вторник, 4 юни 2013 г.

LaFerrari

Зает с неволите на автомобилната индустрия често забравям за чудесата, с които ни дарява. Днешният разказ е за едно от тях




Никой няма смелостта да оспорва специалността на ограничените серии на суперспортните ферарита.

Излизащи веднъж на десетилетие, те струват цяло състояние (което изобщо не влияе на продажбите им) и са еталон не само за следващото поколение суперколи на марката, но и за цялата автомобилна индустрия.

Според председателя на „Ферари“, Лука Кордеро ди Монтедземоло, заради особености като електрифицирания си бензинов агрегат, заетия от Формула 1 въглероден кокпит и активната си аеродинамика новата LaFerrari не е изключение.

И въпреки цената от милион евро преди данъци, Ferrari продадоха целия тираж от 499 още преди дебюта на автосалона в Женева през март. Монтедземоло разказва, че за LaFerrari в компанията е имало опашка от над 700 желаещи, а президентът избира името независимо от вътрешния скептицизъм: „Избрахме да наречем модела LaFerrari, защото е най-изящният израз на уникалния инженерен и дизайнерски опит на компанията, включително от Формула 1.“

Ето какво разказват хората зад проекта за предизвикателствата пред създаването на най-бързия и високотехнологичен проект на черните коне от Емилия-Романя. 

Още по-напред 

Техническият директор Роберто Федели разказва, че да заместиш 660-те конски сили и ускорението от 3.6 секунди на Enzo не е проста задача: „Десет години по-късно нямаше начин да си позволим просто малка стъпка напред.“ Според него най-интересната част в проекта е било приложението на авангардните идеи в „жива“ кола.

„Ферари“ знаят със сигурност, че какъвто и да е заместникът на Енцо, той трябва да е по-лек. Първата стъпка е през 2007-а с експерименталния модел Millechili („хиляда килограма“ – ит.), който италианците разработват, за да изпробват методи за свалянето на 265 килограма от 1365-килограмовия Enzo. 

За да го постигнат те решават:

1. Да скъсят LaFerrari с 9 сантиметра от четири и седемдесетте на Enzo;

2. Да намалят двигателя от 6.0 V12 до 3 литра V8 с две турбини и мощност 550 к.с.

Въпреки, че екипът на Федели подкрепя промяната на мотора (би спестила над 90 кг.), ръководството решава, че под капака ще има атмосферен V12. Точка. 

И за да е още по-трудно на хората на Роберто агрегатът трябва да е със зает от F1 хибрид от типа KERS (английският акроним за система за възстановяване на кинетичната енергия): „Искахме да използваме хибридната технология, за да увеличим характеристиките, както във Формула 1, вместо да я употребяваме за сваляне на разхода или емисиите“ – разказва Федели.

Когато през 2009-а започват разработката на системата HY-KERS, инженерите прогнозират „наддаване“ с около 200 килограма заради електромоторите, батериите и окабеляването. Към момента на приключването на разработката на модела системата олеква с 50 от тях. 

Диета 

Друг метод за запазването на ниското тегло на LaFerrari е заемането от F1 на същия клас материали и конструкция за кокпита. Резултатът: 30 килограма по-лек от този в Enzo. 

Другата посока за сваляне на теглото е премахването на структурата на седалките – решение, опитано за първи път в Millechili. Така пилотът и пътникът сядат върху тапициран профил, фиксиран за кокпита. Вместо регулиране на седалките колата предлага настройки на волана и педалите. Това решение позволява спестяване на пространство, довело до скъсяване на пътническия отсек: „С елиминирането на седалките и скъсяването на купето спестихме още 50 килограма“ – продължава Федели. Свръхтънките карбонови панели и олекотената боя спестяват още 17 килограма. 

