Eлектромобилните
продажби се увеличават, но далеч не с темпото, на което автомобилните
производители разчитаха
![]() |
Porsche Macan EV |
След едно десетилетие на зле концептуализиран, лошо планиран и насилствено
наложен истеричен регулаторен и пропаганден натиск задвижваните от лекомислено
провъзгласената за единствено праведна технология електрически превозни
средства преминаха етап на ренесанс. Но напоследък ръстът при батерийните
електромобили изглежда е достигнал плато. Гледани поотделно, числата стоят
добре: според IEA
например продадените миналата година
над 17 млн. електромобила са рекорд, а ръстът спрямо 2023-а е внушителните 25%.
Глобалните тенденции остават позитивни: въпреки общия пазарен спад в ЕС през
първото тримесечие на 2025-а електромобилните продажби според ACEA растат с 12%. Заредената с несигурност американска търговска политика помогна на щатския
пазарен ръст: паникьосано от предстоящото тотално поскъпване, местното автомобилно
потребление произведе приличните електромобилни +11.4% през първото тримесечие;
негативите там, разбира се, ще имат нужда от някой и друг месец, за да се
разгърнат в пълнота, но това е друга тема.
Гледайки към Китай, не можем да не се изпълним с възхищение пред
поднебесния поход на, както неясно защо ги наричат там, NEV (New Energy
Vehicles): електромобилите там маркират
внушителния 35-процентъв ръст, което е в основата на около 60% от съвкупния световен
пазарен електромобилен ръст изобщо.
От друга страна британският премиер Киър Стармър може да е обвинил
американските тарифи за решението си да смекчи указа за превозни средства с
нулеви емисии на Обединеното кралство, но истината е по-друга: още преди
тарифите индустрията бе уведомила правителството, че потребителите не купуват
електрически превозни средства в необходимите количества.
Изглежда би могло да е възможно сривът в печалбите на Tesla да е свързан с
нещо повече от ефекта DOGE?
Данните показват, че транспортът отговаря за 20% от въглеродните емисии, но
извънредната склонност към ограничения
за пътническите превозни средства е толкова настойчива и агресивна, така сякаш
там са скрити всичките 20, а същевременно спретнато се игнорират всички самолети,
влакове и кораби, да кажем. Разглеждайки бензиновите, хибридните и напълно електрическите
версии по повод XC40, Volvo показаха с данни, че планетата се възползва от емисионните
преимущества на изцяло електрическия автомобил само когато прескочи прага от
около 130 000 километра. Към тяхната математика да добавим и обстоятелството,
че изследванията върху екологичния ефект на електромобилите се правят с
допускания за среден живот от 16 години – нещо, което тепърва подлежи на
доказване на практика.
Въпреки сериозния институционален и организационен натиск, научният спор
около екологичните електромобилни добродетели така и не е стихвал, а
финансовите резултати на традиционните европейски автомобилни производители
представляват една голяма кошница със смесено съдържание, чийто общ знаменател
е повсеместният натиск върху маржовете. Още през миналата година, след като
така и не успяха да пробият в Китай, те излъчиха ясни сигнали за преосмисляне на
средносрочните си електромобилни очаквания.
Те се променят
Lotus са
толкова гъвкави със своята стратегия, колкото колите им на пистата: заявявайки преди
това, че Emira ще бъде последният им автомобил с двигател с вътрешно горене, миналият
ноември обявиха промяна в плановете си за пълна електрификация до 2028. Новият план сега е да се премине към хибрид - нещо,
което всъщност бе предсказано с Evora 414E още през 2010 г. Като се има
предвид, че Emira използва четирицилиндровия Mercedes M139, който в хибридна
форма се използва в настоящия Mercedes-Benz C63 AMG, за да произведе хибридна обща мощност от
680 к.с. и над 1000 Нм въртящ
момент, това прилича на примамлива перспектива. Междувременно критичните отзиви
към четирицилиндровия агрегат в C63 карат Щутгарт да обмислят завръщане към V8
в следващото поколение.
![]() |
Volvo EX90 |
Реакцията в Lotus на новата пазарна динамика се оформя от опита им с
произвежданите в Китай Eletre и Emeya, които бяха замислени като масови модели.
