вторник, 27 ноември 2012 г.

Джон Елкан – зеленият филиз на FIAT

Босът на Среджо Маркионе си пробива път.



            Срамежливият Ел Президенте е само на 36.

Където и да видите Серджо Маркионе - главният изпълнителен директор на FIAT-Chrysler, телевизионните екипи се надпреварват в отразяването на изявленията му. В блъсканицата не е трудно да пропуснете често надничащия отстрани висок, къдрав младеж. Това е Джон Елкан – шефът на Маркионе. 

36-годишната издънка на мощния клан Аниели стана замесник-председател на FIAT, основан и все още контролиран от семейството, преди десет години и председател – през 2010-а.

Историята му е сага на странния, срамежлив наследник, избутан без време в корпоративното управление от фамилна трагедия. Днес Елкан е в ролята на човека, който държи отговора на въпроса: все още ли, което е добро за Италия е добро и за FIAT? Припомням, че питането произхожда от известните думи на Чарлз Уилсън (известен с прякора Engine Charlie) в качеството му на президент на GM преди 60 години: „Смятах, че каквото беше добро за Америка, бе добро и за Дженеръл Мотърс, и обратното.” 

Днес никой не нарича Елкан „Engine Johnnie”, а мнозина вярваха, че FIAT е надраснал Италия, когато през 2009 придобиха контролния пакет в Chrysler и Джон трябваше да отговаря на тежкия политически въпрос, доколко е необходимо семейство Аниели – десетилетен символ на корпоративна Италия – да продължава се обвързва с болната икономика на родината си. Отговорът дойде в края на октомври, когато FIAT обявиха 50-процентен ръст на инвестициите си в следващите няколко години. 

Идеята е да се създаде работа на петте бездействащи завода и да се подаде кислород на Alfa Romeo и Maserati – достопочтени имена с разклатена репутация, пречеща им да влязат в пряка битка с непобедимата германска армада – BMW, Audi и Mercedes. Ако двете марки успеят, те ще облекчат зависимостта на FIAT от ширпотребата им; но ако се провалят, последствията ще са сурови. 

Не е само FIAT: масови марки като Ford, Peugeot и Opel се люшкат сред континенталната пазарна буря и тази година всяка от тях ще загуби поне милиад долара. За разлика от торинския производител, PSA и Ford  предприеха мерки за “подстригване” на загубите, а Елкан направи един от най-дръзките си рискови залози със сполуката на FIAT и семейство Аниели. Хората, познаващи Елкан ще кажат, че Джон може да си позволи сантименти, след като вече е диверсифицирал фамилния портфейл от седем и половина милиарда евро далеч от Италия и колите. 

Засега той мълчи, оставяйки обясненията за Маркионе. Двамата са в ежедневен контакт и заедно представляват етюд на контрастите: Елкан е висок, светъл, мълчалив и любезен, а шейсетгодишният Маркионе – небрежно облечен, с хаплив език, посивяваща коса и звездна репутация на спасител. 

Тежкото семейство 

Маркионе бе главен архитект на поглъщането на фалиралия през 2009-а Chrysler и италианското продуктово обновление. Истината е, че източникът на влиянието на Маркионе е самият Джон, помогнал за изтеглянето му от базираната в Швейцария и притежавана от Аниели компания SGS, предлагаща услуги в сферата на инспекциите, тестването и сертификацията.

Елкан контролира компанията чрез структура, напомняща пластовете на торта: първият е листваната на миланската борса холдингова компания Exor, която на свой ред се контролира от „семейният съвет” - командитното дружество „Джовани Аниели и Ко”. Всички 90 семейни акционери се събират веднъж годишно, а организацията е ориентирана към избягване на роднински свади. В нея Елкан има най-много акции, определящи крайните решения.

Джон е роден през 1976-а в Ню Йорк от Маргерита Аниели, дъщеря на семейния патриарх Джани, и Ален Елкан – журналист от известно френско еврейско семейство. Родителите му се разделят, когато е на 5 и майка му създава нов дом. На 14 Джон вече е част от фамилия с шест братя и сестри.

С брат си Лапо.
Преди средното училище в Париж Елкан живее в Англия и Бразилия и проговаря четири езика. Момчешките му години в Торино са белязани от спорадични посещения при баба и дядо. През 1994-а влиза в торинската Политехника (завършена и от Серджо Пининфарина), заменяйки елегантната вила с общежитие. „Приемането на почти военна дисциплина е добър знак – показва, че може да се адаптира” - разказва бивш мениджър във „Фиат”, предпочел анонимността.

Две години по-късно Джон работи в английска фабрика за фарове, собственост на Аниели, отседнал в семейство, нямащо представа кого приютява.

През декември 97-а братовчед му – Джовани Алберо Аниели, подготвян да ръководи FIAT, умира от рак. На 22 Елкан е избран в управителния съвет на семейната компания, като наследник на контролния пакет. 

