Дитер
Цече – шофьорът на задната седалка
|
Хаос
в Южна Африка
В спомените на мнозина 2013-а ще остане година на раздялата с Нелсън Мандела, но страната е изправена пред редица индустриални предизвикателства. Може и да беше добра за автомобилния сектор, но донесе промишлен хаос.
Да, Мианмар
Звучи екзотично, да, но в търсене на растеж производителите преглеждат всеки ъгъл. И ако бруталният военен режим съвсем я беше затворил и извадил от картата, то сега бившата Бирма сякаш се отключва: Nissan и малайзийският конгломерат Tan Chong планират автомобилно производство. Да се готви Северна Корея? Хм...
В Детройт добра година
Не и за фалиралата община, естествено, но голямата американска тройка се възползва от изгодната си пазарна география, ориентирана към родината и Китай. General Motors изглежда се отърва от заслужения прякор Government Motors, а във Ford цареше спокойствие.
В спомените на мнозина 2013-а ще остане година на раздялата с Нелсън Мандела, но страната е изправена пред редица индустриални предизвикателства. Може и да беше добра за автомобилния сектор, но донесе промишлен хаос.
Да, Мианмар
Звучи екзотично, да, но в търсене на растеж производителите преглеждат всеки ъгъл. И ако бруталният военен режим съвсем я беше затворил и извадил от картата, то сега бившата Бирма сякаш се отключва: Nissan и малайзийският конгломерат Tan Chong планират автомобилно производство. Да се готви Северна Корея? Хм...
В Детройт добра година
Не и за фалиралата община, естествено, но голямата американска тройка се възползва от изгодната си пазарна география, ориентирана към родината и Китай. General Motors изглежда се отърва от заслужения прякор Government Motors, а във Ford цареше спокойствие.
Qoros - правилната първа крачка
|
Европейските проблеми бяха много остри за някои
Опрем ли до загуби няма кой да се мери с 5-те милиарда евро на Peugeot-Citroen - огромна сума по всички стандарти. Правителствената помощ и разходите за самолетни билети на постоянните френски делегации по преговорите с Dongfeng не донесоха резултат. Междувременно, каквото и да твърдят от двете страни, зле обмисленият френско-американски пакт практически приключи с продажбата на дела на GM в PSA.
Междувременно друго спорно решение на GM в Европа – Chevrolet дойде до логичния си край: американците се изтеглят, оставяйки изпепелената земя на Opel. Радостта в Рюселсхайм обаче е неуместна: умовете в Ринейсънс център ще концентрират целия си инквизиторски потенциал на едно място...
Цъфтежът на сакурите
„Абеномиката“* сложи японската автомобилна индустрия на релсите на растежа и бюджетите цъфнаха от девалвиралата йена. След години на надценяване производителите от острова почувстваха силата на слабата валута, печелейки от отвъдморските си операции. Ръстът в Щатите помогна значително и след китайската враждебност от края на 2012-а нещата и там започнаха да се подобряват.
Появи се Qoros
След
Женева китайската претендент премиум марка замига на европейския автомобилен
радар от Словакия. Залагащата на качество и сигурност стратегия обещава да е
интересна; също като каламбурите с името, които непременно ще последват. Само
глупак би ги отписал.
Go Datsun
Евтиният „Датсун“ на „Нисан“ възкръсна в Индия. GO е добро име за първи модел.
Трудни дни на електрическия фронт
Премутациите заряден хибрид, удължен пробег, горивна клетка, или просто ток карат мнозина истински да вярват в бъдещето на колесното електричество. Вярата им е трудно оспорима, но за сега компромисите, свързани с ограниченията на батериите, са сред ключовите фактори, затрудняващи пазарния им живот. Държавно финансираната Tesla може и да показа първи печалби, но компанията не е нова и й беше крайно време. Същото не може да се каже за фалиралите им колеги от Fisker и Coda, да не пропуснем Better Place.
Германският премиум плава уверено
Go Datsun
Евтиният „Датсун“ на „Нисан“ възкръсна в Индия. GO е добро име за първи модел.
Трудни дни на електрическия фронт
Премутациите заряден хибрид, удължен пробег, горивна клетка, или просто ток карат мнозина истински да вярват в бъдещето на колесното електричество. Вярата им е трудно оспорима, но за сега компромисите, свързани с ограниченията на батериите, са сред ключовите фактори, затрудняващи пазарния им живот. Държавно финансираната Tesla може и да показа първи печалби, но компанията не е нова и й беше крайно време. Същото не може да се каже за фалиралите им колеги от Fisker и Coda, да не пропуснем Better Place.
Германският премиум плава уверено
Германия
се опъна на новия антифриз
|
Китай срещу корупцията
Ефектите от антикорупционните мерки на ККП върху потреблението на луксозни стоки бяха широко обсъждани. Новата управленска генерация изглежда има неизбистрен подход към луксозното излишество от последните години, а впечатленията от последствията върху автомобилния сектор са смесени и не толкова сериозни, както вещаеха първоначалните страхове.
