четвъртък, 13 август 2015 г.

Opel Adam Rocks

В Рюселсхайм къртят сегмента с микро кросоувър 




С добавени диоди в светлините, външни панели в антрацит и метализирана пластмаса Adam Rocks определено изглежда възмъжал, а златистия цвят кърти и с името си - Goldbusters

Признавам, че в отношението си към най-малкия им модел извървях дълъг еволюционен маршрутот не особено любезното „Какво, по дяволите, правят в Opel?!“ до „Този път новината е добра“ - мнението ми се промени толкова радикално, на колкото е способен само български политик преди и след избори.
Не, не упражнявам поведението си за предстоящия местен вот, а ви въвеждам в още един епизод от сегментацията на опелската микрогама – „набъбналата“ кросоувър версия Adam Rocks. Мина известно време, откакто карах модификацията с по-мощния от двата нови еднолитрови бензина, боядисан в двуцветна златисто-антрацитна комбинация и увенчан с мек, сгъваем покрив.

Както и друг път сме говорили, автомобилните производители в последните години направиха чудеса от героизъм, за да насърчат търсенето в Европа, заливайки пазара с нови модели в нови сегменти и подсегменти с едничката цел да изкушат стреснатия след 2008-а потребител. Така се роди голяма група квази кросоувъри* с най-различни размери, чийто принос в промяната на потребителските нагласи и продажбите е безспорен – хората се научиха да търсят „джипообразната“ форма. Нещо подобно виждаме и в страна като България, в която дори чисто новата инфраструктура често предлага извънпътни предизвикателства.

Тъкмо на това залагат и „Опел“ с авантюристичната версия на Adam: добавяйки визуални и интериорни акценти, вдигайки пътния просвет с 15 милиметра и пренастройвайки окачването, германският инженеринг е повишил и графичната привлекателност на тумбестото си малко автомобилче (параметрите за дължина, ширина и височина са 3.75/1.72/1.49 м.), а новият златист цвят прави така, че да ви заглеждат и мъжете от тротоара.


Вътре материите са освежени
Вътре ни посреща познатата носталгично-модернистична среда с добавени нови елементи и материи, които няма да изброявам – това е работа на брошурата. Стига ви да знаете, че добавените дизайнерски закачки допринасят за приветливостта на интериора, който е и с много приличен размер отпред, докато отзад и този път успя да седне човек, което си е постижение в класа под 3.8 метра.

Две думи за текстилния покрив, който определено допринася за приятния вид на Adam: това е мек трипластов таван, активен при скорости до 140 км/ч, който в отворен вид не пречи на видимостта назад, както е при Fiat 500, например. Цената за шикозния ви вид е по-високото ниво на шум при магистрално темпо, което пък прави средата за гласовия контрол SIRI EYES FREE още по-неподходяща. Гласовото разпознаване обаче и без това е проблем в сравнително шумната автомобилна вътрешност, така че цената на компромиса изглежда приемлива. 

Същественото 

И ако дотук всички разлики изглеждат несъществени, то с Rocks Opel въведоха новата си трицилиндрова бензинова гама от еднолитрови мотори с 6-степенни скоростни кутии. Карах по-високата мощност от 115 к.с., която съживява колата до нивото на визуалните очаквания: Adam е спонтанен и тих, а скоростната кутия само допринася за общото впечатление на жива гладкост. Петер Кристиан Кюсперт, отговарящ за продажбите в управителния съвет, в типичния за длъжността му приповдигнат дух обещава да останем „поразени от жизнерадостния характер на новия двигател“. Чак поразени едва ли, тъй като ако паднем на фронта точно сега, няма как да се поразим от следващото им предложение, но нейсе – впечатлението от ентусиазираното разгъване на въртящия момент и гладкостта са факт, а това е истински същественото.
Не точно такова е положението с пренастроеното окачване, което след повдигането си е станало една идея по-скокливо из неравностите, особено ако търкаляте 18-цолови джанти, но това е типично за малките коли с късо междуосие и подлежи на неутрализиране със средства, унищожаващи напълно комфорта. 


Базовата телефонна интеграция е добра, но скоростта й започва да пада 
с пълното натоварване на функционалността
Да не пропусна извънредно лекия волан, който при по-слабите версии на Adam би могъл да мине за дамски, но с качването на мощността започва да личи напълно дистанцираната му от пътя синтетична лекота, която подлежи на превключване в още по-лек режим – вероятно за хора с двигателни проблеми в горните крайници. С този агрегат колата определено има нужда от по-авторитетно усилване, което да предоставя усещане за тегло, сигурност и контрол, чийто дефицит сега е осезаем.

Всичко останало в тази симпатична малка кола е същото: познатият интерфейс за вторичните настройки, прегледната функционалност и липсващата кирилизация на музикалните (само) MP3 файлове остават, но изглежда делът на пишещите на кирилица пазари е толкова малък, че не са си направили труда.

С моя стил на каране, който трудно бих могъл да определя като смирен, Adam даде напълно приличните 8.2 л/100 км, а въглеродните емисии от брошурата са 119 гр/км. Автомобилната ни данъчна система не се трогва от такива неща като емисии на парникови газове, така че дори да проявите отношение към околната среда, избирайки по-малкия двигател с неговите 99, това няма да извади данъчния служител от въглеродното му равнодушие.


Да обобщим 
 
По-авантюристичният Opel Adam Rocks буквално и преносно е извел на нова висота привлекателността на най-малкия модел в гамата. Нивото на персонализация е все така неограничено (питайте хората от логистиката какво мислят за него, но днес те нямат думата), а цената без особено напрежение ще мине 40 000 лева, което скъсява значително дистанцията до MINI. Изглежда това е сред причините до юли все още да няма продажба на този иначе много приятен продукт на неограниченото роене в автомобилната индустрия.

Забележка: *Съзнавам как звучи, затова пояснявам: това са всички автомобилни модификации с козметични претенции за висока проходимост, но автентична асфалтова душевност.

понеделник, 10 август 2015 г.

Арйеплог – леденият рай на Лапландия

Благодарение на инженерите от Opel малкият шведски град вече 46 години е европейски център на зимните тестове



Градът през краткото лято

Хората от автомобилни производители и доставчици, работещи в северния шведски град Арйеплог, си препращат предупредителен мейл за забелязан на езерата фотожурналист. В средата на февруари подобна кореспонденция с тема „фотошпиони“ е ежедневие – всички те се опитват да заснемат колите, които след две седмици ще са под прожекторите на автосалона в Женева.

Пикът на автомобилния сезон е между януари и март - отдалеченото място на шейсетина километра южно от Полярния кръг е гореща точка за автомобилните производители и доставчици, изпитващи последните си модели и технологии в бруталната зима на Северна Швеция.

Също както на Южния полюс, бази тук имат някой от големите автомобилни „държави“, като BMW, BorgWarner, Continental, Fiat Chrysler Automobiles, GKN, Opel и Robert Bosch.
Привлекателността на Арйеплог е двуяка: надеждно студен климат с температури до -40 C0  и океан от замръзнали езера. 

История по леда 

Историята на много от най-важните системи за активна сигурност е писана по леда на шведския север: в началото на 70-те Saab и Volvo усъвършенстват ABS, а десетилетие по-късно Mercedes-Benz и Bosch работят съвместно върху тракшън контрола.
 

Гледката е друга през зимата
Широкото навлизане на системите с четири задвижващи колела в автомобилната индустрия направи малкия шведски градец незаобиколим фактор в зимните тестове: 4х4 специалисти, като GKN и прекият им конкурент Haldex натискат концепциите си до ръба на възможностите им: „Ако ще си в бизнеса на задвижването на всички колела, трябва да разбираш поведението на колите в тези условия – това е даденост“ – разказва технологичния директор в GKN Роб Рикел. 

По света има и други популярни места за зимни тестове, като Ивало във Финландия, Карсън сити в Невада и Мелбрук в Англия, но Арйеплог, както и близките Алвсбин и Арвидсяур са всепризнати в индустрията. И докато градчето става все по-важно за оптимизирането на колите в екстремни зимни условия, автомобилната индустрия играе ролята на спасител за малката му общност. Районът страда много от краха на дърводобива през 80-те и затварянето на оловната мина през 2001: „Автомобилната индустрия е съдбоносна за нас – разказва управляващата трети мандат кметица на 3-хилядния град Брита Янсон. Без нея бихме гладували до смърт, като съседните общини.“ Градът се откроява сред един очукан по шведските стандарти регион: делът на хората под 30 години в населението му е спаднала от 50% в края на 60-те до 33% в началото на второто десетилетие на ХХI век.

Районът, който е малко по-голям от щата Кънектикът, има 8728 езера – което прави по 2.8 на жител, -  пълни с кристално чиста вода, а зимните температури са стабилно около -20, което прави леда достатъчно дебел и здрав за каране. Това е и сезонът, в който населението на Арйеплог се удвоява: 3000 инженери от 30 автомобилни компании се възползват от повече от 2000 км. тестови трасета. Това носи около 150 милиона евро на местната икономика, което е над три пъти над общинския бюджет: до местното летище има директни полети от Париж, Мюнхен, Щутгарт и Хановер.


AMG академията на Mercedes-Benz през 2013-а
Почти 800-те хотелски стаи са напълно недостатъчни в пика на „туристическия“ сезон, поради което кметицата приютява иженерите от Bosch за три седмици, докато семейството й се пренася в лятната им вила. 

Напечено в студа 

Инженерното автомобилно войнство много обича да идва тук: „Харесват го заради напечените тестове - можеш да постигнеш много повече, отколкото в офиса, нищо не те разсейва“ – са думи на водещия инженер по развитието на шаситата в Scania, Магнус Петерсон. Престоят е между седмица и месец. Над месец става монотонно, защото няма много за правене извън работата: да, на таблото на публичния бюлетин има много реклами за лосови сафарита, но хората са тук за лосови тестове, което е съвсем друга дисциплина.

Излизането на вечеря е деликатна работа, тъй като трябва да се избягват разговорите по работа – врагът е на съседната маса: „Настава мълчание, когато конкуренцията слуша – разказва пожелал анонимност инженер. Всички гледат какъв прототип си докарал на паркинга в базата – странна атмосфера."


Серхио Перес зад волана на McLaren P1 през зимата на 2013-а
Независимо от това уникалната природа на Арйеплог с лосовите си гори, подлежащи на безкрайно конфигуриране езерни писти и гледки към северното сияние е страхотно място.

„Далеч не е до тестването на колите: водим тук клиенти, пресата, инвеститори – така продаваме технологията на групата – разказва Роб Рикел от GKN. Атмосферата е приятна, неформална – няма ги връзките и костюмите. Съвсем различно е от среща в Германия.“

Броят на производителите, използващи симулатори и затворени тестови съоръжения расте: Scania построиха климатизиран аеродинамичен тунел, пресъздаващ някои от най-свирепите местни природни явления – от сняг и температури - 40 до жега и висока влажност. Но всички са тук, защото природата не подлежи на пълна възстановка.

Потенциалът 


Пилоти от DTM учат олимпийски шампиони по бобслей на зимен дрифт –  
BMW Driving Experience 2012 г.
Потенциалът на северните шведски езера е разкрит през 1969-а от двама авантюристично настроени инженери от Opel, които дошли с кола, изминавайки почти 2400 км. от Германия. Четири години по-късно колегите им от Рюселсхайм пристигнали на място и въоръжени с метли, оформили примитивна писта на езерото Хорнаван. Според Arjeplog Times – местният вестник, издаван само по време на зимните тестове, те приложили уникален метод за изпитване на здравината на леда: подкарали един Opel Admiral към леда и скочили в движение – за всеки случай. Замръзналата вода устояла, а другите не чакали дълго: за целите на изпитанията на антиблокиращите спирачни системи Robert Bosch получили разрешение дори за самолетна писта върху едно от езерата. Mercedes-Benz, Volkswagen и Porsche бързо се присъединяват, а върху настройките на ABS-а в района се работи и днес.

През 2010-а Volkswagen, ползващи писти, бази, настаняване и около 180 тестови шофьори, подновиха договора си с най-големия местен работодател – Tjintokk. 

Освен всичко друго, производителите привличат още една силна група заинтересовани – фотографите. Всички те се опитват да снимат тестваните прототипи и да ги продават на автомобилните списания, а надписът „Achtung Paparazzi“ стои на будката на охраната на оградената база на BMW. 

Един от тестовите шофьори: „Веднъж дори инсценираха фалшива катастрофа – със запалени аварийни и светлоотразителни жилетки, само и само да накарат тестовите ни коли да намалят. Просто се обаждаш и предупреждаваш колегите.“
 

С такъв Opel Admiral първите инженери са пробвали здравината на шведския лед