неделя, 12 юли 2015 г.

Из чаршията: коли по ръба на дефолта

Гръцкият автомобилен пазар расте в навечерието на референдума

Снимка: Йохан Щелер

Гръцките ни комшии са обект №1 в международните новини в последните седмици и определено ще продължават да бъдат. Олевяването и на пръв поглед ирационалното радикализиране на съседната страна са комплексно явление, а причините за хроничната неспособност на гърците да управляват финансите си са любима тема на икономистите по телевизията.

Каквото и да мислим за Ципрас, ако родината му фалира, това ще й е за шести път през последните 187 години, откакто е независима страна; казано иначе, нищо ново. 

Гръцкият начин

През XIX век Гърция се опитва да създаде държавната си администрация с помощта на баварски чиновници и парите на Великите сили. Опитът се проваля, а причината е, че гърците свързвали данъчните си задължения с лоши спомени от османското владичество.       Това дало повод на Фридрих Тирш – баварски филолог и познавач на Гърция да каже паметното изречение: „Получаваните пари не стигат, за да се управлява кралството по нашия модел, но са достатъчни, ако искаш да управляваш Гърция по гръцкия начин. „Гръцкият начин“ означавало да се работи с възможно най-малък капацитет. 

Вместо да гледаме с добре познатото балканско злорадство през оградата, днес ще огледаме ситуацията на автомобилния пазар, която, както е редно в навечерието на валутни турболенции, се характеризира с ръст. Със символичен икономически растеж през първото тримесечие Гърция се люлее отвъд ръба на фалита, а преговорите с основните кредитори придобиха оперетно-комедиен оттенък – липсва им само римуваната реч и подходящия епичен музикален съпровод. И ефектното осветление.
 

Последователната политика за насърчаване на обновлението на парка и 
високите данъци за автомобили с кубатура над 1.6 се отплаща: Гърция 
е европейски вицешампион по въглеродни емисии от леки автомобили
Автомобилният пазар 

През пролетта гръцкият автомобилен пазар се възстановяваше от дъното, което опря през 2012-а, а май бе 21-ят последователен ръстов месец. В сайта на Гръцката асоциация на автомобилните вносители четем, че от началото на годината в страната са регистрирани общо 34 142 леки коли (9070 през май - ръст от 21.6%). 6 от всеки 10 са дизели, а  96% от регистрациите са с обем на двигателя до 1600 см2. 50 от всички тях са хибриди, а 2 – електромобили. Обяснението за впечатляващия ръст в навечерието на фалита се крие в няколко обстоятелства: 

1. Сезонен ръст 

Той е обусловен от масовите сезонни регистрации на фирмите за рент а кар, подготвящи се за туристическия сезон.

2. Валутен ръст

Той пък е обусловен от потребителския страх от обезценяването на спестяванията при евентуално напускане на еврозоната. Обикновените гърци, които не са достатъчно заможни, за да поддържат банкови сметки в чужбина, изтеглят парите си от банковата система и инвестират в „твърди“ активи, каквито са колите. Нещо подобно наблюдавахме през декември, когато в навечерието на януарските избори продажбите полетяха с почти 70%. След това банковите депозити започнаха бързо да се топят.
 
Въпреки, че колите се обезценяват сравнително бързо, те са удобен за притежаване актив, тъй като подлежат на продуктивна употреба, особено когато алтернативата е да си сложите изтеглените от банката спестявания в дюшека. По време на кипърската банкова криза през 2013 г. автомобилните регистрации нараснаха с 1/3 за 10 месеца, а кипърците предпочитаха плащането в брой пред лизинга.

Автомобилните производители естествено следят внимателно ефекта върху капиталовите пазари и курсовите разлики при евентуален Грекзит. В становище на BMW четем: „С оглед актуалното развитие в Гърция BMW Group продължава да подкрепя политическо решение, което да има възможно най-малко въздействие върху условията на капиталовите пазари.“ 

Шефът на Германската асоциация на автомобилната индустрия VDA – Матиас Висман, смята че на гръцкия изход не бива да се гледа като на табу, тъй като той би могъл да допринесе за стабилизирането на еврозоната. Той смята, че всяко отслабване на финансовите условия би наляло вода в мелницата на противниците на режима на ограниченията в държави като Испания, вече минали през болезнени реформи: „Европейските държави, които имаха куража да предприемат непопулярни реформи, трябваше да минат по неравен и трънлив път, но днес той им се отплаща с растеж“ – размишлява Висман. 

Според ACEA майските автомобилни продажби в Европа бележат ръст от 1.4% (1,15 млн. автомобила) – най-слабият резултат от ноември насам. Той отразява страха от гръцката финансова криза, въпреки че други страдащи държави, като Испания и Португалия, демонстрират бодър растеж. И в ACEA гледат на гръцкия ръст, като на търсене, мотивирано от стремежа за инвестиране на подлежащите на евентуално обезценяване пари в материални активи. 

Застой 

С неплащането на дължимите милиард и половина евро по дълга към Международния валутен фонд през юни Гърция направи още една крачка към напускането на валутния съюз. С еднакви дози любопитство и напрежение към безпрецедентната ситуация всички чакахме последствията от референдума на 5 юли, а автомобилният пазар замря след правителственото решение за капиталов контрол и затваряне на банките. 

В тази връзка говорителят на BMW Vertriebs в Залцбург – поделението на баварския производител, отговарящо за операциите на няколко национални пазара, включително Гърция, описа картината в началото на юли така: „Теоретично клиент все още може да отиде в дилърство и да си купи кола, плащайки я в брой, но на практика бизнес няма – както цялата гръцка икономика, всичко е в застой.“

Финансовото поделение на Волфсбург - Volkswagen Financial Services казаха, че не са в състояние да предлагат финансовите си продукти на дилърите заради правителствения капиталов контрол. Те споделят, че гръцката им експозиция възлиза на около 165 млн. евро в кредитни рискове по лизинг, 136 милиона от които са отписани на централно ниво, а 27 – на местно: „Остатъкът от около 2% е подсигурен, тъй като цитираните числа не включват обезпеченията, които са самите автомобили. До окончателното им изплащане те са наша собственост, така че не се налагат още отписвания“ – разказа говорителят им. 

В Seat пък не очакват значителен ефект от гръцкия пазарен колапс върху бизнеса си: „За нас това е малък пазар и ефектът ще бъде много малък“ – заяви главният изпълнителен директор Юрген Щакман пред медиите. През 2014 „Сеат“ са продали 2228 коли на 75-хилядния южен пазар. 

Peugeot-Citroen отказаха коментари за гръцкия си бизнес, тъй като са представени от независими дистрибутори, но експозицията им към Южна Европа е традиционна, което увеличава щетите.

Цинична ирония 

На този прелюбопитен фон майските продажби по марки в Гърция са водени от Nissan, изпреварващи обичайния пазарен лидер Toyota (водач за петте месеца на годината). Трети са Peugeot, които с отличното си темпо стигнаха до топ 5 за годината до момента. 

Пролетната моделна петица се води от Toyota Yaris, следвана от Opel Corsa, Nissan Qashqai, Volkswagen Polo и Nissan Micra. 

При групите най-добре се представят Volkswagen с пазарен дял от почти 19%, следвани от Renault-Nissan с 13.2 и Peugeot с 12.7.


Хилядите свалени от регистрация коли, заради непосилните им данъци са обратната страна на продажбите в последния момент

Циничната ирония на гръцките финансови проблеми ме подсеща, че тъкмо германската автомобилна индустрия е един от основните бенефициенти от банковия колапс - подобно на много други европейци, гръцките потребители купуват предимно германски автомобили.

След не-то на референдума, предстои да видим и пазарното му отражение в данните за следващите месеци. Сривът е гарантиран. Първите данни от LMC Automotive за юни сочат спад от 23.3% за месеца (7.4% ръст за полугодието, но ще спада). А след това? Нямам идея.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар