Малко са автомобилните пространства в днешно време, предлагащи по-голямо
видово разнообразие от това на субксомпактните кросоувъри. Практически всеки от
масовите производители предлага поне един модел в неутолимо растящия сегмент. Растящ до степен, в която потребностите от електрифициране на
задвижващите им системи с оглед постигане на новата емисионна рамка се
превърнаха в приоритет №1,
както е и самото им предлагане, впрочем, заради по-ниските емисии от тези на големите роднини нагоре из гамите.
Причината за популярността им е съвсем банална: заради изявените
потребителски предпочитания към тях, кросоувър братовчедите на хечбековете от B
сегмент защитават по-високи маржове.
Така създаването на модел, който да се отличава от броящата вече няколко
десетки тълпа на тая порода возила, става дяволски трудна работа; ала не и
неизпълнима задача, съдейки по обстоятелството, че напоследък французите
успяват да вкарат сериозен брой модели в топ 10 на най-продаваните европейски автомобили,
като подсилват потребителския апетит за малки френски автомобили, ерозиращи историческия
германски монопол.
|
Коментарът тук е сравнително лесен: на пазар с нашата покупателна сила и пътна инфраструктура сегментът логично се оглавява от най-евтиния 4х4 продукт, а колите във водещата тройка до една предлагат двойно предаване. Втората тройка са модели с предно и мястото на 2008 в нея всъщност е силен резултат предвид цената му |
Дори у нас – с всички възможни уговорки за особеностите на потребителското
търсене, които сме правили през годините – малките двуобемни, джипообразни
возила наближават 13-те процента пазарен дял, което автоматично ги превръща в
незаобиколим с важността си инструмент за пазарно присъствие в една страна,
чието потребление продължава да фетишизира двойното предаване, ала в последните
години сякаш се наблюдава известен отлив, предимно по неволя, най-малкото заради
ограничаващото се предлагане, обусловено от актуалната европейска емисионна рамка.
2008
Представен миналата година, Peugeot 2008 представлява второ поколение на модела в портфейла на 210-годишния
френски лъв, чийто първи опит всъщност много харесах: в цялостно осмислената му
концепция с куп положителни страни; дори крайно чешитският му по стандартите на
онова време интериор бе признак, че французите се стягат.
По същество новата 2008-ца е следваща голяма крачка напред в жанра на отличителния
екстериор: също както по-малкия си брат 208, тя е поставена върху новата групова CMP платформа, предлагаща възможности за равностоен
микс на трите основни направления в задвижващите системи (бензид/дизел/ток), събран в значително увеличената дължина от 4,30
и подобрена якост, без жертви в теглото при това.
Дизайнерът на модела, Сандип Бхамбра логично е рисувал външния му облик,
съобразявайки се с текущите изразни средства на марката, въплътени в 208 и 3008, а общото впечатление за стилистиката на колата е
дръпнало осезаемо нагоре. Отличителна предна решетка (
със специфична хромирана текстура в най-високото
ниво на оборудване GT
PureTech
155
, което карах)
и светлини поставят началото на
профил с по-внушителен, хоризонтален преден обем с изместено назад предно
стъкло, даващ началото на масивна, двуцветна скулптура със стремително изкачваща
се назад линия на стъклата, завършена с масивна С колона с „копринено
екранирана“ текстура и характерните три диодни котешки драскотини отзад.
Профилът е тържество на масивните, триъгълни повърхности, чиято остра игра на
светлосенки не просто хваща очите и върти главите от тротоара, а и гарантирано скъсява
живота на инженерите от пресовъчния цех, пълнейки сърцата и на техните
побратими от репаратурата, но такава е цената на отличителния дизайн, увенчан
от големите радиуси на колесните арки, плътно изпълнени от 18-цоловите
олекотени, двуцветни колела и двойните хромирани ауспухови накрайници – една
необичайна гледка за трицилиндров бензин с квадратура от 1,2.
Отварям шофьорската врата. Вътре ме посреща среда, която въпреки умерената
си на пръв поглед странност, предлага много високи по стандартите за масов
сегмент нива на качество и сглобяване, оставяйки голяма част от конкуренцията
на сянка. Играта на материали, цветове, обработки и текстури във вече
традиционното двуетажно, ориентирано към шофьора, арматурно табло, заедно с
контрастните шевове в удобните седалки, хармонират с външността, превръщайки този
баланс в чувство за шик, стимулиращо чисто сетивната ми охота ми да опипвам
колата всеки път преди да я запаля.
Един от основните вътрешни акценти естествено е i-Cockpit-ът, който заедно с 10-инчовия
чувствителен на допир дисплей представлява един от двата прозореца за достъп до
интерфейса за общуване с машината. Графиката на дискретно гледащия към водача централен екран е много добра, за разлика от оперативната му функционалност, която
понякога налага дълбоко ровене из менюта, но нима това не е справедливата цена
за превръщането на колите в компютри на колела, към което се стремяхме с толкова
ентусиазъм? Е, пристигнахме… В защита на „Пежо“ трябва да кажем, че има коли, в
които физическите бутони са изцяло елемент от миналото и работата с тях оставя
далеч от еднозначни впечатления, докато тук съвсем не е така.
Както и в останалите им модели, високо разположената триизмерна холограма
на шофьорския, макар и не по всеки вкус, определено интригува със способността
си да извежда напред приоритетно най-важните съобщения, а към особеностите на
картингово разположения ниско в краката ми удобен, малък волан отдавна вече съм
привикнал. Освен стандартните решения за свързаност, поддържащи двете основни мобилни
платформи и ситуираната в долната част на централната конзола док станция за смартфона,
приятно се представя истински находчивата конструкция на капака й, чиято
вътрешна страна е много удобна стойка, ако ще го използвате в движение, както
постъпвам аз (кой би оспорил ползите
от Waze). Дяволът
действително е в детайлите и тук ме изненадаха с изобретателност – до степен, в
която осемте художествени нюанса на заобикалящото осветление потънаха далеч назад
в приоритетите за сметка на вездесъщата прагматика.
Благодарение на увеличеното до 2,60 междуосие и обща дължина вътре изобщо е
станало по-широко и възрастните обитатели ще са доволни да научат, че вече
могат да седнат смело едни зад други и на дълъг път, а зад гърба на втория ред
има също увеличен до 434 л модулируем багажник с двоен под и електрическа
врата. Изобщо покрай амбицията да атакуват нови ценови рубежи през играта със
субективните усещания за качество, „Пежо“ не са забравили и базовите
добродетели на практичността: съхранението на най-различни джаджи и потреби е
осигурено от разнообразни по обем, форма и механизация кутии, ниши и кошчета.
Да се раздвижим
Бензиновата гама на 2008 е изградена върху три версии на мощността от познатото
агрегатно поколение EB, което
се влага под капаците на общо пет марки, тук настроен на 115 kW и свързан с последна версия на
8-степенния автоматик от Aisin. До скоростния му джойстик е разположен контролът на трите основни режима,
а компенсацията за липсващото двойно предаване се предлага като опция под името
Advanced Grip Control и на
практика предлага три режима на толерантност към приплъзване от системата за
стабилност плюс контрол на спускането. Механичните основи на шасито са крайно праволинейни:
стоманен монокок с преден макферсън и торсионна греда отзад.
В движение всичко това се преобразява най-напред в охотата за развъртане до
червено на малкия бензин, работещ в добър синхрон с понятно съпротивляващата се към сваляне на предавки в режим „Eco“ трансмисия – състояние на духа й, което се нормализира в „Sport“. Освен на конските сили, които действат предимно в края на оборотомера,
усещането за живост на 2008 се дължи на ранната поява на 240-те нютона въртящ
момент (1750 оборота) и дългото им плато. Така ускорението до
100 от 8,9 секунди се превръща във второстепенна величина, а водещо става това
между 80 и 120 – дисциплина, която се взима за почтените 5,8. Двигателят е тих
в най-популярните режими и характерният му тембър от малката градинска техника става
чуваем едва, когато го пришпориш настойчиво; не съм сигурен обаче, че зоната на
лекомислената палавост ще е най-търсеното местообитание в колата. Това
обстоятелство, както и цената, за която ще стане дума след малко, ще направят
по-скромния му брат значително по-продаваем, особено в България.
