понеделник, 5 август 2013 г.

Great Wall: военна дисциплина и джипове

Между домашния успех и неволите на Литекс Мотърс няма много общо

           Вей Чжианчжун вярва, че военната дисциплина е основна предпоставка на успеха
 

Ван Янвей си спомня миналото лято, прекарано в потене на военни учения, водени от инструктори на Китайската народноосвободителна армия. Но Ван не е войник, а учен-изследовател в Great Wall Motor Co. Базираният в Баодин китайски производител е толкова печеливш, че надминава всеки листван на борсата автомобилен производител в света. 

Зад този успех е президентът Вей Чжианчжун, който създава най-големия китайски производител на джипове, благодарение на стила си на ръководство, отличаващ се с акцент върху скромността и дисциплината. „Военното обучение е трудно и напълно сериозно. Не само новопостъпилите, но и хората, получили повишение, както и шефовете на отдели, минават обучението отново“ – разказва Ван.

Great Wall е рядка порода независим от правителството и чужди партньори китайски автомобилен производител. Това го спасява от подялбата на печалби и поддръжката на допълнителна бюрокрация. С акции на Хонконгската борса, повишили стойността си над 60 пъти след 2008-а, Вей стана най-богатият  азиатски автомобилен шеф със състояние, оценявано на около шест и половина милиарда долара. Основната му цел е да създаде първата глобална китайска марка.

Бил Русо, бивш вицепрезидент на Chrysler за Североизточна Азия и президент на консултантите Synergistics Ltd. в Пекин: „Вей е истински професионалист и предприемач. Ако съществуват двама производители в състояние да оцелеят в конкуренцията с чужденците в следващите десетилетия, Great Wall е единият.“ 

Следващият Hyundai 

Според Русо това може да бъде следващият „Хюндай“. Вей, който според милиардерския индекс на Bloomberg е с около милиард по-богат от корейския си колега Чунг Монг Ку, е обявил, че компанията ще надмине Jeep в световен мащаб, а целта е продажбите да се удвоят до 1.3 милиона през 2015-а. 

Въпреки изоставането им в мащаб спрямо големите производители, ниските оперативни разходи помагат да се постигнат норми на печалба, по-високи дори от тези във Ferrari. Аналитиците от Bernstein Research очакват от тях тази година най-добрия индустриален показател от 16.4%. 

Според Макс Уорбъртън от Bernstein китайските автомобилни производители са на десетилетие от първия си глобално конкурентен автомобил, въпреки че от гледна точка на автомобилната индустрия това са 1-2 моделни цикъла. За целите на изследване той наел специалисти да тестват и разглобят модела Н5 (продаван и в България). Резултатът бил „ужасни вибрации“ в скоростната кутия и лоши спирачки, но добра управляемост. Независимо от недостатъците изследването оценява новия Н6 като „голяма крачка напред“. 

Компанията не е лишена от болестите на растежа, като гаранционната кампания в Австралия, където регулаторните органи откриха азбест в някои части. Въпреки това Вей вярва, че определяща за бъдещето на Great Wall ще е способността им да развиват технологии. В интервю праз май той казва: „Трябва да притежаваме същински свои технологии и да правим пробиви. Най-големият ни риск е възможното самодоволство.“ 


           Главният изпълнителен директор Ван Фънин
Според Bloomberg тази година нетните им приходи ще нараснат с 24% до 1.1 млрд. долара след ръст от 66% през 2012-а.

Роденият през 1964 в Баодин Вей смята, че човекът с най-голямо влияние върху него е баща му – военен от артилерията, поел по пътя на предприемачеството, произвеждайки бойлери.

Eленът 

Работил в няколко завода Вей тръгва по свой път на 26, купувайки малък бизнес за модифициране на коли, който превърнал в производител на ванове. С нарастването на популярността им в Тайланд се преориентирал към пикапите. Малкият бизнес и селското стопанство превърнали през 1998–а модела Deer в най-популярния китайски пикап. 

След това законодателството срещу замърсяването ограничило достъпа на камиони в големите градове, което подтикнало Вей да се преориентира към джиповете. Днес компанията разчита на тях за половината от продажбите си и за 11-та година се е насочила към лидерството в пренаселения SUV сегмент – най-бързо растящият в китайската автомобилна индустрия. 

Но освен да атакува, китайският автомобилен милиардер знае и кога да изчака. При посещение през 2008-а в главната квартира на „Крайслер“, бившият им главен изпълнителен директор Том ЛаСорда го пита защо не показват автомобилите си на автосалона в Детройт. Отговорът, че все още не са готови му създал репутацията на реалист, който не се опитва да се надскочи. 

С развитието на компанията Вей назначава Ван Фънин, която вече две десетилетия не се свени да показва грешките на шефа си: „Спорим през цялото време. Целите ни са еднакви и винаги намираме допирни точки“, казва тя в едно интервю. Спомня си и как през 2008-а е била противник на субкомпактния Gwperi, одобрен от Вей въпреки несъгласието й и провалил се безславно впоследствие. 

Провалът е гравиран с червено върху корпоративните „Камъни на срама“, единият от които описва провалите в продуктовото развитие, а другият – служителите, влезли в затвора заради подкупи от доставчици.

Магарешки бургери


Гладът е изобретателен: оригиналът на магарешкия бургер е дело 
на гладни войници в ерата на династията Мин. Местните го адаптирали, 
заменяйки месото от ценните си коне с по-вкусното магарешко
Според стратегическия си съветник Жан Юн Вей има много странности: милиардерът е толкова пестелив, че пуши цигари за 10 юана (ок. 1.6 долара) и хока дилърите, че оставят много храна след събиранията си. В повечето случаи спи в стая до офиса си и започва работа в 7, облечен в сива униформа.

В Баодин, известен с „магарешките бургери“ и най-старата военна академия в историята на модерен Китай, Great Wall подлага служителите си на тренировки с идеята да култивират издръжливост, воля и разбиране за корпоративната култура. 

„Бил съм в много китайски заводи и когато дойде време за обяд, всички тичат към столовата. Това на се случва в Great Wall. 

Литекс Мотърс 

е първият европейски опит за пробив с марката на Great Wall - първо в България, а после евентуално и на континента. За съжаление, едва ли има по-неподходящ момент за начало от този и заради сложна комбинация от фактори пазарният им дял в България спада с над една трета за 12 месеца (доколкото българският информационен мрак изобщо позволява да се правят изчисления), а присъствието на външни пазари е символично.
             Haval H6 – новото упование на Great Wall

Въпрос на месеци е да разберем дали съвместното предприятие с патриотичен ентусиазъм и минимално китайско участие ще премине европейския тест за издръжливост, защото проблемите тук са трайни (устойчиво трудна среда, липса на доверие в марката, превъзхождаща конкуренция и малък мащаб са само някои от многото) и значително надхвърлят по трудност лицевите опори на плаца в Баодин. 

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар