четвъртък, 23 януари 2014 г.

Триглавата ламя PSA

Превръщането на семейния производител в „тристранка“ не решава проблемите му


Стана доста време, откакто следя „развитието“ в многострадалния френски производител, ако кривите в енцефалограмата им изобщо подлежат на такова определение.

Последното отклонение в графиката на мозъчната им активност е в посока на план за рекапитализация в размер на 3 млрд. евро, който да вкара френското правителство и китайския Dongfeng Motor в ролята на равностойни партньори на тежко ранената компания.

Сред аналитиците и във френската преса вече се прокраднаха виждания, че формулата „3х14“ (колкото ще са равните дялове на собствениците) рискува да роди тромаво триглаво чудовище с муден мениджмънт.

Флоран Куврер от базираните в Париж CM-CIC Securities смята, че планът ще подредитрима равностойни акционери с конфликтни цели“. Според него семейство Пежо, френското правителство и китайският производител се разминават в три посоки:

1. Dongfeng биха могли да натискат за намаляване на скъпото френско производство в полза на китайския внос;
2. PSA ще има проблем в съюзите с други европейски производители, които трудно ще преглътнат идеята за споделяне на технология с частично притежаван от китайци партньор;
3. Рекапитализация в този вид няма да донесе така необходимите в борбата с конкуренцията икономии от мащаб. През 2013-а PSA продадоха 2.8 млн. коли, докато Toyota, GM и Volkswagen надхвърлиха 9 всеки.

Гаетан Тулемонд от Дойче банк не вярва, че Dongfeng, бидейки предимно контрактен производител, е в състояние да помага глобално на PSA. Това е особено осезаемо на пазари като Русия и Латинска Америка. Така китайският принос в икономиите от мащаб ще е нула.

От мен е допълнението, че те изобщо не са връх в изследванията и развитието, което е критично важно в такава високотехнологична индустрия.

Обявената с изявление в понеделник рекапитализация ще превърже обилно кървящите френски корпоративни финанси и много прилича на неизбежна животоспасяваща операция без гаранции.

В този вид сделката
разделя и семейство Пежо: Тиери, председател от 2002-а, е пред почти сигурна смяна заради съпротивата си срещу плана на братовчеда Робер за привличане на държавен и китайски кеш.

PSA искат да приключат преди публикуването на финансовите си резултати на 19 февруари. Сещам се, че на същата дата се очаква Филип Варен да прехвърли врелия картоф на Карлос Таварес, който пък със сигурност няма да скучае на седлото на триглавата френско-китайска ламя.

Няма коментари:

Публикуване на коментар