През 2024 г., когато Emeya беше все още нов, от двата електрически модела бяха
доставени под 7000, докато в същото време нишовият им бензинов модел Emira направи
над 5000. И макар че подобни величини не са от вид да представляват индустриално притеснение, тенденцията ще го направи: ако годишните им
електромобилни продажби са нараснали с 50%, то тези на бензиновите са се
удвоили.
Събратята на Lotus в Geely, Volvo Cars направиха сходен завой в стратегията
си. От по начало радикалната утопия да станат изцяло електрически до 2030 сега
в компанията очакванията са 90 до 100% от автомобилите да бъдат
„електрифицирани“ – едно
голямо отстъпление от чистата им електромобилна клетва. За целите
на американското потребление вероятно си служава да се отбележи, че техният EX90
се произвежда в Риджвил, окръг Бъркли, Южна Каролина, което би могло да се
окаже лъч светлина в мрачния и застрашаващ всички останали свят на доминантните
китайски електромобили.
Изглежда има и такава порода „конвенционални“ автомобили, чиято електрификация отива на природата им: част от автомобилната художествена критика одобри Rolls-Royce Spectre, а бившите роднини от Bentley създадоха също толкова охотно приети хибриди. Тази година Bentley планират пускането на електрически SUV, но, както голяма част от индустрията, се отказаха от пълната електрификация на портфейла си: според първоначалните планове зарядните хибриди трябваше да приключат през 2030, а сега това се отлага за 2035 г., като очакванията са под капака на колите им бензинът да остане поне до 2050-а.
Миналият ноември главният изпълнителен директор на Bentley Motors д-р
Франк-Щтефен Вализер го формулира дипломатично така: „Почти четири години след
деня, в който Bentley първоначално очерта стратегията си Beyond100, ние се
адаптираме към днешната икономическа, пазарна и законодателна среда, за да
започнем важна трансформационна фаза, насочена към утрешния ден. Beyond100+
става пътеводната ни светлина, докато разширяваме амбициите си след 2030 г.,
като същевременно запазваме целта за декарбонизирано бъдеще“. Гъвкавост и тук.
С електрическия F-150 Lightning Ford постигнаха ранен успех: тритонният им пикап първоначално беше изключително популярен, което доведе до дълга опашка чакащи, но след краткия първоначален наплив моделът вече е на склад. Миналият юли единият от бившите три американски колоса обяви, че няма да изпълни плановете си да се електрифицира напълно до 2030-а и се отказва от амбицията да няма в гамата си чисто бензинови или дизелови автомобили след средата на 2026 г. Главният оперативен директор на електрическото подразделение във Ford Марин Гяя пред Autocar: „Клиентите гласуваха и ни казаха, че е твърде амбициозно. Всички в индустрията са го разбрали по трудния начин. Реалността има начин да ви накара да коригирате плановете си.“
На вечеря с журналисти Mazda обявиха планове за петото поколение на MX-5. Главният им технически директор Рюичи Умешита обясни, че колата, която все още е на половин десетилетие разстояние, ще бъде лека, с атмосферен двигател и ръчна скоростна кутия; новият модел няма да бъде нито електрически, нито хибриден, нито дори с турбокомпресор. MX-5 бе известен с това, че е базиран на Lotus Elan от 1962 г., а Mazda Miata от 2030 г. ще използва същата формула шестедесет и осем години по-късно. „Ако всички двигатели с вътрешно горене бъдат забранени, тогава нямаме избор“, ридае Умешита.
Подобно на много производители,
Mazda се отдалечава от предишното си позициониране. През 2023 г. шефът на
отдела за разработване на силови агрегати Като Мацуе заяви пред TopGear: „До
2030 г. всичките ни продукти ще имат някаква електрификация. Това означава, че и спортният автомобил не е извън
обхвата.“
Сходна история в General Motors: позовавайки се както на производствени трудности, така и на слабо търсене,
още в края на 2023 GM се отказаха от плановете си за
продажба на 400 000 електромобила в Северна Америка. В Ренейсънс център намалиха целта до 200 000, но продадоха под 115 000. И докато твърденията в GM са, че искат разширяване на електромобилния партфейл, те не изпълниха дори двойно занижените си първоначални продажбени очаквания.
Още от същото във Fiat: през 2021 финансовият доклад на Stellantis ангажира Fiat и Abarth до 2027-а да бъдат 100% електрически в Европа. Шефът на марките Abarth, Fiat и Fiat Professional в Германия Андреас Майер обаче се поотклони от тази позиция, заявявайки пред Autohaus, че Fiat ще бъде изцяло електрически през 2030.
