Какво да знаем за „стратегическия диалог“ между ЕК и автомобилната индустрия
В четвъртък, 30 януари в Брюксел Европейският съюз и ключовите
заинтересовани страни от автомобилния сектор започнаха своя „стратегически
диалог“, определяйки приоритети за план за действие в подкрепа на една
застрашена от прехода към въглероден неутралитет, новата китайска конкуренция и
потенциалните тарифни спорове индустрия.
Сесиите ще продължат през февруари, ще включват принос от обществеността и в
началото на март ще завършат с план.
1. Залогът
Според председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, осигуряващата 13 милиона преки и непреки работни места в ЕС автомобилна индустрия се намира в „ключов момент“. Най-неотложният проблем е пътната карта на Комисията за въглеродна неутралност, тъй като тази година целевите емисии на CO2 от автомобилния парк рязко се свиват, падат още повече през 2030-а и достигат до нула през 2035 г., ефективно забранявайки продажбите на нови автомобили с вътрешно горене.
Позицията на автомобилните производители е, че ще трябва да предприемат
драстични стъпки, за да постигнат целите в момент, когато електромобилните продажби
и стимулите за тях намаляват, включително намаляване на производството на
автомобили с ДВГ, плащания на стотици милиони за въглеродни кредити на конкуренти като
Tesla или рязко намаление на електромобилните цени до точката, в която стават нерентабилни.
Секторът се надява Комисията да смекчи или отложи регулациите с идеята да
позволи на електромобилното търсене да навакса предлагането.
В това време мощни китайски автомобилни играчи, като BYD и Chery, навлизат
в Европа, частично компенсирайки неизползваните мощности на силно конкурентния
китайски пазар, където цените са с цели до 50% под европейските. Съюзът наложи
наказателни мита, но това рискува да предизвика много скъпа търговска война. Междувременно
редица европейски автомобилни производители ще загубят не само от новите американски
мита за вноса от Мексико и Канада, а и от европейските за внос от Щатите.
2. Какво предприема ЕС
Под ръководството на фон дер Лайен ЕС свиква „стратегическия диалог“, за да
излезе с план за действие, който наред с всичко друго би могъл да включва мерки
за намаляване на въглеродните емисии и европейски електромобилни стимули. Планът
„ще очертае ясен курс, който да гарантира, че нашата индустрия може да
процъфтява в Европа и да се конкурира успешно на световната сцена“, каза тя на
срещата в четвъртък.
Комисията е амбицирана да се придвижи бързо, като планът за действие ще бъде представен на 5 март от европейския комисар по въпросите на устойчивия транспорт и туризма Апостолос Цицикостас.
3. Какво иска автомобилната индустрия
Асоциацията на европейските автомобилни производители, позната с френския си акроним ACEA, представляваща повечето от тях, казва, че би желала ЕС да „премине от основан на наказания към пазарен и ориентиран към търсенето подход към прехода“. Тя призовава съюза да предприеме действия за справяне с „осакатяващите“ глоби за спазване на емисиите от 2025 г., които те изчисляват на милиарди евро. ACEA също така би искала да ускори планирания преглед на целите за 2035 г. и стимулите за покупка на чисти автомобили в цяла Европа, за да стимулира търсенето.
Главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz и ротационен президент на
ACEA Ола Келениус: „Автомобилната индустрия в ЕС остава напълно ангажирана и
икономически обвързана в прехода към мобилност с нулеви емисии. Но единственият
начин този преход да успее е да се превърне в управлявана от пазара и търсенето
трансформация. Предстоящият план за действие трябва да се основава на тази
предпоставка. Сверката с реалността към настоящата Европейска зелена сделка
няма да ни забави, а по-скоро ще задвижи този преход чрез премахване на
пречките и въвеждане на необходимата гъвкавост.”
Организацията CLEPA, представляваща стотици доставчици от I, II и III ред, призовава за „технологично необвързан“ подход към емисионните
регулации, който да приеме зарядните хибриди, генераторите за удължаване на електромобилния
пробег, водорода и устойчивите горива. Тя също иска рационализиране на
регулациите и облекчаване това, което според нея представлява бюрократична
тежест за малките и средни предприятия, както и осигуряване на по-евтина
енергия, и достъп до критични суровини.
4. Какъв ще е планът за действие
Естествено подробности все още няма, но според Комисията основните области,
изискващи „спешно“ внимание, са необходимостта от „равни международни условия“,
улесняващи прехода към чиста енергия, както и цялостно рационализиране на
регулациите.
В плана за действие ще има четири „тематични работни направления“: чист преход на автомобилния сектор; индустриалната верига на добавената стойност; технологични и цифрови иновации; умения и социални съображения.
5. Кой участва
Автомобилни производители: BMW, Daimler Truck, Renault Group, Volkswagen Group, Volvo Cars, Volvo Group (камиони), Traton (VW камиони), Iveco (камиони).
Доставчици: Bosch, Forvia, Valeo, Mahle, ZF, Milence (зарядна инфраструктура), Recharge (зарядна инфраструктура).
Търговски организации и профсъюзи: ACEA (лобито на автомобилните производителите), CLEPA (лобито на доставчиците), ChargeUp Europe (лобито на доставчиците на зарядна инфраструктура, включващо Tesla), Транспорт и околна среда, BEUC (европейски потребители), профсъюзите ETF и IndistriALL.
6. Какво си мисля
На пръв поглед всичко започва с текста на Регламент 2019/631/ЕО –
основополагащият документ, на който се базира цялата, понастоящем изглеждаща
неудържимо, каскадна криза на упадък в Европейската автомобилна индустрия,
предизвикващ тази среща.