Паралелно на борбата с килограмите инженерите търсят начини за оптимизация на KERS-а: според тях въртящият момент на ниски обороти от електромоторите позволява оптимизиране на горивния процес във високите. Като резултат червеният сектор започва при 9250, а общият системен въртящ момент надхвърля 900 Nm: „При всяко ускорение – разказва Федели – 163-те конски сили на електромотора работят заедно с 800-те на 6.3 литровия V12. Резултатът е невиждано досега в пътен автомобил ускорение.“ 

0-100 - под 3 секунди 


Въпреки, че LaFerrari замества Enzo, еталон за показателите й е F12 Berlinetta, повдигнала значително летвата на сравнението. Тя прави обиколка на тестовата писта Фиорано за 1мин. и 23 сек. – три секунди по-бързо от Енцо.

С помощта на системата HY-KERS времето на обиколка за LaFerrari e с още три секунди по-бързо. Ускорението до 100 е за под три секунди; до 200 – под седем, а до 300 – петнайсет. 

Заряден хибрид? Не 

Според Федели това не е заряден хибрид: батериите се зареждат по два начина – при спиране и всеки път, когато V12 дава повече от необходимия въртящ момент, например в завой: „Вместо да сваляме режимите съхраняваме излишната енергия в батериите, така че да се използва при следващото ускорение.“

Технически е по силите на колата да направи до 20 километра в чисто електрически режим, но „Ферари“ са ограничили максималната скорост в него до 5 км/ч, така че шофьорите да не се изкушават да я използват заради нулевите емисии. На батерии можеш да излезеш от гаража и толкова – това е кола с екстремни качества, отсичат инженерите.

Емисиите на въглероден двуокис на ЛаФерари са свалени до 330 гр/км от 545 при Енцо, като разликата идва основно от оптимизацията на конвенционалния двигател. При хомолагоционните тестове производителят умишлено е решил измерванията да се направят само в конвенционален режим, тъй като нормално хибридите минават два теста – един на батерии и един с двигателя с вътрешно горене. Крайният показател е осреднената стойност от двата, но във „Ферари“ смятат, че така биха подвели клиентите си: „Използвайки енергията от батериите вероятно бихме могли да слезем до 220 гр/км, но няма да е представително за истинските показатели на колата.“

В движение системата за регенериране на енергията се изключва само при достигане на максималните 350 км/ч – тогава осемстотинте коня въртят колелата директно. Според Федели малцина ще усетят това, тъй като в края на старт-финалната права на Фиорано достигат „едва“ 290. 

40 години пауза 

Това е първата кола в Модена от 40 години, която се прави извън бюрото на Pininfarina. Водещ дизайнер на проекта е талантливият Флавио Манцони, дошъл от Volkswagen Group през 2010-а.

В процеса на създаването на новата ултраспортна кола фирменият дизайнерски тим печели трудно състезание с именитите си колеги. То започва през октомври 2010 с десет модела в мащаб 1:4. Вторият кръг е през следващия април, когато пет пълноразмерни модела (три от „Ферари“ и два от „Пининфарина“) демонстрират възможни посоки на развитие. В крайна сметка шефовете избират две от домашните версии на формата – с кодови имена Manta и Tensostruttura. През юли дизайнерският център разработва пълноразмерен модел с две различни странични интерпретации на втората тема с цел да се намери най-добрият баланс между естетика и аеродинамика. Седми модел е направен през май следващата година, а през август 2012-а външният вид на колата е „замразен“ – понятието за фиксиране на формите.

Всичко в дизайна на колата е ориентирано към аеродинамиката и стремежът да се спести тегло - което не е абсолютно необходимо отпада.  

Активна аеродинамика 

Много често суперколите изглеждат аеродинамични, но имат нужда от големи спойлери и задни крила за създаването на сила на притискане.

           Лука ди Монтедземоло, Джон Елкан и Серджо Маркионе в Женева

LaFerrari притежава активна аеродинамика – предни дифузьори и направляващ подов въздушен канал, както и дифузьори и спойлер отзад. Задачата им е да създават сила на притискане, без да увеличават челното съпротивление. Те се задействат в зависимост от различни параметри, наблюдавани в реално време от системите за динамичен контрол.

Така думите: „Опитахме се да създадем взаимодействащ тясно с въздушните потоци, а не борещ се с тях дизайн“ описват най-добре новата LaFerrari.


Сп. "Тема"

вторник, 28 май 2013 г.

Better Place - поуки за трилиони

Краят на Better Place не променя електрическите планове на Renault-Nissan, а Ангела Меркел звучи оптимистично, въпреки скептицизма на средния потребител. Електромобилите - поредният балон?

           Провал или поука за трилиони?

От Ройтерс научавам, че Renault приключват петгодишното си партньорство с Better Place в Дания и Израел, след като операторът на електрически зарядни станции обяви затварянето си.

Според собственото им изявление в неделя Better Place са внесли в израелски съд предложение за ликвидация  поради невъзможност да привлекат нови инвестиции.

Съвместната работа на Renault и Better Place започна през 2008-а, а година по-късно споделиха амбициозната цел до 2016 да продадат 100 000 от първия електрически модел - Fluence ZE в двете държави. Партньорството на двете компании включваше разработване на услугата QuickDrop за смяна на батериите в зарядните станции в рамките на пет минути.

Жил Норман - директор на Азиатско-тихоокеанските операции в "Рено": "В момента работим по осигуряването на следпродажбеното обслужване на всички електромобили в Израел, където е над 80% от дейността на Better Place. Инвестицията в партньорството не е значителна."

"Обърнаха се към нас да инвестираме, но това не е ролята ни" - добавя Норман.

Според говорителя на Renault, Ралука Барб продажбите в Израел са 1000, а в Дания - 240. Собствениците на френските електрически возила могат да ги зареждат вкъщи, а производителят ще обезпечава обичайната им гаранция и поддръжка.

От друга страна от френско-японското автомобилно обединение заявиха, че това не поставя под въпрос електромобилната им стратегия - най-агресивната в индустрията.

Слабо представяне

Renault-Nissan инвестираха 4 милиарда евро в електрически проекти с хоризонт 2015-а, а ниските показатели и високата цена на Fluence се оказаха прекалено висока летва за основания от бившия шеф в SAP Шай Агаси електрически стартъп, който така и не привлече достатъчно клиенти.

За пет години компанията от Пало Алто, Калифорния видгна средства в размер на 750 млн. долара. Най-голям инвеститор е милиардерът Идан Офер чрез Israel Corp.

Третият изпълнителен директор на Better Place за по-малко от година, Дан Коен: "Това е труден ден. За съжаление, след една година търговска дейност ни стана ясно, че въпреки многото доволни клиенти, по-широкото публично приемане няма да е достатъчно и не предстои подкрепа от автомобилните производители."

Без съмнение краят на толкова авангарден проект не е весело събитие на електромобилния фронт. Поуката за мен е, че много велики дела в човешката история са  водени от мечтатели, но успехът им е бил възможен благодарение на крачещите зад тях тълпи анонимни прагматици. 

В случая на Better Place това не стана, но пък получихме, сервиран на поднос, повод за преосмисляне на пътя към електромобилната мечта.

Германия не се отказва

От друга страна, на индустриална конференция в Берлин Ангела Меркел обеща подкрепа за прохождащата технология, след като през миналата година в Германия бяха продадени под 3 000 електромобила при пазар от над 3 милиона.

Шефът на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) Матиас Висман: "Електромобилността вече не е видение, а реалност. Хиляди коли са вече по пътищата ни, а в края на следващата година германските производители ще имат в продажба поне 16 серийни електромобила."

Германците планират в следващите 3-4 години да изхрачат 12 млрд евро в различни алтернативни задвижващи системи.

Реалността обаче казва друго: според наскоро направено изследване на германския автомобилен клуб ADAC германците днес са далеч по-скептични към електромобилите, отколкото преди две години и толерантността им към допълнителната премия за ограниченията на технологията е намаляла.

Казвам това и приключвам електромобилната тема днес с един цитат от Фейсбук:

"Навремето в училище учехме за един газ - "въглероден двуокис". Човек вдишва кислород и издишва въглероден двуокис, докато растенията правеха обратното - те го вдишваха, а изпускаха кислород. Иначе въглеродният двуокис се натрупваше по пещери и разни такива усойни места, долу ниско - има-няма педя над пода. По научно-популярни филми показваха как мишките умират в разни стъклени съдове, където няма растения.
В ново време обаче спря да се говори за въглеродния двуокис - може би той изчезна и се появи "въглеродният диоксид", който се оказа много опасен и води до Глобалното затопляне. И сега аз съм в двоумение: продължавам ли да издишвам въглероден двуокис, или вече отделям диоксид и така, без да искам, променям климата на Земята?"


Става ми все по-трудно да премълчавам витаещия във въздуха въпрос: пука ли се електромобилният балон?  

понеделник, 27 май 2013 г.

Маркетинг в екстаз: Rolls Royce Wraith

Като малък обичах мама да ме приспива с приказки за чудеса, далечни страни, принцове, принцеси и героични победи над злото. Десетилетия по-късно, вече професионално деформиран и относително самостоятелен, продължавам да заспивам с приказките, които сам чета - тези на автомобилния маркетинг



Някога, много отдавна, в началото на ХХ век, на един мъглив остров, недалеч от Европа, живели Чарлз Стюърт Ролс и Фредерик Хенри Ройс. На 4 май 1904 година те се запознали в хотел „Мидланд“ в Манчестър. Първият резултат от общата им работа бил представен на парижкия салон в края на същата година, а на 15 март 1906 основали заедно компания. Името й било Rolls-Royce Limited. От този момент нататък, вече 108 години, решетката с „Духът на екстаза“ пише приказни автомобилни истории за малки и големи…

Самата продажба на компанията е отделна съвременна приказка, но така или иначе вече десетилетие BMW е собственик на марката от Западен Съсекс, пренасяйки достойнството и почитта към традицията в новия век. 

Но, докато в Гудууд работеха върху последния Wraith, в София една лампа в един кабинет вечер не гаснеше: неопитен търсач на истории ровеше из прессъобщенията на автомобилните производители в търсене на езикови съкровища. През десетилетията, прекарани в автомобилния сектор, не бе намерил насита от вдъхновението на колегите си в маркетинга, чийто полет на въображението често го караше да се чувства по-малко самотен нощем… 

Дали от липса на въображение, или заради несръчен превод на съобщенията за пресата, събраните съчинения на корпоративните комуникатори продължаваха да се пълнят с чудни поетически фигури и откровени глупости, които незаслужено потъваха в забвение, затрупани от следващите. 

И тъй като съм напълно лишен от претенциите на езиковеда и не съм на възраст, достойна за автомобилен историк, реших да ви даря истинско съкровище – съкровище не само на способността на думите да рисуват прелестни картини на желаната действителност, а и съкровище техническо – новият Wraith на Rolls-Royce.

И за да е пълна радостта от общуването с чудесата на днешната автомобилна индустрия ще ви представя последното купе на аристократичната британска марка с думите на прессъобщението, от което изминаха почти три месеца, но стилистиката му носи непреходната мечтателност на приказките, с които ме приспиваха като дете. 

Джийвс 

Новият Rolls-Royce Wraith е толкова пищно екстравагантен и свръхлуксозен, че почти прощавам на корпоративните текстописци транса, в който изпадат, водейки ни из вълнуващите аспекти на колата. 

„Като атлет от световна класа на стартовото блокче, Wright е олицетворение на очакването и ускорения от първата среща пулс.“ Мда, новото купе на знаменитата марка действително впечатлява при първа среща, но, чакайте, атлетите от световна класа не бяха ли слаби и жилави, а тази кола - добре охранена и тежка? Все пак дългият 5.27 метра ролс тежи почти 2.4 тона…

„Пътническите врати се отварят, разкривайки великолепен интериор, изпълнен в най-мека кожа и дървената „облицовка Канадел“ по името на известния залив в Южна Франция, където сър Хенри Ройс прекарвал зимите с дизайнерите и инженерите си“ – продължават танца си дервишите на корпоративната словесност.

