четвъртък, 16 август 2012 г.

Из чаршията

Колите из глобалната чаршия от пръвтата половина на 2012: Ford Focus и Hyundai Santa Fe изпъкват през юни.

Ford Focus
След като повечето от данните и фактите от света са ясни, вече можем да направим обобщение на ситуацията из световните автомобилни пазари за първата половина от годината.

Този път фокусът е върху Ford и Huyndai: главното световно пазарно събитие е първото място на Ford Focus в Китай. Американците от „Стъклената къща”* в най-арабския град на глава от населението извън Близкия изток – Диърборн, Мичиган – бележат исторически жалон, оглавявайки за първи път китайските автомобилни продажби, благодарение на 27 160-те продадени фокуса през юни. Така се затвръждава американската доминация на най-големия световен пазар: редом с Ford в първата десетка има общо четири американски модела. Останалите три са Buick Excelle, Chevrolet Sail и Cruze.

Но не е само това: през юни Ford доминира и в Ирландия, Норвегия и Израел.
Hyundai Santa Fe
Друга сюжетна линия от юни е успехът на новия Hyundai Santa Fe, който с 10 423 продажби и 8.4% пазарен дял пое водачеството в родната Южна Корея. Другото любопитно там, е чe за първите шест месеца корейците са допуснали само един чужденец, отново американец, в челната група – Chevrolet Spark. Всичко това е обещаващо за предстоящата кариера на новия Hyundai.

Renault Duster
На трето място, отбелязване заслужават и героичните усилия на Dacia/Renault Duster. След представянето му из Европа през 2010-а, Renault пренесе малкия си многоцелеви всъдеход в Русия и Южна Америка и продажбите там буквално полетяха: исторически рекорд (5170 продадени) в Бразилия  – 16-ти; 14-ти (с 4913 - отново рекорд) в Русия. В Колумбия Duster е най-добре представящият се в групата на пазарните новаци. Струва си отбелязването и постижението на Renault Sandero, който за първи път прескочи 10-хилядната летва – в Бразилия. Изобщо французите се представят добре на даващата си кратка почивка от растеж бразилска авто чаршия.

Две неща за отбелязване от Щатите:
             Dodge Dart

Chevrolet Malibu маркира най-силен месец през последните над три десетилетия (31 402), а Ford Escape отбелязва най-силен месец в историята си (28 500). Поздрав заслужават и новаците в американската автомобилна класация – Cadillac XTS и чаканият с нетърпение Dodge Dart.

Прелитаме в Европа, където Хърватска поставя на първо място VW Up! с впечатляващо постижение – 7.4% пазарен дял, което е най-доброто постижение изобщо досега на новия малък Volkswagen и е най-високият пазарен дял за автомобил в балканската държава от началото на миналата година.

Южна Африка потвърждава успеха на Toyota Etios: след като новият модел кацна на чудесното седмо място през май, само месец по-късно е вече четвърти с 4.1% пазарен дял, което е над двойно повече от следващия модел на Toyota.
Great Wall Volеex

И докато китайските производители не могат да се преборят в родината си, Great Wall постигат две цели: дадоха старт на производството на Voleex C30 в Иран, заемайки 11-то място, а пробитата нашенска статистика го вкарва на десето място.

Еуфорията в най-голямата мюсюлманска държава – Индонезия продължава: след като отбеляза първи в историята месец с над 100 хиляди продажби, огромният азиатски пазар изстрелва Suzuki Ertiga на пето място едва на третия месец от премиерата му.

Holden Commodore
В Австралия пък Holden Commodore, който е най-успешният автомобил цели петнайсет години поред между 1996 и 2010-а и втори през цялото останало време от съществуването си – 1978 – 2011-а, пада на осмо място. Всъщност, това е най-слабият исторически резултат на дойната крава на Holden и нещата в държавата-континент започват да изглеждат притеснително.

Обратно в Европа, във Франция ванът на Dacia – Lodgy продължава да се катери към върха, удвоявайки майското си представяне, вече на 29-то място. Така Dacia вече е петата най-мощна марка след Renault, Peugeot, Citroen и Volkswagen. Впрочем, не е трудно да се предскаже място в топ 10 за Lodgy  през следващата година. Пак във Франция, Dacia Dokker и Peugeot 301 дебютират, а Lodgy се появява и в Румъния на почтеното 37-мо място.
Suzuki Ertiga

У разнебитените гръцки комшии Citroen танцува агресивния си ценови танц и за втори пореден месец класира C3 най-отпред с внушителния пазарен дял от 8.4%. Това е първа сполука за Citroen от миналия век насам, когато през 1998-а беше последно първи в два последователни месеца.

Обединеното кралство пък трети пореден месец вкарва FIAT 500 в десетката, което не е било по силите дори на оригинала през петдесетте години. 

От своя страна Panda отбелязва пълни шест месеца на първото място в Италия. Това се случва на модела едва за втори път в цялата му над тридесетилетна история.

Mazda CX-5, която обсъждахме в миналия брой, се представя впечатляващо в Азиатско-тихоокенаския регион: 11-та в Австралия и 13-та у дома. 

В Холандия Renault Megane бере с пълти шепи правителствените бонуси за ниски емисии, отбелязвайки пореден впечатляващ месец – 5% пазарен дял. Megane бележи и най-високия си пазарен дял в Словения, а в Европа е пети през юни и в десетката на полугодието.

Представянето на изключително успешния Nissan Qashqai бележи нови висоти: с годишен ръст от 16% на фона на свиваща се Европа, малкият японски многобоец е девети сред първите десет. Там е и през юни третата серия на BMW с ръст от 12%.

Honda NBOX
За отбелязване и представянето на Honda NBOX на родна земя, която води в класа на малките и евтини японски коли, познати като Kei cars.

Toyota Innova влиза на седмо място в индийската автомобилна десетка с рекорден пазарен дял от 3.4%; Dodge Grand Caravan се представя най-добре през последните пет години в Канада, което обяснява много от загубата на интерес от страна на Серджо Маркионе към FIAT напоследък – за сега Chrysler компенсира тежкото състояние на давещия се бранд от Торино.

Hyundai ix35 е на отличното пето място в Австрия, а с трийсет и петте си продажби Volvo V40 се появява на шведската автомобилна карта. Skoda Rapid дебютира в родната Чехия, докато Hyundai Accent бие Skoda, Renault и Lada в Украйна.
Skoda Rapid

Според непълните данни на ААП, начело на обзетия от хронична депресия и липса на информация български пазар е Dacia Logan, следван от KIA Sportage и Skoda Octavia.

Приключваме лятна си разходка из глобалното автомобилно тържище с отличното представяне на „малките” големи в Германия: BMW 1 и Mercedes B земат четвърто и осмо място, с което напълно оправдават големите надежди и стратегическото си място в гамата на луксозните германски марки.

Toyota пък произведе 200-милионния си автомобил от август 1935-а. 

*Забележка:
Името, с което е известна централата на Ford Motor Company. Бел. авт.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар