Когото и да разпитате от колегите ми в автомобилния сектор по темата пазарна информация, първо ще чуете тежка въздишка, а после – поток от съждения, най-позитивното от които ще звучи като примирение със съществуващата ситуация.
А тя е повече от окаяна:
В края на първия четвърт век от отварянето на българския автомобилен пазар,
по-конкретно на 29 юли миналата година, наивно понечих да се зарадвам, че по
темата с данните за състоянието му има пробив: с натиска на автомобилната
общност, представена от ААП и две търговски камари, МВР се огъна и пусна малка,
но символична по своята важност доза пазарна информация.
Надеждата, че дълго чаканият и мъчително постигнат резултат ще има някаква
устойчивост се изпари в началото на 2015-а, когато стана ясно, че ръководството
на КАТ в лицето на неговия началник няма намерение да продължава да го прави.
За тези, които не са наясно с темата, КАТ са преосмислили нареждането на собствения
си министър, благодарение на чиято намеса миналата година ни удостиха с милостта
да получим малка доза информация за автомобилните регистрации и структурата на автомобилния
парк. Разбирането за важността на ежемесечното споделяне на качествена и аналитична
информация за регистрациите на превозните средства в една държава е действие,
чиято важност не се нуждае от доказване – то просто се прави.
У нас обаче институционалната безпомощност ражда висша юридическа
контрааргументация. Като тази, че в Наредба 1-45 на МВР, регламентираща отчета на превозните
средства, никъде не се споменава, че информационният фонд трябва да бъде
публичен. За тази дума се хваща и началникът на КАТ в нежеланието си да
оповести информацията за 2014 година, както беше обещано. Вместо това я
продават по 50 лв. на позиция в нарушение на основния принцип за
разходоориентираност на държавните такси. Така простата сметка показва, че ако
искате да имате прилична ежемесечна пазарна информация в течение на годината, трябва да отделите
шестцифрена сума в евро – ситуация, която не подлежи на описание с лексиката от
речника на българския книжовен език.
Да обвиняваме МВР за окаяното им състояние не било напълно справедливо,
защото то е следствие от по-дълбоки процеси. Това обаче не ги превръща в положителния
герой от гаврата с един икономически сектор.
Унизителната информационна недостатъчност е само едно малко звено от безкрайната
верига на институционалната импотентност по автомобилните въпроси. Но да виним държавата за състоянието й е глупаво – нали ние я правим?
По последни слухове през 2014-а са регистрирани около 32 000 нови
превозни средства и 262 000 употребявани.
А ето как изглеждат нещата с автомобилните продажби в отечеството през
януари: принудителните допускания са толкова много, че в нормални условия не
бих се осмелил.
За информация - има 2 продажби на електромобил "Yogomo" за 2014г. от Авто Ойл. Което си е напредък :) В София и Видин. http://www.emic-bg.org/content/item/26
ОтговорИзтриванеСмяташ ли, че ИКЕМ има потенциал да поддържа със собствени сили информация за продажбата на електромобили в България?
ОтговорИзтриванеИначе беше тъжно-смешно, когато КАТ пуснаха информацията през миналата година (тя още е на сайта им): Tesla не фигурира в нея. Което ме кара да се съмнявам и в нея.
За сега не, но се подготвяме. С онлайн система. Имаме и споразумение с пътна полиция за обмен на информация, но не е стартирало още съдействието.
ОтговорИзтриванеТова с информационния обмен звучи крайно любопитно - да видим как ще изглежда на практика.
ОтговорИзтриване