо, то непременно ще справиш добре с всичко останало. Специализацията е ключова предпоставка за качество във всяка човешка дейност, а създаването на кола е крайно комплексна задача и при пълното ми съгласие с Мики Дрекслър никак не съм убеден, че егото на един организационен гений стига за качествен автомобилен резултат. В главата ми незабавно нахлуват асоциации с хубава българска дума от типа на „iПенкилер“ (също и „iПровал“). Ако не друго, поне последователите на епълската религия получиха още една притча за „iБиблията“ си.

В тази връзка Кук споделя, че подходът на компанията се променя: той вярва, че автомобилните приложения са част от „екосистемата“ на Apple: „Също както App Store и iTunes с цялото си съдържание са ключови компоненти от екосистема, така и услугите, свързани с автомобилното приложение на Siri, са много, много важни.“

В последното десетилетие конкуренцията обаче работи много усърдно, за да си осигури присъствие в колите и няма да се даде току-тъй: през миналата година QNX имаха половината от пазара на патентовани автомобилни операционни системи, а Microsoft са най-големите. Apple естествено искат парче от баницата, но имайки предвид намесата и на Android, задачата им ще става все по-трудна. 

Ноти на колела 


Индустриалните аналитици смятат, че отборът на Джобс има потенциал за най-голямо влияние по-скоро в музиката и развлечението, отколкото в основните функции и навигацията. Новият им софтуер включва услуга за радио стрийминг на iTunes – пряк конкурент на Pandora, които през юли отвориха шампанското, съобщавайки, че имат два и половина милиона американски автомобилни слушатели - важен репер по пътя към сърцата на аудиторията на традиционните радиостанции.

Статистиката нашепва, че около половината от цялата радио публика на Америка е в колите, а това е театър на рекламни военни действия за 15 милиарда. Със своите над 70 милиона месечни потребители Pandora ще бъде инсталиран в една трета от всички продавани през годината в Щатите коли. 

Контролираната среда

Внимателният технологичен напредък има логичното си обяснение в отговорността на автомобилните производители, а не на доставчиците и партньорите им, пред регулаторните органи и клиентите за сривовете и неизправностите.

Показателният пример е Toyota: ще вграждат Siri във всичките си автомобили през тази година, но не са готови да отстъпят на Apple и конкурентите им място на таблото.
Санди Лобенщайн, вицепрезидент на Toyota Motor North America по свързаните технологии: „Средата ни за предоставяне на приложения е контролирана. Качеството и сигурността са наш голям приоритет. Искаме да контролираме тази среда и не сме готови да я отворим просто така за всеки.“

И последно: имиджът на отхапаната ябълка в последната година сякаш залиня, а това винаги охлажда мотивацията за дългосрочно обвързване.
 

понеделник, 5 август 2013 г.

Great Wall: военна дисциплина и джипове

Между домашния успех и неволите на Литекс Мотърс няма много общо

           Вей Чжианчжун вярва, че военната дисциплина е основна предпоставка на успеха
 

Ван Янвей си спомня миналото лято, прекарано в потене на военни учения, водени от инструктори на Китайската народноосвободителна армия. Но Ван не е войник, а учен-изследовател в Great Wall Motor Co. Базираният в Баодин китайски производител е толкова печеливш, че надминава всеки листван на борсата автомобилен производител в света. 

Зад този успех е президентът Вей Чжианчжун, който създава най-големия китайски производител на джипове, благодарение на стила си на ръководство, отличаващ се с акцент върху скромността и дисциплината. „Военното обучение е трудно и напълно сериозно. Не само новопостъпилите, но и хората, получили повишение, както и шефовете на отдели, минават обучението отново“ – разказва Ван.

Great Wall е рядка порода независим от правителството и чужди партньори китайски автомобилен производител. Това го спасява от подялбата на печалби и поддръжката на допълнителна бюрокрация. С акции на Хонконгската борса, повишили стойността си над 60 пъти след 2008-а, Вей стана най-богатият  азиатски автомобилен шеф със състояние, оценявано на около шест и половина милиарда долара. Основната му цел е да създаде първата глобална китайска марка.

Бил Русо, бивш вицепрезидент на Chrysler за Североизточна Азия и президент на консултантите Synergistics Ltd. в Пекин: „Вей е истински професионалист и предприемач. Ако съществуват двама производители в състояние да оцелеят в конкуренцията с чужденците в следващите десетилетия, Great Wall е единият.“ 

Следващият Hyundai 

Според Русо това може да бъде следващият „Хюндай“. Вей, който според милиардерския индекс на Bloomberg е с около милиард по-богат от корейския си колега Чунг Монг Ку, е обявил, че компанията ще надмине Jeep в световен мащаб, а целта е продажбите да се удвоят до 1.3 милиона през 2015-а. 

