понеделник, 23 април 2018 г.

След Женева: Diesel blues и седани

Най-уютното от автомобилните изложения очерта две тенденции


   Jaguar I-PACE

Първата 

    И тази година адрес Route François-Peyrot 30 бе арена на мечтите за тълпи зяпачи – гравитацията на коли като Ferrari 488 Pista е бездруго силна. 

Първата от тях е, че да се говори добро за дизелите вече подсказва опасен дефицит на емисионна праведност, гарантира липса на зелени индулгенции и по същество представлява вид подривна дейност. Фактът, че заради прибързаното им отписване отбелязахме първа година от десетилетие насам на ръст в усреднените автомобилни въглеродни емисии очевидно е без значение.

За сметка на това Jaguar I-Pace бе сред звездите в Palexpo: индоевропейската марка е първият континентален производител, дръзнал да навлезе в нишата на Tesla с производствено готов премиум електромобил. Това естествено ще спечели на котките червени точки спрямо конвенционалната германска конкуренция, но голямото мнозинство от премиерите остават SUV-та в доказателство на факта, че европейците са все така влюбени във високата шофьорска седалка и концептуалната гъвкавост. Истински добрата новина обаче е, че освен Volvo XC40 и компания, до езерото този път видяхме и изненадващо голям брой седани.

Технологичен дефицит 

   Audi A6
    И този път на щандовете не се представиха кой знае какви революционни нови технологии в производствена готовност. За сметка на това бе пълно с палещи въображението концептуални експонати, чиято основна цел обикновено е да впечатляват масите с майсторлъка на производителите си. След което да ги насочат право към дилърската мрежа.

Инак футуристични упражнения с етикети от типа на „автомобилна автономия“ и „мобилни решения“ ще отекват дълго сред обиколката из палатите, ала без грам шанс за близка поява в автосалоните. 

Обстоятелството, че I-Pace не зарежда от черния пистолет даде на събраните индустриални водачи шанса да говорят нещо позитивно в мартенската седмица след германското съдебно решение за забраната на дизелите от градските центрове. Макар че още е твърде рано за подобни обобщения, все пак вълната на непоносимост към жълтото гориво представлява пряка заплаха за балансите на производителите, най-вече заради решаващата роля на този тип задвижване в изпълняването на новите европейски емисионни регулации.

Има някаква зловеща ирония във факта, че тъкмо дизелът, наложен на индустрията от същите тези политици в началото на века в името на по-ниския си разход на изкопаеми горива и спасението на планетата, днес е обществен враг №1. И тази инфантилна емисионна религиозност, простираща се не по-далеч от актуалните представи за устройството света около нас, ми изглежда доста по-заплашително позната от замърсяването на модерен агреат, клас Euro 6d. 

   BMW M8 Gran Coupe
Всичко това ме кара за пореден път да се замислям, че ярко изразения уклон на Европейската комисия към свръхрегулации е вид (поднесено наистина странно) признание за фундаменталната роля на автомобилите в обществените отношения, за която постоянно говорим тук.

Очевидни жертви на собствената си посредственост, в България, ожесточено се инатим да подхванем съдържателен обществен разговор за настоящето и бъдещето на българската автомобилизация. С което само доказваме липсата на воля за отлепване от последното място. Явно много си го харесваме. 

Diesel blues 

    От гледната точка на средностатистическия автомобилен щандов талибан нещата в Palexpo изглеждаха така, сякаш дизелите внезапно са изчезнали. За хората зад сцената, както и тези на пътя, изобилното им предлагане остава факт от ежедневието. Да, според основните анализи продажбите им спадат и е въпрос на време да разберем доколко редовият потребител е необратимо отблъснат.

Лошата реклама, подклаждана охотно от най-различни загрижени за околната среда страни, очевидно матира публичния образ на дизела до степен, в която индивидуалното търсене, очевидно загрижено за остатъчната стойност на придобивките си, мигрира към бензин. Евентуалната проверка за истински практичен и достъпен електромобил ще покаже отрицателни резултати: те остават скъпи (дори по стандартите на Стара Европа) и обладани от тревога за реалния си пробег. Зарядните хибриди? Да, тук са, но в същността си са една трудно достъпна и постоянно жадна за зареждане от всякакъв вид екзотика.

   Hyundai Le Fil Rouge
Празнината, която дизелите ще оставят, на този етап подлежи на запълване сякаш единствено от така наречените „меки хибриди“, чиято 48-волтова електрическа инсталация дава възможност на тока да вдигне ефективността на добрия стар двигател с вътрешно горене. Навлизането им в гамите на производителите обаче ще отнеме време. 

В това време дизел блусът бе взривен брутално от 720-те коня под задния капак на Ferrari 488 Pista, чието ускорение до 200 за 7.6 и специфична мощност от 185 коня/литър са без еквивалент, дори в този сегмент. 

Втората 

    Втората тенденция е по-любопитната от двете и се изразява в необичайно големия брой седани – било под формата на концептуални или производствени модели. Беше странно, защото в последните години видът лимузина губи постоянно от SUV-та. До степен, в която JATO отчетоха малко под 670 000, или едва 4% от общите автомобилни продажби в Европа през 2017-а. Срамна работа.

И въпреки стабилния спад, концептуалните дебюти включваха коли като BMW M8 Gran Coupe, Huyndai Le Fil Rouge, Aston Martin Lagonda Vision, Volkswagen I.D. Vizzion, Pininfarina HK GT, както и Сибила (Sibylla) от новата компания GFC Style на славния Джорджето Джуджаро. Готовите за производство включваха кой от кой по-дръзките Audi A6, Peugeot 508 и Mercedes-Benz AMG GT. 