![]() |
Ford F-150 Lightning |
Историята на преувеличените електрически амбиции продължава и с портфейла на Porsche и обявения им електрически Macan, а също и изтеклата информация за Boxster. Това не попречи в разочароващото съобщение за приходите от 2025 гражданите на Щутгарт да посочат „по-ниското нарастване на електромобилността“ като причина за спадналия ентусиазъм към придобития през 2023-а бизнес с батерии Cellforce.
В едно много закъсняло интервю за „Фигаро“ наскоро прочетохме Лука де Мео (Renault) и Джон Елкан (Stellantis) да се оплакват от хиперрегулации и липса на технологичен неутралитет, а ACEA да публикува чудесна и отново много закъсняла илюстрация на всичко, за което днес говорим: тежката и диспропорционална зависимост във веригата на европейските електромобилни доставки, която обрича водещата в продължение на 140 години индустрия на маргинализация.
Всички тези обстоятелства бяха ясни, а ситуацията, за която иде реч, предопределена още преди 10 години – преди писането на самоубийствените с глупостта си евродирективи за т.нар. „нетна нула“. Реалноста, принуждаваща шефовете на Марин Гяя да действат, очевидно няма значение за европейската ни политическа прослойка: през март тя увенча „стратегическия автомобилен диалог“ с критично слаб по съдържание (това е най-дипломатичната формулировка) „план за действие“, който не обещава нищо хубаво на стаилата се в пасивно очакване автомобилна индустрия.
Да не забравяме, че всичко, за което днес говорим, има още две мащабни
отрицателни последствия, които само ще маркирам: безпрецедентното в историята
на автомобилната индустрия поскъпване на крайния продукт, пряко застрашаващо масовостта
му, и свързаният с него отказ от потребление, благодарение на който производствените
свръхкапацитети в Европа са хроничен проблем, а средната възраст на
автомобилните паркове от година на година се увеличава.
България
Като изключим кратките и общи празни приказки от няколкото общопрактикуващи
стратегии и бели книги, писани за отбиване на номера през последните десетилетия,
както и броящи се на пръсти събития с различни амбиции, ала със сходен нулев
резултат, на този фон България изглежда като един старателно отглеждан
автомобилен юрски парк, чиято възраст така и не желаем да измерим точно; от 710 през 2018 г. електромобилите у нас през 2024 са
станали 17 826 – ръст от цели 2510,70%. Звучи толкова внушително, че някак не
обръщаме внимание както на абсолютните стойности, така и на дела им в
автомобилния ни парк, който от 0,019 е достигнал шеметните 0,43%, т.е., имайки
предвид националните си особености, за които тук говорим постоянно, за 7 години
бездействие съвсем логично не сме успели да докараме дела им дори до половин
процент. Вече много тежките ни регионални диспропорции
личат и тук: илюзията, че електромобилите са много произтича от концентрацията
им в един район на страната – сред най-лошите възможни структурни индикатори.
Не само това: за петнайсет години от 2010 насам делът на автомобилите на
възраст над 20 години почти е удвоен, а от 5,45 през 2023-а този на
електромобилите в продажбите на нови коли в България спадна до 3,94 (-27.70%) през миналата – още един индикатор за неспособност
за отлепване от дъното, да не говорим за достигане на платото, с което днес започнах.
Диагнозата е отдавна ясна: дълбока, хронична институционална
несъстоятелност, съчетана с очевиден политически интерес към запазването на
статуквото в огромния по нашите мащаби вторичен автомобилен пазар и устойчива
неспособност на автомобилната ни общност да постави с необходимата сериозност
проблемите на българската транспортна система и състоянието на моторизацията като
неин ключов елемент. Тя впрочем отдавна вече представлява заплаха за
националната сигурност и е в основата на системния ни български автомобилен
кошмар. Тук спряхме дори да си задаваме класическият въпрос „Какво да се прави“ , а липсата на стратегия за българската мобилност всъщност е част от нормата.
И така, ако въпросите за бъдещето на електромобила имат крайно различни отговори в различни
световни региони и автомобилни производители, то ние тук дори не се питаме за
неговото настояще, диспропорциите в което, ако трябва да съдим по регионалната
ни пазарна структура, не подлежат на промяна – не и със сегашния акъл.
Няма коментари:
Публикуване на коментар