четвъртък, 15 август 2013 г.

Без ореол

Липсата на модел с излъчване в гамата принуждава Volkswagen към връщане на Phaeton в Щатите




VW планира завръщане в САЩ на високия си седан – Phaeton. Причината? Насочване на нова енергия в един от малкото пазари, които им се опъват.

Най-скъпият модел на народната марка вероятно ще бъде показан отново на посетителите на предстоящото през януари автомобилно изложение във фалиралия напоследък Детройт. Това е част от подготовката по въвеждането му, след като преди седем години бе изтеглен заради слаби резултати.

Замисълът на упражнението е да се допълни предстоящият пълноразмерен (около 5 м) SUV и да се демонстрира техническа мощ на фона на спадащия масов Passat. 

На конференция във Волфсбург през юни главният изпълнителен директор, Мартин Винтеркорн каза, че „Марка с мащаба на Volkwagen се нуждае от „ореол“ във високия сегмент“, потвърждавайки, че Phaeton ще се върне в северноамериканските дилърства. И продължи: „Виждаме какво се случва с марки без такъв проект.“ 

Phaeton е любимо отроче на председателя Фердинанд Пийх, от който миналата година се продадоха половината от първоначално планираните количества. Завръщането отвъд Атлантика е част от 5-милиарден проект за разширяване на гамата и повишаване на пазарния дял в САЩ, където продажбите започнаха да спадат след две години на подем, причинен от адаптацията на Jetta и Passat към американските вкусове. 

ДНК от Audi 

Концепцията Crossblue, показана в Детройт тази година, ще трябва да излезе на тепиха срещу Ford Explorer и Toyota Highlander. Успехът му е крайно наложителен в компанията на сглобявания в Тенеси Пасат.

          Частите стигат до завода със синия CarGo Tram
На дилърска среща във Вашингтон в началото на юли Винтеркорн е казал, че VW трябва да „поеме инициативата“ в толкова важен сегмент. Главният изпълнителен директор е обещал, че думите му ще се осъществят на практика, тъй като Щатите са ключов маршрут по пътя към планираното за 2018-а световно господство. В тази връзка от вътрешни източници научаваме, че нова версия на „Файтона“ ще бъде показана в Детройт с идеята да се тестват нагласите за евентуалното му въвеждане.

Колата ще вземе ДНК от Audi A8, а същите източници потвърдиха планирането и на хибридна версия.

Със сегашното си темпо марката се разминава значително с целта от 800 000 автомобила към 2018-а: IHS Automotive изчисляват 35-процентен недостиг, или малко над половин милион продадени след пет години.

Губят почва 

Тази година Волфсбург губи на американска почва: при общ пазарен ръст за полугодието от 7.7% те бележат спад от почти 1%. Jetta, Beetle и Passat, подхранвали растежа през последните две години, вече достигнаха зрялостта на пазарния си цикъл. Според IHS Automotive Crossblue ще съживи растежа, но Phaeton няма да помогне особено. Нещо повече, той е в пряко противоречие с концепцията на марката за ориентираност към средния купувач. За да хареса на американците, задокeанският Passat e по-голям и по-евтин, докато Phaeton струваше около 67 000 долара преди свалянето си от пазара. У нас цената му започва от около 130 000 лева и за половин година няма продажби, а 4 се продадоха през 2012-а.

Позиционирана така лимузината ще се намира между Hyundai Equus и Audi A8. 

Лошо решение 

Според Джеси Топрак от следящите американския пазар TrueCar връщането на модела ще е „лошо решение“: „Никой на харчи 80 000 долара за „Фолксваген“. Групата разполага с луксозни марки като „Ауди“, доставящи в сегмента.“

От гледна точка на кариерата му изтеглянето на модела от най-големия пазар на луксозни автомобили през 2006-а бе неразумно решение за кадъра на Daimler Волфганг Бернхард, който по това време отговаряше за марката. Идеята беше да се овладеят загубите в региона, но така пък се постави под съмнение стратегията на корпоративния патриарх Фердинанд Пийх, което логично доведе и до напускането му.

Проектът Phaeton е дело на Пийх от времето му като главен изпълнителен директор и включваше построяването на модернистичната стъклена манифактура, струваща 238 милиона долара, в Дрезден. Заедно с пищната барокова сграда на Саксонската държавна опера заводът стана предпочитан туристически обект, посещаван от около 90 000 души на година. Почти изцяло прозрачна сграда приютява крайната сглобка на колите, а синият трамвай, доставящ частите на всеки час, минава през центъра на града и също е сред атракциите на основаното през XII век саксонско архитектурно бижу. 

Белите гащеризони 

а често и белите ръкавици на работниците се разхождат по паркета на производствените халета, сглобявайки на ръка доставените за „файтоните“ компоненти. 40-метровата стъклена кула на завода, предназначена за паркинг на произведените автомобили преди доставка, е емблема на сградата.

Всъщност VW вече представи Phaeton на американската общественост: в рамките на музикалния фестивал през май Нюйоркската филхармония изнесе концерт в завода, а над сцената висеше алуминиевото купе на лимузината, осветено от мека синя светлина. Дирижираното от Алън Гилбърт изпълнение на престижния оркестър включваше перкусионисти, свирещи на 43 различни части от колата, като част от аранжимент на пиесата “Kraft” на финландския композитор Магнус Линдберг, който бе и на рояла.

           На концерта роденият в Хелзинки финландски композитор се включи и в перкусиите

Вън от съчетаването на модерна индустрия и изкуство, Volkswagen губи клиенти заради малка гама и липсата на подходящ според американските разбирания джип. Конкуренцията предлага по-привлекателни модели, в следствие на което най-добре представящият се германски модел – Jetta е едва на 23-то място, а Toyota Camry и Honda Accord се продават в пъти по-добре от Passat. 

Другият проблем е устойчивата представа за марката като емблема на масови продукти, в която Phaeton никак не се вписва.

Практичната поука, според мен е, че независимо от накърненото си достойнство, VW са и трябва да останат народна марка.

Няма коментари:

Публикуване на коментар