Не можем да очакваме решение на проблема от авторите му |
И не, всичко далеч не започва със скандала Дизелгейт през 2015-а, въпреки
че тъкмо той даде формалното начало на работата по въпросния регламент. Той бе
предхождан от серия работни групи (CARS 21 – 2005 г.), анализи (Зелената книга
за градския транспорт „Към нова култура за градска мобилност“ – 2007 г.) и
регламенти (2009/33/ЕО), които от своя страна са предхождани от други работни
групи и анализи, чиято функция е най-вече да отразява еволюцията на текущата
европейска представа за „зеленост“, базираща се на желанието да намалим
емисиите на парникови газове и причиненото от транспорта замърсяване – все
цели, чиято теоретична добронамереност по принцип не подлежи на оспорване. Така
обаче бе в началото, когато принципите на технологичен неутралитет изглеждаха
недосегаеми в правотата си, а възгледите на Европейската комисия още не се бяха
радикализирали и догматизирали до степента, която днес доведе до последователните
кризи във все още водещия европейски икономически отрасъл.
Добре е при все това да не забравяме, че електричеството бе предшествано от
друг прецедент за технологично фаворизиране – дизелът. Внушението за „добродетелност“
на дадена технология по правило води до тежки деформации, каквато беше голямото
емисионно лъгане, както и до абсурди като този да насърчаваме една технология
преди да бъде изчистена, забранявайки я тъкмо когато емисиите от нея
станаха по-ниски от тези на прахови частици от гумите и спирачните накладки.
Размахът на догматизацията този път е още по-голям и освен пренебрегване на
класическата единодушна препоръка на всички теории за управление на риска
яйцата да не се слагат в една кошница, тя обещава една доста по-мащабна
катастрофа от Дизелгейт. Причината е проста: манипулирането на дизеловите
емисии естествено разклати мощно доверието в основните европейски марки, никоя
от които не остана невинна, ала не постави под въпрос фундамента на глобалната технологична
доминация на европейския автомобилен продукт.
Този път Европейската комисия, предвождана от същата Урсула фон дер Лайен, в
предходния си мандат дръзна да посегне на самото 130-годишно индустриално
лидерство, обявявайки по примера на папските були водещата си технология за греховна,
обричайки я на бързо превръщане във факт от миналото.
Така логично следват няколко въпроса:
- Енергията е първичната икономическа храна, а с доброволния си политически отказ от ядрената енергетика (Германия) и прекъсването на евтиния руски газов поток европейската автомобилна индустрия бързо изпадна в тежка неконкурентоспособност. И не само това, но направихме всичко по силите си, за да зазидаме изхода, демонстрирайки несъстоятелност и пренебрежение към пряката връзка между индустрия и геополитика (отношенията с Русия са влошени трайно, а кадрите в ядрената енергетика изискват десетилетия време за отглеждане);
- Европейският автомобилен пазар така и не възстанови предпандемичните нива: диспропорциите между търсене и предлагане, и драстичното оскъпяване на крайния продукт, дължащо се преди всичко на колосалните инвестиции в една все още неузряла като пълноценен заместител технология, доведоха до дефицит на търсене в размер на повече от три милиона. Той създаде излишък на производствен капацитет и свързаните с него загуби. Тук рискът е не толкова от закриване на производства, колкото от придобиването им от пряката китайска конкуренция, което автоматично я превръща в местен производител, потенциално обезсмисляйки митата. По този начин негативите се удвояват;
- Разликата между себестойността на труда в Европа и Китай не е нито нов, нито непознат феномен, но не бе подобаващо разпознат като ключов риск;
- С локализираната си и рационализирана верига на доставките през предходното десетилетие Китай вече беше световна автомобилна сила, с която би следвало да се съобразим. Не го направихме;
Агресивният протекционизъм на Тръмп (25-процентните мита на внасяните от Канада и Мексико автомобили и части влизат в сила от утре) и презрението му към зелената сделка също не са изненада за никого: съвсем логично в първата си пресконференция новият прессекретар на Белия дом Карълайн Левит въведе термина „зелената афера“;
- Изпадналата в хюбрис изнежена и заслепена от хегемонията си европейска автомобилна индустрия беше напълно убедена, че нищо не е в състояние да разклати световната й доминация. И сбърка: сега понася последствията;
- Официално няма да го чуете, но в кабинетите на последните етажи на автомобилните офиси сериозно вярват, че са твърде важни и големи, за да бъдат оставени да загинат. Липсата на санкциониращи механизми за самоконтрол – важи с пълна сила и за самата Европейска комисия – по правило води до култивирането на измамно чувство за неуязвима безнаказаност, което задължително катастрофира. И няма да ги чуете нито да признаят грешка, още по-малко да се извинят за нея.
Трезвият, аналитичен стратегически разговор трябваше да започне още през
предходното десетилетие и да предшества регламентите. Днес той е
закъснял, а участниците са лишени от ключов
инструментариум за справяне; да не забравяме, че в политическата си част те страдат от остър дефицит на качества и компетентност за действия по същество, което не ме
прави оптимист.
-
Накрая нека не забравяме, че пред плановете на ЕС за намаляване на въглеродните емисии от автомобилите секторът остана пасивен, избирайки да не спори с политиците. Днес браншовата реакция е водена от онези, които лекомислено заложиха честта си на електромобилите. Ала е късно: духът е пуснат от бутилката и няма връщане обратно; голямото пренареждане е вече факт, а силите за действие нямат потенциал да стигнат по-далеч от опит за ограничаване на щетите. Дано той поне да е успешен.
Целите в текущия им вид |
Няма коментари:
Публикуване на коментар