понеделник, 19 май 2014 г.

Реваншът на малкото – VW cross up!

Едно супермини, бранещо достойно репутацията на малките видове

    Спортно-елегантната оптика на cross up! го отличава значително

Провалите на голямото

Още в детската градина разбираме колко е хубаво да си голям: големите знаят и могат повече, имат достъп до всичко, не им се налага да искат разрешение за нищо и да се отчитат пред никого. Пропагандата на голямото продължава в училище: от блясъка в очите на учителя по биология, с който разказва за размерите на динозаврите, до патоса на химичката в урока за въглерода – всичко голямо е хубаво. Освен, когато е твърде глупаво, започвате да разбирате вие чак след като завършите първото си висше образование: измирането на динозаврите, крахът на колониалната система, разпадането на СССР и предизборният разговор за слабостите на ЕС са все мащабни примери за провалите на загубилото мярка голямо.

Подобна е ситуацията при колите: допреди петролната криза от началото на 70-те автомобилите (особено американските) бяха заприличали на динозаврите преди измирането си – големи, гладни и глупави те загинаха при първия глобален нефтен катаклизъм. В това време малкият Бръмбар на „Фолксваген“ вече е станал най-продаваната кола в историята: до последния си ден на 20 юли 2003-а за 65 години живот от него са произведени точно 21 529 464 малки VW Beetle Type 1.

Малкото излиза от кризата

Въпреки, че историческият народен модел беше заместен от не по-малко успешния Golf, във VW дълго време цареше сериозна идейна криза по отношение на истинския му духовен наследник: поколението Lupo/Fox така и не сполучи и в големия концерн се заеха да оправят нещата с малкия си модел.

Резултатът видяхме през 2007-а под формата на концепция; готовият продукт - на автосалона във Франкфурт четири години по-късно, а през декември 2011-а up! се нареди на конвейера в Братислава до по-едрите си братовчеди VW Touareg и Audi Q7.

Този път VW бяха дали всичко от себе си, за да направят достойна малка кола и резултатът не закъсня: още в първата цяла година се продадоха над 110 000, като в сегмента малкото германско кубче на колела се даде само на вечния шампион FIAT. После дойдоха и големите награди: през 2012 то стана световен автомобил на годината, а отзивите от медиите подсказаха, че най-после решението на големия проблем сякаш е намерено. Поне засега.

cross up!

    Вътре - ярки цветове, лак и таблет
Така неусетно дойде 2013-а, когато гамата на най-малкото народно возило се обогати с Cross версия, която, без да предлага двойно предаване, превърна тевтонския Малечко в кола със спортно-елегантно самочувствие: с по-висок пътен просвет, визуален грим, включващ приличащите на дръжки релси на покрива, трицветни брони, арки на колелата, прагове и 16-цолови джанти cross up! еволюира от форма, подчинена изцяло на функцията, до забавно нано возило.
Всъщност козметичните добавки са превърнали автомобилчето в равностоен участник в градския уличен театър: главите се обръщат любопитно след вас, а самочувствието на каращия неусетно расте и то далеч не само заради по-високата му позиция. Цялата гама на VW Cross версиите се отличават с неголеми, но ефектни визуални подобрения и при up! гледката не е по-различна.

Влизайки в слисващо големия за кола с дължина 3,56, ширина 1,65 и височина 1,64 м. интериор (дължащ се на разположените в четирите края колела без надвеси), осъзнавате символичния характер на разликите, продължаващи темата от училище, че за оцеляването си в природата по-малкото се нуждае от повече ум: освежена тапицерия на монолитните седалки, прагове във вратите и лак по таблото правят нещата вътре една идея по-развлекателни, не на последно място и заради закачливата информационно-развлекателна система, съставена от демонтируемо 5-инчово таблетче с ниска разделителна способност, през което минават навигацията и повечето вторични настройки, из чийто менюта можете да цъкате като в умен телефон. Организацията на системата е много идейна за разлика от функционалността на първото й поколение: телефонната интеграция е нестабилна, а за да слушате музикални файлове, трябва да направите едно извънредно усилие – да си купите кабел с адаптор или micro SD карта. С оглед проявената изобретателност това са простими грехове, а съм сигурен и че софтуерният ъпгрейд ще реши повечето други проблеми.

Малко сърце

Малкото често е по-голямо, отколкото изглежда: под капака потропва добре направеният, но склонен към вибрации традиционен еднолитров трицилиндров мотор със 75 коня, лишен от скъпите модни добавки на принудителното пълнене и специалното балансиране, но и така напълно адекватен на тежащия под тон up!. Добре оразмерената скоростна кутия с механичен съединител помага на возилото да ускорява с еуфория в движение, както и да поддържа стандартното магистрално темпо от 140 без усилие. Е, под натиск звуците от малката градинска техника започват да преобладават, което ме подсети, че в опциите не се предлага приставка за косене, но истината е, че поведението на малкия „Фолксваген“ издава ведър нрав и учудваща зрелост: благодарение на приятно директния и лек волан карането из града е забавно, а средните разстояния се преодоляват с вещина и без напрежение, докато сърцето под капака може и да не е голямо, но крие смел характер; дори клаксонът е двутонов - това подсъзнателно влияе на духа на борда.

    Разделен на две нива, багажникът е с размерите на пазарска количка, 
    което е повече от достатъчно

За да не решите, че съм отчаян привърженик на малкото, ще ви разкажа и за недостатъците. Икономията е осезаема навред – в търсене на ниско тегло глезещите сетивата меки материали и тапицерии са спестени. Същото с функционалността: в шофьорската врата няма бутон за сваляне на дясното стъкло, а задните само се открехват. Общото усещане обаче е за тържество на практичността – въпреки пестенето и липсата на преднамерен блясък няма и намек за подценяване на качеството.

Характерът на up! има особености, които трябва да приемете като присъщи на вида: заради малката му дължина ще почувствате надлъжно клатене – не дразнещо, но осезаемо. Скокливият характер на окачването (макферсън отпред и греда отзад) по-скоро допълва игривия нрав, докато системи като уникалния в класа пакет за подпомагане на водача (включващ и система за аварийно спиране) само засилват респекта към жизнеспособността на малкото.

Ползата да си малък

Освен повече шансове за еволюционно оцеляване, компактните размери, особено съчетани с известен ум, водят до неочаквани измерения на практичната полза.

Спадайки към категорията на битовите носталгици, напоследък ми се наложи да си купя най-обикновена, конвенционална метла – аналогова, без Wi-Fi. За целта постъпих по правилата, проверявайки предлагането от Асеновград до Женския пазар. Под покрива на "Младост 1" съдбата ме срещна с група ведри и предприемчиви роми, които първоначално с известна надменност отказаха да се пазарят за елитния си продукт. След като ме видяха да влизам в по-малкия от спретнатата им сергия up! обаче, един от тях дотърча със стоката и бързо придвижи пазарлъка, украсявайки ритуала със златния зъб на усмивката си и задължителното за добрите търговски практики извинение:
- Прощавай - подхвърли мургавият младеж, затваряйки сделката, – нека да върви търговията, мислех те за баровец. 

 
Дотук кратката ми днешна пледоария би следвало да ви е убедила в предимствата на малкия размер, но за всеки случай я завършвам с един последен довод за най-големите скептици: ако цената от почти 28 000 лева за напълно оборудван cross up! и средният разход от 6,6л/100км (колкото и да го натискате) ви се струват високи, то над 40-те процента отстъпка, която заради него получих на пазара, би следвало да ви неутрализира окончателно. Точно така – скритите ползи на този автомобил са част от добавената му стойност. В нея е и реваншът на малкото.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар