понеделник, 12 август 2013 г.

Ябълки на таблото

Въпреки съжалението на Стив Джобс, че не е направил iCar, през годините Apple показваше двойствено отношение към автомобилната индустрия


Сега обаче настъпи моментът, в който ябълката се включва в борбата за място на арматурното табло, вече приютило конкурентите от Microsoft и BlackBerry. 

Добрата новина е, че е въпрос на месеци клиентите да могат да избират между няколко модела, обединяващи функциите на iPhone и използващи гласовите команди на Siri за навигация, въвеждане на текст, съобщения и музика.

Изместването на конкуренцията в колите обаче може да се окаже по-трудно, отколкото в настолните компютри или мобилните телефони, тъй като ябълковидният колос се бори с предизвикателства като екстремни температури, шум и дълъг продуктов цикъл.
„Трудностите в добрата интеграция на външен софтуер не могат да се надценяват – в Силициевата долина редовно не го разбират“, четох да разказва президентът на индустриалния консултант Car Lab, Ерик Ноубъл. 

Технологична компания с най-високата пазарна стойност, Apple се бори за сцепление на хлъзгав терен, върху който клиентските очаквания и индустриалните изисквания за сигурност балансират трудно.

QNX Software Systems, собственост на BlackBerry, и Microsoft са основните доставчици на автомобилни операционни системи, а Pandora е основен играч в бордовия музикален стрийминг.

Предвид масовата употреба на iPhone като евтина алтернатива на навигационните системи, автомобилните производители работят за интегрирането на технологията на Apple по възможно най-малко разсейващ и задоволителен за потребителя начин. Siri вече беше интегриран без повод за особена гордост в северноамериканските версии на моделите Spark и Sonic (Aveo у нас) на Chevrolet. 

Непрактичният Siri 

С оглед елиминирането на нуждата от външни навигационни устройства двата модела използват операционната система iOS 6 в ядрото на аудиосистемите си.
Siri има проблем с интерпретацията на глас в шумната автомобилна среда
Специализираните издания не са особено доволни от резултата, тъй като Siri е добър в някои отношения, но общото впечатление не е на висота, тъй като често не се справя с гласовото разпознаване. В сравнение с предлаганите от производителите бордови системи продуктът на Apple в субкомпактните возила на GM не е толкова полезен.

Крис Шрайнър, бивш инженер на GM, работил по телематиката OnStar и настоящ директор в консултантите Strategy Analytics: „Siri не е създаден за коли, в чието купе често е шумно. Производителите настройват гласовите си системи към всяка кола; непрактично е да очакваш еднакво добра работа на Siri във всеки автомобил.“ 

Фокус 

Според Apple предстои следващата версия на софтуера iOS7 да бъде напълно интегрирана в модели на GM, Honda, Nissan и Hyundai, а върху дисплеите на колите им ще мигрират икони от iPhone и iPad.

Тим Кук, главен изпълнителен директор на Apple: „Това е нещо, което хората искат и смятам, че Apple може да го направи по уникален начин и по-добре от всеки друг. За нас това е ключов фокус.“ Apple обяви плановете си за Siri Eyes Free преди две години, а моделите с тази опция пристигат сега. Специалистите предполагат, че следващото поколение интеграция, обявена този юни, няма да се появи преди 2015-а.
Списъкът на производителите, добавящи Siri Eyes Free тази година, е дълъг: Audi, BMW, Chrysler, Honda, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Mercedes-Benz и Toyota.

Критични очаквания 

Карл Брауър от Kelley Blue Book: „Неща като инфотейнмънт и свързаност – цялата технология в купето на колата – стават все по-критични. Apple навлизат уверено в играта; те знаят, че хората искат нещата да са безпроблемни.“

2014-а ще е годината на автомобилния пробив за iOS, надяват се в Apple
Хората от автомобилния сектор си спомняме как в началото на века Apple не преливаха от ентусиазъм в сътрудничеството с автомобилните производители: предоставяха техническата информация за свързване с музиката от айпод и айфон, но нямаха интерес за повече. 

Колата-мечта 

И докато починалият през 2011-а Стив Джобс бе хладен към индустрията, той обичаше страстно колите. Миналата година Мики Дрекслър от борда на Apple разказваше, че Джобс искал да се пробва в създаването на кола и съжалявал, че не е опитал: „Вижте автомобилната индустрия – в Америка е трагична. Кой им прави колите? Преди смъртта си Стив мечтаеше да проектира iCar.“

Държа да бъда напълно честен и не смятам, че ако си се справил добре с нещо, то непременно ще справиш добре с всичко останало. Специализацията е ключова предпоставка за качество във всяка човешка дейност, а създаването на кола е крайно комплексна задача и при пълното ми съгласие с Мики Дрекслър никак не съм убеден, че егото на един организационен гений стига за качествен автомобилен резултат. В главата ми незабавно нахлуват асоциации с хубава българска дума от типа на „iПенкилер“ (също и „iПровал“). Ако не друго, поне последователите на епълската религия получиха още една притча за „iБиблията“ си.

В тази връзка Кук споделя, че подходът на компанията се променя: той вярва, че автомобилните приложения са част от „екосистемата“ на Apple: „Също както App Store и iTunes с цялото си съдържание са ключови компоненти от екосистема, така и услугите, свързани с автомобилното приложение на Siri, са много, много важни.“

В последното десетилетие конкуренцията обаче работи много усърдно, за да си осигури присъствие в колите и няма да се даде току-тъй: през миналата година QNX имаха половината от пазара на патентовани автомобилни операционни системи, а Microsoft са най-големите. Apple естествено искат парче от баницата, но имайки предвид намесата и на Android, задачата им ще става все по-трудна. 

Ноти на колела 


Индустриалните аналитици смятат, че отборът на Джобс има потенциал за най-голямо влияние по-скоро в музиката и развлечението, отколкото в основните функции и навигацията. Новият им софтуер включва услуга за радио стрийминг на iTunes – пряк конкурент на Pandora, които през юли отвориха шампанското, съобщавайки, че имат два и половина милиона американски автомобилни слушатели - важен репер по пътя към сърцата на аудиторията на традиционните радиостанции.

Статистиката нашепва, че около половината от цялата радио публика на Америка е в колите, а това е театър на рекламни военни действия за 15 милиарда. Със своите над 70 милиона месечни потребители Pandora ще бъде инсталиран в една трета от всички продавани през годината в Щатите коли. 

Контролираната среда

Внимателният технологичен напредък има логичното си обяснение в отговорността на автомобилните производители, а не на доставчиците и партньорите им, пред регулаторните органи и клиентите за сривовете и неизправностите.

Показателният пример е Toyota: ще вграждат Siri във всичките си автомобили през тази година, но не са готови да отстъпят на Apple и конкурентите им място на таблото.
Санди Лобенщайн, вицепрезидент на Toyota Motor North America по свързаните технологии: „Средата ни за предоставяне на приложения е контролирана. Качеството и сигурността са наш голям приоритет. Искаме да контролираме тази среда и не сме готови да я отворим просто така за всеки.“

И последно: имиджът на отхапаната ябълка в последната година сякаш залиня, а това винаги охлажда мотивацията за дългосрочно обвързване.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар