понеделник, 11 януари 2016 г.

За важността на хладилника: Mitsubishi Outlander

Обновен в средата на цикъла си, моделът се утвърждава като универсален инструмент на семейната логистика



Подложена на цялостно развитие, външността на Outlander е голяма крачка в правилна посока
Увод 

Без съмнение хладилникът е един от най-важните домакински уреди. Да, именно той, а не печката, пералнята или сушилната. Белият правоъгълен паралелепипед е нещо като универсална кутия за охладено съхранение – от леда до лекарствата. И ако функционалността на останалата техника, макар и с цената на сизифови мъки, подлежи на приблизителна примитивна имитация, то хладилникът е незаменим. Не вярвате? Опитайте.

В нещо подобно през последните години се превърнаха и обитателите на постоянно нарастващата шарена група на многофункционалните спортно-практични возила. Балансираното представяне в повечето транспортно-логистични дисциплини докара продажбите им до исторически висоти, кандидатирайки ги за незаменимостта на хладилника в кухнята. Ако погледнете резултатите на средноразмерните SUV-та в Европа, ще видите, че за първите девет месеца са продадени около 930 000 – цели 13% ръст. В земята на пренебрегнатата пазарна информация – България, единствените що-годе данни, излизащи от ААП, подсказват още по-силно изразена тенденция - ръстът е около 1/4. И ако нашата информация е разредена с реекспорт и неподходящо сегментиране (крайно време е този тип автомобили да бъдат разделени адекватно в три групи, не в две), то това едва ли променя постоянно увеличаващата се популярност на колесните аналози на хладилника у нас. Тяхната универсалност, съчетана с традиционните „добродетели“ на пътната ни инфраструктура, ги превърнаха в незаобиколим фактор за оцеляване в занемарената среда, която с неуморното си усърдие сътворихме. 


Макар и не толкова очевидно, материалите и комфортът вътре също 
са подобрени
Outlander 

Е може би най-универсалното возило в гамата на Mitsubishi, а кривата на продажбите на третото му поколение чертае постоянен ръст в последните три години. Причината е в баланса между  доказаната японска грамотност в офроуда, съчетана с много ежедневна практичност. Всичко това прилично опаковано, с човешки размери и поднесено на цена, спираща в подножието на 75 000 лв. с ДДС. 

Когато го карах преди две години, бях малко объркан от коктейла на несъмнено добрата концепция, забъркан от противоречиви съставки – от вял външен вид през отлично двойно предаване и спокоен нрав до дразнещ инфоразвлекателен интерфейс. Крайният резултат все пак беше достоен еквивалент на хладилника, а наскоро дойде време да видим как червените диаманти са се справили с освежаването му.

Като начало, няма и помен от визуалната недостатъчност: предната част е изправена, заострена, модернизирана и обогатена с хром. Японският маркетинг я формулира със словосъчетанието „динамичен щит“ (каквото и да имат предвид), неразделна част от който са изразителната предна решетка, броня и напълно обновените с диоди (конвенционални са останали само дългите) светлинни групи. Подобна, но в по-малък мащаб работа е свършена отзад, където хоризонталните LED-ове модернизират това, което вече можем да наречем светлинна графика. С приятно скулптираните си двуцветни, 18-цолови колела и декоративни лайсни в основите на вратите Mitsubishi Outlander определено представлява положителна визуална еволюция.


Мястото на първите два реда седалки е достатъчно; третият е за 
„извънредни случаи“
Добре познатият просторен интериор е подсилен с нови елементи (волан) и материи, които също са на място: пластмасите са облагородени, контрастните шевове на тапицерията – естетични, а декоративните панели са казали твърдо не на стряскащата фалшива дървения. Подобна еволюция са претърпели както тапицерията на тавана, така и функционалността на втория ред седалки. Третият си остава идеално място за детско заточение, което дори „Мицубиши“ справедливо наричат „седалки за извънредни случаи“. По силата на парадокс те бяха крачка напред, но само в сравнение с предишния модел.

Това, което няма да видите, са мерките за обезшумяване на купето, взети под формата на по-дебели стъкла, нови изолационни покрития и панели, ревизия на окачването и усилването на волана. Твърди се, че на критичен преглед е подложен и интерфейса за общуване с колата, в битката с който на два пъти развях бялото знаме.

В движение Outlander е запазил спокойния нрав на 2.2-литровия си дизел със 150 к.с., комбиниран с 6-степенен хидротрансформатор. Той вече отговаря на емисионните изисквания EURO 6, от които никой в България не се вълнува. Ускорението е напълно подходящо за предназначението на училищен автобус, благодарение на новото поколение електромотор воланът вече не е лек като сламка, а податливото на страничен наклон и с достатъчна дълбочина окачване е още по-тихо. Тук са и пълният комплект подпомагащи водача системи, с една от които – тази за запазване на лентата – имаме непреодолими идеологически различия. Колкото и добре да е направен, поднесен в този вид, модулът от бъдещата пълна автомобилна автономия представлява патерица за водачи с паралелни симптоми на Паркинсон и Алцхаймер с прилежащата им когнитивно-моторна дисфункция. Изключвам я без да ми мигне окото. До появата на първите симптоми.

В напредъка няма и следа от съмнение: това е транспорт, лишен от адреналинови претенции, но като всеки добър многофункционален хладилник ще намери място за всичко – от очилата и телефона в дълбокия преден подлакътник през лесната за сгъване задна седалка до двойното дъно на добрия багажник с по-високо отваряща се електрическа врата.

Както казах, производителят вярва, че на преосмисляне е бил подложен и интерфейсът за управление на вторичните настройки, а инфоразвлечението се е сдобило с по-мощен процесор. Това може и да е вярно, но разликата, както при седалките, е само в сравнение с предишното поколение. Ако на борда има някакъв по-осезаем недостатък, то това е именно инфоразвлечението, чиято информационна страна се характеризира с предразположена към бъгове телефонна интеграция. Развлекателната остава характерна както с нестабилната си работа и непознаваемостта на архитектурата на менютата си, така и с отлично проектираното озвучаване, което (напълно непонятно) все още е лишено от чипове, способни да четат аудио с висока разделителна способност. Имам тайното желание да издърпам повече от едно инженерно ухо за тази дивотия, но уви, по всичко личи, че склонността ми към дребно домашно насилие ще остане неудовлетворена - примирих се. 

Епилог 

Колкото и критично да звуча от пръв поглед, Mitsubishi са се справили добре по отношение на крайния резултат: Outlander е един хармоничен и достоен транспортно-логистичен еквивалент на най-доброто от бялата техника. Той е спокоен и уравновесен многоцелеви пакет, заслужаващ много повече от 85-те си продажби през 2015 г. (над 1/3 спад спрямо 2014-а) – представяне, което далеч не се дължи на качествата на продукта и е предмет на отделен разговор. 

И ако днес прекалявам с аналогиите, то е защото ми се струва, че Mitsubishi е японската марка, при която обосновката на продуктовия избор в най-голяма степен е ценова – типична потребителска мотивация за бялата техника. И толкова по-добре, защото в гамата на „Мицубиши“ Outlander е важен като хладилник. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар