понеделник, 15 август 2022 г.

1,618: BMW M440i xDrive Gran Coupé

Нямам формулата, но почувствах резултата

   Снимки: BMW AG


Вместо въведение

    На въпрос какво е златното сечение със сигурност ще чуете различни отговори – всичко зависи от това кого попитате. Биологът ще ви обясни, че златното сечение е в необяснимата с други средства красота в природата; математикът ще ви засипе с формули, започвайки от простите геометрични и алгебрични проблеми, отнасяйки се чак до теорията за числата. Подкрепен от лекари и анатоми, Леонардо да Винчи ще каже, че златното сечение е в човешката анатомия, а художникът ще обобщи, че златното сечение е метод на геометрично използване на пространството в рисуването.

В античността древните гърци са го изчислили на приблизително 1,618, а днес създадената от льо Корбюзие скала от отношения за архитектурни форми Modulor има широко приложение в архитектурата. Влиянието на златното сечение се простира дори до съотношението между ширината и дължината на съвременните широки екрани, чийто пропорции 16/9 са не само близко до естественото човешко зрително поле, но и недалеч от същото това златно сечение. Хм, аз напоследък го открих в кола.

Гран Купе

    Първоначалният замисъл зад появилото се през 2014-а първо поколение на BMW Серия 4 Гран Купе е да бъде нишов модел. С времето обаче се оказа, че в продажбите, броящи вече 900 000, ниско приклекналият лифтбек надхвърли очакванията почти навсякъде и в тях няма нищо нишово.

Подсказани от името, намеренията са това да е едно купе с добавен ред врати и остъклен капак на багажника. Точно така, второто поколение на модела (G26) се придържа към вече позната дизайнерска формула: базирано на CLAR платформата от трета серия и вече достатъчно дълго обсъжданата предна решетка от четвъртата, това е изтеглено спортно купе с четири врати без рамки на стъклата, централен колан на втория ред и голям багажник.

Дизайнерът Сеунгмо Лим обаче е търсел разграничение от Серия 3 и резултатът му е горд и индивидуално позициониран: разтегнат, динамичен силует, с хармонични обеми, пуристики редуцирани повърхности, малко, но прецизни линии, излъчващи особен бленд на спортна елегантност в духа на купето с ясно усещане за функционалност, което е много специфично за модела.

Стилът е много индивидуална работа и вече чух мнозина да заключват, че второто поколение не изглежда толкова добре, колкото първото, но в моето 16/9 зрително поле в силуета на Gran Coupé има повече елегантност от купето: комбинацията между грациозната елегантност на профила, здравите „рамене“ около задните колесни арки и доминиращите, акцентиращи на ширината, хоризонтални линии отзад оформят една стремителна скулптура с нисък коефициент на въздушно съпротивление (0,26), идеално разпределение на масите и индивидуализиращи визуални акценти в духа на М линията. Мога да го кажа и съвсем накратко: външността определено е победа.

С размери 4,78/1,85/1,44 изтеглената назад пътническа клетка с къс преден и дълъг заден надвес на второто Гран Купе е не просто по-голяма от тази на първото; разширени са предната и задната и следа, както и междуосието, макар и символично.

Е, как после да се чудим, че потреблението го харесва: продажбените пропорции са такива, че от всеки четири продадени от тази серия една е Купе, една е Кабриолет, а две – Гран Купе.

Вътре

    Въпреки, че таблото и основната архитектура вътре се споделят с другите седани, че и SUV-а в гамата на „Бе Ем Ве“, усещането тук е по-специално, най-вече заради ниската точка на сядане и изтеглящите се назад към вас А колони. Качеството на материалите е на нивото на всички останали, а добре смазаният начин на работа на механичните контроли добавя към всичко и осъзнаването, че по пътя си към златното сечение инженерите са влезли в дълбочина.

След като имах възможност да се насладя на версия 8 на iDrive интерфейса за общуване с машината, съм истински щастлив, че тук се придържат към седмата. Все още получавате една вече не така „модерна“, но освежаващо логична линия с номерирани бутони за запомняне на радиостанции, любими контакти и най-използвани навигационни дестинации. Е, няма начин – опцията за чувствителен на докосване екран е тук, но BMW са милостиви в запазването на механичния контролер с щракащото колело, правейки цялата система вероятно най-удобната и интуитивна за употреба в движение. Head-up дисплеят е брилянтен, а интеграцията на телефона е лишена от противни кабели. Точка.

Предните седалки са спортни, вентилирани, със стегната прегръдка и монолитни облегалки. Отзад логично е една идея по-ниско от третата серия, но за влизане не са необходими йога уменията от купето – пространството за коленете е съвсем прилично; 470-литровият, отлично организиран, багажник е голям.

В движение

    Както е редно да се очаква от такава родова близост, Серия 4 Гран Купе се движи не по-различно от купето, ала контекстът й е друг: ако едното е спортна кола, за която абитуриентите те спират, за да питат какво трябва да работят, за да я притежават, то тук транспортът е по-скоро семеен, но от по-амбициозната страна. И бързам да доложа, че за семеен транспорт това си е направо песен.

285-киловатовият редови шестак B58 с двуструйна турбина е претърпял мека хибридизация, а 500-те му нютона въртящ момент са разположени щедро в широкия диапазон между 1900 и 5000 оборота. При ниски обороти това е учтива комбинация, отличаваща се с разтоварена изисканост, а 8-степенният автоматик я компенсира умно със свалянето на предавка при докосване на газта. В подножието на средния диапазон се преобразява в бързо мислеща и неутолимо теглеща машина с чудесен хармоничен глас – напук на всичките му катализатори и филтри за твърди частици, покриващи Euro 6d. Тонът се втвърдява още малко в подножието на червената отметка, а тегленето става като катапулт.

