Къде е осмото й поколение
Снимки: BMW AG |
На почит – въведение
Няма какво да го увъртам: BMW Серия 5 винаги е била на почит в тоя блог.
От една страна, на концепцията сама по себе си едва ли някога й е липсвала
широта. От времето на първия шестак под капака на Е12 през вече далечната
1973-а до повсеместната електрификация в G60, предпочитаният ми среден седан винаги е имал за
цел не простия, комфортен и бездушен пътнически превоз по магистрали и паланки; в генотипа на тая кола първото място винаги
по-скоро е било да възнаграждава партньора зад волана на приличен
път, внасяйки усещане за изтънчено
благоденствие на спътниците му, както чрез качеството на интериора, така и през
външния си стил, щедро сервирайки практичността на хубава обувка. Десетилетия
наред петицата най-често се справяше на всеки от тези фронтове.
Предшественикът G30 не беше по-различен: самият обхват на гамата му означаваше,
че е стигнал по-далеч от всеки по-рано в родословното дърво. Той можеше да падне
под 7/100 във вид на 520d или пък да заеме нишата на злото, възползвайки се от богатото наследство на седан
със синя кръв в шестцилиндровия дизел M550d.
Облик и концепция
Преди да ги подхвана, само с облекчение да отбележа, че гамата в момента не
е загубила от широтата си: базов бензин, два (слава на Мюнхен) дизела, два зарядни хибрида и два вида ток – със
задно или двойно предаване – правят общо десет разновидности, в които и шестте
цилиндъра присъстват. Правилно се досетихте: най-популярна тук с голямо
мнозинство е 520d xDrive.
Дотук добре.
Продължавайки в духа на темата, това е най-голямата петица досега. Че колите с времето растат е факт, на
фактът, че G60 има приблизително сходна квадратура с предшественици от
серия 7 е вече леко отвъд.
При междуосие от 2,96, нараснало
с почти два и половина сантиметра, такова
удължаване на CLAR платформата, заедно с монолитния общ вид на возилото, избутва дължината му над отметката на пете метра. Дали това е добре ли? Хм, по-скоро не: до момента това бе запазената територия на пълноразмерните лимузини и най-добре да си остане там.
CLAR платформата е в употреба от 2015-а, но е актуализирана, за да побере както масивните електрическите вътрешности от версиите на i5, така и двата plug-in хибрида; останалото в механиката е без промяна.
Ако харесвате интериора на актуалната седмица, ще ви се понрави и този на петицата; обратното
също важи. Каквото и да мислите, неоспоримо е това, че сме изправени пред
най-голямата интериорна поколенческа промяна в Серия 5 след дебюта на системата
iDrive преди около четвърт вече век.
Да, походът на BMW в света на чувствителните на допир екрани и обширния
течен кристал с висока разделителна способност продължава с бързи темпове и тук.
Докато инфоразвлечението остава с характерната си склонност към водача,
единствената друга осезаема следа от предходната Серия 5 е въртящият се iDrive
контролер на трансмисионния тунел, въпреки че дори и той вече не е със същата
амплитуда, оформен даже е върху дисплея в стила на рязаното стъкло, с ъглови
фасети, ако сте поставили отметката в съответното квадратче.
Още една допълнителна досада: докато качеството на изработката тук остава все
така безспорно високо, материалите не са това, което бяха. Или аз се вкиселявам,
или действително вътре прекаляват с лъскавата чернотия и твърдата, лишена от
вдъхновение пластмаса. На пресконференциите и в прессъобщенията производителите
са се научили да употребяват крайно неуместния евфемизъм „материална
оптимизация“.
Ергономията при каране обаче е добра: патоанатомът в мен ще отбележи, че тазобедрената
става се усеща малко по-високо от преди, но връзката между глезена, бедрото и
ръцете е с подобрена амплитуда на регулируемост в кормилната колона и
седалката.
За тяхна чест да кажем, че BMW са се опитали да осигурят функционалност за бърз достъп около полетата на екрана, но иконите са малки и трудни за натискане по време на шофиране. Дават ви възможността да създадете още преки пътища в падащо меню, но цялата функционалност е по-сложна от предходната и не забравяйте, че трябва да сте влезли в операционната система на колата през myBMW акаунт, ако искате всичко да работи и помни както подобава. Нали ви казах: общуването с машината става все по-опосредствано
Навигационната система е лесна за програмиране през подобряващия се гласов
контрол, а маршрутите й са чувствителни, лесни за следване и с отлични трафик актуализации.
По същия начин интеграцията с Android Auto е гладка – според обичайния мюнхенски
стандарт.
Дизелът все още има смисъл
Целта на този дизел е не толкова да достигне максималните си 228 км/ч на
магистрала – едно упражнение, в което вероятно ще се справи, макар и не без
попътен вятър, – колкото с теоретичен разход от до 6/100 да постигне автономия
в порядък на хилядата километра дори с малкия си, 60-литров резервоар, което
моментално го превръща в повелител на средните дистанции. Разходът му в моя
случай беше над 7, но това с нищо не променя общия профил на B47 под капака, който в тандем с превъзходно
настроените дълги числа на 8-степенния бърз и гладък хидротрансформатор преобразява петицата в разтоварен
трансконтинентален транспорт. Дори с този базов двигател под капака, чийто
характер не може да се мери с 6 и 8-цилиндровите му събратя, петицата се
чувства повече като седмица. Е, да, охотата за междинно ускорение не е така
неутолима и границата на възможностите му е относително ограничена, ала общата
балансираност на този агрегат и уместността му в голямата кола са повече от
очевидни.
В движение Серия 5 изглежда невъзмутима: предвид това, че новият автомобил
е с по-дълго междуосие, по-широки следи и дори по-добро разпределение на масите
и при впечатляващото цялостно спокойствие на предходната кола, то това едва ли
ще е изненада. Част от пакета на допълнителното активно окачване са
управляемите задни колела и с 4 мм сваленото шаси. Това не само намалява с
половин метър радиуса на завой, но подобрява и стабилността при по-високи
скорости, когато главините на двете оси завиват в една посока. Що се отнася до
скоростта на пренасяне на масите, 520d е направо могъщ: сцеплението на ориентираните му към ефективността мишлени,
ако не направо превъзходно, то е повече от добро, докато тишината на шасито те оставя
трайно впечатлен.
Няколко пъти се опитвам да намекна, но пакетът на адаптивното окачване Professional е абсолютно ключов: реактивността
на пасивното окачване се характеризира с по-нервна твърдост, дори на
магистрала. Адаптивните амортисьори обаче превръщат тази кола в съвсем различно
изживяване, осигуряващо изискана компания както на прав и гладък дълъг път,
така и по криволичещите подскоци до офиса. Походката е плавна, болезненост в
движенията му няма, а изолацията на шасито от бруталните шедьоври по родния ни
битум се оказаха приятна изненада, особено в контекста на красивите двуцветни
20-цолови джанти. Широкото пространство отзад и шумът в движение също подсказват
числова комбинация на задния капак, започваща по-скоро със 7, отколкото с 5.
Нека само не пропусна, че всичко казано дотук важи в пълна степен и за
туринг версията G61, 65-те
килограма повече на чието голямо и практично комби почти не се усещат в
движение. Не само това, а и предизвикателната двуобемна външност логично
продължава характера на триобемния седан, добавяйки едно добре организирано и с
правилна форма багажно пространство за елита на семейния ви цирк. Жалко само,
че задното стъкло вече не се отваря отделно от вратата. Накратко: комби дизелът
е голям, широк и тежък – една рецепта за спокойни и добри маниери в един
толкова рафиниран пакет, че мами да го
предпочетеш пред седана. Чудесно знам каква е популярността му тук, ала в
родината нещата са съвсем други и комбито е извънредно важно.
Чарът й – да обобщим
Как Серия 5 G60/61 се е отразила
върху привлекателността на тази легендарна мюнхенска моделна линия зависи
най-вече от критериите ви за високопоставен седан.
От една страна, оборудван с най-умното окачване, 520d xDrive, притежава изобилни качества на лимузина. Тиха
и изненадващо грациозна, тя става още по-забележителна, когато разберете колко спретнато
и елегантно стои това шаси, запазвайки самообладание върху предизвикателен второстепенен
път.
При все това магията от чара на Албена в предходната петица обаче някак по пътя е помръкнала: цялостната концепция сега не е така умело и категорично дефинирана, и ореолът е пострадал. Не че с почти невъзможния баланс по ръба на актуалната технична и дигитализирана псевдо „зеленост“ колата не остава една от най-смислените в актуалната баварска гама. Но: размерите са се увеличили – нещо ясно осезаемо от шофьорската седалка, а ергономията на интериора не се е възползвала напълно от това развитие. Прекомерното уповаване на чувствителна на допир технология и част от материалните експерименти също подкопават оная така харесвана от мен топла интуитивност вътре, към която те успяваха да се придържат въпреки прозаичната транспортна задача пред тая кола. Най-общо казано, петицата е станала по-синтетична, по-дистанцирана и по-хладна от преди. Причината? Най-вероятно е в духа на времето…
Във всички случаи обаче BMW заслужават крепко ръкостискане за сполуката им да се предпазят от догматични крайности под предния капак (шестцилиндровият дизел звучи като директна съпротива), които в момента струват главите на част от неразумните им конкуренти.
О, да – и нещо в края: стартова цена от близо 124 000 за 520d xDrive? Това тук обещава всичко друго не и масовост. А то е именно това, от което потребителите й се нуждаят.
Подробностите, както обикновено, са в сайта им.
Няма коментари:
Публикуване на коментар