понеделник, 22 февруари 2016 г.

Ведрото лице на пропан-бутана: Opel Astra 1.4 Turbo LPG ecoFLEX

Най-същественото е далеч отвъд приятната му външност

 


Приятната външност на Opel Astra седан излъчва ведра хармония
 
80 години

Историята на Opel в С сегмент е дълга и напоителна: от 1936 г., когато се появява първият Kadett, до 1991-а, когато щафетата поема Astra, моделите в класа на компактните возила носят главната отговорност за пазарните успехи на блица. 

Когато през 1998-а излезе Opel Astra G, а GM Europe минаваше през поредната си реорганизация, в маркетинга се роди добрата идея новият модел да съжителства със стария. Преименуван на Astra Classic, задачата пред по-ниската му цена бе да завоюва плацдарм на характерните с по-ограничената си покупателна сила и претенции развиващи се регионални пазари в Източна Европа. С концепция за свеждане до най-необходимото той стана родоначалник на субсегментна екосистема, в основата на чиято хранителна верига през 2004-а заживя Dacia Logan; после дойдоха PSA с 301 и C-ELYSÉE, а за обогатяване на видовото й разнообразие напоследък се грижат и FIAT с Tipo. 

На пропан-бутан


Таблото се различава само по един бутон – този за превключване 
между видовете гориво
След излизането на последното поколение Astra J в края на миналата година предшественикът автоматично зае мястото си на по-достъпна алтернатива в С гамата на „Опел“. Още малко преди това – през 2012-а хесенската техническа мисъл поде една много уместна инициатива, а именно походът в земите на алтернативните горива. Така в момента моделите от Adam до Insignia предлагат различни газифицирани варианти на задвижващите си системи, както с пропан-бутан (LPG), така и с популярния под името метан компресиран природен газ (CNG).

В годините на екстремния полет в цените на горивата и въвеждането на скъпите системи за третиране на дизеловите изгорели газове с оглед покриването на стандарта EURO 6 делът на автомобилите, използващи алтернативни горива в българския автомобилен парк обяснимо тръгна нагоре.

И как да не го направи, след като все повече хора и паркови оператори започнаха да схващат очевидното предимство в пълния цикъл на притежанието – спестяване от над 40% при един и същ пробег не подлежи на пренебрегване. Ако не вярвате, питайте таксиметровите компании, които почти изцяло разчитат на различни форми на газификация в парковете си. 

И ако таксиметровият бранш не е образец за последните модни тенденции в автомобилното задвижване, то гласът на обикновения здрав разум би трябвало да е по-убедителен.


Резервоарът е вграден в пространството на резервната гума. 
Вместо нея в багажника е обичайният ремонтен комплект
Няма да говоря много за това какво е Opel Astra седан, тъй като във външността на модела няма нищо ново: това е все така добре изглеждащата, хармонична, компактна лимузина с не толкова компактната дължина от 4.66, междуосие от 2.69 м и къси надвеси. Това са размери, типични за по-високия D сегмент от преди десетина години, така че тя представлява пълноценен транспорт за четирима с багажа им. Като стана дума за багажа, багажникът е с отличните за този клас коли обем от 460 литра, а газовия резервоар е вграден в мястото за резервната гума. 

Нищо не се е променило в оценката ми от времето, когато споделих впечатления за хечбека с новия 1.6-литров дизел, затова днес ще говорим само за различното. 


За разлика от обусловената от динозавърската възраст на автомобилния ни парк опасно примитивна масова газификация, тук работата по адаптацията на агрегата е свършена от Opel Special Vehicles. Естеството на газовите горивни процеси е наложило преработка на цилиндровата глава, буталата, изпускателните клапани и охладителната система, което заедно с преработената карта за управление, на практика неутрализира всички горчиви последствия от художествената самодейност на гаражното бензиново „газиране“. В допълнение на това са взети подобаващите мерки за безопасност: както се досещате, резервоарът с полезен обем от 39 литра е изработен от подходящи за запазване на структурната му цялост материали, а финалният продукт естествено е минал успешно и краш тестовете си.

Крайният резултат от гледна точка на приятно изненадания в мое лице водач беше бутон в повече на таблото (за превключване между двата режима и показанията на споделения им горивомер) и впечатляващ общ зимен пробег от около 1200 километра с моя стил на каране, който днес предлагам да определим като „въглеродно интензивен“. Декемврийският разход в така описания режим беше в порядък на достойните за уважение 7.5 – 10.5 л.

Под предния капак дреме приятно балансиран 1.4-литров двугоривен агрегат с турбина и мощност от 140 к.с., свързан с гладка 6-степенна скоростна кутия с дълги предавателни числа. Без да има спортни претенции, моторът тегли сравнително линейно и с авторитет тежащият 1405 кг. седан. Почти няма да чуете дрезгави обертонове, което води до тишина в купето при всички разрешени от ЗДП скорости. Подобно е поведението на окачването, чийто възтвърд (със 17-цоловите допълнителни джанти), но еластичен характер притежава достатъчна дълбочина за неравностите по изтерзаната ни инфраструктура, контролирайки грамотно и страничните натоварвания в завой. Всичко това, заедно с настроеното от леката страна елетрическо усилване на волана води до отзивчива, пъргава и точна управляемост, която ме предразположи да пресуша и двата резервоара. До капка. 

Вместо епилог 

Живеем във времена на свирепа конкуренция за по-голямо парче от суровия комат на и без това малкия ни автомобилен пазар, а в стремежа си да насърчат търсенето пазарните участници се надпреварват в предлагането на модели с алтернативни задвижващи системи. 

В този контекст Astra LPG ecoFlex стои смело далеч отвъд газовата гама на Opel. Преценете сами: оборудван с всичко от ценовата листа (под „всичко“ разбирайте дори навигационна система със 7-инчов дисплей и комбинирани LED-ксенонови светлини) той така и не достига 40 000 лв. с ДДС. 


По всички ценови стандарти на автомобилната чаршия това е заслужаваща особено внимание кола; кола, предлагаща всички предимства на алтернативното си задвижване без практически компромиси. 

Имайки предвид икономическите си предимства през целия цикъл на притежание (от въглеродните тук и без това никой не се интересува), газовата Astra е част от ведрото лице на пропан-бутана - играч със сериозен потенциал в сегмента на рационализираните за Източна Европа лимузини от С сегмент.

Сега остава да го осъзнаят и дилърите, по възможност преди изтичането на моделния му цикъл, но това е тема на съвсем друг разговор…



Няма коментари:

Публикуване на коментар