Следват семейни драми: през 2002-ра „Фиат” почти фалира; на следващата година умира Джани, последван от прачичо му, Умберто през 2004-а. Няколко години по-късно по-малкият му брат Лапо едва оцелява след свръхдоза, губейки позицията си в маркетинга на торинския производител. През 2007-а майка им съди Джон за наследството си, предизвиквайки семейна битка и тригодишно дело. 

Италианското изпитание 

Наследявайки FIAT, Джон Елкан получава много повече от компания: също както GM и Ford оформят Америка, така и историята на автомобилния производител е обвързана с трансформацията на страната от бедна селскостопанска нация в индустриална сила.

Новата роля на Елкан е усложнена от репутацията на Аниели като капиталистическото „първо семейство”. Такова наследство означава, че проблемът с топящите се автомобилни проджби са далеч отвъд сухите числа. Очакваните загуби на „Фиат” в Европа тази година са около 700 млн. евро, докато печалбите (286 млн. през третото тримесечие) са дело на възкръсналия Chrysler.

Много италианци гледат на липсата на инвестиции в нови модели като на предателство: вероятно това е причината, поради която компанията не смята да затваря италианските си заводи, въпреки че пет от тях дълго бездействат, привличайки гнева на синдикати, доставчици и правителство. Като казах правителство, Елкан се среща редовно с премера Марио Монти – стар семеен приятел и бивш член на борда на компанията.

Но хора като президента на известната марка обувки Tod’s – Диего Дела Вале и амбициозния кмет на Флоренция, Матео Ренци все по-настойчиво рисуват семейството като незаинтересованото лице на старата гвардия. Дела Вале каза напоследък по телевизията: „Семейство Аниели трябва да отвори портфейла си и да инвестира. Иначе да отиват и да правят това, в което са най-добри – ски и ветроходство. Играйте си голфа и оставете италианските проблеми на сериозни хора.” 

Тежката задача 

Истинското изпитание пред Джон Елкан сега е да диверсифицира семейния инвестиционен портфейл. И той напредва. При смъртта на дядо му преди десетиление основните инвестиции са в Италия и Франция. През 2011 обаче, едва под 40% идват от Европа; другото е поделено между Северна Америка и останалия свят.

Фамилията притежава почти 70% от нюйоркската компания за недвижими имоти Cushman & Wakefield, контролния пакет в Ювентус и дялове в миланската Banca Leonardo, френския производител на хартия Sequana и британския The Economist. Колите правят само около 20% от оборота им, но мнозина все още гледат на Exor като на собственик на италианския автомобилопроизводител.

„Има видимо несътветствие между представата за листването на акциите ни и посоката, от която идват оборотите и печалбите ни” – отбелязва Елкан в писмо до акционерите. Exor има приличен кредитен рейтинг и 750 млн. евро за харчене, но Джон е внимателен инвеститор. Според аналитиците, отделяне на Ferrari от FIAT би качило стойността на Exor, но Елкан не показва ентусиазъм в продажбата му, както и тази на „Алфа Ромео”. Друго възможно решение е сливането на „Фиат” с „Крайслер”, но то би означавало преместване на централата на новата група извън Италия. Хора, близки до него, смятат, че Джон е в състояние да го направи, въпреки бурята, която ще последва в страната.

Той е заявявал и че е готов да разхлаби семейния контрол върху FIAT – нещо, което семейство Пежо не смята да прави с PSA. 

Неутолимият пътешественик 

Елкан живее в Торино, но пътува непрекъснато, основно в Щатите, и се среща с Уйлям Клей Форд-младши – изпълнителния директор на „Форд Мотор Къмпани”. Връзката между двете семейства датира от началото на миналия век, когато Джовани се срещнал с Хенри в Детройт.


Джон и съпругата му участват в „Миле миля” с класическата спортна 
берлинета FIAT 8V.
Мнозина смятат Джон Елкан за сериозен и мъдър за възрастта си – глобален визионер, не отстъпващ по нищо на хората с опит. Освен американските контакти на дядо си, Джон създава своя мрежа в Китай, където през миналата година бе приет от министър-председателя и участва редовно в консултативния съвет на бизнес-лидерите в Шанхай. 

Офисът на Елкан е точно срещу този на Маркионе, а снимките на предците и децата му, както и модел на адския FIAT Mephistopheles, поставил световен рекорд за скорост през 1924-а, са из целия кабинет.

За развлечение по-рано тази година Елкан и съпругата му участваха в историческото рали „Миле миля”, а през 2008-а, по време на пътуване в Бутан, монах му подарява платнена връв да го пази и Джон я носи на врата си непрекъснато.

Ще му трябва – залозите за бъдещето на FIAT и семейните пари са прекалено големи.

Сп. "Тема"


Няма коментари:

Публикуване на коментар