понеделник, 11 март 2013 г.

6+1 = 96

Mitsubishi Outlander 2.2DI-D - приветливо лице и бръмбари

 
1917 

е по-известна в историята като годината на Великата октомврийска социалистическа революция, но е паметна и за японското автомобилостроене: компанията, която тогава се нарича Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd. представя първия японски сериен автомобил – Model A. Седемместният седан, базиран на Fiat Tipo 3 не постига кой знае колко: изцяло ръчно произвежданата кола е скъпа и през 1921-а производството й е прекратено след рядко скромния тираж от 22. 

Днес малкият японски производител (с продажби за 2012-а в порядък от един милион) е част от традиционен кейрецу конгломерат и историята му помни подеми и спадове.

Независимият производител - автор на един от класическите примери за това колко е трудно да се намери подходящо глобално име за модел* - е в предния отряд на електромобилистите и е източник на технология за много марки, а последните петнайсет години са пълни с премеждия, достойни за специално внимание.

Сега обаче сме на гости на последния 

Outlander 

с който червените диаманти се надяват да утвърдят репутацията си на автори на практични и надеждни многоцелеви коли без претенции за моден блясък. 

Три версии за 12 години ми звучат като неуспешно търсене на идентичност, но последната изглежда най-сполучлива. С меките форми и изтеглени светлини на тясното си лице Otlander III е доста по-приятен за окото от ръбестите си предшествници и е вестител на нова външност, която постепенно ще видим в цялата моделна гама.   

И все пак: що е то Outlander и има ли почва той у нас?


           Външният вид е приятно умерен.
Преди всичко това е семеен автомобил с повишена проходимост от среден клас, който се опитва (и до голяма степен успява) да предложи транспортна концепция, която в по-заможните държави се използва основно от майките за логистиката на децата им. Това е типичен втори семеен автомобил, с чиято помощ главата на семейството е спокоен, че съдбата на домочадието е в добри ръце. У нас, както се досещате, целевият купувач е съвсем друг, но спокойствието, което Outlander излъчва е същото. 

И така: 2.2 литровият дизел със скромните по днешните мерки 150 коня е вързан с традиционен 6-степенен автоматик, който с гладкото си превключване е крачка пред заекващия си двудисков предшественик. С до трима души без багаж обаче това е напълно достатъчно: тихият дизел дърпа прилично и ако свикнете с бавната мисъл на скоростната кутия ще преглъщате стотици километри без усилие. Да, олекналият с около 100 килограма и с подобрена аеродинамика джип е с нрав тих и спокоен във всяко отношение.

Тук обаче налетях на разочарование: това е първият автомобил, който срещам, без т.нар. kick-down функция – сваляне на предавки за по-бързо изпреварване при натискането на газта до пода. Вместо това ефектът се постига само ръчно, с перата на волана, и първият път ме изправи на нокти. После свикнах, но така и не проумях - явно японците са се прицелили в неизпреварващите майки. 

Пренасям ви вътре, където напредъкът е очевиден: формите не са от най-авангардните, но материалите почти навред са подобрени значително и общото усещане е за продължение на външността. Пространството е щедро, а третият ред седалки вече не са зле тапицираните пейки, правени в час по трудово, а прилично място за живот, достъпът до който е улеснен от задна седалка с впечатляваща гъвкавост. Сгънати двата реда правят багажник с радващи окото на прилежната и всеотдайна домакиня размер и организация. 

Предните седалки пък са много удобни: уважавам традиционната японска ергономия с опора в раменете, но тънката тапицерия ме смути – къде е по-убедителният текстил?  

Та отпред е широко, а видимостта – без проблеми. Изобщо спокойствието продължава под формата на прегледност, нарушавана само от някои от второстепенните настройки, които в духа на традиционната източна мистика са скрити от погледа, или неосветени.