Въпреки изоставането им в мащаб спрямо големите производители, ниските оперативни разходи помагат да се постигнат норми на печалба, по-високи дори от тези във Ferrari. Аналитиците от Bernstein Research очакват от тях тази година най-добрия индустриален показател от 16.4%. 

Според Макс Уорбъртън от Bernstein китайските автомобилни производители са на десетилетие от първия си глобално конкурентен автомобил, въпреки че от гледна точка на автомобилната индустрия това са 1-2 моделни цикъла. За целите на изследване той наел специалисти да тестват и разглобят модела Н5 (продаван и в България). Резултатът бил „ужасни вибрации“ в скоростната кутия и лоши спирачки, но добра управляемост. Независимо от недостатъците изследването оценява новия Н6 като „голяма крачка напред“. 

Компанията не е лишена от болестите на растежа, като гаранционната кампания в Австралия, където регулаторните органи откриха азбест в някои части. Въпреки това Вей вярва, че определяща за бъдещето на Great Wall ще е способността им да развиват технологии. В интервю праз май той казва: „Трябва да притежаваме същински свои технологии и да правим пробиви. Най-големият ни риск е възможното самодоволство.“ 


           Главният изпълнителен директор Ван Фънин
Според Bloomberg тази година нетните им приходи ще нараснат с 24% до 1.1 млрд. долара след ръст от 66% през 2012-а.

Роденият през 1964 в Баодин Вей смята, че човекът с най-голямо влияние върху него е баща му – военен от артилерията, поел по пътя на предприемачеството, произвеждайки бойлери.

Eленът 

Работил в няколко завода Вей тръгва по свой път на 26, купувайки малък бизнес за модифициране на коли, който превърнал в производител на ванове. С нарастването на популярността им в Тайланд се преориентирал към пикапите. Малкият бизнес и селското стопанство превърнали през 1998–а модела Deer в най-популярния китайски пикап. 

След това законодателството срещу замърсяването ограничило достъпа на камиони в големите градове, което подтикнало Вей да се преориентира към джиповете. Днес компанията разчита на тях за половината от продажбите си и за 11-та година се е насочила към лидерството в пренаселения SUV сегмент – най-бързо растящият в китайската автомобилна индустрия. 

Но освен да атакува, китайският автомобилен милиардер знае и кога да изчака. При посещение през 2008-а в главната квартира на „Крайслер“, бившият им главен изпълнителен директор Том ЛаСорда го пита защо не показват автомобилите си на автосалона в Детройт. Отговорът, че все още не са готови му създал репутацията на реалист, който не се опитва да се надскочи. 

С развитието на компанията Вей назначава Ван Фънин, която вече две десетилетия не се свени да показва грешките на шефа си: „Спорим през цялото време. Целите ни са еднакви и винаги намираме допирни точки“, казва тя в едно интервю. Спомня си и как през 2008-а е била противник на субкомпактния Gwperi, одобрен от Вей въпреки несъгласието й и провалил се безславно впоследствие. 

Провалът е гравиран с червено върху корпоративните „Камъни на срама“, единият от които описва провалите в продуктовото развитие, а другият – служителите, влезли в затвора заради подкупи от доставчици.

Магарешки бургери


Гладът е изобретателен: оригиналът на магарешкия бургер е дело 
на гладни войници в ерата на династията Мин. Местните го адаптирали, 
заменяйки месото от ценните си коне с по-вкусното магарешко
Според стратегическия си съветник Жан Юн Вей има много странности: милиардерът е толкова пестелив, че пуши цигари за 10 юана (ок. 1.6 долара) и хока дилърите, че оставят много храна след събиранията си. В повечето случаи спи в стая до офиса си и започва работа в 7, облечен в сива униформа.

В Баодин, известен с „магарешките бургери“ и най-старата военна академия в историята на модерен Китай, Great Wall подлага служителите си на тренировки с идеята да култивират издръжливост, воля и разбиране за корпоративната култура. 

„Бил съм в много китайски заводи и когато дойде време за обяд, всички тичат към столовата. Това на се случва в Great Wall. 

Литекс Мотърс 

е първият европейски опит за пробив с марката на Great Wall - първо в България, а после евентуално и на континента. За съжаление, едва ли има по-неподходящ момент за начало от този и заради сложна комбинация от фактори пазарният им дял в България спада с над една трета за 12 месеца (доколкото българският информационен мрак изобщо позволява да се правят изчисления), а присъствието на външни пазари е символично.
             Haval H6 – новото упование на Great Wall

Въпрос на месеци е да разберем дали съвместното предприятие с патриотичен ентусиазъм и минимално китайско участие ще премине европейския тест за издръжливост, защото проблемите тук са трайни (устойчиво трудна среда, липса на доверие в марката, превъзхождаща конкуренция и малък мащаб са само някои от многото) и значително надхвърлят по трудност лицевите опори на плаца в Баодин. 

Сп. "Тема"