събота, 27 май 2017 г.

Доналд Тръмп: Пролетарският националист

На европейска сцена президентският ум блесна и по автомобилни теми


   Забавно първо турне на европейска земя, включително от автомобилна гледна точка

    В дъждовната съботна сутрин чета, че германският автомобилен елит ненадейно се е оказал от потърпевшата страна на подновените президентски атаки на Тръмп, който, както се твърди, си е позволил да ги мъмри, че продават твърде много в Щатите, допринасяйки за несиметричния търговски излишък на Германия, който очевидно изглежда като голяма заплаха.

„Германците са лоши, много лоши“ са думи на Доналд Тръмп пред европейски официални представители на закрита за медиите среща по време на първото му посещение, предадени от анонимни участници на Der Spiegel. „Вижте милионите коли, които продават в Щатите – ужасно. Ще спрем това.“

Президентът на няколко пъти е критикувал драстичния германски търговски излишък. По-рано тази година в интервю пред Build той заплаши BMW с 35-процентни вносни мита за всички произвеждани извън страната автомобили. „Ако вървите по Пето авеню, всеки е с Mercedes-Benz пред къщата си“ бе казал той пред вестника, оплаквайки липсата на шевролети в Европа, очевидно без да брои фордовете.

Германските автомобилисти, начело с Daimler, Volkswagen Group и BMW, отговориха с коктейл от открито незачитане (справедливо) и успокоителни (разбираемо). Главният изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер – един от малцината бизнес вождове, съпровождащи Ангела Меркел в първата й среща с новия президент – защити важността на свободната търговия, напомняйки, че най-голямото им извънгерманско производство е тъкмо в Спартанбург, Южна Каролина. Моя е добавката, че баварците дават работа на 28 000 сини яки (1.6% от щатския пролетариат) с мултиплициращ ефект 4.3, т.е. за всяко работно място в завода се отварят нови 4.3 някъде в икономиката. Всичко това ги прави най-големият нетен износител от Щатите.

В същото време Volkswagen инвестираха милиард в Чатануга, Тенеси, давайки работа на 2 000. Но нейсе, да се говори добро за Волфсбург в момента не е политически коректно…

За разлика от мен, хората от „Фолксваген“ и „Даймлер“ са отказали коментар, но числата говорят сами за себе си: през 2016-а германският търговски излишък е достигнал просълзяващите 253 милиарда евро. Основно благодарение на превъзходните продукти на автомобилната им индустрия.

   В Спартанбург BMW не си поплюват
Не стига президентската ярост, ами германският автомобилен успех предизвика критики и в Европа, включително от френския президент Еманюел Макрон. Това вече е открита завист.

Провалът GM

   Тези от вас с по-къса памет вероятно ще пропуснат европейското поведение на GM в духа на слона в стъкларския магазин, в следствие на което:
 
Разсипаха SAAB
Демонстрирайки, че темата с опазването на автомобилния премиум генотип им е фундаментално непонятна.

Позиционирайки скромната му техника право в задния двор на Opel, с което пряко застрашиха живота им.

Единственият спомен от логичния провал на непрофесионалното им поведение днес е безумният спонсорски договор на току-що спечелилия Лига Европа Манчестър Юнайтед с марка без пазарно присъствие.

Така и не съумяха да подкарат OPEL към положителни финансови резултати; пръснаха колосални ресурси в различно неуспешни проекти с други производители и в крайна сметка в знак на „тръмпизъм“ решиха почти да ги подарят на Peugeot-Citroen – вероятно преди да са ги ликвидирали. 

Европеизираните Ford of Europe

    Същевременно създадените доста по-скоро (през 1967-а) с обединяването на британското и германско си поделения Ford of Europe, при всичките им финансови проблеми през последните години, са много по-европеизирани; нещо повече: базираните в Кьолн американци очевидно познават прародината си доста по-добре от нескопосаната детройтска конкуренция, демонстрирайки разбиране и уважение към ценностите на световната автомобилна столица.

Поредното доказателство напоследък е фактът, че Fiesta съумя да изпревари на първото място по продажби в Европа намиращия се в края на моделния си цикъл VW Golf. Друг е въпросът, че практически цялата им интелектуална и развойна дейност е европейска по същество. А и чисто формално континенталното производство на Ford не допринася с нищо към търговския баланс на САЩ.

Май най-добре е президентът бързо да прелети обратно голямата северноатлантическа вода и да събере спешно подопечните си автомобилни манифактуристи на рапорт, задавайки им простия въпрос: кога ще съумеят да създадат експортен продукт, с който да пробият в столицата. Митата биха били акт на капитулация пред абсолютната германска автомобилна доминация.

    Да се държиш като пролетарски националист, бидейки и милиардер, освен забавен оксиморон, е и откровена глупост.

Но очевидно и това е начин да оставиш след себе си многотомен сборник с умотворения. 

   Volkswagen хвърлиха милиард в Тенеси


Няма коментари:

Публикуване на коментар