Безвремието продължава
Докато световната автомобилна въртележка поддържа неуморния си ход, индустриалната проблематика гъмжи от коя от коя по-екзотични текущи задачи, някои от които звучат така: как да се огънеш под регулаторния натиск така, че финансовите ти резултати всъщност да се подобрят – виж Toyota, Stellantis, GM, Honda и BMW; как да поддържаш сложния си глобализиран производствен процес и себестойността на крайния му продукт в условия на риск от хроничен компонентен дефицит, растящи суровинни цени и пандемична несигурност.
Няма универсално работещи решения, разбира се, но част от отговорите са в тактическите и стратегически съюзи, преосмислянето на веригата на доставките в посока локализация и диверсификация на доставчиците, където е възможно, както и по-строг контрол върху произхода на чувствителните суровини и компоненти – процес, в който се намесват все повече производители.
Те отдавна са приели за даденост обстоятелството,
че размахът и сложността на занаята им предразполагат хронична експозиция към
разнообразни рискове, с които са се научили да се оправят. Поредната порция ще
дойде и ще отмине, заменена от следващата екзотична изненада в менюто на съдбата,
но системната значимост на сектора и крайния му продукт ще останат. Дори в
светлината на обмисляното от Акцизния комитет на Европейската комисия
увеличаване на ставките за облагане на горивата, от което предстои най-много да
пострадат тези с фосилен произход и държавите членки с най-ниски акцизи, лидер пък
в който показател е България – просто още един аспект на изключително сложната
и разнообразна картина от взаимодействия, както вътре в самия отрасъл, така и
между автомобил и общество изобщо.
Тъкмо нея ние тук отчаяно отказваме да осъзнаем – с оная мълчалива решителност, която подсказва, че да осмислим обществената функция на колите в екосистемата си не ни е по силите. И затова предпочитаме да не опитваме.
На този фон новината на месеца, а именно подписаният от служебното правителство меморандум за сътрудничество с малкия електромобилен авантюрист Next.e.GO Mobile,
прозвуча на пръв поглед много добре, даже някак прекалено приповдигнато.
На втори и в контекста на интензивния регулаторен натиск към зелен преход нещата изглеждат по-неясно. Причината е, че подобен климат предизвиква масиран инвестиционен интерес от страна на капитали с навици за бърза възвращаемост (последното към което предразполага кратката им и бурна история е предсказуема устойчивост, а особеностите на крайния продукт го правят по-скоро нишов, отколкото масов), на чието поведение трудно се строи дългосрочно икономическо бъдеще. Старата народна поговорка, че нищо не е станало, докато не е станало важи тук с пълна сила, а до първото тримесечие на 2024 година, когато се очаква да бъдат готови с микропроизводството си в Ловеч, ще изтече много вода – да видим.
Преди всичко изглежда, че темпът на наваксването сякаш губи въздух: може да
е от забавянето на доставките, а би могло да се дължи и на ограничения
потенциал на отложеното родно търсене; възможно е да е по сезонни причини, а
може и да е заради работния ден по-малко в сравнение с миналата година.
Както виждате разликата в темпото между първичния и вторичния пазар отново
се отваря – обстоятелство в чиято полза работи както липсата на институционален
интерес към обновяването на критично престарелия ни автомобилен парк, така и лесната
достъпност на употребяваните автомобили, създаваща измамното усещане, че цената
на притежаване на индивидуален транспорт у нас е ниска.
Изоставането в сравнение с 2019-а остава в рамките на ¼ и съм крайно любопитен какво ще стане до края на годината, особено ако не предприемем нищо ново и оставим всичко в ръцете на естествения ход на обзелото ни безвремие.
Червеното в процентите на ръстовия темп е все по-малко, но далеч не всички демонстрират изпреварваща общия пазарен тренд убедителност – още един индикатор за загуба на скорост.
Без да ми минава и през ум да подценявам качествата на трите дачии и две рена в топ
10 на най-продаваните модели, си давам сметка, че дългосрочният им абонамент за
първите места е обусловен от един от най-трудните ни за решаване проблеми –
покупателната сила.
Символичното присъствие на електромобилите в България пък, както многократно сме говорили, се дължи не само на въпросната покупателна сила, а и на упорството, с което държавата неглижира автомобилната си проблематика.
Основният ми страх е, че под натиска на духа на времето ще приемем нещо, без нито да сме го поставили в контекста на стратегия и без, както постъпваме по принцип, да сме направили оценка на въздействието на мерките, които дори няма да препишем от най-близките комшии.
Така структурата на задвижващите системи (вехти дизели и вторично газифицирани бензини) ни абонира за последното място в ЕС по въглеродни емисии от леки автомобили, с което рисковете от евентуалното поскъпване на изкопаемите горива само се увеличават.
Подобна е и нерадостната възрастова картина – само още едно олицетворение на унеса ни в безвремието.
–
И този път няма да пропусна факта, че качеството на данните от КАТ остава постоянно ниско – липсата на желание за подобряването му е очевидна даже с невъоръжено око.
Те също са в графата „нищо ново“. Казано накратко: безвремието продължава.
Няма коментари:
Публикуване на коментар