Нататък интериорът се допълва от 1340-те малки фиброоптични светлинки, ръчно втъкани от ръцете на „изкусни занаятчии“ във вълнените тъкани на тавана, „предаващи впечатлението от искрящо нощно звездно небе.“ За недоумяващите образността на незнайния шаман-псалмописец превеждам: вечер липсата на подвижен покрив е щедро компенсирана.

За високотехнологичната навигационна и комуникационна система с гласово управление пък се говори като за прислуга: „Гласово активираната свързаност – бордовият иконом - подсилва усещането за лекота. “ Собственикът, отиващ на обяд в „Риц“, просто казва: „Карай към Пикадили 150 в Лондон.“

Хм, опция Джийвс? Къде си, Пелам Гренвил Удхаус да свалиш шапка на дарованието на духовните си последователи… 

Словото на главния изпълнителен директор Торстен Мюлер-Йотвьош на представянето в Женева бе не по-малко вълнуващо: „Rolls-Royce Wraith е истинското джентълменско gran turismo. Вярваме, че ако беше жив днес, нашият велик праотец, основател и авантюрист – почитаемият Чарлз Ролс би избрал тази кола.“ Вярвам, че в този миг – о, чудо! - небето се е отворило и до публиката е достигнало едно приглушено заклинателно „дааа!“. Господата са слисани, с омекнали колене дамите хлипат в екстаз, а Йотвьош и акционерите тържествуват… Ммм, внушителна сценография – ще им я предложа.

Директорът на дизайна Джайлс Тейлър: „Усещането е за лекота, грация и елегантност, но и нещо по-съвременно и смело“. Много банално, Джайлс! Очевидно размахът на молива в ръката е по-голям при рисуване… 

Отвъд митологията 

Признавам обаче, че отвъд самодоволно изкованата митология лежи сериозна техника: под дългия капак, приютил „Духът на екстаза“, дреме 6.6-литров, V-образен, 12-цилиндров колос с впряг от 624 жребеца с потекло, ускоряващи джентълмена и спътниците му до 100 километра в час за 4.4 секунди и така до 250, когато бордовият компютърен капитан преценява, че се движат достатъчно бързо.

Въздушното окачване би трябвало да гарантира прословутата „полъхност“ на „Ролс-Ройс“.


И ако всичко дотук ви звучи твърде архаично, ето ви истински висока технология: „Сателитно подпомаганата трансмисия използва GPS данни, за да вижда отвъд погледа на водача – основана на конкретното разположение и стил на шофиране тя предсказва следващото му действие и превключва на подходящата за предстоящия терен предавка.“ Това е начин да ви подготви за завои, пътни връзки и отклонения. Тя, заедно с окачването, би трябвало да утвърждава усещането за „пътуване върху ефирно легло“.

В Гудууд обаче умеят да бъдат и съвременни: прегръщайки най-модната в момента дума „свързаност“ те предлагат и приложението Rolls-Royce Connect, обслужващо информационното охолство на борда.
Господарят на волана разполага с данни, проектирани на предното стъкло, докато адаптивните фарове надничат зад ъглите, а 18-каналният усилвател дава 1.3 киловата аудио мощност, способни да се самонастройват към променливата акустична среда, през която джентълменът и почитаемите му пасажери преминават, без да докосват Майката Земя.

Спор няма - германофилски настроената английска автомобилна аристокрация почтено заработва за насъщния хайвер от белуга: откакто Mercedes-Benz се отказаха от проекта Maybach, Rolls-Royce останаха без пряк конкурент. В момента най-близо е Bentley, следва го дискретният нов S-клас, докато поршета, аудита и беемвета пазят почетна дистанция. А продажбите растат: в 108-годишната история на компанията 2012-а е паметна с рекордните 3575 – явно никой не притежава свръхестествената сила на крещящата британска екстравагантност.

За разлика от творческата конкуренция в полето на корпоративния карамел – там съревнованието е далеч по-равностойно и ражда истории, водещи ме и до днес нанякъде... 
     
     - Сметката, моля. 
     - Двеста и петнайсет хиляди паунда, сър. Чек, или да ги запиша на кралския ви апартамент?

  Сп. "Тема"