           В купето цари същата непретенциозно приятна умереност.
Няколко думи за аудиото в Outlander: това е автомобил, който, без да претендира за чудеса, приятно впечатлява със звуковата си убедителност: микро- и макродинамика, детайлност, убедителна сцена и хомогенно възпроизвеждане в целия честотен спектър, без бумтене или яркост, са само част от добродетелите на звука от 8+1 говорителя, управлявани така, че да компенсират колкото е възможно по-добре по принцип лошата автомобилна акустика. Музиката ми е хоби и много ценя това старание.

Но:  

- Дисплеят е малък и с ниска разделителна способност, а менютата на интерфейса не са венеца на интуицията - съчетанието изглежда овехтяло. Навигацията в по-високото ниво на оборудване споделя проблема въпреки порасналия екран; 

- USB портът е много нестабилен и възпроизвеждането често прекъсва, което много ме изнерви. За всеки случай смених носителя и стабилността се подобри, но проблемът не изчезна – жалко за старанието в иначе добре проектираната музика и подбрани компоненти; 

- Същата нестабилност демонстрира и връзката с телефона, която често се разпада, а прехвърлянето на контактите в колата така и не се случи. Да приемем, че причината е в бавната ми схватливост и краткото време за обучение, а не в Bluetooth-a. Иначе телефонът си е точно на мястото в удобния многофункционален подлакътник. 

Цялата тази работа прилича на недоизпипана предсерийна софтуерна бета версия, подлежаща на надстройване по най-бързия начин, защото е досадна и пречи на концентрацията върху иначе приятната кола. 

Като казах приятна, окачването е по-меко от това на повечето конкуренти, но тихо, а наклонът в завой – осезателен. Очевидно са преценили, че тези настройки плюс твърде лекия дори по магистрала волан са по-подходящи за пренасянето на безценния товар на грижовните майки. На мен обаче всичко това ми се стори някак нежно (което е естествено - не съм в целевата група), въпреки, че сцеплението като цяло е ОК, за което допринася и двойното предаване, в което японците са доказана сила. 

В крайна сметка Mitsubishi Outlander се оказа лек за каране в града и уютен за преодоляване на средни разстояния извън него: веднъж свикнал с ограниченията му разбирате, че това, което получавате всъщност никак не е малко. 
 

           Третият ред седалки са голяма крачка напред.
Многофункционалният проходим автомобил за прилежни съпруги показа среден разход в порядък 9 - 9,6, което е безнадеждно далеч над теоретичните 5,8(!), но предвид моментното състояние на стандартите за типово одобрение за пореден път не съм изненадан. Тъй или иначе предвид зимните температури е напълно приемлив.

Проходимостта му не изпитах твърде, но в сняг с дълбочина от около 40 см. усетих сцепление без колебание. 

Епилог 

Mitsubishi Otlander е спретнат средноразмерен автомобил с добра проходимост, ориентиран към практичното битово ежедневие на 4-5-членно семейство, чийто нужди би могъл да покрие с лекота. Проблемът на повечето автомобили у нас е, че поради ред причини, които днес ще пропуснем, за да не си разваляме настроението, не попадат при автентичния си потребител: в ръцете на претенциозен квази-мъжкар с претенции, далеч надхвърлящи възможностите му, аутлендърът би могъл да разочарова, особено предвид славата на Pajero по нашите ширини. Вън от това не е случайно, че на трайно увехналия ни пазар Otlander прави около ¾ от продажбите на марката и представянето му логично е от решаваща важност. 

Mitsubishi Outlander е спокойна, но уверена крачка напред във всяко отношение, заслужаваща вниманието на всички автомобилни потребители с доход много над средния и прагматично отношение към транспорта. Само моля, „Мицубиши“, изчистете незабавно „бръмбарите“ в интерфейса и управлението на скоростната кутия – това са лесно решими софтуерни проблеми с висок субективен ефект, контрастиращ силно с иначе добре премисления и приветлив SUV. 

С подходящите очаквания и най-вече на цена от малко над 57 000 лв. без ДДС за средното ниво на оборудване, това е пешка с потенциал на топ. 

Сп. "Тема" 



                                                                                                                                                           
*В мрежата няма да ви е трудно да разберете защо в Испания Pajero се нарича Montero.


Няма коментари:

Публикуване на коментар