Но не четири цяло и седемте секунди ускорение до 100 са важни – дължат се на двойното предаване, – а това, което става с тая кола след 80 и доста по-нататък, където усещането е дори по-радикално. С отзивчивата си, моментална решителност и абсолютна надлъжна стабилност M440i Gran Coupé е не просто крал на правата линия; в 1840-те му килограма, движени от настроен към задния мост xDrive с електронно блокиращ заден диференциал, има изключително сцепление и гъвкавост, която ги опровергава. Бързите смени на посоката в поредица гладки завои и спортен режим разкриват впечатляваща пъргавина, отлично контролирани движения на тялото и, ако контролът на стабилността е изключен в контролирана среда, талант за забавление през управляемия потенциал на игривостта в задния мост.

Воланът не прелива от обратна връзка, но електромеханичната му променлива система е доволно тежка и ангажиращо отзивчива извън центъра. С окачването M Sport возенето върху превъзходно изглеждащите двуцветни 19-ки „тип 861М“ е малко по-твърдо и въпреки, че новите адаптивни амортисьори обират шоковите пикове върху груб паваж или изоставена от АПИ магистрала, в града е най-добре да се придържаш към режим Comfort.

Балансът между този блестящ представител на ДВГ – отличаващ се с линейност и мининум забавяне при ниски обороти и еуфорична еластичност при високи – и активно събиращият информация от сензори и навигация 8-степенен преобразувател на въртящ момент от ZF води до бързи и плавни реакции, независимо дали го оставяте да мисли сам, или решите да поемете контрола през лостовете във волана. И в двата случая това е някъде около златното сечение, в което каращ и техника се сливат, отдавайки се на радостта от синхрона помежду си.

Не всичко е обаче скорост; в коктейла има и финес. Приятното и ненатрапчиво ръмжене при ускорение е в хармония с гладкото и безметежно изреждане на предавките, с което тази кола се преобразява в добре настроен инструмент за спокоен, дълъг круиз. Шумът от вятъра и пътя са добре потиснати, а гранитната стабилност на шасито се допълва от меката хибридизация, възползваща се максимално от движението по инерция, за да пести гориво. Казах „пести“, което ме подсеща, че освен всичките си други таланти, това е техника, способна и на едноцифрен разход на гориво – още една черта в характера й, която впечатлява.

Независимо дали ще се оставите на разтоварващата природа на тази лека и твърда метална структура, или ще се отдадете на ентусиазма на блокиращия й диференциал, Гран Купе е повече от ангажираща за общуване.

И понеже това е кола за каране, само ще маркирам, че в стандартното оборудване и из дългия списък от опции има системи с общо 40-тина функции за шофьорско подпомагане, характеризиращи се с широка приложимост в най-различни сценарии на употреба. Всичко това обезпечено с едни от най-щедрите индустриални възможности за ъпдейт по въздуха и функции по заявка, с чиято практичност все още се експериментира. Описанието на всички тях би било обект на отделна студия, поради което ви ги оставям за домашно.

Не така стои въпросът с аудито от Harman Kardon, проектирано около 7-канален, 464-ватов усилвател клас D, захранващ общо 16 говорителя (двата 217-милиметрови супербаса са под предните седалки) в режим 5.2.

По нищо няма да познаете, че мекият баритон на Джеф Каскаро е родом от Бохум, а неговата версия на един от австралийските хитове от ерата на диското Love Is in the Air е доказателство, че мястото му сред най-утвърдените германски гласове на соул, поп, джаз и блус сцената съвсем не е случайно. Вокален педагог и порфесор във висшето музикално училище Ференц Лист" във Ваймар, Джеф Каскаро е едновременно познат, различен, увлекателен, нежен и забавен в музикалното си пътешествие, а гласът му в колата е ясно и детайлно артикулиран, с добре структурирания и стегнато възпроизведен ритъм в основата на това парче, звучащо много по-солидно и богато нюансирано от популярния оригинал.

За златното сечение – да обобщим

    През годините във все по-уплътняващата се гама на BMW е имало най-различни попълнения, отличаващи се с различна успеваемост в настройките на нрава или историческата си последователност.

M440i Gran Coupé не е такова: това е кола, справяща се добре във всичко – от външния си вид (как само й отива бруклинското сиво с червените спирачни апарати…) до талантливо балансирания характер на елегантен и полезен всекидневен спортен транспорт за амбициозна индивидуална употреба.

Не мога да кажа нищо повече от очевидното: цялостната концепция и изпълнение са просто на ниво; живеещият под предния капак двигател е превъзходен, шасито – хармонично и цивилизовано, интериорът – използваем и добре изпълнен. Цената – без значение; нали кефът бездруго е неоценим, казват.

    Не знам как изглежда златното сечение в колите, но с този продукт от гамата си BMW са навлезли така хармонично и толкова навътре в териториите на стила, управляемостта и прагматизма, че не се сещам да съм ги виждал в друг – от който и да е производител. И за разлика от тях не притежавам формулата да сметна пропорциите им, но това изобщо не ми пречи да почувствам резултата. И той определено е 1,618…

    Всичко останало ще наваксате в сайта им.



Няма коментари:

Публикуване на коментар