петък, 6 март 2015 г.

Женева 2015: с 300 срещу зеления вятър

Ferrari, Bentley и McLaren процъфтяват напук на Брюксел

           Ferrari 488 GTB

Сигурно си мислите, че през 2015 година е напълно в реда на нещата по автомобилните изложения да цари праведна скука от въглеродно оскъдни возила с изпита от усърдни брюкселски бюрократи душа. Може би пък вече е време да чуем политически коректна забрана на бързите, жадни и скъпи коли в името на светлото ни екологично бъдеще и опазването на човешката раса от фосилната напаст? Да кажем анатема и да ги изключим от църквата в най-уместния период на строгия пост? 

Още е рано 

И този момент ще настъпи: исторически човечеството е така пристрастено към разпространението на масови психози, че все някога ще видим всички, осмелили се дори в съня си, да се съмняват в бляскавото безфосилно бъдеще, на кладата. Но в навечерието на този неизбежен акт на въглеродно екстензивен религиозен транс нека се порадваме на все още процъфтяващата порода на Ferrari 488 GTB, Bentley GT Speed, Aston Martin Vulcan и Audi R8 V10. В компанията им видяхме два модела от McLaren, Ford GT и Honda NSX. 

Всички те, с изключение на електрическата версия на R8, представляват конвенционална машинария с вътрешно горене, а колкото до новите технологии – да, електромобилите са все така там, но докато цената на петрола е ниска (което още не означава евтин бензин в България, разбира се), а тази на батериите – двойно над онова, което пазарът е готов да преглътне, те остават в миманса на автомобилната индустрия.

Баста на регулаторите! 

          Aston Martin Vulcan
Макар и за кратко, все още имаме шанс да се насладим на автентичния адреналин от карането. Не, той твърдо не е в изтощените батерии на скъпите и бавни, дегизирани като автомобили, колички за голф, управлявани от компютри. В Маранело очевидно питаят най-любезни чувства към Брюксел: вместо ненаситния атмосферен агрегат на 458 Italia, тук имаме работа с 3.9 литров V8 с две турбини и 660 конски сили. Системата дава значителна икономия на гориво – слава богу.

На изложението в Женева е пълно и с прилични коли за пролетариата, а големият фокус този път е върху малките SUV. И въпреки, че сме на прага на строга регулаторна въглеродна диета, големите джиповете не са изчезващ вид.

Новият Mazda CX-3 е още един играч в преселения сегмент на малките кандидат всъдеходи, където ще мери сили с Honda HR-V. Тя пък ще се бори с бягството на клиенти: насоченият към младите CIVIC така и не ги привлече, но вместо това наплаши и пропъди по-традиционно мислещото средно поколение. За беда той доста напомня на по-големия и възтромав CR-V, който пропусна да подпали Европа, но се справя в Щатите. Друг претендент за потребителско внимание е Suzuki Vitara, както и по-големият Hyundai Tucson. 

Karl 

В стремежа си да запълнят нишата на напускащия Европа Chevrolet Opel въвеждат малкия Karl. Това само ме подсеща за европейската формула, по която американците прeсмятат квадратурата на кръга: докато напускаш пазара, харчи планини от пари за спонсориране на Манчестър Юнайтед. Умно. Още търся бръшляновия университет, в който го преподават.
 
          McLaren 675LT
BMW пък направиха ново усилие да разпалят страсти към вановата скука: серия 2 Gran Tourer e по-дълъг и с повече места от брат си Active Tourer. В Мюнхен този път не са губили много време за дизайн, разчитайки че удобството и доказаният инженеринг стигат. 

PI GTR и 675LT

В това време дизайнерите на Lexus явно са изпаднали в гранично състояние: ако кабриолетът LF-C2 изглежда много добре, то соченият като конкурент на MINI LF-SA предизвиква най-меко казано противоречиви чувства, но предвид разтегления дизайн на петвратия Cooper сравнението не е много уместно.

Както е прието на брега на Дунава, Audi R8 е трудно различим от предшественика си. За разлика от невъзможните му данни: 320 км автономия и 2 часа за зареждане. Доказването на измишльотините от маркетинга ще е голям купон. За разлика от него, Aston Martin Vulcan е създаден да се състезава. Ще бъдат произведени само 24, а на хоризонта е огромен джип – компания за Rolls-Royce и Bentley. McLaren показаха два модела - PI GTR и 675LT, а Mercedes – разтегленият под формата на бомбоубежище за един милион долара Maybach Pullman.

Масов премиум

Оксиморонът, напомнящ идиома за дървеното желязо, е дело на шаманите от комуникацията на Ford: забележителното словосъчетание се е родило в опит да оправдаят претенциите на Mondeo Vignale към печалбите на BMW. В подобен дух Renault се фукаха с Espace Initiale Paris. Все планове, обречени на провал.

          Mercedes-Maybach S600 Pullman

На провал е обречена и българската моторизация, зачената в греховното търпение на цели икономически сектори към демонстративно абдикиралата от проблемите на автомобилизирането си държава. Затова заслужаваме наказание, най-малко като това, постановено от съда в Сингапур за надраскалите със спрей метрото им германци (и това ако не е ирония на съдбата)

А после – поне два мандата на позорния стълб.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар