сряда, 17 май 2017 г.

Скитникът: Mercedes-Benz GLA

Или облогът за душата на д-р Фауст



     Пишейки между двата празника на първите министри на образованието ни – Кирил и Методий, е някак естествено да имам изострено чувство за дефиниция. Затова и започвам с нея. 

Кросоувър (crossover/CUV) 

    В автомобилния смисъл на думата това представлява превозно средство, базирано върху платформата на лек автомобил, комбиниращо в много широки граници качествата на спортно-практичните возила (SUV) с тези на лекия автомобил – комбито и хечбека по-конкретно.

Една от колите, изпълващи от самото начало най-добре със съдържание тази дефиниця, е тъкмо Mercedes-Benz GLA за чийто фейслифт (както и да го превеждаме, това е освежаването на модела в средата на живота му – още една дефиниция) ще говорим днес.

И така: ентусиастите могат и да се огъват около терминологията, но по рождение Mercedes-Benz GLA e всичко друго, ала не и подпухналият човешки превозвач, който обикновено си представяте.

Най-странното е, че „Мерцедес-Бенц“ го маркетират като SUV, а GLA е просто спортно ориентиран хечбек с увеличен просвет и рейки за багажник, т.е. кросоувър par excellence. Но да приберем лупата.

Качен на платформата на А-клас, той е част от екосистемата на компактна гама, която се продаде над два милиона пъти в последните пет години с потенциално нарастващ брой обитатели. 

Заводът 

     Преди да продължим, в един къс парграф искам да припомня, че вече пет години малките мерцедеси се правят в Унгария – заводът в Кечкемет току-що навъртя първата си петилетка, а инвестицията в първото производство извън Германия е пред сериозно развиване. 

Ревнувам от Виктор Орбан и същевременно си давам ясно сметка, че в среда като българската, шансът да привлечем инвеститор от класата на Daimler е нула. 

Просто на този етап сме дълбоко под нивото на задачата.

Свеж 

   Освежаването на GLA надхвърля с една идея стандартното леко графично развитие: новите топли LED фарове, комбинирани с решетка – като при по-големите; преосмислена предна броня – с по-изразителни фарове за мъгла; нови LED габарити и джанти оформят актуализираната външност. Инженери и дизайнери са работили и върху задницата – багажникът се отваря дистанционно, електрически, с добре познатото помахване с крак под бронята – най-после.

Ще е грях да пропусна новите външни цветове и по-конкретно "canyon beige", превръщащ при подходящо осветление малкия GLA в дълго 4.42 метра кюлче злато.

Вътре обновлението е осезаемо през новата 360-градусова видимост на камерите, пресъздаващи обкръжаващата среда. Не новост, но общо седемте изгледа са наистина удобни – потвърждава го човек, минал off-road трасето два пъти, увлечен в играта, наречена каране и сладките приказки с инструктора. 

Еманация на злото: четирицилиндровият М133 на AMG
Общото впечатление е, че, макар и не така шикозен като в С-класата, блясъкът е осезаемо полиран през качеството на материалите, най-вече в развитието на хрома и текстила. Крайният ефект е фина еволюция на нещо, което поначало изглеждаше добре: материалите са солидни и въпреки малко пренаселената от бутони централна конзола картината е положителна. 

Отпред няма оплаквания, още по-малко, ако седите в по-дълбоките, монолитни спортни седалки. Положението отзад също не се е променило; и няма как да е: двама, но под 1.85 – да се разберем. При стъклен покрив – до 1.80 дори.

Под контурите на предния капак дреме същият 2-литров турбо бензин (дизелите също не са актуализирани) с 211 к.с. и въртящ момент в достатъчно широк диапазон – 1 200 - 4 000. До 100 ускорението е за 6.6: въртящият момент минава през познатият 7-степенен автоматик с два съединителя и двойно предаване, прехвърлящо теглителната сила към предните или четирите колела. Поведението на скоростната кутия е все същото – особено в режим Comfort.

Пак там AMG са наместили истински екстремната новост: най-мощният в класа на серийните двулитрови бензини, даващ 381-та си конски сили и 475 нютона въртящ момент на четирите колела през преработена 7-степенна трансмисия с два съединителя. 20-цоловите джанти се развъртат до 100 за 4.4 секунди, а максималната скорост е ограничена електронно на 270. 

В момента не съм в състояние да описвам коктейла от адреналин и ендорфин, който произведох – при случай просто трябва да опитате, за да повярвате. А си падам и егоист – пазя най-хубавото за себе си. Само подхвърлям: това е автентичната напаст; най-злият малък коросоувър, с който съм общувал – истинско макадамово WRC в детски мащаб, работещо много по-хармонично, отколкото си представяте.

Мефистофел почти бе спечелил облога за душата ми, когато все пак съумях да мобилизирам волята си преди желанието да е умряло, а не след това. Стремежът към знание и потребността от преживяване бе овладян миг преди падението – Сатаната все пак претърпя поражение.

Окачването е с все така увеличена амплитуда в сравнение с А-класата – стабилно и сравнително остро, осигуряващо спортно, но и някак по-гладко от останалите в сегмента поведение. Воланът е точен и относително лек: прогресивен и пъргав, той намества щедро обогатените с алуминий неокачени маси бързо в завой – подпомаган от малкия страничен наклон.

Без много мрънкане си давам сметка, че цената на алчността за завиване при версията AMG е директното и грубо усещане върху неравности, така че тези, които търсят изолация от пътната инфраструктура, трябва да се огледат другаде. Те и без това ще го направят, защото основната функция на лъскави играчки като тази е да бъдат червейчето на кукичката за клиентския трафик – само да влезете в шоурума… 

За нуждаещите се от разсейване на всички съмнения в извънпътните способности на GLA, Mercedes-Benz осигуриха приличен тестов маршрут в околностите на Хунгароринг. С бутона Dynamic Select, поставен на Off-Road, 4Matic-ът работи в т.нар. torque vectoring режим, прилагайки спирачките за овладяване на сцеплението в двете оси. Системата се справя с изненадваща вещина по стръмни, прашни склонове. По стръмен наклон надолу контролът на спускането (DSR) поддържа вещо фиксираното темпо на пълзенето.

Не, няма шанс да го видите редом с Land Cruiser-и и Wrangler в калта или пясъка, но е повече от адекватен по всички нормални извънпътни маршрути.

Аудиофилът в мен изръкопляска на ъпгрейда – най-после FLAC формат!

-

    GLA е претърпял логично и грамотно развитие, което ще му обезпечи пазарен живот през оставащите три пълни години – при тази масова лудост по кросоувърите пътуването на скитника между сегментите е гарантирано. Още повече, че той е част от портфейл, ориентиран към едно значително по-младо потребление: средната потребителска възраст на поколението А в Западна Европа в момента е с цели 13 години по-ниска от тази преди само шест години.

Звучи като постигната цел. 

Всичко за Mercedes-Benz GLA ще намерите тук.


 

Няма коментари:

Публикуване на коментар