BMW i3
Беше ярко изявление за корпоративната сила на Мюнхен и е сериозна заявка за бъдещето на мобилността в големите градове. Пазарното му въвеждане беше изпълнено много добре, въпреки че още не съм го карал.
Карлос Гон и електрификацията
Volkswagen Kombi: 63 години живот, 56 от които в Бразилия
|
Антифризът
Шифърът на годината е R1234yf, а крамолите около новия антифриз – много любопитни. Поддръжници и противници си разменяха аргументи и контрааргументи: въглеродно по-ефективен, но проблемен от гледна точка на сигурността. Всичко това се отрази и на бизнеса. Разработен от Honeywell и DuPont, продуктът за десетки милиарди без аналог срещна съпротивата на Daimler, а VW работят върху климатични инсталации, базирани на въглероден двуокис.
Автономия
Е новото име на автомобилната независимост от шофьора. Кога? Според Карлос Гон през 2020-а – годината на автономните нисани. Това изявление повлече крак за други производители, като Volvo, които споделиха, че подготвят полеви тест на автомобил с „с висока степен на автономен контрол“. Диалогът се интензифицира до степен, в която уточняването на понятия като „висока степен на самостоятелност“ започна да добива смислоразличителен характер.
Мобилност на бъдещето?
Мери
Бара – автомобилна дама заменя флотски офицер
|
Тъга
Първо място безспорно държи нелепата история с изтеглянето на Chevrolet от Европа - GM отново изиграха блестящо ролята на слона в стъкларския магазин. Човек се чуди в кои бизнес училища преподават тази материя.
Две
от другите тъжни събития на годината бяха последният Citroen C3 от конвейера в Олне-су-Боа на губещия френски
производител и синьо-белия VW Kombi Last Edition от
Сау Паулу - най-продължителното автомобилно производство в историята, общо 63 години.
Хора в движение
Хора в движение
Карлос
Таварес – един португалец стига за две френски компании
|
Но
кадровото събитие на 2013-а определено е случаят на Карлос Таварес. В пресата
се появиха настойчиви съобщения за напрежение в „Рено“ и предположения за
търсене на друга работа. Логично вратата му бе показана незабавно, „за да се
концентрира върху лични проекти“. И развитието на 55-годишния португалец не
закъсня - върхът на PSA е добър личен проект.
Пенсионер на годината определено е предшественикът му – Филип Варен. 21 милиона евро компенсация плюс пенсия от 310 000 на година разгневиха власти и профсъюзи. Впоследствие Варен отказа одобрения от акционерите на PSA още през 2010-а пенсионен пакет, а Франсоа Оланд коментира решението му като „мъдро“.
България
С трайно рецесивен реален пазар в порядък 17 000 (и тук цикълът е десет години) България се превърна в център на реекспорта заради унищоженото вътрешно потребление. Двете тенденции се очертават като устойчиви в светлината на пълната абдикация на държавата и очевидния интерес в част от самия сектор ситуацията да се запази колкото е възможно по-дълго. Обяснимо: месечните регистрации от КАТ биха извадили обратния износ от сивата зона, което би поставило в неудобно положение мълчаливото съгласие на производителите. А то е логично с оглед стремежа да запазят жизнеспособността на дилърските мрежи, просто не бива да влиза в данните за България, които ACEA дословно преписва. Проблемът на проблемите е, че всеки се пази от същественото усилие за пазарна нормализация и трайно стимулиране на вътрешното търсене - процес сложен и бавен, надхвърлящ далеч хоризонта, възможностите, тактическите и кариерните интереси на настоящото поколение.
Пенсионер на годината определено е предшественикът му – Филип Варен. 21 милиона евро компенсация плюс пенсия от 310 000 на година разгневиха власти и профсъюзи. Впоследствие Варен отказа одобрения от акционерите на PSA още през 2010-а пенсионен пакет, а Франсоа Оланд коментира решението му като „мъдро“.
България
С трайно рецесивен реален пазар в порядък 17 000 (и тук цикълът е десет години) България се превърна в център на реекспорта заради унищоженото вътрешно потребление. Двете тенденции се очертават като устойчиви в светлината на пълната абдикация на държавата и очевидния интерес в част от самия сектор ситуацията да се запази колкото е възможно по-дълго. Обяснимо: месечните регистрации от КАТ биха извадили обратния износ от сивата зона, което би поставило в неудобно положение мълчаливото съгласие на производителите. А то е логично с оглед стремежа да запазят жизнеспособността на дилърските мрежи, просто не бива да влиза в данните за България, които ACEA дословно преписва. Проблемът на проблемите е, че всеки се пази от същественото усилие за пазарна нормализация и трайно стимулиране на вътрешното търсене - процес сложен и бавен, надхвърлящ далеч хоризонта, възможностите, тактическите и кариерните интереси на настоящото поколение.
Speedy позеленяха. Но не благодарение на средата, а въпреки нея |
Започва още една посредствена година, в която, ако не положим смислено усилие, България ще остане пренебрежима автомобилна величина.
*По името на министър-председателя Шиндзо Абе
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар