понеделник, 6 април 2015 г.

Yaris и харитите

За малката Toyota, митологията и свързаността



          Нови цветове, нова предница, хром и LED светлини – част от добавената грация на Yaris

    Кръщаването на автомобил е крайно деликатна работа – маркетингът трябва да съобрази огромно количество разнородни национални, лингвистични, социо-културни и ценностни фактори, опаковайки ги като послание в една дума. Представете си само: името на един модел трябва да въплащава ценностите на марката и да изразява характера на модела; звуковата му хармония трябва да гали ухото на потребителя, както и да пълни подсъзнанието му с положителни внушения, водещи до покупка. Но не само това: за нищо на света не бива да подбужда негативни асоциации на повечето световни езици, или най-малкото на тези, на чийто пазари ще се продава. Инструментариумът за подбуждане на потребителското желание е изтънчено сложен и трябва или да отговаря на променящите се нагласи, или още по-добре да ги създава.

Името

    Името на малката „Тойота“ е с митологичен произход: всички знаем за харитите – богините на грацията и красотата от древногръцката митология, символизиращи доброто, красиво и вечно младо начало в живота. Техен еквивалент са грациите в митологията на Древния Рим. В единствено число думата на английски звучи като Charis, което шаманите от маркетинга с вече описаните съображения на ум трансформирали в Yaris

Така през 1999-а се появи първото поколение наследник на Starlet, чието задача бе да освежи малката японска гама с приятно различна кола, която да превърне градското придвижване в положително изживяване; казано иначе, да акцентира върху купона.

Третото поколение на произвеждания във Франция японси купонджия в В семент илезе през декември, а основната му цел е да запази конкурентността си в най-масовия европейски автомобилен клас. В светлината на новите предложения от преките съперници Yaris трябва да запази ролята си на ключов прешлен в гръбнака на гамата (прави около 1/3 от продажбите в Европа и 1/5 в България) и да се изправи срещу освежената конкуренция от VW, Opel, Peugeot и Skoda, без да пропускаме Mazda.

Развитието на Yaris е в духа на новата графична тенденция в дизайна, започнала от Aygo: X-образното оформление на предницата, макар и по-дискретно, е въведено и тук - визуалното впечатление за игрив малък градски еднообемен автомобил с голяма предна решетка е постигнато.

На конференция в Бон през март известният с острия си език и провокативен стил бивш главен дизайнер на BMW Крис Бенгъл за пореден път обърна внимание на сериозния риск от емоционалното дистанциране на младото поколение от колите в полза на умните телефони. Според него тенденцията към визуална посредственост и унификация в индустрията носи заплаха за още по-голямото му отчуждаване.

Тенденцията е факт, а в нейния контекст, освен с външен вид, който се стреми да надмогне анонимността на предишния модел, Yaris залага на още две популярни хапчета срещу автомобилна скука – персонализация и свързаност.

   От тази гледна точка нещата вътре изглеждат много добре, но стилът на добавеното ниво Style не е евтин

Персонализацията произтича от разнообразяването на нивата на оборудване и добавянето на нови външни цветове, интериорни акценти и материали. Като споменах интериора, той ми се стори по-обновен от екстериора, а промените са довели до несъмнената му модернизация. В сравнение с някои от преките съперници в сегмента купето на Yaris все още е далеч от вечно младите начала в живота, но напредъкът е забележим: воланът е променен, част от материалите са облагородени, а цветовете - освежени; в таблото е заел място 7-инчовият цветен екран на новата мултимедия, а в жабката ще откриете рутъра на стандартния за всички нива на оборудване интернет. Всичко това е в синхрон с високо поставена шофьорска седалка (работи за добрата видимост и дамското самочувствие) и просторно купе. 

Трудно ми е да преценя дали визуалното освежаване и свързаността са достатъчни да хванат окото на поколението Z, но от гледна точка на генерация Х, към която спадам, макар и категорично изваждащ Yaris от анонимността, опитът за обновление има нужда от още дързост. Най-голям ми се стори дългът на Toyota към усещането за качеството на пластмасите. В надеждността на сглобката им нямам съмнение за разлика от устойчивостта на износване.
Гамата предлага два бензинови двигателя, дизел и естествено хибрид. Липсата на модерна автомобилна данъчна система с въглероден компонент у нас явно не му дава възможност да материализира ниските си емисии, а аз карах 1.3-литровия атмосферен бензин с 6 механични скорости. На хартия нищо особено: 99 конски сили и въртящ момент чак на 4000 оборота не подсказват много общо с най-новите трицилиндрови турбо сърца на конкуренцията. В движение обаче той се оказа сравнително тих и добре балансиран: малко бездиханен на ниски обороти с оглед градската си енергийна ефективност, но допускащ спокойно консервативно изпреварване.

Крайният резултат беше напълно задоволителен при зимен разход в порядък 7 – 9 л. в зависимост от режима. Очаквах да е по-висок – това беше приятна изненада, която се дължи и на добрите предавателни числа на трансмисията, въпреки че можеше да бъде и по-гладка.

Окачването е много популярната (заради ниската си себестойност) в сегмента комбинация от макферсън отпред и торсионна греда отзад. Малките коли с късо междуосие са естествено предразположени към надлъжно люлеене, но тук е свършена доста работа: цялостно усилената структура е поставена върху втвърдено задно и омекотено предно окачване. Крайният резултат е по-мек, а шумът от вятъра и търкалянето на гумите по магистрала остават. Усещането за известна несигурност при магистрално темпо произтича и от комбинацията между лек като сламка волан и податливост на страничен вятър, но пък тъкмо лекотата и малкият радиус на завой подсказват, че това е автомобил, живеещ главно в града. В сегмента обаче има примери за хармонизирани и в двата режима настройки.

Свързаността

    Две думи за бордовия интернет, чийто едногодишен абонамент е част от стандартното оборудване. Свързаността, за която често говорим, е една от безспорните тенденции на деня в автомобилната индустрия. Трудно ми е да преценя дали представителите на поколение Z са в състояние да карат и чатят едновременно, но щом виждам да го правят в парка на две колела, очевидно на четири проблемът е още по-малък. Работата е там, че автомобилното съжителство с фейсбук изключва карането, което ме кара да се питам каква е реалната му добавена стойност. Моят отговор е никаква, но какво разбират Х мухълите? С интернет е яко. Точка.


          Към поколение Z: с интернет е яко

В един сегмент, характерен се с тънките си като априлски лед печалби и убийствена конкуренция, някои от участниците опитват да се позиционират нагоре. Yaris обаче остава верен на бюджетните си клиенти, които предвид репутацията на марката ще му останат верни. Въпреки това вярвам, че „Тойота“ имат нужда от повече старание в привличането на точно онази аудитория, която е скептична към колите.

Мнението ми върви в посока на заключението, че въпреки очевидния опит да придвижат субкомпактния си модел в посока на последните тенденции, Toyota са направили по-скоро крачка встрани. За да се върне при корените на името си и стане олицетворение на грацията и красотата, малкият японски играч в В сегмент има нужда от още свежест, за която ще трябва да потърпим до новия модел.

Дотогава той сигурно няма да загуби ядрото на традиционните си купувачи, оценяващи доказаната му надеждност, но ще има проблем с онези, които знаят за харитите.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар