Откъдето и да го гледате, Lexus
NX е скулптура на колела
|
Днес
започваме от края: Lexus NX е
правилният избор, когато ви е писнало. От германците.
Защо
е така първо научих от думите на европейския шеф на най-успешния им конкурент,
Ален Уйтенхофен: „Глобалното настигане на германската тройка е невъзможно, но
ние сме решени да бъдем №4“. Това не са думи на пораженец, а на борбен реалист,
доказано от продължението им: „Целта на NX е да поляризира - единственият начин да оцелеем е
като се отличаваме. Добрата новина е, че световното ни изследване показа, че
2/3 от попитаните дали биха сменили марката заради NX дадоха положителен отговор. Първата причина,
заради която хората сменят колата си, е когато харесат дизайна на нещо друго.“
Какво е NX
Накратко: най-интересният
експонат от автосалона във Франкфурт през 2013-а. Дългият 4.63 м. многоцелеви
премиум хибрид прилича на скулптура от лят метал: всичко започва от доминиращата
вретеновидна предна решетка, заобиколена от вградените в дълбоко изваяната
броня светлини – в повечето случаи изцяло диодни. Нататък погледът ви се плъзга
по издутите арки на колелата, стремителните хълбоци във вратите, високата линия
на стъклата и дръзко изрязаните обемни задни светлини. Общото излъчване не би могло
да бъде по-различно от консервативната германска конкуренция на Audi Q5, BMW X3 и Mercedes GLK.
С малка разлика в
размерите Lexus NX се
разполага в гамата им под RX, в средата на сегмента, и допринася сериозно към пазарните резултати:
благодарение на него японците постигнаха най-добрия си исторически февруари в
Щатите, а в България от края на лятото до февруари са регистрирани общо 44 коли
(данни ААП), което подсказва трето място в сегмента.
Ако обърнем скулптурата по
гръб, като костенурка, с колелата нагоре, ще видим напълно преосмислената
платформа на Toyota RAV4. Тя е
подготвена да носи много различната задвижваща система: 2.5-литров бензинов
агрегат с мощност 155 к.с., работещ в цикъла на Аткинсън, комбиниран с вградения
в общ блок с безстепенната скоростна кутия електромотор с мощност 143 к.с. Версията,
която карах има втори електромотор, прибавящ още 68 к.с. в задния мост - така NX 300h AWD се превръща в неконвенционално возило с двойно
предаване. Общата мощност на задвижващата система е 197 к.с. Както се досещате, тежащият 1905 кг. „Лексус“
не е с нрав на ракета (ако
искате повече, обърнете се към крайно любопитната “класическа“ версия 200t, предлагаща 2-литров турбо бензин с 238 к.с., съчетаващ цикъл на Ото и Аткинсън): ускорението до 100 е за 9.2 (7.1 при 200t), а максималната скорост е умерена – 180 км/ч.
Дори в спортно ориентираната версия F Sport смисълът на този автомобил, е да доставя самочувствие, съчетано с умереност. В движение това се долавя най-напред по почти безшумното градско придвижване: добре, че е странният външен вид, защото разсеян пешеходец просто няма да ви чуе.
На дълъг път ситуацията е по-различна: при магистрално темпо от разрешените 140 нещата са изцяло овладяни: минимум вятър и звук от търкаляне на гуми, а в серия от неравности осъзнавате добре свършената работата по окачването: двойните носачи отпред (петточков мултилинк отзад) са пренастроени към по-тежкия NX, а допуските им са намалени. Така дори пасивната му версия поема дупките с невъзмутимостта на въздушно; активната добавя още страничен контрол в завой. Шасито е кораво и балансирано, с минимална склонност към недозавиване. В такива „нормални“ обстоятелства NX се отблагодарява, освен с галещо сетивата удобство, и с разход на гориво от около 9. Както знаем, на хартия хибридите са мечта: 5.1 л/100 км комбиниран разход и 117 г/км въглеродни емисии. Знаем също и че данъчната ни система се отличава с елмазената си твърдост към такива мечти.
Качите ли скоростта, типично за хибридите, бензиновият двигател започва да се чува, а разходът стига 13. Всичко това припомня, че си имаме работа с превозно средство, ориентирано към привържениците на кротките шосейни наслади. Те произтичат и от удивлението, което трябва да предизвиквате с външния си вид – със 170 ефектът просто няма да е същия.
Колкото и да е невероятно, сложно звучащата задвижваща система е не просто доказано надеждна, но и лишена от куп традиционни износващи се компоненти, като съединител, стартер, ангренажен ремък, конвенционална трансмисия и т.н.
Увлечен в различността на NX за малко да подмина интериора. А той е не по-малко типичен за стремежа към различност: вместо семплата изчистена функционалност на Audi Q5, да кажем, в Lexus ви посреща изобилие, а общото усещане за убедителност произтича от пищността на формите и цветовете. Изразително изваяната централна конзола, дебелият волан и отличните седалки, тапицирани в червено-черна кожа, работят усърдно за респекта към чувството за детайл: материалите са безспорни, а част от хрумванията (като индуктивното зареждане на умния ви телефон в многофункционалния подлакътник) имат паралелната функция да предразполагат към забравяне на немския.
Няма да ви отегчавам с подробности, които можете да намерите в сайтовете и брошурите, но общото впечатление е за предизвикателно изискана различност. Наясно съм, че името на обратната й страна е сложност (изобилие от ниши и бутони) и необичайна функционалност (интерфейсът за вторичните настройки се управлява с мишка), но аргументите са силни, включително пространството за седящите под стъкления покрив отзад. Lexus NX е преднамерено поляризиращ продукт: той не се опитва да се хареса на всички. Всеки обаче ще забележи самоуверената му отличителност и тъкмо в това изглежда е сполуката на дизайнера Нобоюки Томацу и главния инженер на проекта Такеаки Като – различността на подопечния им продукт е далеч отвъд външния му вид.
Вместо епилог
От гледна точка на конвенционалния нафтопиещ германофил Lexus NX е пълен с недостатъци: ако се вгледаме, ще видим, че автономията му на ток не е от най-впечатляващите; магистралната еуфория напряга сериозно бензиновия двигател, а трансмисията е ленива в комфортен режим и така и не достига мигновените реакции на традиционните автоматични решения на конкуренцията в спортен. Нестандартното двойно предаване не позволява постоянно зацепване; стегнатият, електрически усилен волан е лишен от обратна връзка, а на пътното поведение, при цялото му прецизно изящество, не достига ловкост.
На всичко това обаче трябва
да се гледа през призмата на съзнателното прицелване към точно определена група
клиенти – онези, които търсят отликата от тевтонския чертеж. Тук успехът е
несъмнен: „летият“ японски премиум кросоувър е различен от всичко друго на
пътя. В това включвам и аудио системата Mark Levinson Clari-Fi, която ще възнагради аудиофилите с една
от най-верните интерпретации на 24-битови, 96-килохерцови FLAC файлове, които съм чувал в кола. Това май затвори устата на хроничния мърморко
в мен.
Отварям я само за да направя заключението, че NX е автентично различен и това е добра новина. Жалко само за емисионните му приемущества, които, докато не модернизираме автомобилните си данъци, не подлежат на материализиране.
Отварям я само за да направя заключението, че NX е автентично различен и това е добра новина. Жалко само за емисионните му приемущества, които, докато не модернизираме автомобилните си данъци, не подлежат на материализиране.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар