вторник, 6 ноември 2012 г.

Бразилия:

GM и Hyundai развалят фиестата на FIAT и VW под екваториалното слънцe



Nissan представиха разработеният специално за Бразилия концептуален кросоувър Extrem.

Улисани в очертаващите се като нова реалност европейски проблеми често забравяме, че по света има огромни автомобилни пазари, кипящи от живот, чието бъдеще е осигурено от големи млади нации. Производителите охотно инвестират в производство и нови модели, а конкуренцията се нажежава.

Бразилия е точно такъв случай: с младо население, доближаващо 200 милиона, петата по големина държава в света с години бе доминирана от FIAT и VW, а европейските производители разчитат много на Федеративната репиблика за компенсация на рекордно слабото в последните 19 години домашно търсене.
Според организацията на бразилските автомобилни доставчици Sindipecas, бразилското автомобилно производство ще нарастне наполовина в следващите две години заради новото производство на марки като Hyundai, които усилено вдигат нови заводи.


           Една от причините за съществуването на FIAT се казва Бразилия.
Добавеният производствен потенциал, съчетан със забавящ се моментен растеж, ще постави под напрежение печалбите на FIAT и VW, според прогнозите на аналитичното звено на Barclays bank.

На току-що завършилото автомобилно изложение в Сао Пауло чухме отговарящият за продажбите и маркетинга в борда на VW Кристиан Клинглер да казва: “В Бразилия ще се изправим пред растяща конкуренция. FIAT вече не е репер, а KIA и Hyundai настъпват. Ще надделеят най-добрите.”

В светлината на пета поредна година на спад в европейското търсене VW и FIAT разчитаха много на Бразилия за поддържане на ръста, увеличавайки доставките си с над една четвърт през последните пет години. Но даже в тази ситуация те губят пазарен дял: двете марки заедно продават два от всеки пет автомобила, което е наполовина на 2007-а.

Такива продажби са критични, особено за FIAT, на които им липсва размахът на VW в Китай и САЩ. Според частните банкери от Bankhaus Metzler във Франкфурт, Южна Америка прави около една четвърт от печалбите на FIAT, сравнени със само 8% от приходите на колоса от Долна Саксония. Да си припомним само, че през последните години FIAT твореше немислими другаде финансови чудеса, но краят на бразилската им фиеста предстои. Свръхекспозицията към даден пазар винаги е лоша идея.

Потъването на продажбите


В Сао Пауло Volkswagen показаха триврата версия на пазарния водач GOL.
 Според прогнозите на индустриалните аналитици от IHS Automotive, предстои свиване с над 8% в бразилските продажби на FIAT, а от VW се очакват минус 8.4%. В светлината на очаквания край на държавните субсидии за обновяване на парка търсенето на леки автомобили ще спадне с около 2.2 % до около 3.6 млн. „Предвид растящата конкуренция и негативният ефект на преустановените субсидии печалбите ще спадат.” – прогнозират от Barclays в Лондон. Въпреки това прогнозната оперативна печалба на FIAT в Бразилия ще надхвърли 8.5% - над два пъти повече от средния им показател от 4.2.

На придобиващото все по голяма значимост регионално изложение европейските автомобилни производители се противопоставят на конкуренцията с нови предложения: Volkswagen представиха версия с две врати на малкия си бестселър Gol и концептуалния многоцелеви Taigun – един от двата многофункционални проходими автомобила, натоварени със задачата да разширят гамата отвъд компактния SUV Tiguan и по-големия Touareg.

Клинглер продължава: “Бразилия е стратегически ръстов пазар за Volkswagen Group, поради което е ключов фактор” (в постигането на целта на германския автомобилен гигант да стане най-големият световен производител през 2018-а). До 2016 инвестициите в обновяване на производството и моделната гама в страната ще достигнат 3.6 млрд. евро.

Ръстът

FIAT представиха открит вариант на малкия 500 – първият им кабриолет с мек покрив в страната. На щанда им бяха и специални версии на седаните Grand Siena и Linea, както и спортни версии на Uno и Palio.

„Бразилският пазар ще продължава да расте заради нарастването на доходите. Всичко зависи от финансирането на продажбите” – чуваме от Кледорвино Белини, шеф на операциите на FIAT в Южна Америка.


Hyundai HB20x – корейците настъпват с ново оръжие.
Марката от Торино, която е и най-големият местен производител, е в процес на инвестиране на 2.3 млрд. евро във втори завод в източния щат Пернамбуко. От 2014-а от него се очаква да произвежда 250 000 автомобила годишно.

Междувременно продажбите през август отбелязаха рекорди, а заводът в Бетим даде газ на производството до рекорд за последните 36 години.

Конкурентният пазар

GM представи малкият Chevrolet Onix, а от Детройт тази година представиха седем нови модела в опит да обърнат южноамериканските си загуби. „Бразилия е много конкурентен пазар; свидетели сме на притока на нови пазарни играчи, желаещи да участват в растежа” – споделя Марчело Чофи от PricewaterhouseCoopers в Сао Пауло.

През октомври Hyundai представи HB20 – разработен специално за местния пазар хечбек. Това е първият продукт на струващия 600 млн. долара нов завод в Пирасикаба с годишен капацитет от 150 000.

Догодина пък китайците от Chery Automobile започват местно производство в завод с капацитет 170 000, а сънародниците им от Anhui Jianghuai Automobile споделиха наскоро планове да произвеждат други сто хиляди.

Бумът на производството

Президентът Дилма Русеф даде рамо на производствения бум с данъчни промени, насърчаващи местното производство: през декември тя вдигна налозите върху промишлените стоки, ползващи вносни компоненти, с 30 процентни пункта. Компаниите могат да намалят данъчната тежест, използвайки повече местни части и труд. Тези мерки целят да се противопоставят на 34-процентния ръст на вносните автомобили през миналата година, предизвекан от покачването на курса на реала спрямо долара.


           В GM разчитат до две години новият Onix да прави една трета от 
           продажбите на Chevrolet.
Производственият бум разширява възможностите пред масовия ценово ориентиран купувач, тъй като въвеждането на нови продукти с ниска цена, скачаща  бързо след това, е масова практика.
Въпреки всички тези обстоятелства инвестицията в местни заводи не винаги е очевидният избор: енергийните разходи са с 40% по-високи от германските, а задължителните двугоривни системи (бензин и етанол) усложняват технологията. Да не забравяме, че Бразилия се смята за световен индустриален биогоривен  образец, а етанолът им, добиван от захарна тръстика – за най-успешното алтернативно гориво.

Качеството

Да получиш качествени местни компоненти също не е лесна задача. VW успява да достави само 70% от частите за бразилското си производство на Up!, пропускайки целта от 80%, споделят германците. Според тях стойността на производството в Бразилия е с около 15% по-висока от тази в Мексико.

Независимо от всички тези проблеми Бразилия остава привлекателен пазар заради растящите доходи и младостта на нацията. IHS Automotive прогнозират една четвърт ръст (до 4.5 милиона) през следващите пет години, докато бъдещето за Европа не вещае близко възстановяване, а още по-малко - доближаване до пика от 2007-а.

Беглият поглед из бразилската автомобилна чаршия показва по три модела на VW и FIAT в първата десетка, а рекордният август с над 400 000 регистрации бе последван от по-нормален септември – почти 278 000. Сред челните десет откриваме още шевролетите Celta и Corsa, Ford Fiesta и Renault Sandero.

Шефът на VW do Brasil, Томас Шмал: “Почти 40 процента от бразилците все още не могат да си позволят кола, но Бразилия е млада страна с естествен потребителски ръст.”

Точно това е най-важното; бих добавил само „огромна”.

Сп. "Тема"