Усещането за живост се подхранва от средно директния волан, който е
изключително лек за маневриране при ниски скорости, а добавянето на темпо и
странично ускорение в завой го утежнява с убедителна естественост. По силата на
неизбежните физични закони по-високата кола предполага компромис с качеството
на движение в завой, а 18-цоловите джанти прибавят известно усещане за острота
и хрупкавост при инак достатъчната вертикална амплитуда на амортисьорите в
мекото поемане на щедрите ни български демонстрационни неравности във и извън
града, водещи до чувството за умерена отпуснатост на шасито. Това обаче е
напълно допустим метод за намиране не приемлив баланс между стабилността на придвижване
и субективното чувство на бордово охолство: ако коравото като камък окачване и
високия адреналин са в челото на приоритетите ви, така или иначе няма да се
завъртите около субкомпактния SUV в шоурума. Най-общо казано, по съотношение между удобство на возенето и
радост от карането 2008 не е във върха на сегментните списъци, но никак не е и
далеч от тях – такава очевидно е била и целта на настройките му. Инак волята да
устоите на големите красиви джанти ще бъде щедро възнаградена с повече охолство
в движение.
Да не пропусна: остротата, за която преди малко стана дума, превръща 2008 в
най-спортния малък кросоувър в групата на PSA. Друг е въпросът дали собствениците му ще се
интересуват или изобщо ще забележат факта, че любопитството да изследват
страничното натоварване при описването на гладки асфалтови криви с висока
скорост няма нищо общо с подмятането им насам-натам. Много по-вероятно ми изглежда да обърнат
внимание на приглушеното придвижване по магистрала и реалния напредък в
неосезаемата гладкост на автоматика, както и общата му енергийна ефективност,
която в моя случай се отплати с разход в порядък 8,4.
Не съм сигурен дали мястото е тук, но не е по силите ми да пропусна: озвучаването от признатите френски занаятчии във високия аудиофилски жанр Focal.
В разработването му са инвестирани повече
от три години време, а целта е само една: богата, детайлна и динамична звукова
среда, независимо от слушания материал. Резултатът е постигат през 515-ватов,
12-канален усилвател клас AB/D
и 10 говорителя, 8-инчов супербас включително.
Тези, за които музиката е важна част от живота, няма начин да не обърнат
внимание: блестящият с вокалната си деликатност печат на Stacey Kent е прегърнат топло от голям оркестър. Но
вместо да я тласкат към стремителни върхове и грандиозни идеали, в албума I
Know I Dream струните и месинга действат
като увеличително стъкло за топлия й интимен тембър. Като талантлив екскурзовод
в едно щастливо пътешествие, Стейси те разхожда из състоянията на любов, радост
и носталгична меланхолия; малко са вокалистите, разполагащи с финес като нейния
в намирането на път към текста, както е в забележителния френски на "Avec Le Temps". Четейки 24-битовия 192-килохерцов FLAC файл, Focal пресъздават тъгата по онова, което времето отмива
със съпоставима естетично-музикална деликатност. Истинска находка е в автомобили с този размер, а малко
странно пакетираната опция струва всеки лев от цената си.
Да обобщим
Почти мога да чуя как заглушавате прозявките си, когато вдигнем дума за
поредния малък SUV. Тази
обаче е сред добрите жанрови интерпретации: чувстваща се добре в кожата си, тя
няма вид на надут хечбек и макар че технологията й е изцяло заета от 208, е
естетично изпълнена, придавайки на 2008 истинска свежест в този шеметно
претъпкан сектор от пазара.
Имайте предвид обаче, че ако искате по-прилична мощност, човешка
трансмисия, подобаваща цветова палитра и още малко безопасност под формата на
разнообразните активни подпомагащи системи, ще сте ударили 50-те хиляди преди
да се осъзнаете. Както и друг път е ставало дума, това е част от похода
нагоре и репозиционирането на марката Peugeot, а устойчивостта срещу отстъпки демонстрира
самочувствието на претенциозен продукт с нарасналите му остатъчни стойности.
–
С отличителния си дизайн второто поколение на 2008 прави една безспорно решителна крачка напред в територията на субективната и обективна оценка за
качеството на един масов автомобилен продукт, а с дръзкия си интериор е в
състояние да мери сили със синьокръвната тевтонска аристокрация, успешно откроявайки
се от тълпата.
При положение, че достойнствата му надделяват, реалното препятствие пред
челните места у нас (освен
липсата на двойно предаване, която си остава непреодолима пречка – няма какво
да се лъжем), и не чак
толкова в Европа, е много амбициозната цена. А тя, особено в настоящите турболентни
времена, остава ключов компонент за вземането на решение в един кипящ от по-достъпни
алтернативи сегмент.
Подробностите за Peugeot 2008, както обикновено, ще откриете в сайта им.