   Mazda Vision Coupe
Изненадата става още по-голяма, когато осмислим, че въпреки спада си, седаните бяха повече на брой от почитаните като идоли в днешно време многоцелеви возила от вида SUV/кросоувър, чийто продажби в Европа бележат 19-процентен ръст до почти 4.7 милиона, давайки на сегмента 29 % пазарен дял.

Новостите тук се ограничиха до Hyundai Santa Fe, акомпаниран от електрическата Kona, за чийто бензинов еквивалент предстои да говорим скоро. След тях на опашката бяха BMW X4, Range-Rover SV Coupe, както и Jaguar I-Pace, за който вече стана дума. Единственият концептуален SUV от масов производител остана Vision X на Skoda. 

Първото за отбелязване е, че, с изключение на „Ауди“, това изобщо не са добре познатите триобемни седани. Дори прелестното 508 имаше формата на това, което в „Пежо“ биха искали да мислите като fastback. Факт е, че за производителите, които избраха да се откроят, тези елегантни коли с нисък силует произведоха истински ефект. 

SUV-то сякаш вече се превърна в банализъм, така че четиривратото купе ти дава възможността да „притежаваш“ част от онзи изключителен, екзотичен автомобилен аромат, загубен покрай джиповете“ – са думи на директора на Car Design Research Сам Ливингстън, които звучат както мои. И продължава с: „По отношение на чисто човешката си ангажираност в SUV-та вече не остана капка дръзост.“

   Mercedes-Benz AMG GT 63S 4-door
За отбелязване е, че много от концептуалните седани (I.D. Vizzion, Lagonda Vision и HK GT) са напълно електрически. Както каза бившият главен дизайнер на Ford, Джей Мейс: „Бих нарекъл това ефектът Tesla. От технологична гледна точка производителите се боричкат зад „Тесла“. Но, ако погледнете пропорциите им, техните седани напомнят много на купета.“ Мейс, който в момента работи като консултант по дизайн, вярва, че купетата с две и четири врати са все така любимо средство за израз на идеите на автомобилните стилисти: „Говорихме с (предишния дизайнер на VW, Daimler и Ford) Фриймън Томас за това онзи ден. Дизайнерите обичат да рисуват купета.“ В доказателство сочи работата си и като преподавател в Кралския колеж по изкуствата в Лондон: „Мислите си, че идва ново поколение студенти, пленени от автономията, SUV-та или друга някаква конфигурация, а попадате на ентусиасти да рисуват купета.“ И слава богу – бих добавил, Джей – мечтата е жива.

Някои от купетата с четири врати в Женева илюстрираха нов дизайнерски език: моментално се сещам за Hyundai Le Fil Rouge, както и Mazda Vision Coupe, или BMW M8, което е предвестник на идващия догодина модел. 53-годишният главен дизайнер на BMW Адриан ван Хойдонк описва M8 като спортна кола с четири врати за заможния, изтънчен потребител: „Искахме да създадем нещо, което не притежават. Не нещо, от което имат нужда, а нещо, което желаят. За да го постигнеш, ти трябва екзотика – несъществуващото. Спортната кола с четири врати.“

Според Hyundai пък техният Le Fil Rouge въвежда понятието „чувствен спортен дух“ – дизайнерска тема, която ще бъде ключ към бъдещия им графичен код. Междувременно Mazda споделиха, че четиривратото Vision Coupe дава представа за следващата фаза от развитието на визуалния им език, който те наричат Kodo-Soul of Motion. Мейс похвали изгладения дизайн на „Мазда“ с думите: „Това е комплексна форма с изключително просто изпълнение. За разлика от Lagonda Vison, за която марката на Джеймс Бонд иска да мислите като преродена в електрическа: „Концепция, която по-добре е да забравиш.“


   Volkswagen I.D. Vizzion
Длъжен съм обаче да хвърля няколко кофи с лед върху прибързания ви ентусиазъм: Женева може и да беше пълна с изкусителни седани, ала индустриалните аналитици не очакват триумфално завръщане на този тип кола в Европа. Филип Муньос – глобалният анализатор на JATO: „Въпреки представителното присъствие на всички тези концепции, не виждам реални доказателства за възход на вида седан.“

За сметка на това, от всички тях се очаква ефект извън континента. I.D. Vizion например представлява преглед на индиректния, електрически наследник на Phaeton, очакван през 2022-а. Не забравяйте също, че седаните са все още голяма работа в системно важния Китай, където видът владее около 1/3 от пазара.

Главният изпълнителен директор на възкръсналите „Пежо“, Жан-Филип Импаратò: „Маржовете в седаните от D сегмент са едни от най-високите в света. Европа е важна, но моята стратегия е да бъдем успешни и вън от нея. Новият 508 пасва на международната ми стратегия.“ Главният им дизайнер, Жил Видал добавя, че т.нар. fastback линия на 508 е критично важна за динамичния вид на колата. Подлежи на демонстрация на живо, Жил…

    И така: тази година Женева доказа, че – въпреки липсата на интерес в Европа – за седаните винаги ще има място под автомобилното слънце.

Закриваме темата с думите на Сам Ливинстън от Car Design Research: „Трудно е да си представим пейзажа без седана – той е изначалната автомобилна форма.“

Няма начин да го отрека.
  

   Peugeot 508